Hvordan laver jeg portforward?
Fra : Niels Hansen

Dato : 06-08-08 09:28

Jeg har anskaffet mig et netværksdrev, som jeg gerne vil have adgang
til fra internettet. På maskinen har jeg sat den rigtige server op. Nu
skal jeg så have forwardet nogle porte, så jeg kan få adgang til
drevet fra internettet.

Mit netværk ser således ud:

1. Jeg har adgang til internettet via. YouSee (TDC) med en almindelig
skiftende IP.

2. Til mit netværksmodem (eller hvad boksen nu hedder), har jeg
tilsluttet en Linksys WRT54G trådløs router (jeg har installeret X-Wrt
på routeren).

3. Til routeren er hustandens to computere trådløst forbundet og
derudover er mit netværksdrev (WD MyBook World Edition 500GB)
forbundet med kabel.

Nu skal jeg så have forwardet mit netværksdrevs port 3210 og 443 til
internettet.

Routeren tildeler de to computere IP med DHCP, men netværksdrevet har
statisk IP.

I min routers indstillinger er der noget med firewall, hvor jeg
tilsyneladende kan forwarde porte. Dette har jeg forsøgt.
Efterfølgende har jeg fundet min "internet"-IP og forsøgt at skrive
denne ind afsluttende med :999 (som var den port jeg test-forwardede).
Det var dog uden resultat.

Er der nogen, der ved om jeg skal forwarde porten "på den anden side"
af routeren - altså pille ved YouSee modemmet?

Er der noget i min opsætning der er helt galt?

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-08-08 17:36

Niels Hansen wrote:

> [...]
> har jeg fundet min "internet"-IP og forsøgt at skrive denne ind
> afsluttende med :999 (som var den port jeg test-forwardede). Det var dog

Du skal angive port samt privat IP for den computer, som trafikken skal
forwardes til.

For at det skal give mening, skal computeren køre en service på den
angivne port. Eksempelvis port 80 hvis det er en webserver.

Effekten er at udefrakommende trafik til den givne port på din WAN IP
sendes videres til den angivne computer på LAN siden.

--
Jesper Lund

Fra : Niels Hansen

Dato : 06-08-08 16:38

On 6 Aug., 18:35, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
>
> Effekten er at udefrakommende trafik til den givne port på din WAN IP
> sendes videres til den angivne computer på LAN siden.

Tak for det hurtige svar!

Ved du (eller nogen andre), om det er tilstrækkeligt at jeg laver
portforward i min router? Jeg skal ikke bede YouSee (TDC) om at åbne
portene? Jeg ved at fx port 25 har begrænset funktionalitet.

Kan jeg fx forwarde en port til en almindelig intern IP (uden port),
således at man ved at indtaste min offentlige IP+port bliver sendt til
den angivne computer?

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-08-08 00:14

Niels Hansen wrote:

> Ved du (eller nogen andre), om det er tilstrækkeligt at jeg laver
> portforward i min router? Jeg skal ikke bede YouSee (TDC) om at åbne
> portene? Jeg ved at fx port 25 har begrænset funktionalitet.

Korrekt, men du skal vel ikke køre en mail server? Altså glem port 25.

> Kan jeg fx forwarde en port til en almindelig intern IP (uden port),
> således at man ved at indtaste min offentlige IP+port bliver sendt til
> den angivne computer?

Det giver ingen mening. Find den service som du gerne vil have adgang til
udefra. Lad os sige at den kører på 192.168.1.99:8080, altså port 8080 på
den lokale IP adresse 192.168.1.99. Hvis du vil have adgang udefra,
forwarder du port 8080 til IP 192.168.1.99, mere er der ikke at gøre.

Det er kun nødvendigt med portforward hvis du *udefra* vil have adgang
til en service som kører på dit lokalnetværk. Almindelig brug af
internettet indefra lokalnettet kræver ikke portforward; din NAT router
sørger for at trafikken ryger det rigtige sted hen.

--
Jesper Lund

Fra : Peter Rasmussen

Dato : 07-08-08 05:17

Niels Hansen skrev:

> [...]
> Efterfølgende har jeg fundet min "internet"-IP og forsøgt at skrive
> denne ind afsluttende med :999 (som var den port jeg test-forwardede).

Nu skriver du ikke hvor du tester fra...

Men hvis du tester lokalt på den router der har port forward, er det
ikke sikkert den vil lade dig slippe igennem. Det var i hvert fald et
problem for et par år siden, at routere generelt ikke lod en lokal pc gå
ud på internettet for derefter at gå tilbage ind gennem en port forward.
Sagt med andre ord, du skal nok teste fra en PC "uden for huset".

Mvh Peter

Fra : Niels Hansen

Dato : 12-08-08 05:46

> [...]
> den lokale IP adresse 192.168.1.99. Hvis du vil have adgang udefra,
> forwarder du port 8080 til IP 192.168.1.99, mere er der ikke at gøre.

Ok. Bare for at være helt sikker. Hvis jeg forwarder port 8080 på den
lokale IP 192.168.1.11 kan jeg få adgang til min server fra den
eksterne IP (fx) 84.198.283.281:8080?

Jeg har forsøgt at sætte min router op på denne måde, men det ser ikke
rigtigt ud til at lykkes. Jeg ved ikke helt hvordan jeg præcist får
den sat op - jeg bruger som sagt X-Wrt på min Linksys WRT54G. Men hvis
jeg kan få be- eller afkræftet at jeg har forstået principperne
korrekt (se ovenfor), vil jeg antage, at jeg enten har sat routeren
forkert op eller at YouSee har lukket for port 8080.

Fra : Sune

Dato : 12-08-08 12:54

On Tue, 12 Aug 2008 04:46:19 -0700 (PDT), Niels Hansen
<nielsmobil@gmail.com> wrote:

>Ok. Bare for at være helt sikker. Hvis jeg forwarder port 8080 på den
>lokale IP 192.168.1.11 kan jeg få adgang til min server fra den
>eksterne IP (fx) 84.198.283.281:8080?

Det er ikke sikkert.
Prøv at google Loopback.

> [...]
>korrekt (se ovenfor), vil jeg antage, at jeg enten har sat routeren
>forkert op eller at YouSee har lukket for port 8080.

Du har overset Loopback.

Mvh
Sune