Login til hjemmeside, hjælp
Fra : Torben Sørensen

Dato : 21-08-08 14:18

Hej

Er der nogle som kan hjælpe mig, med dette login system, jeg har
før haft brugt det, på en anden server. Da jeg skiftede server,
valgte jeg at sætte denne side lidt i venteposition, da jeg ikke
brugte den så meget. Har prøvet flere forskellige ting, for at
prøve at få siden til at virke igen. Somsagt er det en del tid
siden jeg lavede den, og er ikke så rutineret i php. Nogen som
kan sige mig hvad jeg har gjordt galt?

Se siden www.log.wep.dk brugernavn ''test'' og kodeord er
''test''

Muligvis det er noget med dbconnect filen at gøre, nedestående er
hvad der står i denne fil

''
<!-- Minus AutoDato -->
<?php
$conn = mysql_connect("Mit brugernavn intastet her", "login",
"Mit password intastet her") or die("Ingen forbindelse, kontakt
Torben");
localhost("Mit brugernavn intastet her") or die("Ingen
database");
?>
''

Håber i kan hjælpe mig

MVh Torben Sørensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dan Storm

Dato : 21-08-08 14:41

Torben Sørensen skrev:
> $conn = mysql_connect("Mit brugernavn intastet her", "login",
> "Mit password intastet her") or die("Ingen forbindelse, kontakt
> Torben");

Det skal nok være noget ala:
$conn = mysql_connect("localhost", "dit brugernavn her", "dit kodeord
her") or die("Ingen forbindelse, kontakt Torben");

localhost skal muligvis erstattes af en anden adresse til din mysql
server, men det står i dine papirer/kontrolpanelet for webhotellet.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Torben Sørensen

Dato : 21-08-08 16:58

> [...]
>
> localhost skal muligvis erstattes af en anden adresse til din mysql
> server, men det står i dine papirer/kontrolpanelet for webhotellet.

Mange tak, nu virker det :p Kun lige det sidte jeg ikke lige at hitte ud
af, den skriver at brugernavn eller password er forkert, trods der står i
Mysql databasen at det er de oplysninger. Ved du evt, hvad det kan være,
den går jo over den fil som hedder validate_login.php hvor der står
følgende tekst i, synes ikke jeg jeg selv han finde nogen fejl i den.

''
<?
session_start();
include("dbconnect.php");
$Username = (isset($_POST['username'])) ? $_POST['username'] : '';
$Password = (isset($_POST['password'])) ? $_POST['password'] : '';
$site = "";
$ErrStr = "";
$no_go = 1;

if(empty($Username) || empty($Password))
{
   $site = "login";
   $ErrStr = "Et eller flere felter er blanke!";
//   include("login.php?ErrStr=Et eller flere felter er blanke!");
}
else
{
      $result = mysql_query("select * from users");
while($row = mysql_fetch_array($result))
{
   if($row['username'] == $Username && $row['password'] == $Password)
   {
      session_register('idUser');
      $_SESSION['idUser'] = $row['id'];
      $site = "main";
      $ErrStr = "";
      $no_go = 0;
   }
}

if($no_go == 1)
{
   $site = "login";
   $ErrStr = "Fejl i brugernavn eller password!";
}

}
?>
$ErrStr ?>&Username=<? echo $Username ?>')">
''

Fra : Martin

Dato : 22-08-08 10:10

Torben Sørensen wrote:

> [...]
> $Username = (isset($_POST['username'])) ? $_POST['username'] : '';
> $Password = (isset($_POST['password'])) ? $_POST['password'] : '';

echo $Username;
echo $Password;

Er det de rigtige ting der står i variablerne?

PS. undgå (for din egen skyld) at skrive med stort og småt i variabel
felterne, på et eller andet tidspunkt, så kan du ikke selv huske om det
skulle være med stort eller småt, også går det galt, da php er case
sensitive.

> [...]
> else
> {
>       $result = mysql_query("select * from users");

Brug WHERE i din select

mysql_query('
SELECT *
FROM users
WHERE
username = "' . $Username . '"
AND
password = "' . $Password . '"
');

Anyway, password som felt navn i mysql, er ikke særlig godt, da password
også er en funktion i mysql. Nogle gange virker det, andre gange ikke.

Så jeg ville lave dit felt navn om til fx passwd

> while($row = mysql_fetch_array($result))
> {
>    if($row['username'] == $Username && $row['password'] == $Password)
>    {
>       session_register('idUser');

Man behøver ikke lave en session_register, nedenstående linje er ganske
udenmærket...

Desuden skal session_register faktisk have en variabel.
Så den burde være skrevet
$idUser = $row['id']
session_register('idUser');
men anyways, den er ikke nødvendig...

Fra : Dan Storm

Dato : 22-08-08 11:30

Martin skrev:
> [...]
> felterne, på et eller andet tidspunkt, så kan du ikke selv huske om det
> skulle være med stort eller småt, også går det galt, da php er case

Personligt er jeg selv fan af at bruge (lower)camelCase når jeg skriver
variabler.

f.eks.

$userSpecs
$pollArray
$sqlInsertQuery

og lignende...

Så det handler nok om vane, uanset om du bare skriver alt i lowercase,
camelCase (hvadenten det er upper eller lower) om man kan huske sine
variabel navne... Men det er selvfølgelig nødvendigt at have konsistens
i sine variabelnavne for at kunne bruge det.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Torben Sørensen

Dato : 22-08-08 10:27

Tak for hjælpen

Jeg lavede lige et par filer helt fra bunden af igen og så virkede det :D

Tak for hjælpen :)

Fra : Dan Storm

Dato : 22-08-08 11:31

Torben Sørensen skrev:
> Jeg lavede lige et par filer helt fra bunden af igen og så virkede det :D

Jeg kiggede også lige din kode igennem og kunne ikke finde noget der
umiddelbart skulle fejle, men det trænger til gengæld til lidt
optimering... ;)

- Så vigtig er du heller ikke!