reparer tabel
Fra : Helle Lindholm

Dato : 04-08-08 15:18

Jeg har en ms acces database jeg gerne vil genbruge. I en tabel
vil jeg gerne have tabellen til autonummerering. Hvordan får jeg
den til at starte fra 1 igen. I Acces2003 skulle jeg bare trykke
på reparer tabel, men er der nogen der ved hvordan man gør i
Acces 2007?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-08-08 17:26

On 04 Aug 2008 14:17:35 GMT, Helle Lindholm <lindholm.helle@gmail.com>
wrote:

> [...]
>den til at starte fra 1 igen. I Acces2003 skulle jeg bare trykke
>på reparer tabel, men er der nogen der ved hvordan man gør i

Det hører egentlig til i dk.edb.database.ms-access - men jeg ville:
1. kopiere tabellens *struktur* til en ny tabel (altså uden data)
2. tilføje et autonummerfelt
3. kopiere data fra den oprindelige til den nye tabel

(Har dog ikke Access 2007, men vil tro det virker.)

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-08 20:31

"Helle Lindholm" <lindholm.helle@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den til at starte fra 1 igen. I Acces2003 skulle jeg bare trykke
> på reparer tabel, men er der nogen der ved hvordan man gør i

Indsæt en ny kolonne i tabellen, og sæt den til Autonummerering...
Bjarne

Fra : Helle Lindholm

Dato : 05-08-08 15:00

Tak for svarene.
Det er desværre lidt mere kompliceret, da jeg har til knyttet en del
relationer til tabellen.
Jeg har prøvet uden held, at slette alle relationer og primær nøgler,
ændre autonimmereringsfeltet, oprette nye felter opdatere til de nye
felter fra de gamle felter, slette gamle felter og omdøbe nye felter,
genetablere relationer og primærnøgler, men det virker ikke min tabel
fortsætter autonummereringen fra hvor den slap sidst.
Hvad mon går galt?
mvh Helle

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-08-08 16:13

On 05 Aug 2008 14:00:14 GMT, Helle Lindholm <lindholm.helle@gmail.com>
wrote:

> [...]
>genetablere relationer og primærnøgler, men det virker ikke min tabel
>fortsætter autonummereringen fra hvor den slap sidst.

Men har du prøvet at oprette en *ny tabel* med samme struktur, og så
kopiere data over i den (uden auto-feltet naturligvis)?

En anden tanke:
Er der relationer mellem det gamle autonummer-felt til værdier i andre
tabeller (det kunne måske få databasen til at mene, at der så er
"brugte" værdier).

Mne jeg tror jeg vil gentage min opfordring til at stille spørgsmålet i
dk.edb.database.ms-access
Det er dér alle Access-hajerne er

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jan Bachman

Dato : 05-08-08 18:55

wrote:

> [...]
>den til at starte fra 1 igen. I Acces2003 skulle jeg bare trykke
>på reparer tabel, men er der nogen der ved hvordan man gør i

I A2003 skal man:

1. Tømme tabellen
2. Komprimere og reparere databasen.

Jeg har en ide om at det sker her i A2007:

- Officeknap øverst venstre
- Hovedmenu
- Administrer
- Komprimer og reparer

/Jan

Fra : Helle Lindholm

Dato : 06-08-08 15:38

Hej
Desværre er der ingen reparerknap i access07, men jeg har fået det til at
virke ud fra den metode som jeg beskrev tidligere. Fejlen skyltes noget
så simpelt som feltnavne. Man kan ikke angive et nyt feltnavn ved blot at
tilføje "ny" Jeg havde kaldt det nye felt elevidny, det virkede først da
jeg kaldte det nye felt nyelevid. Sådan er det at arbejde med koder at
det kan være små ting der vælter læsset.
Jeg har dog stadig problemer efter at have overført db til webhotel ikke
med autonummerering men måske noget med makroer og sikkerhed

Fra : Helle Lindholm

Dato : 06-08-08 19:53

Helle Lindholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hej
> Desværre er der ingen reparerknap i access07,

Jo det er der sørme. Føler mig som en stor elefant der vader rundt i koder.

Men nu virker det hele, så tak endnu engang til gode råd
mvh helle