php-fil oprettelse
Fra : Marc HK

Dato : 06-08-08 13:47

hej, jeg ved godt jeg lyder som en idiot når jeg siger det her,
men hvordan opretter man en php-fil?
jeg har aldrig arbejdet, med php før, men jeg har læst at man
skulle kunne redigere php-filer i notesblok. men hvis jeg i
notesblok gemmer en fil som filnavn.php, så gemmer den det bare
som filnavn.php.txt, somom php er en del af filnavnet.
jeg har prøvet at kigge på nogle guides til php, men alle steder
står der bare "lav et php-dokument og åben det i notesblok".
så mit spørgsmål er: hvordan man opretter man en php-fil, som man
kan redigere i evt. notesblok?
jeg ved godt man ikke kan afhandle php på ens computer, medmindre
man har et eller andet installeret, men skal man bruge det til at
oprette php-filer?
håber nogen svarer, selvom det er et newbie-spørgsmål.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin

Dato : 06-08-08 14:20

Marc HK wrote:
> [...]
> notesblok gemmer en fil som filnavn.php, så gemmer den det bare
> som filnavn.php.txt, somom php er en del af filnavnet.

Så fjern .txt bagefter, og vupti så har du en PHP fil

> jeg har prøvet at kigge på nogle guides til php, men alle steder
> står der bare "lav et php-dokument og åben det i notesblok".

Det nemmeste er at vise filendelsen i windows.
Noget med man skal op i funktioner og sætte et flueben et eller andet sted.

> så mit spørgsmål er: hvordan man opretter man en php-fil, som man
> kan redigere i evt. notesblok?

Højreklik der hvor du vil have din fil, vælg så fx. tekstdokument fjern
..txt og skriv .php istedet.
Så har du den

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-08-08 14:21

"Marc HK" <MarcHye-Knudsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
<klip> så gemmer den det bare
> som filnavn.php.txt, somom php er en del af filnavnet.
> jeg har prøvet at kigge på nogle guides til php, men alle steder

Dit problem ser ud til at være ret simpelt, når du opretter en fil i
notesblok, så tilføjer den pr automatik .txt
hvis du i bunden når du gemmer, ændrer filtype fra .txt til "alle filer",
og så manuelt skriver filnavn.php , så burde den være der.
Du ser ikke problemet fordi du sikkert har slået "skjul endelse for kendte
filtyper" fra i stifinder (standard)

<klip>> jeg ved godt man ikke kan afhandle php på ens computer, medmindre
> man har et eller andet installeret, men skal man bruge det til at
> oprette php-filer?

En php fil er blot en almindelig text file, blot med ændret endelse.
Du kan bruge easyphp.org , det er en hurtig installation, der gør det mulig
at afvikle php lokalt på http://127.0.0.1 . Er meget praktisk når man i
starten sikkert laver mange fejl , og bruger meget tid på at uploade til en
udbyder for at se resultatet.

Tag iørvrigt og drop notesblok, brug istedet http://crimsoneditor.com/
gratis, og har php syntax highlight, dvs. den kan farve din text alt efter
om det er en kommande, argument, kommentar o lign. gør tingene en del mere
overskueligt.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 06-08-08 16:48

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev

> Du ser ikke problemet fordi du sikkert har slået "skjul endelse for kendte
> filtyper" fra i stifinder (standard)

I øvrigt en latterlig standard, MS har fundet på her, og som netop skaber
sådanne problemer hos folk.
Ind under Kontrolpanel -> "Udseende og temaer" -> "Mappeindstillinger"
Vælg fanebladet "Vis" og fjern fluebenet ved "Skjul filtypenavne for kendte
filtyper".

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-08 17:32

Philip Nunnegaard skrev:

> I øvrigt en latterlig standard, MS har fundet på her, og som netop skaber
> sådanne problemer hos folk.

Latterlig? Den er da omhyggeligt lavet så virusser kunne
camoufleres med uskyldigt udseende filendelser.

   MinEgenPony.jpg(.exe)

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-08-08 20:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> Latterlig? Den er da omhyggeligt lavet så virusser kunne
> camoufleres med uskyldigt udseende filendelser.
>
> MinEgenPony.jpg(.exe)

En omstændighed, som virusmagerne har vidst at udnytte. Jeg sætter altid og
konsekvent mine maskiner til at vise filendelser på alt. Jeg vil ikke 'tages
med bukserne nede'.

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-08 22:47

Erik Ginnerskov skrev:

> En omstændighed, som virusmagerne har vidst at udnytte. Jeg sætter altid og
> konsekvent mine maskiner til at vise filendelser på alt. Jeg vil ikke 'tages
> med bukserne nede'.

Jeg gør det sammen, men det er lige så meget fordi det andet er
ubrugeligt når man arbejder.

Uden filendelser lægger f.eks. TweakUI.zip fire ens filer i en
midlertidig folder når den pakkes ud, og man har ikke en
kinamands chance for at gætte hvilken af dem der skal aktiveres.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-08-08 21:47

Bertel Lund Hansen skrev:

> Latterlig? Den er da omhyggeligt lavet så virusser kunne
> camoufleres med uskyldigt udseende filendelser.
>
>    MinEgenPony.jpg(.exe)

Det er heldigvis ændret i Vista. Det er også meget nemmere
at omdøbe filer i Vista, fordi det som standard kun er
filnavnet, der markeres, når man vil omdøbe.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstrem dyr kaffemaskine.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 06-08-08 22:01

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev'

> Det er også meget nemmere at omdøbe filer i Vista, fordi det som standard
> kun er filnavnet, der markeres, når man vil omdøbe.

Oi! Det havde jeg ikke opdaget før. (Jeg bruger TotalCommander både som
FTP-program og stifinder).

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-08 06:01

Kim Ludvigsen wrote:

> Det er også meget nemmere
> at omdøbe filer i Vista, fordi det som standard kun er
> filnavnet, der markeres, når man vil omdøbe.

Det må da siges at være ubrugeligt, når det er fil-endelsen, man vil ændre
på.

Erik Ginnerskov

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-08-08 09:12

Erik Ginnerskov skrev:

> Det må da siges at være ubrugeligt, når det er fil-endelsen, man vil ændre
> på.

Nej, man kan sagtens ændre filtypen. Når navneboksen åbnes i
redigértilstand, er filnavnet markeret, så man blot kan
skrive. Vil man ændre filtypen eller blot en del af navnet,
skal man bare fjerne markeringen og så ændre filtypen/den
ønskede del af navnet. Fordelen er, at man lynhurtigt kan
ændre navn, hvilket er det man oftest har brug for, mens man
samtidig godt kan ændre filtype, hvilket kan være temmelig
besværligt i XP, hvor filtypen som standard er skjult.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spar på tastetrykkene med Flashpaste, der husker tekst for dig.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-08-08 10:26

Kim Ludvigsen skrev:

> Nej, man kan sagtens ændre filtypen. Når navneboksen åbnes i
> redigértilstand, er filnavnet markeret, så man blot kan skrive.

Jeg kan åbenbart ikke finde ud af at skrive det forståeligt,
så jeg prøver lige igen:

I navneboksen vises både filnavn og filtype, men kun
filnavnet er markeret, når boksen åbnes. Dermed kan man
hurtigt ændre filnavnet ved blot at skrive. Vil man ændre
filtypen eller en del af filnavnet, fjerner man blot
markeringen af filnavnet og ændrer det ønskede.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-08-08 06:26

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg kan åbenbart ikke finde ud af at skrive det forståeligt,
> så jeg prøver lige igen:

Jeg havde da ikke problemer med at forstå din forklaring.

Erik Ginnerskov

Fra : Christen Fihl

Dato : 06-08-08 19:16

> [...]
> hvis du i bunden når du gemmer, ændrer filtype fra .txt til "alle
> filer", og så manuelt skriver filnavn.php , så burde den være der.

Skulle være ok.
Man kan nemlig ikke efterfølgende omdøbe en fils efternavn (når denne er
skjult).
fx: MyPhpTest.txt ændres så fx til MyPhpTest.php.txt
da .txt ikke ses, ikke kan ændres, altid er der.

Man er nødt til at få vist efternavnene på filerne, men så er det også
ret klart hvad filerne hedder i fuld længde.

Men ellers er det også ret let at få NotesBlokken til at åbne automatisk
på php filer.
Udfør på en bestående phpfil dette: Højreklik, ÅbenMed, vælg
NotesBlokken, og sætte kryds i "gør dette hver gang".
Herefter kan man bare dobbeltklikke på php filen.

Christen

Fra : Henny Stewart

Dato : 06-08-08 14:21

"Marc HK" <MarcHye-Knudsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> oprette php-filer?
> håber nogen svarer, selvom det er et newbie-spørgsmål.

Omdøb filen. Nej, du behøver ikke have noget specielt installeret for at
lave php-filer.

--
Henny Stewart
http://mitford.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-08 14:32

Marc HK skrev:

> hej, jeg ved godt jeg lyder som en idiot når jeg siger det her,
> men hvordan opretter man en php-fil?

Sådan som du har gjort. Du er blot løbet ind i en lille
uhensigtsmæssighed ved Notesblok. Når du gemmer, skal du vælge
"Gem som" og derefter aktivere "Alle filer". Så kan du selv
bestemme efternavnet.

> jeg ved godt man ikke kan afhandle php på ens computer, medmindre
> man har et eller andet installeret, men skal man bruge det til at
> oprette php-filer?

Nej,. En PHP-fil skrives som ren tekst. Det er først når den skal
afvikles, at der kræves en PHP-server. De fleste webhoteludbydere
stiller sådan en til rådighed.

--
Bertel