Disk håndtering (risikobetonet)
Fra : søren horn

Dato : 11-09-08 08:01

Jeg kan i Windows XP SP3 pludselig se, at den ene af mine harddiske får
påskriften (risikobetonet) I orden. Bruger jeg et SMART værktøj, viser
den ingen problemer. Formaterede harddisken i NTFS, som den var i
forvejen. Det tog tid (250 GB). Stadig det samme. Brugte CHKDSK. Ingen
synlige fejl.
Skal jeg hellere kassere disken nu, eller er der en god løsning?

mvh
Søren

Fra : Kim

Dato : 11-09-08 14:43

"søren horn" <s.horn@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Det tog tid (250 GB). Stadig det samme. Brugte CHKDSK. Ingen synlige fejl.
> Skal jeg hellere kassere disken nu, eller er der en god løsning?

Jeg har mere fidus til SMART end XP... Men prøv med en
Google-søgning på den præcise fejlmelding.

Mvh, Kim

Fra : Esben

Dato : 11-09-08 21:26

"Kim" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har mere fidus til SMART end XP... Men prøv med en
> Google-søgning på den præcise fejlmelding.

En tolkning af en SMART udlæsning er ikke entydig - to forskellige SMART
værktøjer kan sagtens give forskellige rapporter om den samme disk.

--
Esben

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 11-09-08 18:28

"søren horn" skrev
> [...]
> den ingen problemer. Formaterede harddisken i NTFS, som den var i
> forvejen. Det tog tid (250 GB). Stadig det samme. Brugte CHKDSK. Ingen

Når jeg har mistanke til en disk bruger jeg HDTune.
http://www.hdtune.com/

Med HDTune laver jeg en
1. 'Errorscan' som viser dårlige sektorer,
og jeg laver
2. en 'Benchmark'.

Hvis der er blot een dårlig sektor i 'Errorscan' er disken risikabel at
benytte.
Ligeledes hvis 'Benchmark' viser en lav transfer rate i MB/s
eller en meget ujævn transferrate kan disken også være på vej til at dø.

Health som er SMART værktøjet, kan også give advarsler,
men jeg tror mest på de 2 andre.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Rado

Dato : 12-09-08 18:59

On Thu, 11 Sep 2008 19:28:02 +0200, "Thorkild Dalsgaard"
<thorkild_dalsgaard@invalid.com> wrote:

>Hvis der er blot een dårlig sektor i 'Errorscan' er disken risikabel at
>benytte.

Der er en ting der undrer mig her. I "gamle dage" kasserede man en
disk der havde fået dårlige sektorer fordi der var stor sandsynlighed
for at det bredte sig så disken til sidst var ubrugelig (har selv
prøvet det nogle gange).

Men efter sigende bortallokerer nyere diske selv automatisk dårlige
sektorer, uden at brugeren bliver gjort opmærksom på det. Betyder det
at man har fundet en måde at undgå at fænomenet breder sig på? Ellers
kan jeg ikke rigtig se formålet med det - det betyder jo så blot at
man udskyder den i de fleste tilfælde uundgåelige diskdød et lille
stykke tid.

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-09-08 09:31

Rado wrote:

> Men efter sigende bortallokerer nyere diske selv automatisk dårlige
> sektorer, uden at brugeren bliver gjort opmærksom på det. Betyder det
> at man har fundet en måde at undgå at fænomenet breder sig på? Ellers

Nej. Der findes hot-spare sektorer som disken benytter sig af. Når først
der opstår bad sektors på en disk, så smider man den ud, for så er
lageret af hot-spare sektorer opbrugt.

> kan jeg ikke rigtig se formålet med det - det betyder jo så blot at
> man udskyder den i de fleste tilfælde uundgåelige diskdød et lille
> stykke tid.

Præcis. Men diske kan nu også holde rigtigt, rigtigt længe, hvis de
benyttes korrekt.

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-09-08 18:51

søren horn wrote:
> Skal jeg hellere kassere disken nu, eller er der en god løsning?

Hent Ultimate Boot CD ( http://ultimatebootcd.com/ ), brænd den, start
det relevante diagnoseprogram for din disk, og kør den lange test.
(tager nogle timer)

Hvis dén melder nul fejl, så kan du roligt blive ved med at bruge den.

Der er nok en måde til at få "Risikobetonet" væk, men det kan de
fortælle dig i windows-gruppen: dk.edb.system.ms-windows

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-09-08 10:37

søren horn wrote:

> Skal jeg hellere kassere disken nu, eller er der en god løsning?

Hvad siger fabrikantens værktøjer?

Jesper Poulsen

Fra : søren horn

Dato : 14-09-08 21:07

søren horn skrev:
> [...]
> synlige fejl.
> Skal jeg hellere kassere disken nu, eller er der en god løsning?

Tak for alle svarene, som jeg har læst med stor interesse. HDTunes kunne
fortælle mig, at der er mindst én dårlig sektor, så det ender nok med,
at harddisken meget snart bliver kasseret. Det er for risikabelt at
gemme ting på den. For hvornår går den næste sektor mon?

mvh
Søren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-08 21:51

On Sun, 14 Sep 2008 22:06:53 +0200, søren horn <s.horn@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>at harddisken meget snart bliver kasseret. Det er for risikabelt at
>gemme ting på den. For hvornår går den næste sektor mon?

Du er nok lidt overdrevet at kassere harddisken på baggrund af een
dårlig sector....

Der er i praksis altid et mindre antal dårlige sektorer på en
harddisk. Men diskens firmware / SMART-system er normalt i stand til
at håndtere den slags i baggrunden uden at involvere operativsystem
og bruger. Rent teknisk foregår det ved at firmwaren disponerer over
et antal reserve-sectorer: Efterhånden som firmwaren detekterer svage
sektorer, flyttes data over på en reserve-sector og den oprindelige
sector markeres internt i firmwaren som Bad (Bemærk: Det sker internt
i diskens firmware, og ikke som i de gode gamle dage i
filsystemerne).....

SMART kan dog løbe ind problemer med reallokeringen, hvis den dårlige
sector ikke kan læses korrekt bare en enkelt gang. Men der kan
situationen i reglen løses ved at overskrive den dårlige sektor en
enkelt gang. Enten vil at overskrive filen med den dårlige sector,
eller ved at anvende disk fabrikantens egne diagnostik værktøjer..

Mit forslag: Er at du kører en SMART short / extended selftest på
disken. Hvis disken er døende skal SMART nok vide at gøre dig
opmærksom på det. Melder den at disken er generelt OK, men har enkelte
dårlige sektorer der ikke umiddelbart kan reallokeres, kan du vælge at
enten ignorere problemet eller tvinge reallokereingen igennem ved at
overskrive de dårlige områder....

SMART værktøjer finder du her:

http://smartmontools.sourceforge.net/index.html

<mlr>

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 14-09-08 22:26

søren horn wrote:
> så det ender nok med,
> at harddisken meget snart bliver kasseret.

Jeg vil gerne købe den, hvis du ikke tør at bruge den mere.