PC-en genstarter
Fra : JSH [9800]

Dato : 16-09-08 07:56

Hej
Jeg sidder og "hygger" mig med en pc, hvor der installeret Win XP Pro, men
det er ikke det jeg regner med fejler noget.

PC-en genstarter og nogle gange vil den slet ikke starte op. Når jeg tænder
kører køleren på cpu-en som den skal, køleren på grafikkortet kører som den
skal, der bliver lys i de lamper der er på fronten. Harddisken kører.

Nu har den det sidste stykke tid startet op og den er kommet ind i XP hvor
den efter kort tid går ned - genstarter.

Jeg har prøvet at skifte grafikkort ud - ingen ændring. Jeg har kørt
Memtest86 af rammene og der var ingen fejl.

Jeg har fundet følgende fejl i loggen:

Hændelsestype: Fejl
Hændelseskilde: System Error
Hændelseskategori: (102)
Hændelses-id: 1003
Dato: 16-09-2008
Klokkeslæt: 01:29:26
Bruger: Ikke tilgængelig
Computer: VINGEMAR-012224
Beskrivelse:
Fejlkode 0000004e, parameter 1 0000008f, parameter 2 00004813, parameter 3
00004811, parameter 4 00000000.

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på
Data:
0000: 53 79 73 74 65 6d 20 45 System E
0008: 72 72 6f 72 20 20 45 72 rror Er
0010: 72 6f 72 20 63 6f 64 65 ror code
0018: 20 30 30 30 30 30 30 34 0000004
0020: 65 20 20 50 61 72 61 6d e Param
0028: 65 74 65 72 73 20 30 30 eters 00
0030: 30 30 30 30 38 66 2c 20 00008f,
0038: 30 30 30 30 34 38 31 33 00004813
0040: 2c 20 30 30 30 30 34 38 , 000048
0048: 31 31 2c 20 30 30 30 30 11, 0000
0050: 30 30 30 30 0000

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-09-08 11:18

JSH [9800] wrote:

> Jeg sidder og "hygger" mig med en pc, hvor der installeret Win XP Pro, men
> det er ikke det jeg regner med fejler noget.

Prøv at køre et alternativt OS på den, feks. Ubuntu Linux Live-CD. Linux
er langt mere meddelsom mht. hardware og hardwareproblemer end Windows er.

Jesper Poulsen

Fra : JSH [9800]

Dato : 17-09-08 16:50

Hej
Nu har jeg prøvet at installere KUBUNTU 7.04 (Linux) og det kører fint.

Hvordan kommer jeg videre med XP?

Fra : JSH [9800]

Dato : 17-09-08 16:53

Jeg har nu rodet en del med pc-en.

Jeg har fået følgende BSOD:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL,
PFN_LIST_CORRUPT,
PAGE_FAULT_IN_NON_PAGE_AREA,

Jeg har fra 2 velfungerende pc-ere prøvet at sætte rammen i denne pc, men
får stadig denne besked.

Har også prøvet at skifte harddisk og installere forfra, men fik så
PFN_LIST_CORRUPT

Hjælp?

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 17-09-08 20:02

JSH [9800] skrev:
> Jeg har nu rodet en del med pc-en.
>
> Jeg har fået følgende BSOD:
>
> IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL,
> PFN_LIST_CORRUPT,
> PAGE_FAULT_IN_NON_PAGE_AREA,

Jeg fandt dette ved søgning på Google (skrev simpelthen hele
fejlmeddelelsen: http://www.eksperten.dk/spm/834137
Kunne det være problemet.

Mvh,
Rasmus Bertelsen

Fra : JSH [9800]

Dato : 17-09-08 20:49

Tak for svaret.
Jeg havde "googlet" og set svaret, men det er ikke det der er galt. Maskinen
er helt ren for støv.

Jeg har nu prøvet at installere Win ME og det kører fint!

Hvordan går det med XP - hvad kan jeg gøre?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-09-08 10:23

JSH [9800] wrote:

> Jeg har nu prøvet at installere Win ME og det kører fint!

Linux og Win ME virker fint, men XP gør ikke...?

> Hvordan går det med XP - hvad kan jeg gøre?

Hvad er der helt nøjagtigt i den PC?
Måske der der noget som har driverproblemer med _netop_ XP.

Jesper Poulsen

Fra : JSH [9800]

Dato : 18-09-08 10:49

Hej Jesper
PC-en har igennem længere tid kørt Win XP og begyndte så at genstarte.

Nu har jeg næsten prøvet alt.

Har givet op, men prøvede inden at installere Win ME og det kører perfekt.
Det er lidt ældre mennesker der skal bruge pc-en til mail, så det går nok.

(ved godt at ME ikke er særligt driftsikkert, men når jeg nu ikke kunne få
XP til at køre)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-09-08 12:20

JSH [9800] wrote:

> Har givet op, men prøvede inden at installere Win ME og det kører perfekt.
> Det er lidt ældre mennesker der skal bruge pc-en til mail, så det går nok.

Så lad den køre Linux i stedet. ME er et produkt der skulle ha' været
aflivet i beta-fasen.

Jesper Poulsen

Fra : Kenneth

Dato : 19-09-08 10:41

JSH [9800] wrote:
> Jeg har nu rodet en del med pc-en.
>
> Jeg har fået følgende BSOD:
>
> IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL,
> PFN_LIST_CORRUPT,
> PAGE_FAULT_IN_NON_PAGE_AREA,

Umiddelbart når man søger på google med de fejlkoder
så finder man mange forum posts med folk der har
dette problem. Det ser ud til at det normaltvis er
ram eller disk der er defekt (bad sectors).

Det virker dog mærkeligt at ME og Linux køre
fint. Har du prøvet fejlsikret tilstand i XP for at se
om den også kommer med BSOD der?

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : JSH [9800]

Dato : 19-09-08 19:17

Hej Kenneth
Jeg tror jeg har prøvet alt og op til flere gange! Hold op den irriterer mig
den pc.

Jo, jeg har også prøvet i fejlsikret tilstand og der kunne jeg ikke engang
komme ind. BSOD.

Den kører og jeg har nu afleveret pc-en og brugeren er glad. Jeg er ikke, da
jeg ikke har fundet fejlen!

ØV

Fra : Rado

Dato : 19-09-08 22:05

On Fri, 19 Sep 2008 11:41:13 +0200, "Kenneth"
<kenneth_no_more_spam@not.valid.email.com> wrote:

> [...]
>dette problem. Det ser ud til at det normaltvis er
>ram eller disk der er defekt (bad sectors).
>
>Det virker dog mærkeligt at ME og Linux køre

Hvis problemet skyldes dårlige sektorer vil det jo kun optræde hvis
der er noget der prøver at læse eller skrive til de dårlige sektorer.
ME og Linux fylder vist mindre end XP, og lægger måske ikke data på
området med dårlige sektorer, og kører derfor uden problemer.

Prøv en chkdsk /p /r på disken.

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : JSH [9800]

Dato : 19-09-08 23:06

Jeg har også forsøgt med andre diske. BSOD med det samme!

Fra : Rado

Dato : 20-09-08 09:21

On Sat, 20 Sep 2008 00:05:42 +0200, "JSH [9800]"
<jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> wrote:

>Jeg har også forsøgt med andre diske. BSOD med det samme!

Er det nyinstallation af XP hver gang, eller et image du kører ind?

Fra : JSH [9800]

Dato : 20-09-08 10:49

Det er en nyinstallation.

Fra : Rado

Dato : 20-09-08 15:53

On Sat, 20 Sep 2008 11:49:20 +0200, "JSH [9800]"
<jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> wrote:

>Det er en nyinstallation.

Det eneste jeg så umiddelbart kan forestille mig er at noget af
hardwaren er defekt og at kun XP bruger eller indeholder drivere der
bruger den del af hardwaren.

Eller at MS har udsendt nogle opdateringer der skaber problemer for en
eller anden XP specifik driver. Prøv evt. at opdatere diverse drivere.

Fra : JSH [9800]

Dato : 20-09-08 19:04

Hej
Det er også min konklusion at det er noget af hardwaren der er defekt og at
det kun er XP der bruger dette.

Pc-en kører jo fint med andre styresystemer.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-09-08 21:14

JSH [9800] wrote:

> Pc-en kører jo fint med andre styresystemer.

Jeg har en maskine hvor den sekundære IDE-controller er defekt. Windows
kan sagtens køre på maskinen, hvorimod Linux dør under opstarten.

Jesper Poulsen

Fra : JSH [9800]

Dato : 24-09-08 07:04

Nå, nu har jeg hørt fra brugeren af pc-en at nu vil den heller ikke starte.
Hvis der bliver liv i den kommer der en dos-prompt øverst i venstre hjørne
af skærmen.
Bios bliver ikke indlæst.

Hvad er der galt?

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 24-09-08 09:08

"JSH [9800]" <> skrev i meddelelsen
> Nå, nu har jeg hørt fra brugeren af pc-en at nu vil den heller ikke
> starte. Hvis der bliver liv i den kommer der en dos-prompt øverst i
> venstre hjørne af skærmen.
> Bios bliver ikke indlæst.

Et eller andet stemmer ikke her. Hvis BIOS ikke bliver indlæst, kan der
ikke komme en DOS prompt.

Nå men til fejlfindingen. Mit bud er der er et defekt bundkort.

Køb en ny maskine. Det er lettere og billigere end reparere på den gamle.

mvh
Henning

Fra : JSH [9800]

Dato : 24-09-08 10:06

Hej
Nej, du har ganske ret. Det er ikke en dos-prompt. (min fejl) Det er en
lille vandret streg øverst i venstre side af skærmen.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-09-08 21:48

"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
> Nej, du har ganske ret. Det er ikke en dos-prompt. (min fejl) Det er en
> lille vandret streg øverst i venstre side af skærmen.

Hvor meget ved pgl. om computere? Når den standser med blinkende markør
øverst i venstre hjørne, plejer den gerne at være kommet forbi bios. Jeg har
set det en del gange og det var under indlæsning af windows, at den så
stoppede med den blinkende markør.
Det kan skyldes flere ting, så det kan være svært at gætte på. Men hvis det
er, som jeg opfatter det, så kan det skyldes, at der er kommet fejl i
filsystemet i forbindelse med, nogle af genstarterne. Pgl. kan evt. prøve om
han kan fange startbilledet med F8, så han kan være heldig at starte i
fejlsikret tilstand. Det kan ofte rette mindre fejl med defekte drivere
mindre filproblemer.

Kurt

Fra : JSH [9800]

Dato : 24-09-08 22:22

Den har ikke indlæst noget som helst. Den kommer heller ikke med "beep"-et
som ved en normal opstart.

Mon ikke det er bundkortet?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-09-08 19:34

> Den har ikke indlæst noget som helst. Den kommer heller ikke med "beep"-et
> som ved en normal opstart.
>
> Mon ikke det er bundkortet?

Det kan det være, men umiddelbart ville jeg sige, at der er større chance
for, at det er strømforsyningen.
Endelig kan det også være cpu.
Men jeg ville helt klart først prøve strømforsyningen.

Kurt

Fra : JSH [9800]

Dato : 26-09-08 00:35

Hej
Hvad får dig til at sige at det er strømforsyningen?

Blæsere i strømforsyning, på bundkort, cpu og grafikkort starter op som
alm., men så sker der ikke mere!

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-09-08 08:50

JSH [9800] wrote:

> Blæsere i strømforsyning, på bundkort, cpu og grafikkort starter op som
> alm., men så sker der ikke mere!

Netop. Blæsere kræver ikke meget og drives af 12V. CPU kræver meget mere
og drives af 3.3V. Den kan sagtens være PSU.

Jesper Poulsen

Fra : JSH [9800]

Dato : 26-09-08 09:58

Tak for svaret.