speciel scrollbar
Fra : Marc HK

Dato : 06-09-08 12:13

hej, jeg har kigget http://noerd.dk/, og er meget imponeret over
scrollbaren i det lille nyhedsvindue, jeg kan se ikke er en
iframe, og da jeg ved det ikke er en normal css-kode der gør det,
da jeg bruger firefox, som scrollbar css-koden ikke fungerer i,
er jeg meget imponeret over den, og tænkte om der var nogen der
vidste hvordan man laver sådan en scrollbar. Jeg er overbevist
om at det må være noget javascript, men hvis det ikke er, så vil
jeg også gerne vide hvad det er.
håber nogen svarer.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 06-09-08 12:42

"Marc HK" <marchye-knudsen@hotmail.com> skrev

> hej, jeg har kigget http://noerd.dk/, og er meget imponeret over
> scrollbaren i det lille nyhedsvindue,

Dén scrollbar er da det værste lort, jeg har set længe.
Jeg kan ikke engang rulle med scrollhjulet på min mus, men skal scrolle på
den bøvlede måde, som man nu gjorde det i forrige århundrede.

Og hvis de var ordentlige "nørder", ville de nok også vide at resten af
koden også er noget frygteligt makværk, der ligeledes hører forrige
århundrede til.
De bruger tabeldesign, og javascripts er angivet med den forældede
language-attribut. Og så bruger de upper-case i alle tags.

Fra : Marc HK

Dato : 06-09-08 13:13

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Dén scrollbar er da det værste lort, jeg har set længe.
> Jeg kan ikke engang rulle med scrollhjulet på min mus, men skal scrolle på
> den bøvlede måde, som man nu gjorde det i forrige århundrede.

okay, jeg har fundet et andet eksempel, på http://nephew.dk/ kan man, selvom
det denne gang er en iframe, bruge scrollhjulet på ens mus til at rulle ned af
siden.
så, måske dumt, spørger jeg igen, hvordan er det gjort?

Fra : Marc HK

Dato : 06-09-08 13:14

sorry, har først set nu, at det var flash. så må jeg gå ud fra at man ikke kan
gøre det.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-09-08 14:40

Philip Nunnegaard frembragte:
> [...]
> De bruger tabeldesign, og javascripts er angivet med den forældede
> language-attribut. Og så bruger de upper-case i alle tags.

Ta' den..

Tabeldesign er tabel design - hvis de selv er tilfredse med det, og
selv står for vedligeholdelse og opdatering, er det vel deres eget
valg.
Store bogstaver anvendes også af W3C i HTML 4, så det må da være i
orden. I hvert fald er det hverken forbudt eller yt endnu.
Script blandet i body er ikke så godt. Ellers rimelig fornuftig og
læsbar kode.

Den omtalte scrollbar fungerer med scrollhjul i IE og Google, men ikke
i FF og Opera.
Desuden er det noget fis at en scrollbar ikke ser ud som en scrollbar -
man ved jo ikke der er een, og jeg har personligt svært ved at se
formålet med bevidst at forvirre sine besøgende....

Så, lad hellere være, Marc. At det kan lade sig gøre, er sjældent det
samme som at det er en god idé

Birger

Fra : Marc HK

Dato : 06-09-08 15:06

Nå, så må jeg vil lytte til jer eksperter og undlade selv at bruge det.
Men synes nu der burde findes et alternativ til standard scrollbaren, som fungerer
i alle browsere.
f. eks passer den lysegrå scrollbar der er i vista, ikke altid ind i en iframe på
en sort side, eller den lyseblå i xp.
men det er nu træls at lave noget der kun fungerer i nogle bestemte browsere.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-09-08 15:58

Efter mange tanker skrev Marc HK:
> [...]
> iframe på en sort side, eller den lyseblå i xp.
> men det er nu træls at lave noget der kun fungerer i nogle bestemte browsere.

Egenskaber for skærm (højreklik på skrivebord) | Udseende | Avanceret -
her kan du indstille en del paramtre så de passer dig, i hvert fald i
XP (kunne man også i '98 og '95 - ved ikke med Vista), og kan så ikke
huske om farverne på scrollbaren er mellem dem.
Og det er lidt af fidusen - selvom det er at sætte tingene på spidsen.
Hvis jeg har sat mine scrollbarer til at være orange, så skal de være
orange, uanset hvad en programmør et eller andet sted syntes

Birger

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-08 16:30

Birger Sørensen skrev:

> Hvis jeg har sat mine scrollbarer til at være orange, så skal de være
> orange, uanset hvad en programmør et eller andet sted syntes

Enig, men det bliver en hårdere kamp fremover. Muligheden
for at ændre på rullebjælker bliver standard, og Firefox vil
også understøtte det. Hulk!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 06-09-08 17:37

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Enig, men det bliver en hårdere kamp fremover. Muligheden for at ændre på
> rullebjælker bliver standard, og Firefox vil også understøtte det. Hulk!

OK! Jeg troede at det var på vej ud sammen med frames og <marquee>.
Alle tre ting noget som jeg selv har brugt, men er gået væk fra fordi jeg
har hørt hvad andre mente om det.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-09-08 22:39

Kim Ludvigsen wrote:

> Muligheden
> for at ændre på rullebjælker bliver standard, og Firefox vil
> også understøtte det.

Det er forhåbentlig løgn. På den anden side er det ikke den 1. april, så ...

Men det er ikke en del af W3C-standarden, så hvorfor skulle FF tage det op?
Det er da knæfald for MS.

Erik Ginnerskov

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-08 23:55

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er forhåbentlig løgn. På den anden side er det ikke den 1. april, så ...

Ups! For en gangs skyld er jeg glad for, at jeg har taget
fejl! Jeg har helt misforstået det - jeg må have været gået
sukkerkold den dag, jeg læste teksten.

Der er tale om understøttelse af border-images - ikke
scrollbar-images. Understøttelsen er med i Firefox 3.1
Alpha, og W3C-beskrivelsen findes her:
http://dev.w3.org/csswg/css3-background/#the-border-image

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til sikkerhedskopiering.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-09-08 09:01

> [...]

> Der er tale om understøttelse af border-images - ikke scrollbar-images.
> Understøttelsen er med i Firefox 3.1 Alpha, og W3C-beskrivelsen findes

Aaah... OK! Det giver lidt mere mening.
Noget andet jeg fandt på siden, som jeg måske kunne finde på at bruge, er
border-radius som giver mulighed for runde hjørner, så vidt jeg kan se.

I dag bruger jeg denne metode, som heldigvis også kan klares uden grafik:
http://webdesign101.dk/css/roundcorners/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-09-08 21:35

Kim Ludvigsen wrote:

> Ups! For en gangs skyld er jeg glad for, at jeg har taget
> fejl!

Puha, jeg var lige ved at blive nervøs.

Jeg mindes endnu med gru den dag for en del år siden, hvor et fjols havde
flyttet scrollbaren ind på siden og givet den en farve så baren nærmest
faldt i et med siden. Jeg sad i flere minutter og grundede over hvordan jeg
skulle kunne læse resten af siden - det var før FF og før scrollhjul på
mus - desuden var udvalget af sider om pågældende emne dengang ret
begrænset, så jeg kunne ikke bare gå til en anden side.

Jeg udviklede en allergi for farvede scrollbarer og er i dag glad for at
vide, hvordan jeg blokerer for det i IE.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 06-09-08 17:34

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev

> Store bogstaver anvendes også af W3C i HTML 4, så det må da være i orden.
> I hvert fald er det hverken forbudt eller yt endnu.

Det er rigtigt nok, at det er valgfrit i HTML 4.
Men det er grimt, og jeg fatter slet ikke at folk overhovedet gider at holde
shift-tasten nede for hver eneste html-kode.
Så skal man jo lade højre hånd danse over hele tastaturet, mens man med
venstre hånd holder sift nede.
Allerede for 8 år siden skrev jeg al kode med små bogstaver. Eneste
undtagelser var hvis jeg havde "hugget" noget fra andre sider.

Hvad folk laver selv er jeg fløjtende ligeglad med.
Men hvis de lever af at lave webdesign, bør de være lidt bedre opdaterede.

Jeg ville heller aldrig hyre en tekstforfatter, der stavede som en brækket
arm, fyldte teksten med en masse særskrivning af sammensatte ord eller ikke
konne kommatere ordentligt, uanset om vedkommende så ellers formulerede sig
nok så godt.

<pointen kommer her>
Nuvel. Min primære anke var at jeg finder det brugerfjendsk at tilsidesætte
funktionerne på brugernes egne computere, i dette tilfælde scrollhjulet på
min mus.
Det fik mig så til at se mig sur på resten også.
</pointe>

Fra : Christian Hansen

Dato : 07-09-08 14:13

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> holde shift-tasten nede for hver eneste html-kode.
> Så skal man jo lade højre hånd danse over hele tastaturet, mens man med

Eller bruge den der caps-lock :)

> Allerede for 8 år siden skrev jeg al kode med små bogstaver. Eneste
> undtagelser var hvis jeg havde "hugget" noget fra andre sider.

Den eneste fordel jeg kan se ved brug af store bogstaver i forbindelse
med tags er ved brug af oldnordiske ( amerikanske? ) teksteditore uden
syntaksfarvning - som eksempelvis notepad. Så kan det være praktisk let
at kunne skelne tags andet - men i disse tider hvor der findes gode
editore ( Quanta, Vim mf. ) der har en glimrende syntaksfarvning, er der
jo ikke brug for sådanne krumspring.

Mvh Christian

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-09-08 15:44

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> skrev

> Den eneste fordel jeg kan se ved brug af store bogstaver i forbindelse med
> tags er ved brug af oldnordiske ( amerikanske? ) teksteditore uden
> syntaksfarvning - som eksempelvis notepad.

Jeg brugte nu Notepad indtil for et års tid siden, hvor jeg fik anbefalet
Notepad++ her i gruppen.

> Så kan det være praktisk let at kunne skelne tags andet -

Jeg kunne nu godt skelne blot ved at genkende < og >. På samme måde som mit
svar og det fra dit indlæg som jeg citerer, skiller sig ud fra hinanden blot
ved > først i linjen.

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-09-08 13:57

On 6 Sep., 18:34, "Philip Nunnegaard" <nunnenos...@hitsurf.dk> wrote:

> [...]
> min mus.
> Det fik mig så til at se mig sur på resten også.

Foreløbig er mit indtryk, at det mest er kode- og webdesign nørder,
som ser sig sur på (mis)arvede scrollbarer, og diverse ændringer i
browseren, de ikke har bedt om. Men efterhånden som alle får en
hjemmeside eller Blog, og det kommer ind til hr. og fru Jensen, at de
selv får hjemmesider, bruger dem, og interesser sig lidt for
mekanikken bag, så de også begynder at spørge sig selv, hvorfor man
ikke kan se scrollbaren med mindre man har uglesyn eller højreklikke,
så bliver det nok et generelt folkekrav at sådan noget undgås. Det er
i hvert fald en uskik;)

Men f.eks. roterende GIFfer dem ser man ikke så meget mere...

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-09-08 21:36

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev

> Foreløbig er mit indtryk, at det mest er kode- og webdesign nørder,
> som ser sig sur på (mis)arvede scrollbarer, og diverse ændringer i
> browseren, de ikke har bedt om.

Det har du nok ret i.
Men jeg tror nu nok at alle bliver irriterede, hvis de ikke kan scrolle med
scrollhjulet.
Det er ergonomisk bedre for hånd og skulder at rulle på dén måde end at
skulle holde musetasten nede, mens man kører op og ned i rulleskakten.

Og nej! De roterende giffer er da forsvundet fra det meste af nettet.
Det minder mig om et afsnit af Simpsons hvor Homer Simpson plastrer sin
hjemmeside til med den slags og forventer at det bliver et hit.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-09-08 21:42

On Sun, 7 Sep 2008 22:34:35 +0200, Erik wrote:

> [...]
> mus - desuden var udvalget af sider om pågældende emne dengang ret
> begrænset, så jeg kunne ikke bare gå til en anden side.

Så opdagede du den tast på tastaturet der står "PgDn" på?

Mvh.

--
"Mr. Cotton's... parrot. Same question." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk