fiber forbindelse til hus i odense
Fra : dw

Dato : 31-08-08 17:28

Mojne

Jeg er blevet bedt om at undersøge mulighederne for at få indlagt fiber
i en bygning i Odense C.
Formålet er
Der er ca 20 lejemål i bygningen.
Hvem henvender man sig til?
Så vidt jeg kan se har energifyn ikke nogen planer om at grave i nærheden.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-08-08 17:37

On Sun, 31 Aug 2008 18:28:11 +0200, dw
<dw@sletheleadressenogforventenmassesvar.dk> wrote:

> Jeg er blevet bedt om at undersøge mulighederne for at få indlagt fiber
> i en bygning i Odense C.
> Formålet er
> Der er ca 20 lejemål i bygningen.
> Hvem henvender man sig til?

Prøv Dansk Bredbånd, ComX og Energi Fyn.

> Så vidt jeg kan se har energifyn ikke nogen planer om at grave i nærheden.

De offentlige planer gælder vist ikke for boligforeninger.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : TBC

Dato : 02-09-08 03:23

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i meddelelsen

> Prøv Dansk Bredbånd, ComX og Energi Fyn.

Din oplistning af disse selskaber fik mig til at tænke på om disse selskaber
er "landsdækkende", mens andre lignende selskaber ikke opererer i hele
landet? (eksempelvis A+, BCBnet, Jaynet m.fl du ikke nævnte i denne
forbindelse). Jeg er indforstået med at tilbud som f.eks. Parknet og Energi
Fyn nok ikke ligefrem har repræsentation over hele landet. Men hvad med de
komercielle ala' A+ og Dansk bredbånd? Har disse komercielle udbydere der
vel alle er på Global Connect, eller hvad netværket nu end heder i dag (har
det ikke ændret navn?) ens dækning de steder den grundlæggende infrastruktur
er der, eller begrænser de sig til forskellige områder, med nogle der
således har større udbredelse end andre, eller hvordan hænger det sammen?

TBC

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-09-08 07:01

On Tue, 2 Sep 2008 04:23:17 +0200, "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote:

> Din oplistning af disse selskaber fik mig til at tænke på om disse
> selskaber er "landsdækkende", mens andre lignende selskaber ikke
> opererer i hele landet?

Det var bare tre 'fra toppen af hovedet', som jeg tilfældigvis ved er
i Odense i forvejen. Jeg kunne nok have nævnt andre hvis jeg havde
tænkt over det lidt længere, og A+ er fx nok et godt bud.

> [...]
> udbydere der vel alle er på Global Connect, eller hvad netværket
> nu end heder i dag (har det ikke ændret navn?) ens dækning de steder

Der er rigtig mange firmaer, der er kunder hos GlobalConnect, men det
er langtfra det samme som at de har udstyr eller kapaciteter til alle
steder i landet. Man kobler sig ikke bare på GCs net og får en gratis
kapacitet til hvorsomhelst, GC er. Man køber kapacitet mellem et antal
lokationer.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : TBC

Dato : 02-09-08 16:48

> Der er rigtig mange firmaer, der er kunder hos GlobalConnect, men det
> er langtfra det samme som at de har udstyr eller kapaciteter til alle
> steder i landet.

Ok, takker for svaret

> Man kobler sig ikke bare på GCs net og får en gratis
> kapacitet til hvorsomhelst, GC er. Man køber kapacitet mellem et antal
> lokationer.

Ok, så man vælger som udbyder f.eks. om man vil købe kapaciteten hos Global
Connect fra et knudepunkt i f.eks. Ålborg til ISP'ens hovedbase i f.eks
Glostrup, eller om man vælger at nøjes med det samme fra en central på
Vesterbro i københavn. ....Skal man forstå at prisen hos GC også er
forskellig i f.eks sådanne 2 tilfælde?

TBC

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-09-08 17:43

On Tue, 2 Sep 2008 17:47:59 +0200, "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote:

> Skal man forstå at prisen hos GC også er forskellig i f.eks sådanne
> 2 tilfælde?

Prisen kan skrues sammen på mange måder (fx afhængig af, om man får en
kapacitet, en bølge eller en sort fiber), men det korte af det lange
er, at man ikke bare køber 'kapacitet til hvorsomhelst, nårsomhelst'.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : TBC

Dato : 02-09-08 18:49

> Prisen kan skrues sammen på mange måder (fx afhængig af, om man får en
> kapacitet, en bølge eller en sort fiber), men det korte af det lange
> er, at man ikke bare køber 'kapacitet til hvorsomhelst, nårsomhelst'.

Forstået.

Jeg var/er blot i tvivl om hvorvidt du skulle insinuere at lokalitet og
afstand også spillede ind på prisen?

Selv regnede jeg med at det blot var det rentable for forretningen og dens
muligheder lokalt der afgjorde om man som udbyder stillede sig tilgængelig
som udbyder på de enkelte lokaliteter, og regnede ikke med at en lokalitet
skulle være markant dyrere blot i det tilfælde at den skulle lægge fjernt i
netværket fra udbyderen.

Med andre ord har jeg hidtil regnet med at en kapacitet på en given
størrelse til f.eks Glostrup kostede det samme, uanset om det var fra f.eks
Ålborg, eller om det blot var den kortere afstand fra København.

TBC

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-08 07:01

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message

> Jeg var/er blot i tvivl om hvorvidt du skulle insinuere at lokalitet
> og afstand også spillede ind på prisen?

Lokalitet og afstand har en meget stor betydning når vi taler fiber
(især sort fiber)

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : TBC

Dato : 03-09-08 15:29

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message

> Lokalitet og afstand har en meget stor betydning når vi taler fiber (især
> sort fiber)

OK, sort fiber koster over afstand, det lyder også logisk. Men hvad med at
købe sig en på en given kapacitet i en allerede benyttet fiberstrækning?
....Der spiller afstand også afgørende ind?

Takker i øvrigt mange gange for svaret

Altid godt at blive klogere på noget.

TBC

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-09-08 06:55

On Wed, 3 Sep 2008 16:29:17 +0200, TBC wrote:
> [...]
> købe sig en på en given kapacitet i en allerede benyttet fiberstrækning?
> ...Der spiller afstand også afgørende ind?

Ja, da prisen paa transmission (fiber etc) og udstyr er en meget
vaesentlig del af den totale produktions pris.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : TBC

Dato : 04-09-08 14:55

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, da prisen paa transmission (fiber etc) og udstyr er en meget
> vaesentlig del af den totale produktions pris.

Ok, så er den med 3 vidners udsagn feset ind uden yderligere forbehold eller
ophævelser, at afstand altid ER afgørende for prisen.

Men så lærte jeg da også noget nyt, i forhold til hvad jeg gik rundt og
forestillede mig

Stakkels dem der bor i Alborg, Frederikshavn, Skagen mv. De kommer vel til
at spejde længe efter hvad der vil være færre lige så billige bolignettilbud
som dem i f.eks Glostrup eller Lyngby så?

TBC

Fra : Jesper Skriver

Dato : 08-09-08 10:33

On Thu, 4 Sep 2008 15:54:33 +0200, TBC wrote:
> [...]
> at spejde længe efter hvad der vil være færre lige så billige bolignettilbud
> som dem i f.eks Glostrup eller Lyngby så?

Ja, medmindre udbyderen af pris politiske aarsager vaelger at
prisen skal vaere den samme over alt, som f.eks. de fleste
udbydere af ADSL goer.

Reelt vil kunder i de store byer vaere billigere for udbyderen end
kunder i smaa byer eller byer 'langt vaek', saa hvis prisen er den
samme for slut kunden, saa vaelger udbyderen at tjene mindre paa
dem i smaa byer ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Jens

Dato : 08-09-08 11:03

> [...]

Jeg ved at TDC overfor firmaer i større fynske byer har reklameret med
CityMAN forbindelse til kr. 25.000,- i oprettelse.
Dvs. at de graver en fiber ind for max. kr. 25.000,- i oprettelse.

Så kan man til fornuftig pris få 10/10 Mbit/s Internet....

Jeg kender et par firmaer der har investeret i sådan en forbindelse. De har
alle ligget indenfor fornuftig afstand at et sted, hvor TDC kunne tilslutte
dem.
Om så TDC kræver mere i oprettelse, hvis der skal graves over x antal
meter/km ved jeg så ikke, men det kan en henvendelse til dem vel give svar
på...

Jens

Fra : Frank.Allan.Rasmusse~

Dato : 31-08-08 16:02

On 31 Aug., 18:28, dw <d...@sletheleadressenogforventenmassesvar.dk>
wrote:
> Hvem henvender man sig til?

Sikkert ikke fiber, men den lokale antenneforening kunne muligvis
opfylde jeres behov (som du ikke har beskrevet nærmere).

Næsby Antennelaug dækker dele af Odense C og kan leverer TV,
Internetadgang og IP-telefoni.

Telefon 70130339

Og jeg er medlem af foreningens bestyrelse, men udtaler mig her som
privatperson.

Mvh
Frank