Hjælp mig lig tak!
Fra : Viktor Andersen

Dato : 27-08-08 19:45

Hej,

Jeg skal forbinde to computere via en hub til ét ADSL modem.

D.v.s. et netværkskabel, der går fra ADSL'en til huben, og herfra to
netværkskabler til hver sin computer.

Skal nogle af disse kabler være krydsede eller blot ganske almindelige?

Er der nogen ting, jeg specielt skal tage højde for i denne forbindelse?

mvh
Viktor

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-08-08 20:10

"Viktor Andersen" <virgilante@sol.dk> skrev i en meddelelse
> noget om netværk

Først var det måske lige en ide at kigge lidt på dette link:

http://usenet.dk/netikette/larm.html

Dernæst vil du have større held i

- hvor spørgsmålet hører hjemme.

Jan

Fra : Viktor Andersen

Dato : 27-08-08 21:48

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> Først var det måske lige en ide at kigge lidt på dette link:

> [...]

Hub og kabler kan ligesågodt være hardware som netværk.

mvh
Viktor

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 28-08-08 09:06

Viktor Andersen wrote:

> Ih ja, det første link er et dødt link.
>
> Hub og kabler kan ligesågodt være hardware som netværk.

Viktor, i stedet for at være pikeret over Jans svar til dig, så skulle du
tage at spørge i den nyhedsgruppe han nævner.

Det du vil lave, er faktisk en form for netværk, og de folk der ved noget om
det sidder dér.

Og som en anden poster nævner, så vil dit projekt kun lykkes såfremt du har
to IP-adresser fra din udbyder, ellers er det en router du skal have fat i.

Men spørg nu i netværksgruppen, de vil gerne hjælpe dig, som Jan også gerne
ville

PS: Det Jan mente med det første link var nok, at det er bedre at skrive i
indlæggets overskrift, _hvad_ det er du ønsker hjælp til, og ikke kun "Hjælp
mig lige"

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Mugge

Dato : 27-08-08 21:49

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> Først var det måske lige en ide at kigge lidt på dette link:
>
> http://usenet.dk/netikette/larm.html

Det får han da ikke noget ud af

Mogens

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-08-08 22:02

Jan Vestergaard skrev:

>Først var det måske lige en ide at kigge lidt på dette link:
>
>http://usenet.dk/netikette/larm.html

sådan nogle 404 er da også meget sjove at kigge på

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-08-08 09:06

Ivan V. Klattrup wrote:

> sådan nogle 404 er da også meget sjove at kigge på

Blot til info og aldeles off-topic:

Jan har vist anvendt et gammelt link uden at sikre sig det stadig
fungerer. Han har ikke opdaget at usenet.dk ikke er hvad det har været -
sitet var helt væk på et tidspunkt.

Størstedelen af materialet ligger p. t. på http://usenet.lundhansen.dk/,
mens fundatserne er kommet tilbage på http://www.usenet.dk/

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-08-08 20:16

Viktor Andersen wrote:
> [...]
> netværkskabler til hver sin computer.
> Skal nogle af disse kabler være krydsede eller blot ganske almindelige?

Hvis der står "MDI/MDI-X" og/eller "Auto-MDIX" på hub'en eller i
brugsvejledningen, så finder hub'en (eller switch'en) selv ud af om
kablerne er krydsede eller ej, og så skal man ikke gøre noget, så skulle
det virke ganske automatisk.

Hvis det ikke gør det, skal du finde den port i hub'en som hedder
"uplink", og sætte et "straight", dvs. ikke-krydset kabel i den og
videre til adsl-modem'et.

Et krydset kabel har jeg kun haft brug for i det specialtilfælde, hvor
man vil forbinde to PC'er direkte.

Fra : Viktor Andersen

Dato : 27-08-08 21:46

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
meddelelsen news:g9495o$2ldl$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> til adsl-modem'et.
>
> Et krydset kabel har jeg kun haft brug for i det specialtilfælde, hvor man

Hej Jens,

Tusind tak for fyldestgørende svar.

mvh
Viktor

Fra : Henning

Dato : 27-08-08 23:16

On Wed, 27 Aug 2008 20:44:48 +0200, "Viktor Andersen"
<virgilante@sol.dk> wrote:

>Hej,
>
>Jeg skal forbinde to computere via en hub til ét ADSL modem.

Er du sikker på der overhovedet er mulighed for det? Hvis du kun får
een ip-adresse, er det den første pc der kommer på nettet, den anden
får aldrig en adresse.
Men spørg i den rigtige gruppe, hvis du vil have et bedre svar

Fra : kjeld09

Dato : 31-08-08 09:33

On 27 Aug., 20:44, "Viktor Andersen" <virgila...@sol.dk> wrote:
> [...]
>
> Skal nogle af disse kabler være krydsede eller blot ganske almindelige?
>
> Er der nogen ting, jeg specielt skal tage højde for i denne forbindelse?

Hej
Du kan ikke tilslutte to PCer uden brug af en router til at give IP
adresser, der er kun en og der skal være en IP til hver PC. der er
normailt ingen kabler skal krydses i den forbindelse
m v h
Kjeld