Dato med tid
Fra : John Sarby

Dato : 11-08-08 14:39

Hej.

Jeg vil gerne have lagt den aktuelle dato og tid ind i min
database(SQL 2005).
date() = 11-08-2008.
Dette vender jeg til dag - måned - år så står datoen som jeg vil
se den i min database 11-08-2008.

Jeg lægger info ind i databasen som er sat op som et datofelt.

Datoen bliver lagt ind helt OK - men tiden er sat til 00:00:00.

Dette vil jeg gerne have sat til den aktuelle tid altså

11-08-2008 15:15:15.

Er der en der har det helt rigtige til at løse dette for mig.

MVH

John

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Kragh

Dato : 11-08-08 15:27

> Jeg vil gerne have lagt den aktuelle dato og tid ind i min
> database(SQL 2005).
> date() = 11-08-2008.

Er det ikke bare at skrive date() = now()

Ellers skal du have sat det på som du ellers har gjort det med
datoen...

Se http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion4.asp.
Der er der en god tutorials og det beskriver fint tid og dato.

Christian

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-08-08 17:17

On 11 Aug 2008 14:27:20 GMT, Christian Kragh <tursoe@gmail.com> wrote:

>Er det ikke bare at skrive date() = now()

Nej, det kan man ikke.
Date() er en indbygget VBScript-funktion, som returnerer systemdato
Now() returnerer system-dato/tid.
Man kan ikke tildele date() en anden værdi end den den har.

>Ellers skal du have sat det på som du ellers har gjort det med
>datoen...
>
>Se http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion4.asp.
>Der er der en god tutorials og det beskriver fint tid og dato.

I f.t. at indsætte dato/tid i SQL-sætninger får han nok lige så meget
brug for:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=98>
og måske:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=47>

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-08-08 17:47

On 11 Aug 2008 13:39:02 GMT, John Sarby <Playtime@post6.tele.dk> wrote:

>Jeg vil gerne have lagt den aktuelle dato og tid ind i min
>database(SQL 2005).

Det ser ud til, at du er gået over adskillige åer efter vand

Hvis det er i forbindelse med *oprettelse* (INSERT) af nye poster (altså
et "post oprettet"-felt), så er langt det nemmeste at tildele feltet en
default-værdi i selve databasen.

Nu kender jeg ikke SQL 2005, men i Access kan blot sætte default-værdien
til Now(), så er man ude over al scripting.

Hvis *ikke* det er i forb. med INSERT, men UPDATE, så kan man i Access
stadig bruge den indbyggede Now() - blot i SQL'en:

UPDATE tbTabel SET opdateret = Now() WHERE ...
- altså ikke Now() som ASP-funktion, men direkte i SQL'en.
Som sagt ved jeg ikke, om SQL 2005 understøtter det - men check selv.

>date() = 11-08-2008.

date() er en indbygget funktion i VBScript, som returnerer systemets
aktuelle dato - man kan ikke tildele den en anden værdi, end den den
har.

Brug i stedet en variabel:
datMinDato = Date()

>Dette vender jeg til dag - måned - år så står datoen som jeg vil
>se den i min database 11-08-2008.
>
>Jeg lægger info ind i databasen som er sat op som et datofelt.

Når feltet er et dato-felt, skal værdien ikke indsættes som streng, men
som en datoværdi.

Det er en fejl som rigtigt mange laver, når de starter med at arbejde
med dato/tid.
Grundreglen er: Behandl dato/tid som dato/tid - ikke som tekst-strenge.
a) Fordi det giver mulighed for at benytte de dato/tid-funktioner, som
ASP har og som de fleste databaser har.
b) Fordi man slipper ud over problemer med at database og script er sat
op til forskellige sprog - fx amerikansk <-> dansk.

Der er en glimrende forklaring til MS Access her:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=98>
- som bruger de DateSerial- og TimeSerial-funktioner, som er indbygget i
MS Access. Hvis det er MS SQL skal der bruges CONVERT.

>Datoen bliver lagt ind helt OK - men tiden er sat til 00:00:00.
>
>Dette vil jeg gerne have sat til den aktuelle tid altså
>
>11-08-2008 15:15:15.

datMinDato = Now()
- men man har meget sjældent brug for at til Now() eller Date() til en
variabel, da de er indbygget i ASP.

Forvirret? - Spørg igen

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-08-08 18:45

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
> [...]

Jeg går ud fra du mener MS SQLServer 2005.
('SQL' er et sprog, 'SQL server' et begreb, og 'MS SQLServer' et produkt).

> Nu kender jeg ikke SQL 2005, men i Access kan blot sætte default-værdien
> til Now(), så er man ude over al scripting.

I MS SQLServer hedder det getdate() og ikke now()
Endvidere bruger den iso format i stedet for access's mm/dd/yyyy

Uden at vide hvad John mener/er ude i, så prøv følgende i Query Analyzer:
CREATE TABLE TEST(dato datetime)
INSERT INTO TEST VALUES(getdate())
SELECT * FROM TEST

Giver følgende result:
1 row(s) affected)

dato
2008-08-11 19:34:53.353

(1 row(s) affected)

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : John Sarby

Dato : 11-08-08 19:10

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> Endvidere bruger den iso format i stedet for access's mm/dd/yyyy
>
> Uden at vide hvad John mener/er ude i, så prøv følgende i Query Analyzer:

Desværre har jeg ikke fået det til at virke endnu - det sidste svar omkring
getdate() giver resultatet i selve databasen 11-08-2008 00:00:00.
Det er det eneste jeg har nået at prøve - og ja det er MS SQLServer 2005.
Endnu en gang tak for jeres hjælp.

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-08-08 19:12

John Sarby wrote:

> [...]
> Det er det eneste jeg har nået at prøve - og ja det er MS SQLServer 2005.

Bruger du datetime som felttype?
(Jeg bruger MS SQLServer 2000, og ikke 2005)

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-08-08 19:14

Stig Johansen wrote:

> Bruger du datetime som felttype?
> (Jeg bruger MS SQLServer 2000, og ikke 2005)

Og hvad siger den hvis du skriver
SELECT GetDate()
i Query Analyzer ?

Stig Johansen

Fra : John Sarby

Dato : 11-08-08 20:28

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Bruger du datetime som felttype?
> (Jeg bruger MS SQLServer 2000, og ikke 2005)

> [...]

Ja, felttypen er datetime.

Fra : Michael Weber

Dato : 11-08-08 19:49

Stig Johansen wrote:
> "Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> Jeg går ud fra du mener MS SQLServer 2005.
> ('SQL' er et sprog, 'SQL server' et begreb, og 'MS SQLServer' et produkt).

MS SQLServer er et DBMS, hvis man nu skal være et pernittengryn.
;)

Michael Weber
Mod humor kæmper selv Guderne forgæves.

Fra : John Sarby

Dato : 11-08-08 20:47

Michael Weber wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> MS SQLServer er et DBMS, hvis man nu skal være et pernittengryn.
> [...]
Hej Alle.

Jeg takker for hjælpen.

Det er løst.

Problemet blev løst med now().

Så bliver både dato og tid sat ind i Databasen som jeg ønsker det.

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-08-08 05:59

Michael Weber wrote:

> MS SQLServer er et DBMS, hvis man nu skal være et pernittengryn.
> ;)

Pernittengryn - mig - aldrig.
Så ville jeg have skrevet at MS SQLServer er et RDBMS ;)

Stig Johansen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-08-08 14:45

On Tue, 12 Aug 2008 06:59:25 +0200, Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com>
wrote:

>Pernittengryn - mig - aldrig.
>Så ville jeg have skrevet at MS SQLServer er et RDBMS ;)

Kan I så ikke lige forklare, hvad forskellen er mellem en database og et
(R)DBMS?

Går ud fra, at R står for relationel el. lign.
Gætter på, at DBMS måske står for DB Management System
- men er der en meningsfyldt forskel?

I skal jo ikke slippe gratis fra at slynge om jer med dyre ord

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Michael Weber

Dato : 12-08-08 15:16

Jørn Andersen wrote:

> [...]
> - men er der en meningsfyldt forskel?
>
> I skal jo ikke slippe gratis fra at slynge om jer med dyre ord

Ey, det er vigtigt at kende de rigtige forkortelser, så man virkelig
kan give den som en "smartass" ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/DBMS
http://en.wikipedia.org/wiki/Relational_database_management_system

DBMS...*tralalaj*

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-08-08 03:35

Jørn Andersen wrote:

> [...]
> (R)DBMS?
> Går ud fra, at R står for relationel el. lign.
> Gætter på, at DBMS måske står for DB Management System

En database er data, der bliver håndteret at et DataBase Management System
(DBMS), så man kan betragte DBMS som programmet, der vedligeholder
databasen.

Et DBMS kan være mange forskellige ting, lidt eksempler:
Access f.eks er et sæt af dll filer, der bliver kaldt.
MS SQLServer eks. er en selvstændig server process.
SQLite består af en enkelt 335KB dll (eller .so) fil.
HP's IMAGE/3000 er subsystem under operativsystemet.

Sidstnævnte er ikke en relationel database, men en netværksdatabase, så de 3
første er RDBMS'er mens den sidste er et DBMS.

Så jo, du har gættet rigtigt, et RDBMS er et Relationelt DBMS.

> I skal jo ikke slippe gratis fra at slynge om jer med dyre ord

Nej det vil være for 'kyllinget' :)

Stig Johansen