bedst peering blandt fibernet-udbydere?
Fra : Ukendt

Dato : 14-09-08 13:11

Hejsa

Hvem har den "bedste" peering til ind og udland, blandt disse udbydere?
http://www.dongenergy.dk/privat/Fibernet/Tjenester_og_udbydere/Pages/index.aspx

Har hørt at Dansk Bredbånd har lidt problemer til/fra udlandet?

Hvordan er ComX med peering?

Jeg står nemlig for at skal fremlægge etablering af fibernet til min
andelsbolig-forening, men skal det være dingdong der skal levere, eller
skal man få ComX til dette?

Det skal gerne være en komplet løsning med TV, internet og telefoni...

/Jacob

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-08 17:26

On Sun, 14 Sep 2008 14:10:54 +0200, Jacob Fich
<jacob_duvednok_brafi.dk> wrote:

> Har hørt at Dansk Bredbånd har lidt problemer til/fra udlandet?

Jeg har Dansk Bredbånd, og det har jeg ikke oplevet.

Dansk Bredbånd har forbindelser til Level3 (et af verdens bedst
forbundne netværk), Tiscali (et af Europas bedst forbundne netværk),
T-Systems (også ret gode i Europa), TDC (Danmarks bedst forbundne
netværk), og flere andre.

> Det skal gerne være en komplet løsning med TV, internet og telefoni...

Spørg et par stykker, og som minimum Dansk Bredbånd, A+ og ComX, når
det er til en boligforening.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-08 18:54

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> forbundne netværk), Tiscali (et af Europas bedst forbundne netværk),
> T-Systems (også ret gode i Europa), TDC (Danmarks bedst forbundne

Okay. Har ikke selv oplevet det, men har en kollega, som har en del
hastighedsproblemer for tiden...
Men det kan jo også være at det er pga. at bagermester-jensen ikke har
fået vasket melet af fingrene, da han skulle splidse fiberne op i
gatewayen og i alle mufferne.
Måske er der bare så meget tab, at der ikke kan presses en 10 Mbit
igennem... :( Hehe

> Spørg et par stykker, og som minimum Dansk Bredbånd, A+ og ComX, når
> det er til en boligforening.
>
> -A

Vil jeg lige skrive bag øret.
Måske man kan lave en del af arbejdet, og så bare få udbyderen til at
levere udstyr samt hovedfiber...
Det er nemlig en mindre boligforening.

-Jacob

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-09-08 14:58

On 14 Sep., 19:53, Jacob Fich <jacob_duvednok_brafi.dk> wrote:

> Vil jeg lige skrive bag øret.
> Måske man kan lave en del af arbejdet, og så bare få udbyderen til at
> levere udstyr samt hovedfiber...
> Det er nemlig en mindre boligforening.

De fleste udbydere vil godt være samarbejdsvillige hvis i fx. for et
elektrikerfirma til at lave den fysiske installation til
lejlighederne..

Mindre boligforening, så er Dansk bredbånd vist udelukket da jeg har
hørt de kun tager foreninger med mindst 100kunder, ved dog ikke om det
er korrekt.

Fra : Rander

Dato : 15-09-08 02:42

Bjarke Hansen skrev noget i denne stil, den 14-09-2008 22:58:
> Mindre boligforening, så er Dansk bredbånd vist udelukket da jeg har
> hørt de kun tager foreninger med mindst 100kunder, ved dog ikke om det
> er korrekt.

Så er det lavet om inden for de sidste 1½ års tid - dengang trak de
gladeligt kabler rundt til vores forenings 20 lejemål...

http://bamsepetting.dk

Rude knust under rengøring af medarbejder. (Skadesanmeldelse)

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-08 03:40

Bjarke Hansen skrev:
> [...]
>
> Mindre boligforening, så er Dansk bredbånd vist udelukket da jeg har
> hørt de kun tager foreninger med mindst 100kunder, ved dog ikke om det

Det er vel også Ding-dong der skal ordne det med fiberen, nu for tiden...
Virkelig strengt at de tager 179 kr/md i "fibernet-adonement".
Seas-NVE tager under 100 kr!

Men jeg havde nu mere tænkt mig, at lave den interne kabling selv. Det
hele kan gøres med ganske få materialer, og da jeg selv arbejder med
netværk til dagligt, ku man jo nok godt finde ud af det selv... ;)

/Jacob

Fra : N/A

Dato : 15-09-08 02:42

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-09-08 13:46

On 15 Sep., 04:40, Jacob Fich <jacob_duvednok_brafi.dk> wrote:

> Det er vel også Ding-dong der skal ordne det med fiberen, nu for tiden....
> Virkelig strengt at de tager 179 kr/md i "fibernet-adonement".
> Seas-NVE tager under 100 kr!

Ja det er for en Enkelhusstand....
Der er nok andre priser for foreninger... Der heder det vel nok 1500om
måneden eller noget for samme fiber...

hvis dong har fiber lige uden foran jeres forening er det jo nok dem
man skal lave en aftale med... men så er der også andre muligheder end
kun dansk bredbånd jo.

Angående Peering.. Så har Comx et "looking glass" her: http://lg.cxnet.dk/
så kan man altid prøve at se hvor god en route der er til forskellige
steder.

> Men jeg havde nu mere tænkt mig, at lave den interne kabling selv. Det
> hele kan gøres med ganske få materialer, og da jeg selv arbejder med
> netværk til dagligt, ku man jo nok godt finde ud af det selv... ;)

Tror ikke du skal regne med der er nogle der vil levere med mindre det
er certificeret.

Mvh. Bjarke

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-09-08 11:29

On 15 Sep., 03:41, Rander <ldNOS...@rander.dk> wrote:

> Så er det lavet om inden for de sidste 1½ års tid - dengang trak de
> gladeligt kabler rundt til vores forenings 20 lejemål...

Okay, men så er det jo nok afhændig af bydele/vej da jeg mener Dansk
Bredbånd har faste priser pr lejlighed, og derfor er det jo dyere jo
færre kunder der er.

Fra : Rander

Dato : 15-09-08 02:40

Jacob Fich skrev noget i denne stil, den 14-09-2008 14:10:
> Jeg står nemlig for at skal fremlægge etablering af fibernet til min
> andelsbolig-forening, men skal det være dingdong der skal levere, eller
> skal man få ComX til dette?

DONG leverer da ingenting selv, så vidt jeg ved. De etablerer kun
fiberen, og lader andre om at putte data i det. Det betyder så at man
udover selve abonnementet til udbyderen også skal betale DONG for leje
af selve fiberen.

http://bamsepetting.dk

Jeg stødte sammen med en holdende bus, der kørte i den modsatte retning.
(Skadesanmeldelse)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-09-08 13:56

On 14 Sep., 14:10, Jacob Fich <jacob_duvednok_brafi.dk> wrote:
> [...]
>
> Har hørt at Dansk Bredbånd har lidt problemer til/fra udlandet?

De er vist gode nok, og forbedrede sig løbende imens jeg var kunde..

De har jo selvfølgelig peeringer på dix i lyngby, men vist også i
Amsterdam..

transit har de vist:

Level3
Global crossing
Cogent

og så har de jo nok fået flere siden da.

Ellers er der lx.cxnet.dk man kan tjekke for forbindelser rundt om i
verden.

Mvh. Bjarke

Fra : Mikkel Kristensen

Dato : 15-09-08 17:11

On Sep 15, 9:56 pm, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

> De er vist gode nok, og forbedrede sig løbende imens jeg var kunde..
>
> De har jo selvfølgelig peeringer på dix i lyngby, men vist også i
> Amsterdam..
en "whois AS31661" er der skrevet lidt om hvor ComX peere henne,
ellers er der også mange der bruger peeringdb.com som nemt kan
benyttes ved hjælp af finger, f.eks finger as31661@peeringdb.com

> transit har de vist:
>
> Level3
> Global crossing
> Cogent
>
> og så har de jo nok fået flere siden da.
Nu gælder det jo ikke om at have så mange transit udbydere som muligt
da det hurtigt bliver sværere at styrer trafikken som man gerne vil.
Man kan f.eks også bruge RIS informationen som RIPE har samlet i et
smart dashboard, f.eks for ComX: http://www.ris.ripe.net/dashboard/31661
med denne kan man ofte hurtig finde ud af hvem folk bruger til
transit.
Ellers kan en whois på as nummeret også tit give flere informationer,
igen ComX "whois AS31661" kan man tit se hvilke peers en udbyder har,
men man kan ikke altid regne helt med disse data da ikke alle er lige
gode til at opdatere dette.

Mvh
Mikkel Mondrup Kristensen
Arbejder for ComX men udtaler sig bare som Mikkel her.

Fra : jesper

Dato : 16-09-08 23:55

Hej

Udfra dette må man da sige at Dansk Bredbånd har bedre transit forbindelser
ud af landet end TDC, da Dansk Bredbånd bruger TDC som en ud af 4 transit
udbyder.

Mvh

Jesper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-09-08 07:15

On Wed, 17 Sep 2008 00:54:46 +0200, "jesper" <jesper@slet.arenskov.dk>
wrote:

> Udfra dette må man da sige at Dansk Bredbånd har bedre transit forbindelser
> ud af landet end TDC, da Dansk Bredbånd bruger TDC som en ud af 4 transit
> udbyder.

Jeg tror, du mente noget andet end du skrev.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-09-08 12:57

On 2008-09-16, jesper <jesper@slet.arenskov.dk> wrote:

> Udfra dette må man da sige at Dansk Bredbånd har bedre transit forbindelser
> ud af landet end TDC, da Dansk Bredbånd bruger TDC som en ud af 4 transit
> udbyder.

For at det udsagn er sandt skal DB vælge TDC i de tilfælde (og kun de),
hvor TDC er bedst blandt de 4. Sådan virker BGP ikke.

--
Andreas