Hvilken skanner bør jeg købe?
Fra : Kasper Jensen

Dato : 24-08-08 19:12

Jeg har haft glæde af min HP scanjet 2200c i godt syv år, men nu kniber
det med motoren og drivremmene...eller hvad pokker det nu hedder.

Jeg skanner en del forskellige formater herunder 315*315 millimeter,
hvilket desværre kræver fire skanningerne på en normal skanner og
derefter behandling i billedbehandlingsprogram. Er det overhovedet til
at få noget, som kan klare det i én skanning, og samtidigt er til at
betale? Evt. i to skanninger?

Jeg har haft kigget på en HP scanjet 2400 (2400*4800 dpi (divergerende
oplysninger på HPs site) samt 216*297 mm. skanningsområde). Bør jeg købe
noget dyrere/bedre? Mit primære ønske er, at man skal kunne læse evt.
tekst på de skannede billeder.

Noget andet jeg ville være glad for er, at når jeg skanner forskellige
objekter med væsentligt forskellige farver men med samme mål, at det så
IKKE er nødvendigt at starte forfra med en ny "grundskanning", hvor jeg
atter indrammer det ønskede område til skanning, da en "genskanning" af
et nyt objekt ofte bliver med stærkt forvrængede farver.

Ligeledes ville jeg være glad for, om skanneren kunne arbejde lidt
hurtigere, da det er træls at vente på, at den kører frem og tilbage.

Det er bestemt ikke noget krav, at det er en HP, men det er blot et
mærke, som jeg hidtil har været glad for. Jeg har ikke kigget på
multifunktionsmaskiner - kan det overhovedet betale sig med ovennævnte
behov?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-08-08 19:18

Kasper Jensen wrote:

> multifunktionsmaskiner - kan det overhovedet betale sig med ovennævnte
> behov?

Det kommer an på hvad du skal printe?!

Generelt vil jeg sige at en scanner holder længere end en printer, så
hvis man bruger scanneren meget, så bør man købe separate produkter. En
multifunktionsmaskine er jo også ét stort kompromis. Separate produkter
er kompromisløse.

Jesper Poulsen

Fra : Kasper Jensen

Dato : 24-08-08 19:25

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på hvad du skal printe?!

Det er vist nærmest kun, hvis jeg fik lyst til at lave en kopi. Jeg har
en gammel HP printer, som dog printer hurtigere end, hvad jeg ellers er
vant til i private hjem, men jeg har smidt en femcifret beløb i toner
efter den, selvom jeg køber dem efter edbpriser.dks anbefalinger.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-08-08 20:56

Kasper Jensen wrote:

> en gammel HP printer, som dog printer hurtigere end, hvad jeg ellers er
> vant til i private hjem, men jeg har smidt en femcifret beløb i toner
> efter den, selvom jeg køber dem efter edbpriser.dks anbefalinger.

Køb en god scanner.

Jesper Poulsen