Indstillinger i Thunderbird
Fra : Erik Olsen

Dato : 05-09-08 19:30

Foranlediget af en nylig overgang til Windows Vista og Windows Mail, har
jeg oplevet nogle tegnsætsproblemer i Windows Mail som har fået mig til
at undersøge andre muligheder specielt til nyhedsgrupper.

Jeg har downloadet og installeret Thunderbird, men jeg har lidt
problemer med at indstille en optimal visning af meddelelserne.

Jeg vil gerne have meddelelsernes tekst vist med Arial, og indholdet
skal vises tegn for tegn som det står i meddelelsen uden reformatering.
Jeg har prøvet forskellige indstillinger, men de giver ikke det ønskede
resultat.

Er der nogen som har gode råd?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-09-08 21:20

Erik Olsen skrev:

> Jeg vil gerne have meddelelsernes tekst vist med Arial

Funktioner => Indstillinger => Visning => Formatering =>
Skrifttyper =>

Skrifttyper for = Vestlig (eller Western, hvis du kan vælge det)
Proportionel = Sans Serif
Sans Serif = Arial

Hvis det ikke virker, så gør også dette:

Funktioner => Indstillinger => Avanceret =>
Konfigurationsredigering => i feltet Filter, skriv: western =>

Dobbeltklik på linjen font.name.sans-serif.x-western, skriv
"arial" (uden gåseøjne) i dialogboksen og klik på OK.
Dobbeltklik på linjen font.default.x-western, skriv
"sans-serif" (også uden gåseøjne) i dialogboksen og klik på OK.

>, og indholdet
> skal vises tegn for tegn som det står i meddelelsen uden reformatering.

Hvad mener du? Teksten bliver normalt ikke reformateret i
nyhedsgruppeindlæg.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 09:13

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> Skrifttyper =>
>
> Skrifttyper for = Vestlig (eller Western, hvis du kan vælge det)

Det var hvad jeg gjorde i går, og det hjalp ikke.

> [...]
> Dobbeltklik på linjen font.default.x-western, skriv
> "sans-serif" (også uden gåseøjne) i dialogboksen og klik på OK.

Det hjalp til gengæld, mange tak.

> Hvad mener du? Teksten bliver normalt ikke reformateret i
> nyhedsgruppeindlæg.

Jeg mener at citater nu vises indrykket og med en lodret streg til
venstre, det kan jeg ikke bruge til noget.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-08 11:28

Erik Olsen skrev:

> Det hjalp til gengæld, mange tak.

Så vidt jeg ved, er det kun hos nogle, at problemet opstår -
jeg har også kæmpet med det. Problemet skyldes vist
oversættelsen af Western til Vestlig i rullemenuen
"Skrifttyper for".

> Jeg mener at citater nu vises indrykket og med en lodret streg til
> venstre, det kan jeg ikke bruge til noget.

Vil du have vist ">" i stedet for, eller vil du slet ikke
have vist noget? Du kan for øvrigt selv angive forskellige
formateringer på den citerede tekst, fx i form af farve og
skrifttype. Hvis du har ønsker i den retning, så sig til.

Jeg kan desuden anbefale udvidelsen QuoteCollapse, der
folder citeret tekst sammen, så man kun ser den første linje
samt et plus-tegn til at folde resten ud.

Og så må jeg trække lidt i land - ved nærmere eftertanke, så
er der flere ting, der bliver reformateret. Ud over
citattegnene, så vises smileyer som grafik, og fx *fed* og
/kursiv/ udløser også reformatering.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 11:46

Kim Ludvigsen wrote:

> Så vidt jeg ved, er det kun hos nogle, at problemet opstår -
> jeg har også kæmpet med det. Problemet skyldes vist
> oversættelsen af Western til Vestlig i rullemenuen
> "Skrifttyper for".

Hrmf.

> [...]
> formateringer på den citerede tekst, fx i form af farve og
> skrifttype. Hvis du har ønsker i den retning, så sig til.

Jeg vil gerne have vist ">". Hvordan gør man det?

> Jeg kan desuden anbefale udvidelsen QuoteCollapse, der
> folder citeret tekst sammen, så man kun ser den første linje
> samt et plus-tegn til at folde resten ud.

Nej tak.

> Og så må jeg trække lidt i land - ved nærmere eftertanke, så
> er der flere ting, der bliver reformateret. Ud over
> citattegnene, så vises smileyer som grafik, og fx *fed* og
> /kursiv/ udløser også reformatering.

Smileyer som grafik har jeg slået fra.

Formatering af fed, kursiv og understregning ønsker jeg også slået fra,
hvor gør man det? Jeg har oplevet at det giver problemer i links som
indeholder pågældende tegn.

Fra : Carl Drud

Dato : 06-09-08 12:32

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> writes:

> Jeg vil gerne have vist ">". Hvordan gør man det?

Man kan vist lave noget i sin user.js fil i profilmappen. En nemmere
måde er at installere nedenstående extension.

https://addons.mozilla.org/da/thunderbird/addon/170

--
Carl

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 12:52

Carl Drud wrote:

> Man kan vist lave noget i sin user.js fil i profilmappen. En nemmere
> måde er at installere nedenstående extension.
>
> https://addons.mozilla.org/da/thunderbird/addon/170

Tak, jeg har gemt linket til senere studium.

Det bliver nu morsommere og morsommere det her. Jeg har været vant til
megen kritik af Outlook Express som jeg i mange år har brugt sammen med
OE-Quotefix (og har været tilfreds med).

Derfor troede jeg at Thunderbird var bedre.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-08 13:08

Erik Olsen skrev:

> Tak, jeg har gemt linket til senere studium.

Det er helt klart den nemmeste måde. Hvis du vil nørde, kan
du tjekke denne side:
http://kb.mozillazine.org/Quote_bars

> [...]
> OE-Quotefix (og har været tilfreds med).
>
> Derfor troede jeg at Thunderbird var bedre.

Det er det også - det er bare dig, der ikke kan lide
forbedringerne
Du kan læse lidt om forbedringerne og tankerne bag dem her:
https://bugzilla.mozilla.org/attachment.cgi?id=134270

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gem internettet på din computer med Net Snippets.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 13:14

Kim Ludvigsen wrote:

> Det er helt klart den nemmeste måde. Hvis du vil nørde, kan
> du tjekke denne side:
> http://kb.mozillazine.org/Quote_bars

Tak for linket.

> Det er det også - det er bare dig, der ikke kan lide
> forbedringerne

Ahem, den skal jeg huske. Eller måske du har en alternativ definition af
"forbedringer"?

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 13:38

Kim Ludvigsen wrote:

> Det er helt klart den nemmeste måde.

Jeg har nu installeret pågældende add-on, og nu ser det fornuftigt ud.

> Hvis du vil nørde, kan du tjekke denne side:
> http://kb.mozillazine.org/Quote_bars

Jeg har nu læst forklaringen, men jeg har generelt intet behov for at
nørde, kun at få skidtet til at virke på nemmeste måde.

> Du kan læse lidt om forbedringerne og tankerne bag dem her:
> https://bugzilla.mozilla.org/attachment.cgi?id=134270

Er nu læst. Jeg har ikke været i tvivl om at format=flowed er en stor
fordel, men det havde jeg også før, så det er ikke en forbedring i denne
sammenhæng.

Fra : Carl Drud

Dato : 06-09-08 16:03

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> Det er det også - det er bare dig, der ikke kan lide forbedringerne

I og med jeg ikke bruger TB ret ofte så er det muligt jeg har overset
noget. Ved svar på en meddelelse og man vil svare på det sidste afsnit,
kan man ikke markere dette afsnit og når man trykker svar er det kun det
der bliver taget med over i svarvinduet. Eller er det alt eller intet?

--
Carl

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-08 16:23

Carl Drud skrev:

> [...]
> kan man ikke markere dette afsnit og når man trykker svar er det kun det
> der bliver taget med over i svarvinduet. Eller er det alt eller intet?

Det er desværre alt eller intet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om de nye funktioner i Internet Explorer 7

Fra : Lars Raaby

Dato : 06-09-08 18:55

Kim Ludvigsen skrev:

> Det er desværre alt eller intet.

Det er ikke rigtigt. Jeg bruger NestedQuote Remover som fjerner alt
undtagen den man svare.

http://mozext.achimonline.de/nestedquoteremover_about.php

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Carl Drud

Dato : 06-09-08 15:59

> [...]

> megen kritik af Outlook Express som jeg i mange år har brugt sammen
> med OE-Quotefix (og har været tilfreds med).

Tjah, jeg var såmænd også godt tilfreds i nogen år med OjE, men prøvede
og skiftede så til Dialog hvilket jeg bestemt ikke fortrød.

> Derfor troede jeg at Thunderbird var bedre.

Jeg bruger ikke TB særligt meget, men jeg synes bestemt den er bedre en
OjE.

--
Carl

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 16:19

Carl Drud skrev:

> Jeg bruger ikke TB særligt meget, men jeg synes bestemt den er bedre en
> OjE.

Tja, den besværlige opsæting af Thunderbird taget i betragtning er jeg
ikke enig med dig, og jeg er ikke færdig endnu.

På den anden side dur Windows Mail ikke pga. tegnsæts-skiftene, det har
jeg dog ikke oplevet i Outlook Express + OE-Qoutefix.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-08 16:26

Erik Olsen skrev:

> Tja, den besværlige opsæting af Thunderbird taget i betragtning er jeg
> ikke enig med dig, og jeg er ikke færdig endnu.

Mht. valget af skrifttype, har jeg lige været i kontakt med
oversætteren. Problemet med valg af skrifttype skulle være
løst i Thunderbird 3.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at bruge Google som lommeregner.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 16:40

Kim Ludvigsen skrev:

> Mht. valget af skrifttype, har jeg lige været i kontakt med
> oversætteren. Problemet med valg af skrifttype skulle være
> løst i Thunderbird 3.

Tja, jeg kan se at der under Avanceret - Konfigurations redigering vises
værdier som hedder "vestlig", og andre der hedder "western", hvor
indstillingerne i menuerne skriver til "vestlig", men tilsyneladende
anvendes "western" i programmet.

Det er meget brugeruvenligt, og i mine øjne en grov fejl.

Kunne du forresten ikke også lære oversætteren at skrive lidt bedre
dansk? Jeg får ondt i maven af alle de særskrivninger der er i Thunderbird.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-08 17:11

Erik Olsen skrev:

> [...]
> værdier som hedder "vestlig", og andre der hedder "western", hvor
> indstillingerne i menuerne skriver til "vestlig", men tilsyneladende

Netop. Ud fra et oversættelsessynspunkt bør strengen
oversættes, men det har så vist sig, at Thunderbird ikke
vælger skrifttype ud fra navnet på strengen, men ud fra
selve strengen. Reelt må det siges at være en fejl i
Thunderbird, og den løses ved ikke at oversætte strengen i
Thunderbird 3 (medmindre Thunderbird-folkene retter fejlen
inden da).

> Kunne du forresten ikke også lære oversætteren at skrive lidt bedre
> dansk? Jeg får ondt i maven af alle de særskrivninger der er i Thunderbird.

Så mange er der vel ikke? "Konfigurations redigering" er for
længst blevet påtalt, og den skulle vist være rettet i
3'eren. Man skal også lige huske på, at oversættelsen af
Mozilla-programmerne foreståes af frivillige og er ulønnet.
Og det er et meget stort arbejde! Har man lyst til at gøre
oversættelsen bedre, kan man bidrage med korrekturlæsning i
MozillaDanmarks forum.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 17:26

Kim Ludvigsen skrev:

> Man skal også lige huske på, at oversættelsen af
> Mozilla-programmerne foreståes af frivillige og er ulønnet.
> Og det er et meget stort arbejde!

Undskyld mig, men det synes jeg er en dårlig undskyldning for at sende
fejlbehæftet software på markedet, gratis eller ej.

> Har man lyst til at gøre
> oversættelsen bedre, kan man bidrage med korrekturlæsning i
> MozillaDanmarks forum.

Det lyder til gengæld fornuftigt.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-08 18:01

Erik Olsen skrev:

> Undskyld mig, men det synes jeg er en dårlig undskyldning for at sende
> fejlbehæftet software på markedet, gratis eller ej.

Helt ærligt! Oversætteren oversætter som han skal.
Efterfølgende - i forbindelse med denne tråd - finder vi så
ud af, at der er en fejl i den måde Thunderbird håndterer
den oversatte streng på. Eftersom der ikke er problemer i
den engelske version, tvivler jeg på, at Thunderbird-folkene
har været klar over problemet, da de udsendte programmet.

Oversætteren er først nu blevet gjort opmærksom på fejlen,
og melder straks tilbage, at den vil være rettet i næste
udgave af programmet.

Hvad forventer du? At programmet trækkes tilbage? At der
udsendes en ny version, hvor fejlen er rettet, så den lille
håndfuld, der er ramt af fejlen, kan undgå den? Hvis du vil
undgå fejlbehæftet software, så sluk fluks computeren, for
jeg kan love dig for, at stort set alle dine programmer
indeholder fejl af den ene eller anden slags - og det uanset
om det er gratis programmer eller købeprogrammer.

Undskyld, jeg farer op, men jeg synes, din kommentar om
fejlhæftet software er meget misplaceret.

> Det lyder til gengæld fornuftigt.

Det er fordelen ved åbne projekter, man kan selv hjælpe med
at gøre produkterne bedre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
35 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 18:09

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvad forventer du? At programmet trækkes tilbage? At der
> udsendes en ny version, hvor fejlen er rettet, så den lille
> håndfuld, der er ramt af fejlen, kan undgå den?

Jeg har svært ved at tro at det kun er en lille håndfuld som er ramt at
en så generel fejl i den danske version. Et passende testperiode og
-program havde været på sin plads.

> Undskyld, jeg farer op, men jeg synes, din kommentar om
> fejlhæftet software er meget misplaceret.

Du behøver ikke undskylde, til gengæld undskylder jeg heller ikke mit
brok over brugeruvenlighed og fejl i Thunderbird. Hvis vilkåret er at
man ikke må brokke sig over den slags, vil jeg hellere betale for min
software!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-08 18:21

Erik Olsen skrev:

> Jeg har svært ved at tro at det kun er en lille håndfuld som er ramt at
> en så generel fejl i den danske version. Et passende testperiode og
> -program havde været på sin plads.

Thunderbird 2 blev udsendt for snart 1½ år siden, og inden
det var der flere testversioner. Det er først nu, fejlen er
klassificeret. Hvor lang en testperiode vil du foreslå, man
skal have, før man udsender programmer?

Der har været enkelte med skrifttypeproblemer - jeg er en af
dem [1] - men det er altså først nu, vi har fundet årsagen.

[1] Og mit tilfælde er atypisk på grund af et specielt
styresystem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 18:33

Kim Ludvigsen skrev:

> Thunderbird 2 blev udsendt for snart 1½ år siden, og inden
> det var der flere testversioner. Det er først nu, fejlen er
> klassificeret. Hvor lang en testperiode vil du foreslå, man
> skal have, før man udsender programmer?

Det kommer an på hvor mange forskellige forhold man kan teste under
samtidigt. Det behøver ikke tage lang tid hvis man har et varieret
sammensat testpanel med lyst til at pille.

> Der har været enkelte med skrifttypeproblemer - jeg er en af
> dem [1] - men det er altså først nu, vi har fundet årsagen.
>
> [1] Og mit tilfælde er atypisk på grund af et specielt
> styresystem.

Mit tilfælde er til gengæld ret ordinært, vil jeg tro. Styresystem
Windows Vista Ultimate 32bit på en spritny pc, netop downloadet nyeste
version af Thunderbird, og jeg har ikke arbejdet med hverken Vista eller
Thunderbird før.

Selvfølgelig, hvis testpersonerne ikke får lyst til at ændre
skrifttypeindstillinger, opdager man aldrig den fejl jeg har oplevet.
Til gengæld kunne jeg hurtigt finde årsagen da jeg fik at vide hvor
indstillingerne skulle ændres. Jeg forstår ikke hvorfor du mener sådan
en fejl skulle være svær at identificere og finde årsagen til.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-08 18:53

Erik Olsen skrev:

> [...]
> indstillingerne skulle ændres. Jeg forstår ikke hvorfor du mener sådan
> en fejl skulle være svær at identificere og finde årsagen til.

Det er ikke et spørgsmål om, hvad jeg mener. Det er en
konstatering. Thunderbird 2 har været ude i snart 1½ år, og
ingen har identificeret fejlen og fundet årsagen før nu.
Desuden var det ikke dig, der fandt årsagen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 18:57

Kim Ludvigsen skrev:

> Desuden var det ikke dig, der fandt årsagen.

Nok muligt, men jeg fandt da ud af tilstrækkeligt til at kunne skrive:

inden du fortalte mig noget om årsagen.

Fra : Carl Drud

Dato : 06-09-08 16:45

Erik Olsen <erik.olsen@ishoejby.dk> writes:

> Tja, den besværlige opsæting af Thunderbird taget i betragtning er jeg
> ikke enig med dig, og jeg er ikke færdig endnu.

Du kan evt. prøve Mesnews.

http://lexinfo.dk/MesNews/

> På den anden side dur Windows Mail ikke pga. tegnsæts-skiftene,

De to værktøjer jeg gav link til i anden tråd virker ganske
fortrinligt.

> det har jeg dog ikke oplevet i Outlook Express + OE-Qoutefix.

Men ikke desto mindre forekom det for mange.

http://groups.google.dk/groups?q=bad+charset+group%3Adk.edb.internet.software.mail%2Bnews.*&start=0&scoring=d&num=10&hl=da&lr=&as_drrb=b&as_mind=1&as_minm=1&as_miny=1981&as_maxd=6&as_maxm=9&as_maxy=2006&

--
Carl

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 17:21

Carl Drud skrev:

> De to værktøjer jeg gav link til i anden tråd virker ganske
> fortrinligt.

Jeg har installeret MorVer, men konfigurationen synes lidt langhåret,
eller også er jeg ikke skarp nok til det tyske.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 18:14

Erik Olsen skrev:

> Jeg har installeret MorVer, men konfigurationen synes lidt langhåret,
> eller også er jeg ikke skarp nok til det tyske.

Nu forsøgte jeg igen med den illustrerede vedledning til MorVer, og
tilsyneladende kunne jeg hente indlæg fra Windows Mail + OE-Quotefix
gennem MorVer, men mine hidtidige konfigurationsindstillinger virkede
ikke længere. Jeg gider ikke endnu et konfigurationscirkus, så MorVer er
afinstalleret.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-09-08 10:29

Erik Olsen wrote:

> Formatering af fed, kursiv og understregning ønsker jeg også slået fra,
> hvor gør man det? Jeg har oplevet at det giver problemer i links som
> indeholder pågældende tegn.

Det har jeg så ikke oplevet. Det er som om TB er mere intelligent på
dette område og dropper denne formatteringstype på links.

Jesper Poulsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-09-08 11:25

Jesper Poulsen skrev:

> Det har jeg så ikke oplevet. Det er som om TB er mere intelligent på
> dette område og dropper denne formatteringstype på links.

Nu har jeg anvendt Thunderbird i en uges tid og kan se at i modsætning
til Outlook Express + OE-Quotefix, vises formateringstegnene også, dvs.
sandsynligheden for at links ikke virker, er ret lille. Til gengæld
giver det en besynderlig visning som jeg gerne havde været foruden.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 13:46

Erik Olsen wrote:

> Er der nogen som har gode råd?

Jeg har et spørgsmål mere om emnet.

Jeg vil i oversigtsruden som standard have vist ulæste meddelelser, men
vil kunne skifte til at vise hele tråden når jeg en sjælden gang har
behov for at genlæse allerede læste meddelelser.

Det bedste jeg endnu har kunnet finde, er "vis tråde med ulæste". Den
indstilling er imidlertid ret upraktisk når tråden er lang og man skal
blade ned gennem tråden for at finde ulæste meddelelser.

Er der en indstillingsmulighed jeg har overset?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-08 14:07

Erik Olsen skrev:

> Jeg vil i oversigtsruden som standard have vist ulæste meddelelser, men
> vil kunne skifte til at vise hele tråden når jeg en sjælden gang har
> behov for at genlæse allerede læste meddelelser.

Brug rullemenuen over trådoversigten Vis til at vælge
"Ulæste". Hvis du ikke kan se rullemenuen, så højreklik på
værktøjslinjen => Tilpas => og træk rullemenuen ud på
værktøjslinjen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 14:18

Kim Ludvigsen wrote:

> Brug rullemenuen over trådoversigten Vis til at vælge
> "Ulæste". Hvis du ikke kan se rullemenuen, så højreklik på
> værktøjslinjen => Tilpas => og træk rullemenuen ud på
> værktøjslinjen.

Jeg kan i menuen vælge "Vis" og får mulighed for at vælge forskelligt,
men "Ulæste" er ikke iblandt dem.

Jeg forstår ikke din forklaring om at tilføje rullemenuen til
værktøjslinjen. Under "tilpas" er ikke vist nogen rullemenu.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 14:26

Erik Olsen wrote:

> Jeg kan i menuen vælge "Vis" og får mulighed for at vælge forskelligt,
> men "Ulæste" er ikke iblandt dem.

Åh, nu fandt jeg ud af det. Jeg skal vælge Vis - Tråde - Ulæste.

Det er dog komplet ulogisk.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 14:52

Erik Olsen wrote:

> Jeg forstår ikke din forklaring om at tilføje rullemenuen til
> værktøjslinjen. Under "tilpas" er ikke vist nogen rullemenu.

Så lykkedes det at finde ud af dette også. Tilsyneladende er menuens
"Vis - Tråde - Ulæste" ikke det samme som værktøjslinjens "Vis -
Ulæste", og værktøjslinjens vis-felt viser "Alle" selvom gruppen er
indstillet med menuens "Vis - Tråde - Ulæste".

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 15:18

Erik Olsen wrote:

> Så lykkedes det at finde ud af dette også.

Til gengæld er listen over nyhedsgrupper ikke i alfabetisk rækkefølge.
Kan man ændre det?

Fra : Carl Drud

Dato : 06-09-08 15:51

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> writes:

> Til gengæld er listen over nyhedsgrupper ikke i alfabetisk
> rækkefølge. Kan man ændre det?

Ja, men det er ikke særlig nemt.

http://kb.mozillazine.org/Sorting_newsgroups

--
Carl

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 16:14

Carl Drud skrev:

> Ja, men det er ikke særlig nemt.
>
> http://kb.mozillazine.org/Sorting_newsgroups

Takker. Nej, det er ikke særligt nemt, men det lykkedes.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 16:35

Erik Olsen skrev:

> Nej, det er ikke særligt nemt, men det lykkedes.

Som nævnt andetsteds er jeg ikke færdig endnu med opsætningen af
Thunderbird, og nu er jeg ved at være ovre i detaljerne.

1. Jeg fik ændret opsætning for læsning så skrifttypen er Arial, ">"
vises og citaterne farves afhængigt af niveau. Men når jeg skriver et
svar på en meddelelse, vises teksten med Courier eller Courier New, det
vil jeg også gerne have viste med Arial.

Hvordan gør man det?

2. Desuden har jeg tre nyhedsgrupper som ved hver opdatering vises som
at de indeholder et (lille eller større) antal ulæste meddelelser, men
når jeg markerer gruppen for at hente meddelelserne, er der ingen. Min
Windows mail har de samme grupper fra samme nyhedsserver, og den viser
ikke som at der er ulæste meddelelser.

Hvad kan årsagen være?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-08 18:12

Erik Olsen skrev:

> [...]
> svar på en meddelelse, vises teksten med Courier eller Courier New, det
> vil jeg også gerne have viste med Arial.

Den må jeg lige vende tilbage med en løsning på.

> 2. Desuden har jeg tre nyhedsgrupper som ved hver opdatering vises som
> at de indeholder et (lille eller større) antal ulæste meddelelser, men
> når jeg markerer gruppen for at hente meddelelserne, er der ingen.

Har du oprettet filtre til at bortfiltrere indlæg eller
personer?

> Hvad kan årsagen være?

Hvis et filter sletter et indlæg, inden det er blevet læst
vil det stadig blive talt med i sammentællingen af ulæste
indlæg [1]. Løsningen er at lade filtret markere indlægget
som læst, inden det slettes.

Den løsning gælder kun for fremtidige indlæg, så hvis du vil
have nulstillet tællingen, skal du lige ind i
nyhedsgruppe-filen (den hvor du ændrede rækkefølgen af
grupperne) og nulstille:

Du skal ændre artikelnumrene, så i stedet for fx:
dk.test 1-2030,2035,4057-4073
skal der stå:
dk.test 1-4073
du skal altså fjerne alle artikelnumre mellem 1 og det
sidste tal.
Thunderbird skal være lukkes, mens du redigerer filen.

[1] I sjældne tilfælde kan fejlen også opstå, hvis en
afsender sletter et indlæg, inden du får læst det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor trin for tin-guide til opsætning og brug af Internet

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 18:19

Kim Ludvigsen skrev:

> Har du oprettet filtre til at bortfiltrere indlæg eller
> personer?

Nej, der er ikke oprettet filtre.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 19:01

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> du skal altså fjerne alle artikelnumre mellem 1 og det
> sidste tal.
> Thunderbird skal være lukkes, mens du redigerer filen.

Jeg har løst problemet ved at redigere artikelnumrene for de tre grupper
i konfigurationsfilen.

Den ene var lidt tricky for der var vist kun et interval. Jeg
konkluderede at det måtte være den nyeste artikel som manglede, og
forøgede det sidste tal med 1.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 19:31

Erik Olsen skrev:

> Jeg har løst problemet ved at redigere artikelnumrene for de tre grupper
> i konfigurationsfilen.

Nu har jeg så oplevet det samme med en ny gruppe som jeg føjede til
listen over grupper jeg abonnerer på. Desuden blev den tilføjet sidst i
listen, ikke på sin alfabetiske plads.

Jeg kigger nærmere på Mozilla Danmarks forum.

Fra : Carl Drud

Dato : 06-09-08 18:22

On 2008-09-06, Erik Olsen wrote:

> Jeg har installeret MorVer, men konfigurationen synes lidt langhåret,
> eller også er jeg ikke skarp nok til det tyske.

Nu er det længe siden jeg har brugt Morver. Jeg vil se om jeg kan finde
min konfiguration fra dengang. Men jeg vil ikke love noget.

--
Carl

Fra : Carl Drud

Dato : 06-09-08 18:38

On 2008-09-06, Kim Ludvigsen wrote:

> Det er desværre alt eller intet.

En skam. Det havde jeg egentlig regnet med at TB kunne.

--
Carl