pc vil ikke starte
Fra : Mogens Olsen

Dato : 14-09-08 12:38

Hej.
Lige pludselig vil min pc ikke starte der sker ikke en pind når jeg trykker
på startknap.
mulige fejl måske strømforsyning,eller andet ?????????
hvordan er det lige jeg kan se om min strømforsyning er stået af.
Hilsen Mogens

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-09-08 12:58

Mogens Olsen skrev:

> Lige pludselig vil min pc ikke starte der sker ikke en pind når jeg trykker
> på startknap.
> mulige fejl måske strømforsyning,eller andet ?????????

Har du kontrolleret om strømforsyningsstikkene sidder rigtigt i, og om
der er tændt for stikkontakten?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Mogens Olsen

Dato : 14-09-08 13:21

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Har du kontrolleret om strømforsyningsstikkene sidder rigtigt i, og om der
> [...]
Hej Erik
Ja da, det hele virkede i aftes inden jeg gik til køjs,
der er strøm i stikket, og der er tændt for strømforsyning.
venligst Mogens

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-09-08 13:27

Mogens Olsen skrev:

> Ja da, det hele virkede i aftes inden jeg gik til køjs,
> der er strøm i stikket, og der er tændt for strømforsyning.

Hvordan ser du at der er tændt for strømforsyningen?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 14-09-08 13:24

Erik Olsen wrote:

> Har du kontrolleret om strømforsyningsstikkene sidder rigtigt i, og om
> der er tændt for stikkontakten?

... eller om der er en lille kontakt bagpå strømforsyningen, som
du(Mogens) har kommet til at trykke på?

Hvis ikke, så er det højst sandsynligt strømforsyningen, som er stået af.

Hvis du er i nærheden af Odense, kan du købe en brugt meget billigt af
mig, eller låne en til test.

Fra : Mogens Olsen

Dato : 14-09-08 17:01

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gaivpa$2jm0$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
>
> Hvis ikke, så er det højst sandsynligt strømforsyningen, som er stået af.
>
> Hvis du er i nærheden af Odense, kan du købe en brugt meget billigt af
Hej.
Hæ hæ... næ jeg er ikke kommet til at trykke på noget bagpå, den er tændt,
men hvordan checker jeg om den virker ????
kan der være andet der er skyld i det ???
og nej jeg er ikke i nærheden af Odense, men Roskilde
Hilsen Mogens.

Fra : Svend Henriksen

Dato : 14-09-08 18:33

Hej Du kan låne en strømforsyning i Kr Hyllinge .Jeg har en codegen 300 w
liggende som jeg ved virker. Mvh Svend

Fra : Mogens Olsen

Dato : 14-09-08 18:38

"Mogens Olsen" <m2olsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
> meddelelse news:gaivpa$2jm0$1@newsbin.cybercity.dk...

KLIP
Strømforsyning virker men, pc starter ikke ved tryk på knap
hvad kan der være galt??? hvordan kan tryk knap start knap testes??
Hilsen Mogens

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-09-08 18:47

> KLIP
> Strømforsyning virker men, pc starter ikke ved tryk på knap
> hvad kan der være galt??? hvordan kan tryk knap start knap testes??
> Hilsen Mogens

Selv om strømforsyningen kører er det ikke ensbetydende med, at den virker.
Den laver flere forskellige spændinger til forskellige dele af bundkortet
m.m. og hvis en af disse ikke får korrekt spænding, så vil den ikke starte.
Der er faktisk kun en måde at teste det på - prøv at sætte en anden i.
Jeg har af og til oplevet, at der hjalp at hive strømstikket ud af
strømforsyningen og sætte det i igen, idet der så åbenbart er sket en
nulstilling af et eller andet.

Kurt

Fra : Mogens Olsen

Dato : 14-09-08 19:54

> [...]
> Jeg har af og til oplevet, at der hjalp at hive strømstikket ud af
> strømforsyningen og sætte det i igen, idet der så åbenbart er sket en

OK det vil jeg prøve.
Mogens

Fra : Mogens Olsen

Dato : 15-09-08 15:36

> "Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> OK det vil jeg prøve.
> Mogens

Ja så er det afprøvet, den starter ikke, så bundkort er måske defekt??
der er vel snart ikke andre muligheder.
Hilsen Mogens.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 15-09-08 16:06

Mogens Olsen wrote:
> Ja så er det afprøvet, den starter ikke, så bundkort er måske defekt?
> der er vel snart ikke andre muligheder.

Fik du sat alle stik til, også evt. strømstik til grafikkort, hvis det
har et?
Det lille 4-pins stik på bundkortet?
Passede den anden strømforsynings stik til det på bundkortet? (der er
kommet 24-pins stik nu, og førhen var de 20-pins).

Går ud fra at dit bundkort er med 20-pins stik til strømforsyningen.

Glemte forresten; der har ikke været strømafbrydelse eller lynnedslag i
området for nylig?

Er køleren sat til med skidt, så den ikke køler ret godt længere?
Hvis du tager den af, ser processoren så lidt brun/sortbrændt ud?

Er der nogle kondensatorer på bundkortet (tøndeformede), som buler meget
ud eller er revnet i toppen?

Fra : Mogens Olsen

Dato : 15-09-08 18:47

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:galtjv$17ea$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> Hvis du tager den af, ser processoren så lidt brun/sortbrændt ud?
>
> Er der nogle kondensatorer på bundkortet (tøndeformede), som buler meget

Hej igen.
Det grafikkort jeg har PT har ikke et stik for sig selv, det er med 24-pins
Kortet er et Gigabyte GA-35P-DSC4, nej køleren er ikke sat til med skidt,
start knappen virker også, men nu du spørger om vi har haft strømafbrydelse,
ja 2 gange på en aften, en tosse havde hejst en kran direkte op i nogen
ledninger, alt gik selvfølgelig ud hvergang, men PC startede fint op
bagefter,
det var i Tirsdag i sidste uge, så den har kørt indtil Søndag aften hvor
jeg
opdagede at den ikke virkede mere.
Der tilsyneladende ikke nogen lytter der er revnede eller er deforme.

Hilsen Mogens

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 15-09-08 21:01

Mogens Olsen wrote:
> [...]
> bagefter,
> det var i Tirsdag i sidste uge, så den har kørt indtil Søndag aften hvor

Så ville jeg nok undersøge, om man i den forbindelse kan få erstatning
for afbrændt pc, for det lyder ret meget som om, at elektronikken har
fået nogle drøje hug ved de strømafbrydelser, som har ført til at
bundkortet nu er stået af.

Det svarer stort set til et lynnedslag i nærheden, og ja, det kan godt
være at pc'en starter fint op, men dør en uge eller to senere som du
just oplever.

Hvis du har noget på harddisken som skal reddes, så er det med at komme
igang inden den også dør.

Fra : Mogens Olsen

Dato : 15-09-08 21:15

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gameu3$1krr$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> oplever.
>
> Hvis du har noget på harddisken som skal reddes, så er det med at komme

Hej.
Ja det er en kedelig en, jeg vil undersøge om der eventuelt kan komme
erstatning ind i billedet, og ja der er skam meget på de 2 diske der er
i maskinen, men jeg tager et ghost hver uge, så det er ikke det værste,
men tak for indput.
Venlig hilsen Mogens.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-09-08 19:18

> Ja så er det afprøvet, den starter ikke, så bundkort er måske defekt??
> der er vel snart ikke andre muligheder.
> Hilsen Mogens.

Det kan også være en defekt cpu. Det har jeg oplevet et par enkelte gange,
men det er oftere, at en bundkort står af i forhold til en cpu. Men desværre
er det ikke muligt præcis at sige, hvad det så er.

Kurt

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 15-09-08 16:07

Mogens Olsen wrote:
> hvordan kan tryk knap start knap testes?

F.eks. med et multimeter, eller hvis du ikke har ét, kan du flikke noget
sammen af et batteri og en lille pære som passer til batteriets spænding.
Den skal kun lave forbindelse, når den er trykket ind.

Lad være med at bruge et bilbatteri og en forlygtepære, så meget strøm
er en startknap ikke beregnet til :)

Fra : Mogens Olsen

Dato : 16-09-08 17:39

Jens C. Hansen wrote:

> [...]
> spænding. Den skal kun lave forbindelse, når den er trykket ind.
>
> Lad være med at bruge et bilbatteri og en forlygtepære, så meget strøm

Hej alle.
Ja det var så bundkortet, nyt kort med et andet chipsæt P45 i stedet
for P35, og en gen aktivering hos Microsoft, mange tak for indput.

Venlig hilsen Mogens