Lokal test af php - hvordan sætter jeg e s~
Fra : Birgit Holme

Dato : 28-08-08 19:14

Til dem der læste mit tidligere indlæg om skumle menuer etc. - så
vil jeg bare lige sige at jeg gjorde hvad der blev sagt :P

Så langt så godt, sat siden op med .css og menuen jeg har valgt
ligger separat og bliver kaldt via .php

Det kører fint og de problemer jeg havde med menuen er nu løst.

MEN det er lidt noget bøvl at skulle oploade siderne hele tiden
især her i starten, hvor jeg tester hele tiden jeg laver en
ændring, sådan jeg er sikker på hvilken ændring giver hvilken
adfærd (liv og seler teori...)

Jeg bruger Dreamweaver CS3 og i den kan jeg sætte en lokal PHP
MySQL server op og det lyder som løsningen til mit problem,
meeeen hvad skal jeg så lige gøre og hvilken software skal jeg
hente og hvor.

På forhånd tak/Birgit

Den eneste side der pt er lavet er denne
http://www.activeintampa.com/nyt-design/side1.php

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : ShutEye

Dato : 28-08-08 20:43

> [...]
> MySQL server op og det lyder som løsningen til mit problem,
> meeeen hvad skal jeg så lige gøre og hvilken software skal jeg

Hvilket styresystem bruger du?

XP pro kommer med IIS5 (IIS er en webserver - kan installeres v.h.a.
kontrolpanel => tilføj eller fjern programmer => tilføj/fjern windows
komponenter => flueben ud for IIS (Internet Information Services))

Derefter skal du en tur på http://php.net og hente sidste nye udgave af php
og installere det.

Ikke så svært igen :)

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-08-08 20:49

"ShutEye" <no@no.no> skrev

> XP pro kommer med IIS5 (IIS er en webserver - kan installeres v.h.a.
> kontrolpanel => tilføj eller fjern programmer => tilføj/fjern windows
> komponenter => flueben ud for IIS (Internet Information Services))

At køre PHP sammen med IIS er sin sag, hvis man er helt uerfaren.
Det er nemmere med XAMPP, hvor det næsten er klik-og-installer.

http://www.apachefriends.org/en/xampp-windows.html

> Derefter skal du en tur på http://php.net og hente sidste nye udgave af
> php og installere det.

Ikke hvis det skal være sammen med IIS! Så skal man holde sig til PHP4 og
MySQL 3.23
PHP5 går ikke sammen med MySQL på IIS.

Fra : ShutEye

Dato : 29-08-08 07:19

> [...]
>
> http://www.apachefriends.org/en/xampp-windows.html

> Ikke hvis det skal være sammen med IIS! Så skal man holde sig til PHP4 og

Ah! Bruger ikke selv MySQL, kører kun IIS7 og PHP5

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-08 00:48

Birgit Holme skrev:

> MEN det er lidt noget bøvl at skulle oploade siderne hele tiden

Det er også noget bøvl at skulle køre sin egen webserver, og hvem
siger at du får den sat op på præcis samme måde som den siderne
skal køre på?

Jeg synes ikke det er noget bøvl. Min arbejdsgang er:

1 Åbn editoren
2. Åbn browseren
3. Åbn FTP-programmet og indstil på den rigtige lokale og den
rigtige eksterne mappe.

Derefter
4. Lav en rettelse
5. Dobbeltklik på filen i FTP-ruden
6. Tryk Ctrl-R i browseren.
7 Gå til 4.

Hvis jeg kørte en server selv kunne jeg spare et dobbeltklik -
ikke andet. Og hvis jeg ville have arbejdsfilerne i én mappe og
det færdige resultat i en anden, ville jeg slet ikke spare noget
som helst.

--
Bertel

Fra : Rander

Dato : 29-08-08 04:15

Bertel Lund Hansen skrev noget i denne stil, den 29-08-2008 01:48:
> [...]
> 1 Åbn editoren
> 2. Åbn browseren
> 3. Åbn FTP-programmet og indstil på den rigtige lokale og den

Tjah, selv bruger jeg UltraEdit32 som editor, så jeg kan springe punkt 3
og 5 over, da jeg kan åbne en fil via FTP, og når der trykkes Save
gemmes den så til FTP...

Der er andre editorer der også kan det, men hvad de hedder ved jeg ikke
lige...

http://bamsepetting.dk

Hund på vejen slog bremserne i og skred. (Skadesanmeldelse)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-08 09:23

Rander skrev:

> og 5 over, da jeg kan åbne en fil via FTP, og når der trykkes Save
> gemmes den så til FTP...

Har du så ikke en lokal kopi?

> Der er andre editorer der også kan det, men hvad de hedder ved jeg ikke
> lige...

Webwriter og Wrebcoder kan dbegge to. Jeg tror de fleste kan. Men
de møgprogrammer gemmer deres oplysninger på C-drevet (hvad mange
andre møgprogrammer også gør), og så forsvinder de hver gang jeg
kører et image af mit systemdrev ind igen. Derfor bruger jeg et
separat FTP-program.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-08-08 13:20

> Webwriter og Wrebcoder kan dbegge to. Jeg tror de fleste kan. Men
> de møgprogrammer gemmer deres oplysninger på C-drevet

I Webwriter bestemmer du da selv på hvilket drev (og i hvilken mappe)
filerne skal gemmes. Og næste gang du åbner Webwriter, åbner den automatisk
den mappe, du har brugt sidst.

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-08 13:50

Erik Ginnerskov skrev:

> I Webwriter bestemmer du da selv på hvilket drev (og i hvilken mappe)
> filerne skal gemmes.

Nå ja, det er også rigtigt. Det er et møgprogram fordi det
tvinger en reklame for sig selv hvis den finder "<html>" et sted
i filen - uanset om man så bare retter et punktum.

--
Bertel

Fra : Birgit Holme

Dato : 29-08-08 15:57

Tak for de mange meninger og forklaringer!

Især for forklaringen om arbejsgangen - det jeg vel egentlig mest var ude
efter var en "preview" funktion inden jeg lagde den op på min server. MEN
jeg kan jo bare lave en "arbejsfolder" på serveren og når jeg så har det
layout jeg vil have, så da først offentliggøre siden (og sådan burde jeg
vel altid gøre...)
Er bare blevet vandt til at i html, så kan jeg via dreamweaver preview og
se om det nu også er som jeg vil have det, uden at skulle uploade på en
server - skal bare lige vende mig til denne nye måde. Kan uploade en fil
med et enkelt klik, behøves ikke engang skifte skærmbillede ihvert kun for
at åbne browseren.

Såvidt som jeg kunne forstå er det begrænset hvad der er vundet ved at køre
med min egen server.

Jeg har XP, men ikke klar over om det er pro - pinligt og jeg ved ikke
engang hvor jeg skal finde det:0

/Birgit

Fra : ShutEye

Dato : 31-08-08 14:51

> Jeg har XP, men ikke klar over om det er pro - pinligt og jeg ved ikke
> engang hvor jeg skal finde det:0

windows-tasten + pause/break

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-08-08 14:56

"ShutEye" <no@no.no> skrev

> windows-tasten + pause/break

Den genvej kendte jeg ikke.

Bortset fra det, så plejer det nu også at stå med store bogstaver på
skærmen, når man tænder for computeren.

Fra : ShutEye

Dato : 31-08-08 15:57

> Den genvej kendte jeg ikke.

Opdagede den også tilfældig ...

> Bortset fra det, så plejer det nu også at stå med store bogstaver på
> skærmen, når man tænder for computeren.

Hehe yep :)

Fra : Birgit Holme

Dato : 03-09-08 02:40

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> "ShutEye" <no@no.no> skrev

> Den genvej kendte jeg ikke.
>
> Bortset fra det, så plejer det nu også at stå med store bogstaver på
> skærmen, når man tænder for computeren.

Se nu tænder jeg aldrig for computeren det har jeg folk til (host host)
- men jeg brugte den lille genvej, tak for den, og det er windows pro,
version 2002 og service pack 2. Ahh well det er jo lige meget nu, hvor
jeg har bestemt det ikke er besværet værd - men tak alligevel!

/Birgit

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-08-08 20:54

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er et møgprogram fordi det
> tvinger en reklame for sig selv hvis den finder "<html>" et sted
> i filen - uanset om man så bare retter et punktum.

Ikke helt rigtigt. Programmet gør det, hvis det finder både <head> og
</head> i filen. Jeg omgår det problem ved ikke at have </head> som
afslutning på min header (i stedet lagt lige efter include af header i hver
sides fil) - derved får jeg også adgang til at tilføje ekstra css eller
javascript på en enkelt side.

Erik Ginnerskov