Computer til Photoshop
Fra : skeptikeren@privat.d~

Dato : 03-09-08 14:20

Min Computer er gået ned. Den bruges hovedsagelig til Photoshop og
Lightroom 2; aldrig til spil.
Jeg forestiller mig at anskaffe følgende og vil gerne høre, om der er
nogen, der kan hjælpe med forslag til forbedringer.

Bundkort: Asus P5Q, kører DDR2 i 1200/1066/800/667, der er firewire
til kortlæseren.
med en
Intel Core 2 Quad Q9550/2.83 GHz, 12 Mb Cache
Grafikkort:
Leadtek Winfast PX9500GT-512 Mb-DDR3 H, det har heatsink - ikke
blæser.

Ram:
GeIL Black Dragon 4 x 2 GB (8 GB) / DUAL RAM / DDR2 SDRAM /
PC2-6400CL5 / 800 MHz til 1212 kr.

Eller skal man ofre lidt mere og få
OCZ Reaper HPC Edition Dual Channel 4 x 2 GB (4 GB) / DUAL RAM / DDR2
SDRAM / PC2-8500CL5 / 1066

MHz / til 1544 kr.?

PSU: Chill Super Silent CP-400P2 400 W

Harddiske haves og NAS drev med backup.

med venlig hilsen

sk

Fra : Hagar

Dato : 03-09-08 15:50

<skeptikeren@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> PC2-6400CL5 / 800 MHz til 1212 kr.
>
> Eller skal man ofre lidt mere og få
> OCZ Reaper HPC Edition Dual Channel 4 x 2 GB (4 GB) / DUAL RAM / DDR2

Jeg tror jeg ville vælge en kraftigere PSU 400w lyder ikke af meget.

Hagar

Fra : Martin

Dato : 03-09-08 18:25

skeptikeren@privat.dk wrote:

> [...]
> til kortlæseren.
> med en
> Intel Core 2 Quad Q9550/2.83 GHz, 12 Mb Cache

<http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=2963&p=7>
Som det kan ses på dette link, så ville jeg vælge en QX processer, hvis
altså budgettet er til det.

> Grafikkort:
> Leadtek Winfast PX9500GT-512 Mb-DDR3 H, det har heatsink - ikke
> blæser.

Du kan sagtens gå ned og købe et mindre grafikkort, photoshop "bruger
ikke" grafikkortet - Lightroom kender jeg dog ikke.

> [...]
> PC2-6400CL5 / 800 MHz til 1212 kr.
>
> Eller skal man ofre lidt mere og få
> OCZ Reaper HPC Edition Dual Channel 4 x 2 GB (4 GB) / DUAL RAM / DDR2

Husk at du skal have XP eller Vista 64bit for at kunne bruge så mange ram.
Ellers så kan du nøjes med 3.5gb :)

Photoshop har det med at bruge en masse ram, så skrive/læse hastigheden
til rammen er essential.

Nu ved man jo ikke hvad dit budget er, men klart at OCZ rammene er langt
hurtigere end GeIL rammene.

Størrelsen på CL behøver du ikke tænke specielt meget over, det er
stortset kun ved overclocking at man skal kigge på den.

Du kan også vælge nogle PC2-9600 ram, så de passer til max ydelsen på
dit bundkort.

> PSU: Chill Super Silent CP-400P2 400 W

Jeg har kun haft afbrændte Chill PSU'er, jeg synes ikke de holder særlig
længe - og man kan sagtens få andre PSU'er som heller ikke siger en dyt.

> Harddiske haves og NAS drev med backup.

Hvis du ikke har, så ville jeg købe nogle 10.000rpm harddiske til at
bruge som system drev, husk Photoshop bruger enormt langtid på at loade
alle fonte ind i rammen - Faktisk over halvdelen af tiden når Photoshop
åbner bruges på dette, og det bliver ikke bedre af at man har en hulens
masse fonte.

PS:
Har du overvejet Mac?
Photoshop kører ekstremt bedre på Intel Mac end på andre computere, da
Photoshop er gearet til Mac.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-09-08 18:43

>Har du overvejet Mac?
>Photoshop kører ekstremt bedre på Intel Mac end på andre computere, da
>Photoshop er gearet til Mac.

Nu ved jeg ikke om Photoshop er anderledes end Photoshop Elements, men
Elements kører langsomere på Intel Mac end Intel PC (her i huset
ihvertfald).

Dertil kommer er en licens til Photoshop til Mac hvis han vælger den
vej - det fordobler lige budgettet ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : skeptikeren@privat.d~

Dato : 03-09-08 18:51

On Wed, 03 Sep 2008 19:42:31 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Dertil kommer er en licens til Photoshop til Mac hvis han vælger den
>vej - det fordobler lige budgettet ;)

Kan jeg ikke uden omkostninger konvertere min Windows licens til Mac?

sk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-09-08 19:07

On Wed, 03 Sep 2008 19:50:31 +0200, skeptikeren@privat.dk wrote:

>Kan jeg ikke uden omkostninger konvertere min Windows licens til Mac?

(nu kan jeg kun tale for Elements).

Men nej. Jeg spurgte Adobe sidst jeg fik tanken og fik et blankt nej.
Jeg måtte købe en ny licens.

Men ved ikke om det er anderledes for den store PS-udgave. Jeg håber
det næsten...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Max

Dato : 03-09-08 19:53

Hej Martin

> Men ved ikke om det er anderledes for den store PS-udgave. Jeg håber
> det næsten...

Jeg har prøvet om man kunne skifte en Mac PS til en PC PS, men nej.

--
Mvh Max

Fra : skeptikeren@privat.d~

Dato : 03-09-08 18:49

On Wed, 03 Sep 2008 19:24:45 +0200, Martin <martin@aarhof.invalid>
wrote:

>Du kan sagtens gå ned og købe et mindre grafikkort, photoshop "bruger
>ikke" grafikkortet - Lightroom kender jeg dog ikke.

Jeg har et MATROX 64 Mb P650 Dual Head DVI/VGA kort. Vil du mene, at
det er tilstrækkeligt?

>Husk at du skal have XP eller Vista 64bit for at kunne bruge så mange ram.
>Ellers så kan du nøjes med 3.5gb :)

Vista 64 bit er bestilt.

>Photoshop har det med at bruge en masse ram, så skrive/læse hastigheden
>til rammen er essential.
>
>Nu ved man jo ikke hvad dit budget er, men klart at OCZ rammene er langt
>hurtigere end GeIL rammene.

Så bliver det OCZ

> [...]
>
>Jeg har kun haft afbrændte Chill PSU'er, jeg synes ikke de holder særlig
>længe - og man kan sagtens få andre PSU'er som heller ikke siger en dyt.

Kunne du ikke komme med et godt forslag til en (næsten) lydløs PSU?

> [...]
>alle fonte ind i rammen - Faktisk over halvdelen af tiden når Photoshop
>åbner bruges på dette, og det bliver ikke bedre af at man har en hulens
God idé, men det koster jo at udskifte de tilstedeværende diske-

>PS:
>Har du overvejet Mac?
>Photoshop kører ekstremt bedre på Intel Mac end på andre computere, da
>Photoshop er gearet til Mac.

Det viste jeg ikke - det skal nok overvejes

Tak for hjælp

sk

Fra : Martin

Dato : 03-09-08 20:10

skeptikeren@privat.dk wrote:

> Jeg har et MATROX 64 Mb P650 Dual Head DVI/VGA kort. Vil du mene, at
> det er tilstrækkeligt?

Nu skal det jo have PCI Express port, og synes ikke lige det lyder som
sådan et.

Ej det jeg mente er at du godt kan gå ned i en lidt ældre model
grafikkort - Fx. noget ala GeForce 8600GT eller noget i den stil.

Men husk at HVIS du lige skulle få lyst til at prøve et computerspil, så
afhænger det af grafikkortet (ihvertfald nyere grafiske spil)
GeForce 8600 GT kan godt klare de nye spil, måske ikke i top høj
kvalitet osv.

Jeg synes at det nok er det bedste grafikkort, henhold til pris/ydelse.

Man kan få et 8600GT til omkring 500,- - så du kan spare 500,- her.

> Kunne du ikke komme med et godt forslag til en (næsten) lydløs PSU?

Orv, jeg tog fejl - det er selvfølgelig NorthQ jeg tænkte på der var
noget værrere bras...
Chill er ganske udenmærkede kølere.

> God idé, men det koster jo at udskifte de tilstedeværende diske-

Du kan jo nøjes med at købe 1, også smide windows og photoshop på den -
så kan du bruge de andre diske til alt andet :)

2x raptor diske i RAID 0 som windows drev, det er virkelig noget man kan
mærke - men ja, det er dyrt.

En anden ting, det er kun ved opstart af Photoshop hvor det kan mærkes,
de der 50mb som en PSD kan fylde er ingenting, og tager lynhurtigt at
indlæse til rammen. - Så hvis du ikke åbner og lukker photoshop en masse
gange i løbet af en dag, så kan det hele egentlig være lige meget :)

Fra : Mugge

Dato : 03-09-08 20:37

"Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
KLIP

> Orv, jeg tog fejl - det er selvfølgelig NorthQ jeg tænkte på der var noget
> værrere bras...
> Chill er ganske udenmærkede kølere.

Chill PSU noget skrammel.
Køb Crosair. Det er smæk for skillingerne.

Mogens

Fra : skeptikeren@privat.d~

Dato : 05-09-08 08:27

On Wed, 03 Sep 2008 15:19:49 +0200, skeptikeren@privat.dk wrote:

Tak for alle bidrag! Jeg går nu igang med at finde stumperne på EDB
Priser. Surt at Getmore indregner fragtprisen i de enkelte dele, så
det bliver dyrt at købe mange dele hos dem.

mvh

sk