Advarsel mod Google Chrome
Fra : Mr.Larsen

Dato : 06-09-08 12:23

---
Der fundet alvorlige huller i Googles nye browser. Danske CSIS fraråder
brug af Chrome, der har spionlignende funktioner og næsten minder om et
rootkit.
---

http://www.comon.dk/news/advarsel.mod.google.chrome_37561.html

Godt man ikke bruger den...

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 06-09-08 12:35

Mr.Larsen skrev:

>---
>Der fundet alvorlige huller i Googles nye browser. Danske CSIS fraråder
>brug af Chrome, der har spionlignende funktioner og næsten minder om et
>rootkit.

det er jo så også en gammel version at sårbarheden er i.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Mr.Larsen

Dato : 06-09-08 12:52

(erstatter <g9tqpm$46g$1@newsbin.cybercity.dk>)

Ivan V. Klattrup skrev:

> det er jo så også en gammel version at sårbarheden er i.

Hvem siger det er det eneste, den er stadig meget ny og frigivet alt
for tidligt.

Og det var nu også mest det her, jeg tænkte på.

---
Danske CSIS fraråder brug af Chrome, der har spionlignende funktioner
og næsten minder om et rootkit.
---

Lyder ikke særligt godt.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : PerX ...

Dato : 10-09-08 00:19

In article <48c26ac6$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
ivan.klattrup@gmail.com says...

> det er jo så også en gammel version at sårbarheden er i.

Og de har naturligvis fjernet rootkittet fra nyere version...

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 10-09-08 06:34

PerX ... skrev:

>Og de har naturligvis fjernet rootkittet fra nyere version...

Det er kun antivirus og antispyare der kan fjerne noget som slet ikke har
været der.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Mr.Larsen

Dato : 10-09-08 06:41

Ivan V. Klattrup skrev:

> Det er kun antivirus og antispyare der kan fjerne noget som slet ikke har
> været der.

Ja og CSIS aner slet ikke hvad de snakker om!?

---
Det danske it-sikkerhedsfirma CSIS har kigget Chrome grundigt igennem
og siger nu, at Google-browseren indeholder "spionlignende"
funktionalitet, der nærmest har karakter af et rootkit.
---

Jøsses.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 10-09-08 06:51

Mr.Larsen skrev:

>Det danske it-sikkerhedsfirma CSIS har kigget Chrome grundigt igennem og
>siger nu, at Google-browseren indeholder "spionlignende" funktionalitet,
>der nærmest har karakter af et rootkit.

Der står ikke at der _er_ et rootkit i det, men noget der ligner.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Mr.Larsen

Dato : 10-09-08 06:57

Ivan V. Klattrup:

> Der står ikke at der _er_ et rootkit i det, men noget der ligner.

Ja og det er langt bedre!?

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 10-09-08 23:48

Mr.Larsen escribió:
> Ivan V. Klattrup:

> Ja og det er langt bedre!?

Man skal ikke æde alt hvad Google siger råt.

Men man skal i hvert fald heller ikke tro blindt på hvad
sikkerhedsfirmaerne siger, de lever jo af at gøre os bange.

"Googles afvisning af Chromes sikkerhedshuller får ikke Peter Kruse fra
sikkerhedsfirmaet CSIS til at klappe i. Han vedkender sig dog, at det
var misvisende at bruge udtrykket rootkit, da ordet har en generel
negativ klang."

Se: http://www.comon.dk/news/google.afviser.dansk.chrome-kritik_37605.html

Mikkel

Fra : Mr.Larsen

Dato : 10-09-08 23:56

Efter mange tanker skrev Mikkel Moldrup-Lakjer:

> [...]
> sikkerhedsfirmaet CSIS til at klappe i. Han vedkender sig dog, at det var
> misvisende at bruge udtrykket rootkit, da ordet har en generel negativ

Og han fortsatte, "det har samme funktion" "det ringer hjem"

Og det endda uden at chrome er startet, betrykkende.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 11-09-08 01:44

Mr.Larsen skrev:

> Og han fortsatte, "det har samme funktion" "det ringer hjem"
>
> Og det endda uden at chrome er startet, betrykkende.

Og længere nede: "Dermed understreger han, at CSIS' advarsel mod brug af
Chrome udelukkende er tiltænkt virksomheder. Overordnet har han dog også
gode ting at sige om Chrome."

Jeg gad godt vide præcist hvordan han er uenig med Matt Cutts:
http://www.mattcutts.com/blog/google-chrome-communication/

Mikkel

Fra : Mr.Larsen

Dato : 11-09-08 06:32

Mikkel Moldrup-Lakjer kom med denne ide:

> Og længere nede: "Dermed understreger han, at CSIS' advarsel mod brug af
> Chrome udelukkende er tiltænkt virksomheder. Overordnet har han dog også gode
> ting at sige om Chrome."

Men stadig mange ting der skal "rettes" bare det at det er Google og
jeg ved de lever af personinfo, er nok til at jeg holder mig væk.

Den dag den får en 100% blåstempling, så kigger jeg på den, ikke før.

Og iøvrigt bryder jeg mig ikke om at et program som en browser,
insistere på at have en process snurrende i baggrunden, selv når
programmet ikke er startet.

> Jeg gad godt vide præcist hvordan han er uenig med Matt Cutts:
> http://www.mattcutts.com/blog/google-chrome-communication/

Vi kan ikke gøre andet end vente og se hvad det udvikler sig til.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Mr.Larsen

Dato : 10-09-08 07:00

Lidt spændende læsning.
http://news.cnet.com/8301-1009_3-10035004-83.html?tag=newsLeadStoriesArea.0

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Finn

Dato : 11-09-08 01:20

Mr.Larsen wrote:
> [...]
> Der fundet alvorlige huller i Googles nye browser. Danske CSIS fraråder
> brug af Chrome, der har spionlignende funktioner og næsten minder om et

"Google believes it's best if Chrome applies security updates not only
without a description of what's changing, but also without an
opportunity for users to decide whether to accept the patch."

Det er jo ren snak - vi smider det på din maskine *vi* ønsker; bland dig
venligst udenom.

Microsoft startede med at lappe (i gamle dage med)på sin DOS 1.0, og det
er fortsat lige til dags dato. Så det er stilen og også forventeligt fra
Google.

Der findes allerede rigeligt af browsertyper til enhver smag, så hvorfor
nogle vil bruge gratis "Krom" fra en forretning, hvis levebrød er
registrering af brugeradfærd.. ?

Utallige bruger og betaler for antispyware, og mener alligevel de har
brug for at lukke "Krom", Gmail og andet ind på deres maskine... kæden
er vist hoppet af

Venlig hilsen
Finn

Fra : Mr.Larsen

Dato : 11-09-08 00:21

Følgende er skrevet af Finn:

> [...]
> for at lukke "Krom", Gmail og andet ind på deres maskine... kæden er vist

Helt enig, man undres af og til over hvad folk kan finde på.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...