Problem med rss
Fra : Martin

Dato : 05-09-08 19:11

Hej NG

Jeg er ikke helt sikker på om det er her jeg kan finde svar på
dette spørgsmål, men jeg er ret sikker på at mit problem skal
løses med ASP.

Jeg har lige prøvet at lave mit første rss-feed, og det er gået
rimeligt smertefrit. Jeg bygger feedet vha. asp og sql, og jeg er
ret sikker på at der ikke ville være nogle problemer hvis der
ikke var nogle specialtegn. Men når jeg indlæser siden får jeg
følgende fejlmeddelelse:

Der refereres til den ikke-definerede enhed 'oslash'.
Line: 19 Character: 49

Som jo er en del af ø (ø) Er der nogen af jer der ved hvad
jeg kan gøre for at få "oversat" ø til ø og alle andre
specialtegn skal jo også oversættes, så syntes umidelbart at det
bliver et stort arbejde at begynde med replace.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-09-08 21:12

Martin wrote:

> [...]
> specialtegn skal jo også oversættes, så syntes umidelbart at det
> bliver et stort arbejde at begynde med replace.

RSS er XML og ikke HTML.
Du kan enten konvertere til utf-8 eller anføre iso-8859-1 i xml prologen.
Samtidig skal du huske at levere det som text/xml; charset=ISO-8859-1

Begge dele virker formentlig, men der har været visse problemer (MS) med
iso-8859-1 i xml.

Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 05-09-08 21:16

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> specialtegn skal jo også oversættes, så syntes umidelbart at det
> bliver et stort arbejde at begynde med replace.

Jeg fandet selv ud af det. Ved at lave en replace, så & bliver til
&amp ; (uden mellemrum inden ;), og dermed bliver &oslash ; til &amp
;oslash;

Så kører det.