USB flashdrev
Fra : Erik Olsen

Dato : 26-08-08 17:09

Jeg havde et 1 GB USB flashdrev som pludselig ikke dutter mere.

Hvad skal man købe for at få nogle nogenlunde pålidelige flashdrev uden
at de koster en formue?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-08-08 18:18

Erik Olsen wrote:

> Hvad skal man købe for at få nogle nogenlunde pålidelige flashdrev uden
> at de koster en formue?

Verbatim, Kingston og Corsair burde alle være pålidelige mærker. Flash
drev holder ikke evigt, specielt ikke ved hyppige skrivninger.

--
Jesper Lund

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-08-08 19:00

Jesper Lund wrote:

> Verbatim, Kingston og Corsair burde alle være pålidelige mærker. Flash
> drev holder ikke evigt, specielt ikke ved hyppige skrivninger.

Hej Jesper

Tak for svaret.

Nej, naturligvis holder de ikke evigt, men den jeg havde (udleveret af
firmaet) holdt ikke engang til at ligge i min taske. Den har måske været
brugt 10 gange

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-08 10:13

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in message

> [...]
>
> Nej, naturligvis holder de ikke evigt, men den jeg havde (udleveret af
> firmaet) holdt ikke engang til at ligge i min taske. Den har måske været

Er det da sket flere gange for dig? Hvilket materiale er din taske lavet af?
Du ved statisk elektricitet æder sådan en flash-ram så let som ingenting. Og
når du sætter sticken i en computer, så sørg for at I har samme potentiale
inden - ellers ryger sticken nemt.

mvh
///M

Fra : J

Dato : 27-08-08 17:56

"///M" <nomail> skrev i en meddelelse

> [...]
> ingenting. Og når du sætter sticken i en computer, så sørg for at I har
> samme potentiale inden - ellers ryger sticken nemt.

Hvorledes undersøger man og efterfølgende sørger for, at sticken har sammen
potentiale som computeren?

Fra : Max

Dato : 27-08-08 19:15

Hej J

> Hvorledes undersøger man og efterfølgende sørger for, at sticken har
> sammen potentiale som computeren?

Det burde komme af sig selv, USB stkket er udformet således at stel
kobles sammen før de andre terminaler.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-08 11:15

"J" <j@nospam.zz> wrote in message

> Hvorledes undersøger man og efterfølgende sørger for, at sticken har
> sammen potentiale som computeren?

Rør ved kabinettet inden du sætter stick'en i.

mvh
///M

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-08-08 20:25

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in news:48b42a90$0$90262
$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvad skal man købe for at få nogle nogenlunde pålidelige flashdrev uden
> at de koster en formue?

Jeg har en 2 Gb Corsair Voyager GT, der er 1 år gammel. Der ligger en DSL
Linux på, jeg bruger når jeg er på fremmede computere, samt hele min
mailopsætning. På ferier lagrer jeg osse billeder på den. Den sidder i mit
nøglebundt, bruges dagligt og skånes på ingen måde, fordi jeg tager daglig
backup af den. Virker upåklageligt.

Ser lige at 16 Gb versionen kan fås for omkring 400,- kr.

Fra : Per Nielsen

Dato : 26-08-08 20:28

Kent Oldhøj wrote:
> Ser lige at 16 Gb versionen kan fås for omkring 400,- kr.

Hvor? :)

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-08-08 22:54

Per Nielsen wrote:

> Hvor? :)

Mon ikke edbpriser kunne være et godt gæt?
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=261911>

For 300 kr mere kan du få 32 GB
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=405279>

--
Jesper Lund

Fra : Peter

Dato : 27-08-08 01:48

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg havde et 1 GB USB flashdrev som pludselig ikke dutter mere.
>
> Hvad skal man købe for at få nogle nogenlunde pålidelige flashdrev uden at
> de koster en formue?

Du har vel sagtens flået den ud af computeren uden at bruge "sikker
fjernelse af hardware".
Min gamle lavpris 128MB usb stick, med utroligt mange år på bagen fungerer
stadig upåklageligt, selv om malingen efterhånden er slidt helt af.

PeterB

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-08 10:11

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in message

> Du har vel sagtens flået den ud af computeren uden at bruge "sikker
> fjernelse af hardware".

Det har da ingen betydning for stickens levetid.
Skulle det ske at partitionen døde (teoretisk) så kan den formateres igen.
"Sikker fjernelse" er udelukkende for at sikre at en fil der er ved at blive
skrevet ikke mistes. Desuden har det endnu mindre betydning hvis man har
indstillet sin stick til at undlade at bruge "write caching" (under
properties på sticken - hardware - properties - policies).

mvh
///M

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-08-08 11:34

Peter wrote:

> Du har vel sagtens flået den ud af computeren uden at bruge "sikker
> fjernelse af hardware".

Næh, faktisk ikke.

Er du altid så negativ?

Fra : Peter

Dato : 27-08-08 12:18

> Næh, faktisk ikke.
>
> Er du altid så negativ?

Det har intet at gøre med at være negativ.
Det er da mere negativ at efterlyse usb stick i en ordentlig kvalitet.
Ingen af alle mine 5-6 sticks, der er i absolut lavprisklassen, har fejlet
eller er gået død. Jeg vil tro den ældste er omkring 10 år gammel (eller
hvornår de nu kom frem)
Jeg kender heller ingen i min omgangskreds der har oplevet problemet.
Til gengæld har jeg læst utroligt mange indlæg herinde på newsgroups, hvor
folk har mistet billeder og data, og hvor grunden næsten altid har været, at
man i stedet for at bruge "sikker fjernelse af hardware, simpelthen bare
hiver usb sticket ud af computeren.

PeterB

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-08 15:04

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in message
> Det har intet at gøre med at være negativ.
> Det er da mere negativ at efterlyse usb stick i en ordentlig kvalitet.

Du mener dermed at det er negativt og naivt spørgsmål han stiller. Jeg kan
slet ikke følge dig.

> [...]
> (eller hvornår de nu kom frem)
> Jeg kender heller ingen i min omgangskreds der har oplevet problemet.

Så da du ikke kender til problemet, er alle der har problemet bare
dumme.....(huh?)

> [...]
> at man i stedet for at bruge "sikker fjernelse af hardware, simpelthen
> bare hiver usb sticket ud af computeren.

Måske - men her er der tale om en død stick efter transport, ikke at data er
ulæselige el. korrupte. Læs indlægget inden du kommenterer.

Til sidst: "Sikker fjernelse" er en feature der først er introduceret rigtig
med WinXP, så hvis du har brugt flash-ram i 10 år (Wiki siger 8) er det nok
ikke årsagen til at du aldrig har haft problemer
(http://www.velocityreviews.com/forums/t218533-windows-98-safely-remove-hardware.html).

mvh
///M

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-08-08 15:38

///M wrote:
> "Peter" wrote

> Måske - men her er der tale om en død stick efter transport, ikke at
> data er ulæselige el. korrupte. Læs indlægget inden du kommenterer.

Netop. Den har ligget 2-3 måneder i min taske siden jeg brugte den
sidst, dengang fejlede den intet. Nu skulle jeg bruge den til at checke
om min splinternye PC reagerede på den, og så skete der absolut
ingenting. Min kæreste havde heldigvis en anden som duede.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-08-08 15:55

Erik Olsen wrote:
> [...]
> sidst, dengang fejlede den intet. Nu skulle jeg bruge den til at checke
> om min splinternye PC reagerede på den, og så skete der absolut

Måske har den fået fugt?

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-08-08 16:15

Jens C. Hansen wrote:

> Måske har den fået fugt?

Det ved jeg ikke, og jeg ved heller ikke i hvilket omfang flashdrev
tåler fugt.

Hætten har været sat på hele tiden, og der er ikke noget andet i taske
som er fugtskadet. Tasken har naturligvis fra tid til anden været
fugtig, men ikke drivvåd, af kortvarigt regnvejr. I så fald skulle det
være fugtig luft, og det ville jeg ikke forvente skulle give problemer.
Luften i Danmark er jo aldrig tør. Hvis luftfugtigheden nærmer sig 100
%, kan der ske kondensation på koldere flader, men det har der heller
ikke været tale om.

Fra : Max

Dato : 27-08-08 16:27

Hej Erik

> Det ved jeg ikke, og jeg ved heller ikke i hvilket omfang flashdrev
> tåler fugt.

Jeg har de sidste mange år, ja lige siden USB nøglerne dukkede haft
1-2 stykker i min taske, den er meget ude, ligger i en cykelkurv når
jeg transportere mig til og fra job og de har da ofte været våde på
grund af regn og jeg har aldrig haft fejl på nogle af dem. Jeg har i
hverdagen med hundredvis af billige USB nøgler at gøre og har
mellem nogle tusinde vidst mødt en der var defekt fra starten, men
ellers ingen problemer. Så mon ikke man kan konstatere at du bare
har været uheldig og skal have en ny.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-08-08 16:37

Max wrote:

> Så mon ikke man kan konstatere at du bare
> har været uheldig og skal have en ny.

Det regner jeg også med, men jeg ville gerne have et rimeligt
udgangspunkt for valget, derfor mit spørgsmål.

Fra : Max

Dato : 27-08-08 16:46

Hej Erik

> Det regner jeg også med, men jeg ville gerne have et rimeligt
> udgangspunkt for valget, derfor mit spørgsmål.

Jeg kan anbefale en Kingston Datatraveler.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-08-08 16:53

Max wrote:

> Jeg kan anbefale en Kingston Datatraveler.

Tak for forslagene, også til Jesper og Kent.

Fra : Peter

Dato : 27-08-08 20:40

> [...]
> splinternye PC reagerede på den, og så skete der absolut ingenting. Min
> kæreste havde heldigvis en anden som duede.

Ja, den er død, FØR du lagde den i tasken, for en dødede, da du flåede du
den ud af en computer, og det er sikkert der, skaden er sket, og ikke under
transporten eller opholdet i tasken.

PeterB