Ny strømforsyning
Fra : Erik K.

Dato : 09-09-08 15:33

Jeg skal have ny strømforsyning til min stationære PC (Vista Home Premium).
Den nuværende strømforsyning er klassisk udformet med blæseren vendende
bagud.
Der er flere andre typer strømforsyning, hvor blæseren vender ned i
kabinettet. - Er det bedre?? - Hvad giver den bedste køling, og hvilken
betydning har det for temperaturen i kabinettet?

Mvh
Erik

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 09-09-08 16:48

Erik K. wrote:
> Jeg skal have ny strømforsyning til min stationære PC (Vista Home Premium).
> Den nuværende strømforsyning er klassisk udformet med blæseren vendende
> bagud.

I min nuværende pc har jeg en tilsvarende, men jeg har skåret hul til
blæseren ind mod de optiske drev, og flyttet den dertil, altså udenpå
PSU'en.
SÃ¥ har jeg lukket evt. huller ned mod bunden af kabinettet med tape.
Dejligt støjsvagt, især efter jeg fandt en blæser uden den irriterende
summen som de fleste har.
I alle de PSU'er jeg har, har jeg skåret det udstansede gitter bagi væk
(hvis der var ét) og erstattet det med et alm. forchromet trådgitter.
Det udstansede bremser luftstrømmen temmelig meget.

> Der er flere andre typer strømforsyning, hvor blæseren vender ned i
> kabinettet. - Er det bedre?

Det er typisk en større blæser, som støjer mindre fordi den kører med
noget lavere omdrejninghastighed.
På nogle PSU'er kan det reguleres bagpå med en drejeknap, på andre er
der et lille kabel du kan sætte til bundkortet, som så kan styre hvor
hurtigt den blæser kører.

> - Hvad giver den bedste køling,
> og hvilken
> betydning har det for temperaturen i kabinettet?

Godt spørgsmål.
Jeg har ikke lagt mærke til at temperaturen skulle ændre sig andet end
marginalt mellem de to typer PSU'er.

Fra : Morten

Dato : 10-09-08 09:12

> Der er flere andre typer strømforsyning, hvor blæseren vender ned i
> kabinettet. - Er det bedre?? - Hvad giver den bedste køling, og hvilken
> betydning har det for temperaturen i kabinettet?

Uandet hvor den sidder er blæseretningen sådan at luften kommer ud bag på
kabinettet, så i den henseende tror jeg ikke det har væsentlig betydning for
nogen temperatur. Med det forhold at forskellige fabrikanter mener at
forskellige mængder luft er nødvendigt og at nogle derfor sætter blæsere i
der kan starte en hel orkan - det er sjældent nødvendigt med så kraftig
luftgennemstrømning med mindre det er en strømslugende spille-PC. Til alm.
kontor-PC behøver de ikke larme alverden.

Men som andre siger, i og med den er større kan den køre med lavere
hastighed for at flytte samme mængde luft og dermed være mindre støjende.
For alle tilfældes skyld, gå efter en "low noise", du vil blive gladere for
det i længden.

Mvh
Morten