Udtræk fra en database - jeg kan ikke helt~
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 16-09-08 12:32

Hejsa

Jeg har en Access database, hvor jeg skal have udtrukket nogle data til en
asp side.

I databasen er der felterne:

Forestilling - Navn - Tlf. - Voksne - Unge - Gruppe - Abonnent

Der kan f.eks. stå:

Forestilling1 - Jens Jensen - 88888887 - 3 4 0 1
Forestilling2 - Hans Hansen - 77777778 - 1 0 0 4
Forestilling3 - Jens Jensen - 88888887 - 0 2 0 2

Det jeg gerne vil have frem er, hvor mange billetter i alt (Voksne, unge,
gruppe, abonnent) hver person (Navn) har bestilt indenfor en given periode.

Hvordan hulen gør jeg det nemmest?

På forhånd mange tak

--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 14:21

"Claus Skaarup (Arbejde)" <claus@limfjordsteatret.fejl> skrev
> [...]
>
> Det jeg gerne vil have frem er, hvor mange billetter i alt (Voksne, unge,
> gruppe, abonnent) hver person (Navn) har bestilt indenfor en given

Designet af din database er ikke helt ok...
Men hvis du vil bruge dette design, så...
I en database, skal du have et unikt felt at søge på...
I dette tilfælde ville jeg bruge tlf.nr. til unikt felt...
Der findes jo adskillige Jens Jensener og Hans Hansener...

Skud fra hoften - SQL=:
SELECT Tlf, Navn,.Sum(Voksne) AS Sum_Voksne, Sum(Unge) AS Sum_Unge,
Sum(Gruppe) AS Sum_Gruppe, Sum(Abonnent) AS Sum_Abonnent, FROM DinTabel
GROUP BY Tlf, Navn;

Bjarne

Fra : Claus Skaarup

Dato : 16-09-08 19:19

Undskyld. Jeg udtrykte mig helt forkert...

Je skal bruge en oversigt over, hvor mange billetter de forskellige personer
har købt til HVER forestilling.

F.eks:

Jens jensen har købt:

3 voksenbilletter og 2 ungebilletter til forestilling 1
4 voksenbilletter og 3 abonnementsbilletter til forestilling 2
8 gruppebilletter til forestilling 3.

Det var ikke til at vide ud fra det jeg skrev før. Jeg beklager.

Mvh. Claus

Fra : Martin

Dato : 17-09-08 12:02

Claus Skaarup wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Undskyld. Jeg udtrykte mig helt forkert...
>
> Je skal bruge en oversigt over, hvor mange billetter de forskellige personer
> har købt til HVER forestilling.

Det vil helt klart hjælpe noget, hvis hver person har et unikt brugerid eller
lignende. Men lad os holde os til at telefonnummeret er det unikke.

Hvis personerne kan købe biletter flere gange til samme forestilling skal du
bruge
noget lignende

SELECT Sum(Voksne) AS SumVoksne, Sum(Unge) AS SumUnge, Sum(Gruppe) AS SumGruppe
, Navn, Forestilling, FROM Tabel WHERE Tlf = "&Telefonnummeret&" GROUP BY
Forestilling

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 18-09-08 10:15

"Martin" <har@ingen.kk> skrev i en meddelelse

> [...]
> SumGruppe
> , Navn, Forestilling, FROM Tabel WHERE Tlf = "&Telefonnummeret&" GROUP BY

Jeg fandt ud af det på en lidt anden måde. Som det ofte sker, når jeg
spørger efter noget herinde, finder jeg selv ud af en løsning senere. Sådan
skal det åbenbart være

Jeg takker for inspirationen.
--
Mvh. Claus