Hjemmenetværk
Fra : oz1sej@gmail.com

Dato : 04-08-08 07:15

Jeg har et efterhånden lidt (unødigt?) kompliceret hjemmenetværk.

Først et ADSL-modem med indbygget router: Zyxel Prestige 660R-D1 fra
Cybercity.

Dernæst en Linksys IP-telefonadapter og router, der router signalet
videre...

...til en D-link DI-524 router med WLAN. Den forbinder videre til min
pc med kabel og min laptop via WiFi.

Zyxel'en uddeler IP-adresser i 10.0.0.x-området, så Linksysen bliver
10.0.0.2. Linksysen selv deler adresser ud i 192.168.0.x-området, så D-
linken bliver 192.168.0.2. Her kommer problemet så, fordi D-linken
OGSÅ deler adresser ud i 192.168.0.x-området, så min pc bliver
192.168.0.2.

Jeg kunne selvfølgelig sætte D-linken op til at dele adresser ud i
172.16.0.x-området, men det virker lidt molboagtigt, synes jeg.

Kan jeg slå DHCP-serverne fra i D-linken og Linksysen, så Zyxelen
deler 10.0.0.x-adresser ud til både Linksys, D-link, pc og laptop?
Eller er der en anden måde, der er mindre omstændelig?

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-08-08 15:33

oz1sej wrote:

> [...]
> videre...
>
> ...til en D-link DI-524 router med WLAN. Den forbinder videre til min pc

Nu har du 3xNAT - tak for kaffe!

> [...]
>
> Jeg kunne selvfølgelig sætte D-linken op til at dele adresser ud i
> 172.16.0.x-området, men det virker lidt molboagtigt, synes jeg.

Hvis du absolut skal have 3xNAT, kan du så ikke rette det sidste
adresserum til 192.168.1.x?

Jeg ville arbejde på at forenkle setup'et til 1xNAT..

--
Jesper Lund

Fra : oz1sej@gmail.com

Dato : 04-08-08 08:56

On 4 Aug., 16:32, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> Jeg ville arbejde på at forenkle setup'et til 1xNAT..

Og hvordan ville du gøre det?

Fra : ShutEye

Dato : 04-08-08 17:52

> [...]
>videre...
>
>...til en D-link DI-524 router med WLAN. Den forbinder videre til min

Spring routerdelen i den d-link over, brug den som switch i stedet.

Altså:
zyxel > lan-port på d-link
d-link lan-port > desktop pc
d-link lan-port > linksys ip-telefonadapter
d-link wifi > laptop pc

På den måde er det kun zyxel'en der deler ip-adresser ud.

Har selv lige brugt (nogenlunde) samme fremgangsmåde hos et familiemedlem
der er skiftet til cybercity.
Nu er jeg ikke lige klar over hvordan den ip-telefondims virker, men det er
da et forsøg værd.

Fra : oz1sej@gmail.com

Dato : 04-08-08 12:52

On 4 Aug., 18:52, "ShutEye" <n...@no.no> wrote:

> Spring routerdelen i den d-link over, brug den som switch i stedet.
[snip]
> På den måde er det kun zyxel'en der deler ip-adresser ud.

Ah. Ja, jeg kan godt se, hvad du mener. Problemet er bare, at jeg
helst vil kunne slukke for D-linken og stadig bruge telefonen, af
strømbesparelseshensyn. Og så skal Linksys-adapteren jo komme før D-
linken.

Fra : ShutEye

Dato : 04-08-08 20:00

> [...]
>helst vil kunne slukke for D-linken og stadig bruge telefonen, af
>strømbesparelseshensyn. Og så skal Linksys-adapteren jo komme før D-

Er der flere porte (en switch) i telefon-adapteren så kan du bruge den på
samme måde som tidligere beskrevet.

Fra : Ole C

Dato : 04-08-08 20:02

oz1sej@gmail.com skrev blandt andet:

> [...]
> helst vil kunne slukke for D-linken og stadig bruge telefonen, af
> strømbesparelseshensyn. Og så skal Linksys-adapteren jo komme før D-

Udskift vaskemaskinen og fryseren, kassér tørretumbleren - og lad D-Link'en
være tændt
Selvom kampagnerne prøver at få os til at tro det modsatte, er det altså
ikke på småapparaterne at der for alvor svines med el-forbruget....

--
vh
Ole C

Fra : ShutEye

Dato : 04-08-08 20:35

> [...]
> Selvom kampagnerne prøver at få os til at tro det modsatte, er det altså
> ikke på småapparaterne at der for alvor svines med el-forbruget....

Helt enig.
På samme tid som jeg satte en maskine til at køre 24/7 herhjemme, fik vi
også et nyt A-mærket køleskab i stedet for det gamle skrummel. På trods af
en computer der nu kørte i døgndrift faldt vores elregning betragteligt.
Så se på de store syndere!

Fra : Chano Andersen

Dato : 04-08-08 22:19

oz1sej@gmail.com wrote:
> [...]
> helst vil kunne slukke for D-linken og stadig bruge telefonen, af
> strømbesparelseshensyn. Og så skal Linksys-adapteren jo komme før D-

Skift routeren ud til en Linksys WRP400, den har trådløs, IP telefoni og
4 LAN porte. Jeg har dog ikke lige testet om man kan få den til at komme
online med telefonen, hvis man ikke bruger WAN porten på routeren, men
det kan andre sikkert fortælle mere om.

En sådan fætter regnede vi ud til kostede ca. 7 kroner om måneden at
have tændt på kontoret (Lånte en måler fra elselskabet, til at finde
forbruget over 24 timer) og vi bruger nettet MEGET (F.eks. 5-6 SNOM
telefoner der registrere hvert 5 minut, plus lige så mange computere der
bliver godt brugt.), så det er ikke fordi den ligger stille. (Eller det
gør den så mellem ca. 18 og 09, men det er en anden sag)

- Chano Andersen.

Fra : N/A

Dato : 05-08-08 22:15

Fra : oz1sej@gmail.com

Dato : 04-08-08 14:33

On 4 Aug., 20:59, "ShutEye" <n...@no.no> wrote:

> Er der flere porte (en switch) i telefon-adapteren så kan du bruge den på
> samme måde som tidligere beskrevet.

Nej, der er desværre kun en!

Fra : Ole C

Dato : 04-08-08 21:35

> [...]

> Jeg kunne selvfølgelig sætte D-linken op til at dele adresser ud i
> 172.16.0.x-området, men det virker lidt molboagtigt, synes jeg.

Hvorfor egentlig? - din pc er nok ligeglad...

> Kan jeg slå DHCP-serverne fra i D-linken og Linksysen, så Zyxelen
> deler 10.0.0.x-adresser ud til både Linksys, D-link, pc og laptop?
> Eller er der en anden måde, der er mindre omstændelig?

Det bør vel kunne lade sig gøre - og et par minutters konfigurering er vel
ikke udpræget omstændeligt...

Selv har jeg et ADSL-modem fra Telmore - derefter Linksys SPA-2102
(telefonadapter med router) - og så et netkabel til LAN-port 1 på en Netgear
trådløs router, hvor DHCP er slået fra.
Virker fremragende - og der er så stadig tre LAN-porte til rådighed for evt.
andre maskiner.

--
vh
Ole C

Fra : oz1sej@gmail.com

Dato : 04-08-08 14:54

On 4 Aug., 21:01, "Ole C" <m...@FJERNolec.dk> wrote:

> [...]
> Selvom kampagnerne prøver at få os til at tro det modsatte, er det altså
> ikke på småapparaterne at der for alvor svines med el-forbruget....

Ja, jo... Men nu har jeg jo ligesom skiftet fra TDC fastnet til IP-
telefoni for at spare 1200 om året, og så virker det jo ligesom lidt
fjollet hvis halvdelen af den besparelse så bliver spist af en router,
der skal stå tændt 24/7...

Hæ, nu jeg regner efter, så kommer det faktisk til at koste mig 2000
kroner om året at have de tre bokse stående tændt 24/7. Dang.

Fra : ShutEye

Dato : 04-08-08 22:05

>Hæ, nu jeg regner efter, så kommer det faktisk til at koste mig 2000
>kroner om året at have de tre bokse stående tændt 24/7. Dang.

Mener du adsl-modem, ip-telefoni-dimsen og din router?

Vil du ikke være rar at stille det regnstykke op for mig/os?

Fra : N/A

Dato : 05-08-08 22:15

Fra : oz1sej@gmail.com

Dato : 04-08-08 15:18

On 4 Aug., 23:04, "ShutEye" <n...@no.no> wrote:

> Mener du adsl-modem, ip-telefoni-dimsen og din router?
> Vil du ikke være rar at stille det regnstykke op for mig/os?

Ved at kigge på de tre tilhørende strømforsyninger står deres current
rating (strømforbrug) til hhv. 95 mA (Zyxel), 150 mA (D-link) og 300
mA (Linksys). Det giver 545 mA tilsammen. 545 mA ved 230 V giver jf.
Joules lov en effekt på P = U*I = 230 V * 0,545 A = 125,35 W. Der er
8760 timer på et år, så 125,35 W * 8760 h = 1100 kWh om året. Hvis en
kilowatttime koster 2 kr. giver det 2000 kr. om året.

Fra : ShutEye

Dato : 04-08-08 22:47

> [...]
>8760 timer på et år, så 125,35 W * 8760 h = 1100 kWh om året. Hvis en
>kilowatttime koster 2 kr. giver det 2000 kr. om året.

Dit regnestykke ser rigtigt nok ud.
Men de tal der står på strømforsyningen er MAX ydelse - dvs det er ikke det
udstyret nødvendigvis bruger.
For at få de rigtige tal bliver du nødt til at måle det faktiske forbrug
under drift.

Vi har en strømregning på ca 7000,- om året og jeg nægter (eller ønsker
ikke, vælg selv hehe) at tro, at mere end 1/4 skulle komme fra mit
netværksudstyr.

Måske nogen her i gruppen har foretaget eksperimentet?

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-08-08 09:39

"ShutEye" <no@no.no> writes:

> [...]

Prøv lige at se hvad der står på selve apparaterne og ikke på
strømforsyningerne.

> [...]
> netværksudstyr.
>
> Måske nogen her i gruppen har foretaget eksperimentet?

Jeg har målt på et par PC'ere + laptops. Og ja, der er langt fra
maximum til 'almindelig drift'.

Inden nogen fiser ned i Harald Nyborg og køber en af deres
energimålere til 99Kr, så skal det siges at de fleste energimålere på
det danske marked ikke er særligt nøjagtige. Jeg har fået skaffet en
Voltcraft Engergy Monitor 3000 fra Tyskland, som skulle være indenfor
et par procent (målt op mod et kalibreret reference instrument).

Kai

Fra : Finn

Dato : 05-08-08 22:15

oz1sej@gmail.com wrote:

> [...]

> 8760 timer på et år, så 125,35 W * 8760 h = 1100 kWh om året. Hvis en
> kilowatttime koster 2 kr. giver det 2000 kr. om året.

Jeg er sikker på, at dine 'mA' ikke er primærviklingens forbrug, men
sekundær, derfor f.eks. 95 mA * (9 V DC/AC ?) etc.

Ellers vil dine 300 mA for Linksys give et forbrug på 69 Watt, og det
kan æsken aldrig magte

Så, det er en ommer.. fat regnestokken igen.

Venlig hilsen
Finn

--
Nogen drukner sig bestandigt i problemer, andre tager sig
en uddannelse, så de kan svømme imellem dem (Mark Twain 1835-1910)

Fra : ShutEye

Dato : 05-08-08 22:24

> Jeg er sikker på, at dine 'mA' ikke er primærviklingens forbrug, men
> sekundær, derfor f.eks. 95 mA * (9 V DC/AC ?) etc.

Doh! Den havde jeg også overset!

Fra : bip

Dato : 07-08-08 20:43

Dit regnestykke er muligvis ikke rigtig... Du skal nok kikke bedre efter
på strømforsyninger, da strømme du aflæser sandsynligvis er på den
sekundær side af strømforsyninger, der står nok en spænding også,
sandsynligvis 12V DC eller lignende. Det giver ca 0,5 A *12 V = 6 W. der
til skal du lægge tabet i forsyningen ca 5 -10 %

Fra : Ole C

Dato : 07-08-08 21:59

bip skrev blandt andet:

> [...]
> sandsynligvis 12V DC eller lignende. Det giver ca 0,5 A *12 V = 6 W.
> der til skal du lægge tabet i forsyningen ca 5 -10 %

I OP's sted ville jeg nu nok hellere lave en helt præcis måling af det
faktiske forbrug over et døgn eller en uge, som grundlag for mine
beregninger. De påtrykte værdier kan ligge et godt stykke fra det reelle
forbrug.

--
vh
Ole C

Fra : N/A

Dato : 04-08-08 22:19

Fra : oz1sej@gmail.com

Dato : 06-08-08 03:01

On 5 Aug., 23:15, Finn <dur.i...@dk.invalid> wrote:

> Jeg er sikker på, at dine 'mA' ikke er primærviklingens forbrug, men
> sekundær, derfor f.eks. 95 mA * (9 V DC/AC ?) etc.

Nej, det er faktisk primærviklingernes strømrating, jeg har kigget på..
Men som andre også har kommenteret, så angiver det nok blot, hvad
strømforsyningen er i stand til at levere, og ikke nødvendigvis, hvad
det egentlige strømforbrug er.

9 V x 95 mA = 855 mW; det er måske lovlig lavt

Ved at kigge i de tre apparaters manualer har jeg fundet
strømforbruget:

Zyxel: 1 A @ 9 V = 9 W
Linksys: 1 A @ 5 V = 5 W
D-link: 1,5 A @ 7,5 V = 11,25 W

-altså 30,25 W tilsammen, det bliver til 265 kWh pr. år, eller omkring
500 kr/år. Det var noget lavere!