Array igen igen...
Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 10:26

Hej NG

Jeg har nedenstående felter fra en form...

Jeg skal have gemt værdierne i datofelterne, med CPR, Dato og Kode_ som
kriterier...

<form output>
CPR_3 = 261156, 261156, 261156, 261156
Kode__3 = 1101, 45UDE, FÆL2, NGS5
04-08-2008_3 = , 4, , 4
05-08-2008_3 = 8, , 8,
B1 = Opdatér rettelser
</form output>

Det er nok mest, hvordan jeg får hentet værdierne for hver dato,
og får dem koblet sammen med kriterierne, der er problemet...
Altså
Request.Form("04-08-2008_3")
Request.Form("05-08-2008_3")

Det er jo nok noget med arrays, og det rider mig stadig som en mare...
Har brugt en del tid på at forstå arrays, men det vil ikke rigtig trænge
ind...

Hilsen
Bjarne
"Every day new surprises"

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-08 12:16

"bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er nok mest, hvordan jeg får hentet værdierne for hver dato,
> og får dem koblet sammen med kriterierne, der er problemet...

Prøver at lave dette array...

Dim MitArray(3)
For Each y In arrCPR
For Each z In arrKode
For Each a In arrTimer
MitArray = Array (Dato, y, z, a)
Next
Next
Next

Får denne fejl...
Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A000D)
Typer stemmer ikke overens

Bjarne

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-08-08 14:10

"bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> wrote:
> Prøver at lave dette array...

Gider ikke.

> Dim MitArray(3)

'(3)' dimensionerer til 3 elementer.

> MitArray = Array (Dato, y, z, a)

Her refererer du til 4 elementer.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-08 18:46

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> Gider ikke.

????

> '(3)' dimensionerer til 3 elementer.

> Her refererer du til 4 elementer.

Kan du forklare "elementer"...???

Bjarne

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-08-08 06:27

"bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> wrote:

> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> ????

Det skal forstås sådan, at du har postet noget køreklar kode, der viser hvad
du har gang i, og ikke demonstrerer fejlmeddelsen.

Der er heller ingen testdata, så vi har ikke en kinamands chance for at vide
hvad der står i dine forskellige variable.

> Kan du forklare "elementer"...???

Nu kom jeg til at tro, at Dim MitArray(3) definerede 3 elementer (0..2) og
ikke 4 (0..3), så det er ikke det.

men hvis du har et array, ekselmpelvis a=(10,11,12,13)
Så er a(0)=10, a(1)=11 osv.
Disse er elementer i arrayet.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-08 11:35

> [...]
> vide
> hvad der står i dine forskellige variable.

Det mener jeg da, jeg har - prøv at se de forrige indlæg i tråden...

Bjarne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-08-08 19:59

On Sat, 09 Aug 2008 15:10:11 +0200, Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com>
wrote:

>Gider ikke.

>'(3)' dimensionerer til 3 elementer.

>Her refererer du til 4 elementer.

Arrays er nul-nummererede, så det er rigtigt nok.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Michael Weber

Dato : 09-08-08 20:25

Jørn Andersen wrote:

> Arrays er nul-nummererede, så det er rigtigt nok.

Hvis man så bare man havde fulgt den praksis hele vejen igennem
ved indexing.

Michael Weber
Mod humor kæmper selv Guderne forgæves.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-08-08 20:52

On Sat, 9 Aug 2008 21:24:47 +0200, "Michael Weber" <agentmikie@c.dk>
wrote:

>Hvis man så bare man havde fulgt den praksis hele vejen igennem
>ved indexing.

Ja, jeg er vist ikke den eneste, der har rodet rundt med:
UBound(ArrArray, 1)
og troet, at det var 2. dimension

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Michael Weber

Dato : 09-08-08 20:21

Stig Johansen wrote:

> Gider ikke.

> '(3)' dimensionerer til 3 elementer.

4 elementer.
3 er max index.
Logisk er det ikke.

Dim myArray(3)
myArray(0) = "Clean Underwear"
myArray(1) = "Vacuum Cleaner"
myArray(2) = "New Computer"
myArray(3) = "Talking Bass"

Response.Write myArray(3)

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-08-08 06:17

Michael Weber wrote:

> 4 elementer.
> 3 er max index.
> Logisk er det ikke.

Næh, jeg blandede åbenbart nogle sprog sammen.
Jeg er med på arrays er 0 indexeret, men i nogle af de andre sprog giver 3
(size/length) enten 0..2 eller 1..3 afhængig af det valgte offset.
Altså 3 som antal elementer, og ikke uBound/High eller hvad det nu hedder i
der givne sprog.

Undskyld forvirringen.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-08 11:45

"Michael Weber" <agentmikie@c.dk> skrev

> 4 elementer.
> 3 er max index.
> Logisk er det ikke.
>
> Dim myArray(3)
> myArray(0) = "Clean Underwear"
> myArray(1) = "Vacuum Cleaner"
> myArray(2) = "New Computer"
> myArray(3) = "Talking Bass"
>
> Response.Write myArray(3)

Det ser rigtigt ud...
Jeg har lavet noget kode, som skal fylde arrayet med flere
"linjer/poster"...

For Each y In arrCPR
For Each z In arrKode
For Each a In arrTimer
MitArray(0) = MitArray(0) & Dato
MitArray(1) = MitArray(1) & y
MitArray(2) = MitArray(2) & z
MitArray(3) = MitArray(3) & a
Next
Next
Next

Men det giver sammenlagt i en streng alle eks. datoer, hvis jeg laver
response.write MitArray(0)...
og det er jo ikke rigtigt...

Bjarne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-08-08 08:15

On Fri, 8 Aug 2008 11:25:46 +0200, "bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> wrote:

>Jeg har nedenstående felter fra en form...
>
>Jeg skal have gemt værdierne i datofelterne, med CPR, Dato og Kode_ som
> [...]

Jge tror du er nødt til at at "tegne", hvordan resultatet skal se ud -
jeg kan i hvertfald ikke gennemskue det - ?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-08 11:32

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev

> Jge tror du er nødt til at at "tegne", hvordan resultatet skal se ud -
> jeg kan i hvertfald ikke gennemskue det - ?

Jeg prøver...

Dato CPR Kode Timer
04-08-2008 261156 1101
04-08-2008 261156 45UDE 4
04-08-2008 261156 FÆL2
04-08-2008 261156 NGS5 4
05-08-2008 261156 1101 8
05-08-2008 261156 45UDE
05-08-2008 261156 FÆL2 8
05-08-2008 261156 NGS5

Bjarne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-08-08 20:07

On Sun, 10 Aug 2008 12:32:15 +0200, "bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk>
wrote:

>"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev

>Jeg prøver...
>
>Dato CPR Kode Timer
>04-08-2008 261156 1101
>04-08-2008 261156 45UDE 4
>04-08-2008 261156 FÆL2
>04-08-2008 261156 NGS5 4
>05-08-2008 261156 1101 8
>05-08-2008 261156 45UDE
>05-08-2008 261156 FÆL2 8
>05-08-2008 261156 NGS5

Hmmm, enten fatter jeg meget langsomt eller også er der noget der er
uhensigtsmæssigt opbygget - eller mest sandsynligt: begge dele

Bl.a. generer det mig, at jeg ikke kan gennemskue, hvorfor der er et
felt*navn* (i din form), som hedder noget som ligner en værdi:
04-08-2008_3
05-08-2008_3

Men hvis:
a) du ved, hvorfra du får den værdi
b) Det er Timer-feltet i databasen, der skal have gemt værdierne 4, 8
eller Null
- så kunne en mulighed være noget i retning af:

' Først gemmer vi feltværdierne i hver sit array
' Der er 4 værdier i hvert array
arrCpr = Array(Request.Form("CPR_3"))
arrKode = Array(Request.Form("Kode__3"))
arrDate4 = Array(Request.Form("04-08-2008_3"))
arrDate5 = Array(Request.Form("05-08-2008_3"))

' Loop gennem de to datoer
For intDate = 4 To 5
' Loop gennem de 4 værdier
   For i = 0 To 3
      intCpr = arrCpr(i)
      strKode = arrKode(i)
      If intDate = 4 Then
intTimer = arrDate4(i)
         datDato = DateSerial(2008, 8, 4)
ElseIf intDate = 5 Then
intTimer = arrDate5(i)
         datDato = DateSerial(2008, 8, 5)
End If
      strSQL = "UPDATE tblNavn SET Timer = " & _
intTimer & " WHERE CPR = " & intCpr & _
" AND Kode = '" & strKode & "'" & _
" AND Dato = " datDato ' [2]
' Kør opdateringen
   Next
Next

[2]: Du skal selvfølgelig bruge en eller anden DateToSql-funktion (som
du sikkert plejer), men det blev for langt at skrive ...

Nu vil du sikkert straks sige, at det måske er meget godt, men at dine
datoer skifter.
Det er der to ting at sige til:
1) at jeg ikke ved, *hvordan* de skifter
2) at det er et problem at lade feltnavne skifte på den måde du gør

MEN hvis du har sty på, hvordan det skifter, så kan det godt lade sig
gøre at udbygge eksemplet, så det tager højde for for det problem.

Du vil muligvis kunne gøre koden simplere ved at lade en variabel skifte
navn sammen med datoen. I så fald skal du bruge Eval- eller
Execute-funktionerne i VBScript.

Sådan af nysgerrighed: Hvad er det egentlig du roder med, siden du
kommer ud i den slags problemer?

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-08 22:18

> [...]
>
> Bl.a. generer det mig, at jeg ikke kan gennemskue, hvorfor der er et
> felt*navn* (i din form), som hedder noget som ligner en værdi:

Se nedenstående sql...

Der findes også :
04-08-2008_1
05-08-2008_1
04-08-2008_2
05-08-2008_2
Det er de forskellige personnr. timesedler...

> [...]

> [2]: Du skal selvfølgelig bruge en eller anden DateToSql-funktion (som
> du sikkert plejer), men det blev for langt at skrive ...

Det kan jeg kigge på...

> [...]
> Det er der to ting at sige til:
> 1) at jeg ikke ved, *hvordan* de skifter
> 2) at det er et problem at lade feltnavne skifte på den måde du gør

ad 1, se nedenstående...
ad 2, ja det tror jeg, at jeg har fundet ud af...
de skal jo skifte dynamisk - forskellige datoer i forskellige uger...

> MEN hvis du har sty på, hvordan det skifter, så kan det godt lade sig
> gøre at udbygge eksemplet, så det tager højde for for det problem.

Se nedenstående...

> [...]
> Execute-funktionerne i VBScript.

????

> Sådan af nysgerrighed: Hvad er det egentlig du roder med, siden du

Det er indberetning af timesedler jeg roder med...
Feltnavnene kommer fra en crosstabfsp, hvor feltnavnene bl.a. er datoer i en
uge...

<sql>
Sql="TRANSFORM Sum(tblLoenIndberetning.AntalTimer) AS SumOfAntalTimer" & _
" SELECT tblLoenIndberetning.CPR, tblKode.Kode, tblLoenIndberetning.Kode_,
Sum(tblLoenIndberetning.AntalTimer) AS IaltAntalTimer" & _
" FROM tblKode INNER JOIN tblLoenIndberetning ON tblKode.KodeID =
tblLoenIndberetning.Kode_" & _
" WHERE (tblLoenIndberetning.CPR='" & RS("CPR") & "' AND
((tblLoenIndberetning.Dato) Between " & FraDato & " And " & TilDato & "))" &
_
" GROUP BY tblLoenIndberetning.CPR, tblKode.Kode, tblLoenIndberetning.Kode_"
& _
" ORDER BY tblLoenIndberetning.dato ASC " & _
" PIVOT tblLoenIndberetning.dato;"
</sql>

Tak for din indsats so far...
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-08 22:44

"bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> skrev

se eksempel her : http://hoejbynet.dk/test.htm

Bjarne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-08-08 02:27

On Sun, 10 Aug 2008 23:17:50 +0200, "bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk>
wrote:

>Det er indberetning af timesedler jeg roder med...

Det hjalp på forståelsen - sammen med billedet.
Og så kan det forenkles noget.

>Feltnavnene kommer fra en crosstabfsp, hvor feltnavnene bl.a. er datoer i en
>uge...

Men det betyder jo ikke, at du behøver bruge samme navne i formularen.

1. Så vidt jeg kan se, så opdateres én timeseddel ad gangen - dvs. fra
samme medarbejder. Altså kan CPR blot overføres som ét hidden felt.

2. I stedet for en hel dato-værdi kunne du lave et hidden-felt som
indikere start-dato med et hidden-felt og så give kolonnerne numre (fx
1-7). Det gør ikke den store funktions-mæssige forskel, men det er
lettere at overskue.

3. Hvis du giver hver linie et nummer, så får du fx felterne:
lin1_kode, lin1_dag1, lin1_dag2 ... lin1_dag7
lin2_kode, lin2_dag1, lin2_dag2 ... lin2_dag7
lin6_kode, lin6_dag1, lin6_dag2 ... lin6_dag7
(eller hvor mange linier der nu er)
+ to hidden-felter:
ugestart, cpr

På den måde bliver det meget enklere at loope dig gennem værdierne.

Det er altid lidt besværligt at køre et udfyldt skema - det er lidt
ligesom en scanner: Man slipper ikke udenom at skulle scanne over alle
felterne

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-08 05:33

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er altid lidt besværligt at køre et udfyldt skema - det er lidt
> ligesom en scanner: Man slipper ikke udenom at skulle scanne over alle

Tak - jeg kigger på det...vender måske tilbage med flere spg...
Bjarne

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-08-08 02:11

On 8 Aug., 11:25, "bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> wrote:

> Request.Form("05-08-2008_3")

Den tror jeg da ikke er valid? Så vidt jeg ved, så skal en variabel
starte med et bogstav.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-08-08 02:30

> [...]

> Det er jo nok noget med arrays, og det rider mig stadig som en mare...
> Har brugt en del tid på at forstå arrays, men det vil ikke rigtig trænge

Jeg sidder også med array-problemer fra en form. Jeg har kigget her:
http://www.w3schools.com/ASP/asp_ref_request.asp

men umiddelbart, så vil du altså have en to-dimensional array? Eller
hvad?

MVH
Rune Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-08 11:48

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev

> [...]
>http://www.w3schools.com/ASP/asp_ref_request.asp

>men umiddelbart, så vil du altså have en to-dimensional array? Eller

Se min tegning i svar til Jørn...
Bjarne