Hvilken open source mailserver?
Fra : Linde

Dato : 31-08-08 23:12

....skal jeg vælge til min ejerforening? Jeg er på jagt efter en enkel
server, der ikke gør det alt for let at spamme gennem den. Fuktionerne skal
blot omfatte pop3 og evt imap, og så skal det være open source. Den skal
kunne køre på windows server 2k3.

Mvh
Linde

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-09-08 12:53

Linde wrote:

> server, der ikke gør det alt for let at spamme gennem den. Fuktionerne skal

Du skal blot sikre dig at den ikke fungerer som åbent mailrelay.

> blot omfatte pop3 og evt imap, og så skal det være open source. Den skal
> kunne køre på windows server 2k3.

Det bliver en særdeles tung løsning. "Simple" mailservere gør sig bedst
på Linux eller BSD. Kan anbefale postfix og Courier IMAP.

Vedligeholdelsen er lavere end for Windows-maskinen og opdateringer sker
uden genstart. Det er noget mailbrugere sætter stor pris på (tro mig,
jeg har selv en del mailbrugere).

Jesper Poulsen

Fra : Linde

Dato : 02-09-08 08:38

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Vedligeholdelsen er lavere end for Windows-maskinen og opdateringer sker
> uden genstart. Det er noget mailbrugere sætter stor pris på (tro mig,

Hm ja det tænkte jeg nok. Men nu er jeg endnu mindre inde i Linux/BSD end i
mailservere, så det er nok et skridt baglæns at gå den vej. Hvad med
hMailserver, er det et reelt alternativ(til dem som måtte kende den)?

Mvh
Linde

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-09-08 08:58

Linde wrote:

> Hm ja det tænkte jeg nok. Men nu er jeg endnu mindre inde i Linux/BSD end i
> mailservere, så det er nok et skridt baglæns at gå den vej. Hvad med

Der er ikke så meget at sætte sig ind i, for det skal bare sættes op og
så kører det. Hvor i verden er du?

Jesper Poulsen

Fra : Linde

Dato : 02-09-08 09:48

> Der er ikke så meget at sætte sig ind i, for det skal bare sættes op og
> så kører det. Hvor i verden er du?

Problemet er nok mere at siden allerede kører med wamp på windows, og jeg
synes ikke lige jeg kan finde overskuddet til at starte forfra. Så er det
umiddelbart nemmere at installere en server oveni den eksisterende database.
Måske jeg skulle se om der findes et modul til mit cms i stedet.

Mvh
Linde

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-09-08 11:17

Linde wrote:

> Problemet er nok mere at siden allerede kører med wamp på windows, og jeg
> synes ikke lige jeg kan finde overskuddet til at starte forfra. Så er det

Starte forfra?

> umiddelbart nemmere at installere en server oveni den eksisterende database.

Det er de samme programmer der anvendes under Linux, så det hele kan
bare flyttes.

Men Postfix er den mailserver alle de store bruger. Den hed tidligere
IBM Secure Mailer. Og så er den fejlfri:
http://scan.coverity.com/rungAll.html

Jesper Poulsen

Fra : Linde

Dato : 02-09-08 22:49

> Starte forfra?

Ja, med at blive fortrolig med nyt OS og software.

> Det er de samme programmer der anvendes under Linux, så det hele kan
> bare flyttes.

Ja, jeg vil så hævde at det ikke er "bare lige"...men jeg er jo også
inkarneret windowsbruger.

> Men Postfix er den mailserver alle de store bruger. Den hed tidligere
> IBM Secure Mailer. Og så er den fejlfri:
> http://scan.coverity.com/rungAll.html

OK, tak. Jeg overvejer da sagen, men indtil videre tror jeg hmailer får en
chance.

Mvh
Linde

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-09-08 05:51

Linde wrote:

> Ja, med at blive fortrolig med nyt OS og software.

Du skal ikke pille i det. Du skal faktisk slet ikke gøre andet end at
tilføje og fjerne brugere. Det kan varetages som med en madopskrift (det
var sådan jeg startede).

> Ja, jeg vil så hævde at det ikke er "bare lige"...men jeg er jo også
> inkarneret windowsbruger.

Nu kan man heller ikke flytte en komplet Windows-maskine til ny hardware
ved at lave en liste over installeret software og så lade det nye system
installere fra den liste. Det kan man med linux (det har jeg selv
gjort). Det er så let så man skulle tro at det var løgn.

> OK, tak. Jeg overvejer da sagen, men indtil videre tror jeg hmailer får en

Jeg kender intet til hmailer. Jeg anvender selv Postfix og har altid
gjort det.
I det hele taget er opsætning, konfiguration og drift langt mere
effektivt med en Linux-maskine. Jeg har selv en mail-/web-server stående:
Postfix
Apache2
PHP/Perl/Python
SpamAssassin og greylisting (postgrey)
POP3
IMAP4
Webmail over SSL
- Brugere der kan skifte password over en krypteret forbindende (via ssh).
Krypteret upload (ssh-tunnel - virker også fra Windows).
Krypteret adgang for administration (virker også med Windows).

Maskinen har 2 kabelforbindelser: netværk og power. Intet tastatur,
ingen mus og ingen skærm. Alt klares med ssh (i Linux og Putty i Windows).

Det tager ca. 1½ time at sætte op og alt kan gøres remote.

Indrømmet; de første gange der blev sat server op fik jeg hjælp udefra,
men sidste efterår havde jeg et hardwarenedbrud så min coadmin og jeg
gik igang med den store rekonstruktion. Det gik forbløffende nemt. Vi
havde begge få måneder forinden skiftet til Linux på Desktoppen og der
er vi blevet

- Hvor er du - Linux-folk hjælper hinanden?

Jesper Poulsen

Fra : Linde

Dato : 03-09-08 19:24

> [...]
> er vi blevet
>
> - Hvor er du - Linux-folk hjælper hinanden?

Hahaha, du har talent for salg. Jeg hører da også mange historier om
linux´ kvaliteter, og synes også de forskellige nye ubuntu og knoppix ser
gode og fornuftige ud. Men jeg kan bare ikke overskue at skulle "kompilere
kerner" og alskens krumspring for at installere noget nyt. Og hvis det hele
er sat op og kører, har jeg et problem hvis det pludselig ikke kører. Eller
hvis jeg skal installere noget nyt. Men jeg kan da godt se at man bør have
noget kendskab til det...hvorfor jeg har sat en gammel maskine op til at
lære på. Næste projekt bliver jo så måske med linux.

Mvh
Linde

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-09-08 10:56

Linde wrote:

> gode og fornuftige ud. Men jeg kan bare ikke overskue at skulle "kompilere
> kerner" og alskens krumspring for at installere noget nyt. Og hvis det hele

Det skal man heller ikke. Det er et større bøvl for mig at få alskens
ting til at virke under Windows end under Linux. Linux arbejder
naturligt i internet-sammenhænge.

> er sat op og kører, har jeg et problem hvis det pludselig ikke kører. Eller

Og hvis det pludseligt ikke kører så kontakter man sin coadmin som lige
logger ind og kigger på tingene.

Jesper Poulsen

Fra : Chano Andersen

Dato : 03-09-08 21:31

Jesper Poulsen wrote:
> [...]
> installere fra den liste. Det kan man med linux (det har jeg selv
> gjort). Det er så let så man skulle tro at det var løgn.

Øh, jeg har da en del gange gjort sådan et nummer via Windows..
Indrømmet, den var på et domæne, men det er bare at smide et image på,
og derefter ordner Active Directory og SMS resten. Nemmere end jeg har
prøvet med linux. Og hurtigere. (Målt i den tid jeg brugte på maskinen,
ikke brugerens ventetid efter jeg var gået)

> I det hele taget er opsætning, konfiguration og drift langt mere
> effektivt med en Linux-maskine. Jeg har selv en mail-/web-server stående:

Hvordan mere effektiv?

> - Hvor er du - Linux-folk hjælper hinanden?

Og nybagte linux folk har det med at mene Linux er det eneste rigtige
til enhver opgave...

- Chano Andersen.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-09-08 10:57

Chano Andersen wrote:

> prøvet med linux. Og hurtigere. (Målt i den tid jeg brugte på maskinen,

dpkg under en Debian-baseret distro er hurtigere end AD.

> Og nybagte linux folk har det med at mene Linux er det eneste rigtige
> til enhver opgave...

Jeg har brugt Linux til serveropgaver i _maaaange_ år.

Jesper Poulsen

Fra : Chano Andersen

Dato : 13-09-08 12:23

Jesper Poulsen wrote:

> dpkg under en Debian-baseret distro er hurtigere end AD.

Og den kører helt af sig selv, efter du har indlæst dit klient image?
Det eneste man skulle gøre med den løsning, var at melde PC'en på
domænet, og give den det rigtige hostname.. Så kørte softwaren på af sig
selv, og lige netop de nødvendige pakker. Skulle maskinen senere
reinstalleres, smider man et nyt image på, giver korrekt navn og melder
på domænet, og AD'et ordner resten.

Hvordan kan det opnås med dpkg? Mig bekendt installere den da bare .deb
pakker?

> Jeg har brugt Linux til serveropgaver i _maaaange_ år.

Det har jeg såmen også, men linux kan bare ikke løse alle opgaver,
specielt ikke dem hvor brugervenlighed er vigtigt. Og nej, config filer
i /etc, teksteditore og CLI er IKKE brugervenligt, det er
ekspert-/nørdvenligt.

- Chano Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-09-08 23:04

Chano Andersen wrote:

> Hvordan kan det opnås med dpkg? Mig bekendt installere den da bare .deb
> pakker?

apt-get og dpkg kan tage en liste af pakke og installere, samt
konfigurere. Det kører af sig selv. Maskinen skal blot bootes på en CD
eller en USB-stick.

> specielt ikke dem hvor brugervenlighed er vigtigt. Og nej, config filer
> i /etc, teksteditore og CLI er IKKE brugervenligt, det er

Det er uhyre effektivt. Langt mere effektivt end at sidde og klikke
rundt i en kringlet menu-struktur. Kan man lære det ene, så kan man også
lære det andet.

Jesper Poulsen

Fra : Chano Andersen

Dato : 03-09-08 21:26

Jesper Poulsen wrote:
> Det er de samme programmer der anvendes under Linux, så det hele kan
> bare flyttes.

Hvis vi taler PHP, så er det ikke min erfaring at ting BARE kan flyttes,
det kræver tit noget omskrivning af noget kode, eller ændring af
opsætning. Alene det at jeg skiftede strukturen på hvordan jeg havde
mine webfiler, på min server, betød en masse opsætningsædringer af web apps.

Bestemt ikke noget for en begynder.

- Chano Andersen

Fra : Chano Andersen

Dato : 03-09-08 21:21

Jesper Poulsen wrote:

> Det bliver en særdeles tung løsning. "Simple" mailservere gør sig bedst
> på Linux eller BSD. Kan anbefale postfix og Courier IMAP.

Det kommer vel an på hvad der menes med "Simpel" hvis det handler om
configuration, så er postfix og Courier da bestemt ikke det rigtige sted
at starte, hvis der da ikke lige kan findes en nem Alt-i-et pakke der
installere begge programmer og webinterface til administration.

Alene at sætte postfix op til at hente data fra MySQL tager ret lang
tid, er er bestemt ikke noget for en nybegynder, der helst skal lave et
stabilt system.

> Vedligeholdelsen er lavere end for Windows-maskinen og opdateringer sker
> uden genstart. Det er noget mailbrugere sætter stor pris på (tro mig,
> jeg har selv en del mailbrugere).

Hvordan vil du opdatere et program, uden at genstarte det?

- Chano Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-09-08 11:00

Chano Andersen wrote:

> Hvordan vil du opdatere et program, uden at genstarte det?

Hvor mange gange har du opdateret en Windows-maskine?

Den skal genstarte hele tiden - _hele_ maskinen, ikke bare den
opdaterede service.

Jesper Poulsen

Fra : Chano Andersen

Dato : 13-09-08 12:25

Jesper Poulsen wrote:
> Hvor mange gange har du opdateret en Windows-maskine?

Masser af gange.

> Den skal genstarte hele tiden - _hele_ maskinen, ikke bare den
> opdaterede service.

Det kræver faktisk kun genstart af den opdaterede service, i mange
tilfælde. Hvis man da lige sikre, at filerne ikke er i brug når man
opdatere (Læs: Lukker servicen)

Jeg har dog til gengæld haft problemer med opdateringen af linux
maskiner, hvor man lige synes init scriptet til en service skal ændres,
så når jeg efterfølgende lige vil genstarte servicen, så kan init
scriptet ikke stoppe den udgave der allerede køre. Det problem har jeg
endnu ikke oplevet med en windows maskine.

- Chano Andersen.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-09-08 23:03

Chano Andersen wrote:

> Det kræver faktisk kun genstart af den opdaterede service, i mange
> tilfælde. Hvis man da lige sikre, at filerne ikke er i brug når man

Det kræver at man ved hvilke services der opdateres. Det gør man
sjældent på Windows.

> Jeg har dog til gengæld haft problemer med opdateringen af linux
> maskiner, hvor man lige synes init scriptet til en service skal ændres,

Jeg har aldrig haft problemer med Linux. Intet. Nul. Zip.

Jesper Poulsen

Fra : J.K.Arning

Dato : 15-09-08 08:08

On 2008-09-01 00:11:51 +0200, "Linde" <delinde@gmailfjern.com> said:

> [...]
> skal blot omfatte pop3 og evt imap, og så skal det være open source.
> Den skal kunne køre på windows server 2k3.

forkert vej at gå .. læg det ud på google apps.

den beslutning kommer du aldrig til at fortryde.

--
I think Smithers picked me because of my motivational skills. Everyone
says they have to work a lot harder when I'm around.