Installere Linux via usb
Fra : iSteen

Dato : 14-09-08 16:40

Jeg har en lille bærbar uden cd-drev, som jeg gerne vil installere
Ubuntu på. Fik fat på en CD, som jeg kopierede over på en usb-stick.
Trykkede F9 under opstart, og forventede at jeg kunne sætte maskinen til
at boote på usb - men det kunne jeg ikke.
Der var to valg, enten at boote fra HD eller boote fra netværk.
Hvordan kommer jeg videre?

--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 14-09-08 16:45

http://www.howtogeek.com/howto/linux/create-a-bootable-ubuntu-usb-flash-drive-the-easy-way/

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : iSteen

Dato : 14-09-08 16:50

Ivan V. Klattrup <ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>http://www.howtogeek.com/howto/linux/create-a-bootable-ubuntu-usb-flash
>drive-the-easy-way/

Jeg har ikke muligheden for at boote fra usb
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Henning

Dato : 14-09-08 16:48

On Sun, 14 Sep 2008 17:40:10 +0200, isteen@ntispamGmail.com (iSteen)
wrote:

> [...]
>at boote på usb - men det kunne jeg ikke.
>Der var to valg, enten at boote fra HD eller boote fra netværk.
Det tyder ikke på du kan boote på USB? Så er der kun tilbage at
PXE-boote

Fra : iSteen

Dato : 14-09-08 16:51

Henning <no.mail@all.invalid> wrote:

> Det tyder ikke på du kan boote på USB? Så er der kun tilbage at
> PXE-boote

Hmm...lader til jeg er låst fast til Suse Linux Enterprise Desktop
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 14-09-08 17:11

iSteen skrev:

> Hmm...lader til jeg er låst fast til Suse Linux Enterprise Desktop

Hvorfor?
http://hugi.to/blog/archive/2006/12/23/ubuntu-pxe-install-via-windows
jeg har ikke testet, men det var første hit på google, så lader til
mange andre har prøvet det samme.

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : iSteen

Dato : 14-09-08 19:39

Bjarke Ravn-Jonsen <bjarke@mandril.invalid> wrote:

> Hvorfor?
> http://hugi.to/blog/archive/2006/12/23/ubuntu-pxe-install-via-windows
> jeg har ikke testet, men det var første hit på google, så lader til
> mange andre har prøvet det samme.

Jeg bruger ikke Windows, men skribenten foreslår det måske kan lade sig
gøre på andre platforme
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 14-09-08 19:20

> [...]
> at boote på usb - men det kunne jeg ikke.
> Der var to valg, enten at boote fra HD eller boote fra netværk.

Nu ved jeg ikke hvilken maskine du prøver med, men hvis den har en card
reader kan du jo prøve om du kan boote fra et memorycard istedet...

Martin Kaltoft

Fra : iSteen

Dato : 14-09-08 19:39

Martin Kaltoft <kaltoft@gmail.com> wrote:

> Nu ved jeg ikke hvilken maskine du prøver med, men hvis den har en card
> reader kan du jo prøve om du kan boote fra et memorycard istedet...

Det er en HP Mini-note, og hvis den ikke kan boote fra usb er jeg ikke
sikker på den kan boote fra et memorycard
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 14-09-08 19:43

> Det er en HP Mini-note, og hvis den ikke kan boote fra usb er jeg ikke
> sikker på den kan boote fra et memorycard

Afhængigt af bios kan det godt ske du kun får muligheden når der er et
bootbart kort i læseren, jeg ville da gøre forsøget...

Martin Kaltoft

Fra : Henning

Dato : 14-09-08 20:14

wrote:

> [...]
>at boote på usb - men det kunne jeg ikke.
>Der var to valg, enten at boote fra HD eller boote fra netværk.

Det undrer mig forøvrigt, at du ikke kan USB-boote? Googler du HP Mini
note usb boot er der masser af hits, her er sågar et på hvordan du
intstallerer XP fra usb-nøgle
http://www.liliputing.com/2008/04/install-windows-xp-on-mini-note-usb.html

Så mon ikke du skal ind og ændre noget i bios i stedet?

Fra : iSteen

Dato : 14-09-08 20:58

> [...]

> http://www.liliputing.com/2008/04/install-windows-xp-on-mini-note-usb.html
>
> Så mon ikke du skal ind og ændre noget i bios i stedet?

Tak for linket, det prøver jeg lige at læse op på...
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : jama

Dato : 14-09-08 21:49

"iSteen" <isteen@ntispamGmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at boote på usb - men det kunne jeg ikke.
> Der var to valg, enten at boote fra HD eller boote fra netværk.

Hvorfor ikke få fat i et ekstern USB CD drev og så installere derfra?
Mvh.Jama

Fra : iSteen

Dato : 15-09-08 11:29

jama <nonspam@mail.com> wrote:

> "iSteen" <isteen@ntispamGmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke få fat i et ekstern USB CD drev og så installere derfra?
> Mvh.Jama

Det er da værd at prøve
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 15-09-08 12:39

iSteen skrev:

>Det er da værd at prøve

Skrev du ikke tidligere som svar til mit svar "Jeg har ikke muligheden for
at boote fra usb"

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-09-08 00:45

iSteen wrote:

> Hvordan kommer jeg videre?

Du var ikke tilfreds med den hjælp du fik i dk.edb.system.unix ?

Jesper Poulsen

Fra : iSteen

Dato : 15-09-08 11:32

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Du var ikke tilfreds med den hjælp du fik i dk.edb.system.unix ?

For mig skal det helst ikke være sværere end at sætte et stik i
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-09-08 11:55

iSteen wrote:

> For mig skal det helst ikke være sværere end at sætte et stik i

Eksperterne sidder stadig i dk.edb.system.unix

Jesper Poulsen

Fra : Henning

Dato : 15-09-08 13:41

On Mon, 15 Sep 2008 12:55:09 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Eksperterne sidder stadig i dk.edb.system.unix
Mja - forudsat maskinen kan boote fra USB. Hvis den slet ikke kan det,
er det nærmere et hardware-spørgsmål

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-09-08 11:13

Henning wrote:

> Mja - forudsat maskinen kan boote fra USB. Hvis den slet ikke kan det,
> er det nærmere et hardware-spørgsmål

Der diskuteres også hardware i unix-gruppen når det er sammenholdt med
Linux eller Unix.

Jesper Poulsen

Fra : iSteen

Dato : 16-09-08 12:07

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Der diskuteres også hardware i unix-gruppen når det er sammenholdt med
> Linux eller Unix.

Fint nok. Burde alle computere ikke kunne boote fra et eksternt drev
(usb-cdrom), hvis man bare ligger en installations-cd i?
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Jesper Juul

Dato : 16-09-08 12:46

iSteen skrev:

> Fint nok. Burde alle computere ikke kunne boote fra et eksternt drev
> (usb-cdrom), hvis man bare ligger en installations-cd i?

Det kommer an på om du har mulighed for at boote vi USB porte i bios.

Jesper

Fra : J

Dato : 16-09-08 14:51

> Fint nok. Burde alle computere ikke kunne boote fra et eksternt drev
> (usb-cdrom), hvis man bare ligger en installations-cd i?
> --

Jo, det burde de. Men de kan ikke.