SP: Computer vil ikke starte
Fra : OZ2D

Dato : 07-09-08 12:33

Vi har en computer som lige er blevet samlet af mig men som har en
irriterende ustabilitet. Den vil af og til ikke starte (overhovedet ikke
sætte gang i noget andet end at den grønne aktivitetslampe lyser men ikke
den gule HDD-lampe) og efter megen møge og besvær får vi så gang i den. Det
hjælper som regel at tage strømmen helt fra i nogle sekunder og så starter
den uden problemer. Hvad kan være årsagen til dette?

--
Kim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-09-08 12:50

On Sun, 7 Sep 2008 13:33:14 +0200, "OZ2D"
<oz2dFJERNEDETTTE@FJERNEDETTTEhotmail.com> wrote:

> [...]
>hjælper som regel at tage strømmen helt fra i nogle sekunder og så starter
>den uden problemer. Hvad kan være årsagen til dette?

Der er flere muligheder....

Men jeg har typisk set de symptomer i forbindelse med ustabil RAM.
Prøv at fjerne / ombytte / udskifte RAM-klodserne....

<mlr>

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 07-09-08 13:02

OZ2D wrote:
> Det
> hjælper som regel at tage strømmen helt fra i nogle sekunder og så starter
> den uden problemer. Hvad kan være årsagen til dette?

En ATX-PSU opfører sig på den måde efter en kortslutning. Så skal man
have vægstikket fra inden den vil starte igen.

Det kunne tyde på den er defekt, eller måske er der en afstandsskrue for
meget i bundpladen, så den kortslutter noget på bagsiden af bundkortet,
eller er der faldet en skrue om bagved bundkortet?

Fra : OZ2D

Dato : 07-09-08 14:04

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:ga0frn$14gj$1@newsbin.cybercity.dk

> [...]
> for meget i bundpladen, så den kortslutter noget på bagsiden af
> bundkortet, eller er der faldet en skrue om bagved bundkortet?

Bundkortet er et micro-atx og jeg har en ide om at det kan være
spændingsforsyningen til CPU som går via et fire-pins stik. Jeg har haft
computeren skilt ad lige efter jeg stillede spøgsmålet for at kontrollere
forskellige stik. Et af stikkene nemlig det firepolede stik gik meget meget
(for) let ind i stikdåsen på bundkortet og det stik har jeg strammet lidt på
de runde lamelblad som omkranser benene på hanstikket. Så samlede jeg
computeren igen og i skrivende stund ser det ud til at have hjulpet 100 %,
som bekendt er vejen til helvede inden for elektronik jo også brolagt med
dårlige forbindelser, så måske det var det som udgjorde problemet.

--
Kim