Medion MD8822 og rammængde
Fra : Henning

Dato : 28-08-08 19:15

Ifølge manual og hvad jeg har kunnet finde af dokumentaion på nettet,
kan min Medion MD8822 max håndtere 2x1G ram, lige i underkanten for en
fungerende Vista.
Hvad med virkeligheden? Er det fordi der for halvandet år siden ikke
fandtes større moduler end 1G, og den derfor ikke var testet og
supporteret med mere? PC'en blev solgt i Aldi foråret 2007.
Typen er DDR PC2-4200, som i dag fåes i både 2 og 4G moduler.
Jeg kunne selv prøve at bestille og montere, men ville gerne spare
tid, ærgelse og ikke mindst penge hvis jeg hører fra andre der har
forsøgt?

Fra : Martin Hughes

Dato : 28-08-08 20:25

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> [...]
> Jeg kunne selv prøve at bestille og montere, men ville gerne spare
> tid, ærgelse og ikke mindst penge hvis jeg hører fra andre der har

Hvad sidder der i af Bundkort (Motherboard) og kan den evt. opdateres med en
nyere Bios, som eks. vis
vil kunne få bundkortet til at understøtte de nyere ram moduler.

Mit bundkort understøttede nyere og hurtigere processor efter en bios
update. De processor var nemlig
ikke lavet, da bundkortet blev lavet. Skal lige siges mit er et ASUS og
meget udvidelses venligt dengang.
4-5 år senere er det dog ved at være på tide jeg skifter, men jeg klare mig
endnu..

Mvh Martin

Fra : Henning

Dato : 28-08-08 20:39

>Hvad sidder der i af Bundkort (Motherboard) og kan den evt. opdateres med en
>nyere Bios, som eks. vis
>vil kunne få bundkortet til at understøtte de nyere ram moduler.
MSI-7318, et OEM-board produceret af www.msi.com.tw, men de omtaler
det end ikke på deres sider.
Jeg har opdateret med nyeste bios fra www.medion.de, men det svarer
desværre ikke på mit spørgsmål

Fra : Martin Hughes

Dato : 28-08-08 21:31

> MSI-7318, et OEM-board produceret af www.msi.com.tw, men de omtaler
> det end ikke på deres sider.
> Jeg har opdateret med nyeste bios fra www.medion.de, men det svarer
> desværre ikke på mit spørgsmål

Fandet dette svar angående dit bundkort MSI MS 7318

Each memory slot can hold DDR2 PC2-4200,DDR2 PC2-6400 with a maximum of 1GB
per slot.*
*Not to exceed manufacturer supported memory.

Ærgeligt men ifølge denne side
http://www.crucial.com/store/listparts.aspx?model=MS-7318
Hvor meget man så skal tro på det! Jeg tror på det. Har nemlig ikke kunnet
finde det kort på
MSI hjemmesiden. De laver gode produkter og siden de har lagt navn til en
Medion computer
fra lavpriskæden Aldi er det nok desværre en af deres lavpris produkter, som
de ikke ønsker
at yde support på eller i det hele taget interessere sig meget for. Det er
også set før fra andre kente
producenter.

Heldigvis koster en ny PC i ALDI jo ikke alverden og de har lige haft en
igen inkl. vista + 4GB ram.
De er nok mest køb og smid væk pc'er, men hva gør det når man så har noget
af det sidste nye til
en langt lavere pris end hvad opgraderings venligt udstyr koster. Kan
alligevel ikke følge med i deres
udgivelses tempo, med mindre man er halv milliarder.

Mvh Martin

Fra : JBJ

Dato : 31-08-08 10:41

"Martin Hughes" <martin.hughes.nospam@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> alligevel ikke følge med i deres
> udgivelses tempo, med mindre man er halv milliarder.

Hvorfor i alverden købe en ny pc når han kan nøjes med et nyt bundkort og
ram, og så skaffe sig en Vista64 bit da vista32 bit ikke understøtter mere
end OP til 4GB og her regnes grafikkort ram med, uanset om ram er dedikeret
eller shared. Vista32 bit er den der som regel følger med.

Han kan ikke opgradere Vista32 bit til 64 bit, der skal en helt ny
installation til. Ikke alle programmer er kompatible med 64 bit og ikke alt
HW har drivere.

JBJ

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-08-08 21:25

On Thu, 28 Aug 2008 20:15:03 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Ifølge manual og hvad jeg har kunnet finde af dokumentaion på nettet,
>kan min Medion MD8822 max håndtere 2x1G ram, lige i underkanten for en
>fungerende Vista.

Ifølge Aldi /Medion Forum skulle bundkortet MS-7318 som sidder i din
Medion MD8822 understøtte 2 GB kredse.

3 GB, dvs 1 + 2 GB skulle helt sikkert fungere.

Men der er lidt divergerende oplysninger omkring 2 + 2 GB: Nogle
påstår hårdnakket at den køre kan med 4 GB, andre klager over
problemer med lydkort etc når de kommer over de 3 GB.

Personligt ville jeg nok 'nøjes' med 1 + 2 GB idet PC-arkitekturen
betinger at den øverste del af adresserummet reserveres til
memory-mapped IO mv.

<mlr>

PS. Kører du med en 64-bit windows er der sæ'følig ingen problemer
med at udnytte 4 GB RAM.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-08-08 23:30

>Ifølge Aldi /Medion Forum skulle bundkortet MS-7318 som sidder i din
>Medion MD8822 understøtte 2 GB kredse.
>
>3 GB, dvs 1 + 2 GB skulle helt sikkert fungere.

Hvilket også er korrekt. Kører selv med samme kombo.

>Men der er lidt divergerende oplysninger omkring 2 + 2 GB: Nogle
>påstår hårdnakket at den køre kan med 4 GB, andre klager over
>problemer med lydkort etc når de kommer over de 3 GB.

Det er også korrekt lydkortet "forsvinder" hvis du smækker 2x2 i.
Men om det skyldes 32bit udgaven af Vista eller selve bundkortet ved
jeg ikke.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-08 10:17

On Fri, 29 Aug 2008 00:29:35 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
>Det er også korrekt lydkortet "forsvinder" hvis du smækker 2x2 i.
>Men om det skyldes 32bit udgaven af Vista eller selve bundkortet ved

Interessant, tak for hjælpen