Min USB-key ødelægger dataerne?
Fra : Morten

Dato : 22-08-08 10:02

Hej!

Jeg har en 4 GB USB Key fra Micro Memory.

Når jeg har filer på den, gør den nogle gange det at den spontant ødelægger
dem - er det tekstdokumenter kan den f.eks. finde på at gøre så de bare er
fyldt med underlige tegn, og det kan også være filer der bare er ødelagt,
eller mapper med filer hvor alle filerne får mærkelige navne ...

Jeg har forsøgt at formatere den, men den gør det åbentbart fortsat ...

Noget jeg kan gøre?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-08-08 10:05

Hej!

Morten wrote:
> Noget jeg kan gøre?

Smide den ud og købe en ny. Det kan slet ikke svare dig, at stole på en
defekt USB key - især når man tager nyprisen i betragtning... Har lige
købt en 4GB i Metro for 62.50,- incl. moms.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Morten

Dato : 22-08-08 10:09

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message

> Smide den ud og købe en ny. Det kan slet ikke svare dig, at stole på en
> defekt USB key - især når man tager nyprisen i betragtning... Har lige
> købt en 4GB i Metro for 62.50,- incl. moms.

Helt enig - det var også mere for at se om der var 19 der svarede tilbage at
det er helt normalt, og det er fordi jeg betjener den forkert (men at den
som sådan ikke fejler noget) - men den er defekt skal den selvføljelig bare
ud ...

Fra : Max

Dato : 22-08-08 10:46

Hej Morten

> forkert (men at den som sådan ikke fejler noget) - men den er defekt
> skal den selvføljelig bare ud ...

Bruger du "Sikker fjernelse af hardware" ?

--
Mvh Max

Fra : Kent \(bærbar\)

Dato : 22-08-08 10:59

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
> Hej Morten

> Bruger du "Sikker fjernelse af hardware" ?
>
> --
> Mvh Max

Ja, det tænkte jeg også lige på!

Gør du ikke det, kan det sagtens være årsagen til fejlene.

Kent.

Fra : Morten

Dato : 22-08-08 12:29

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Bruger du "Sikker fjernelse af hardware" ?

Det gør jeg ikke konsekvent nej, og har også overvejet den - men jeg mener
at have læst en test der konkluderede at det var yderst sjældent at det
kunne føre til databeskadigelse når man gjorde dette, så i forhold til at
min dongle nu har gjort det med cirka halvdelen af de data jeg løbende har
haft på den, ville jeg selv sige at den kan udelukkes ...

Fra : Kent \(bærbar\)

Dato : 22-08-08 13:14

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> min dongle nu har gjort det med cirka halvdelen af de data jeg løbende har
> haft på den, ville jeg selv sige at den kan udelukkes ...

Hvis nøglen er konfigureret til at bruge en cache i Windows (som de fleste
er) - og det ser du ved at der kommer et lille icon nede i højre hjørne -
så kan
du absolut få fejl på din data, hvis du bare rykker dyret ud uden at bruge
"Sikker fjernelse....". Så er jeg egentlig ligeglad med, hvad du har læst i
diverse tests. Jeg er ved, det er sandt pga. erfaring - og det gælder i
øvrigt
også andet hardware. Jeg har hjulpet flere, som fx. har haft fejl med TomTom
navigatorer netop pga. at de ikke brugte "sikker fjernelse..".

Ser du IKKE et lille icon i højre hjørne men bare hører en lyd, så er
hardwaren
IKKE konfigureret til at bruge cache - og så sker der ikke noget ved bare
at rykke den ud. Så er der jo så heller ikke noget "Sikker
fjernelse..."-icon at
klikke på, så det giver sig selv.

Du kan selv konfigurere om hardwaren skal bruge cache eller ej. Højreklik
på linket til den, så kan du finde vej via menuen.

Kent.

Fra : _

Dato : 23-08-08 23:44

"Kent (bærbar)" <KentChr@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er) - og det ser du ved at der kommer et lille icon nede i højre hjørne -

Mener du 'ikon'?

Fra : Max

Dato : 24-08-08 09:20

Hej _

> Mener du 'ikon'?

Jeg er sikker på at han mener icon.

--
Mvh Max

Fra : Kent \(bærbar\)

Dato : 24-08-08 11:17

> Hej _

> Jeg er sikker på at han mener icon.
>
> --
> Mvh Max

Rigtigt

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 14:24

On 2008-08-22 13:29:02 +0200, "Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> said:

> [...]
> min dongle nu har gjort det med cirka halvdelen af de data jeg løbende har
> haft på den, ville jeg selv sige at den kan udelukkes ...

Gør det - ALTID!
Uden at have læst om dokumentation for det, mener jeg at usb-indgangen
på computeren kan gå i baglås, så den ikke vil godkende andre
usb-dimser.
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 21:54

On Fri, 22 Aug 2008 11:04:47 +0200, Kim Voss Schrader
> [...]

>defekt USB key - især når man tager nyprisen i betragtning... Har lige
>købt en 4GB i Metro for 62.50,- incl. moms.

Kan bare ikke lade være

De eneste tre usb keys jeg har droppet i skrallespanden kom fra metro.
Altså af typen billig billig billig.

pris og kvalitet høre også sammen på usbkeys

Fra : Kent \(bærbar\)

Dato : 23-08-08 01:15

"brian" skrev i meddelelsen

> Kan bare ikke lade være
>
> De eneste tre usb keys jeg har droppet i skrallespanden kom fra metro.
> Altså af typen billig billig billig.
>
> pris og kvalitet høre også sammen på usbkeys

Ja, jeg er enig med dig, men der findes en producent, der laver
super kvalitet til rimelige penge - nemlig Kingston. De laver
meget driftsikre USB-nøgler og ram i det hele taget.

Kent.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-08 09:50

On Sat, 23 Aug 2008 02:14:38 +0200, "Kent \(bærbar\)"
<KentChr@mail.dk> wrote:

> [...]
>super kvalitet til rimelige penge - nemlig Kingston. De laver
>meget driftsikre USB-nøgler og ram i det hele taget.

Jeg har ikke erfaring med kingston men sværger for tiden til crosair

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-08-08 08:36

Hej!

brian wrote:

> De eneste tre usb keys jeg har droppet i skrallespanden kom fra metro.
> Altså af typen billig billig billig.

Af hvilke grunde?

> pris og kvalitet høre også sammen på usbkeys

Har ikke oplevet fejl på flash endnu.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-08 09:49

On Sat, 23 Aug 2008 09:35:53 +0200, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Hej!

>Af hvilke grunde?

Nedslidt på no time.

>Har ikke oplevet fejl på flash endnu.
Mystiske fejl, jeg har primært brugt usb keys som hardisk til linux
bokse og læse skrive bliver der jo gjort ofte så.

Jeg har haft god held med crosair

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-08-08 11:08

Hej!

brian wrote:
> Nedslidt på no time.
> Mystiske fejl, jeg har primært brugt usb keys som hardisk til linux
> bokse og læse skrive bliver der jo gjort ofte så.

Nu er USB sticks jo heller ikke beregnede til omfattende læse/skrive
operationer, men dataflytning såsom dokumenter/netbank nøgle etc.

Hvis du bruger dem som harddiske så slides flashen simpelthen da der er
et specifikt antal læse/skrive operationer før cellerne begynder at fejle.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-08 21:18

On Sat, 23 Aug 2008 12:08:16 +0200, Kim Voss Schrader
> [...]

>et specifikt antal læse/skrive operationer før cellerne begynder at fejle.

ved det men de er dejlige lydløse og til linux rigeligt store.
(og spare en del strøm)

Men så er det jo også at man finder ud af hvad er godt og hvad er
"skidt"

PS 2 af de tre jeg samlede op i metro skulle forbi en linux maskine
for overhovedet at blive læse/skrivelige.

Så kunne selv windose læse skrive på dem.

Fra : Holst

Dato : 22-08-08 10:08

Morten wrote:

> Noget jeg kan gøre?

Jeg ville smide den ud og købe en ny. Jeg betalte i sin tid 599,- for en
128 MB USB-stick - jeg er sikker på, at en 4 GB fås langt billigere i dag.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-08-08 10:46

On Fri, 22 Aug 2008 11:01:42 +0200, "Morten"
<REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>fyldt med underlige tegn, og det kan også være filer der bare er ødelagt,
>eller mapper med filer hvor alle filerne får mærkelige navne ...

Tja, jeg havde en 2 GB pind fra Micro Memory der lavede samme nummer -
Fik efterhånden fornemmelsen af, at der reelt kun var 1 GB på den. I
hvert fald blev data konsekvent overskrevet hver gang jeg overskred
denne grænse...

Skod firma

<mlr>

Fra : Morten

Dato : 22-08-08 12:30

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> wrote in message

> [...]
> Fik efterhånden fornemmelsen af, at der reelt kun var 1 GB på den. I
> hvert fald blev data konsekvent overskrevet hver gang jeg overskred

Ja okay - hvis det er netop det samme kunne det jo godt betyde at det er
producentens fejl ... jeg må ud og ha' en fancy ny en så ,... nogen
anbefalinger i øvrigt nu vi er ved emnet?

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 22-08-08 13:04

> [...]
> producentens fejl ... jeg må ud og ha' en fancy ny en så ,... nogen
> anbefalinger i øvrigt nu vi er ved emnet?

Den skal bare understøtte USB2.0 HiSpeed, så bliver du glad for den :)

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 14:23

On 2008-08-22 14:03:45 +0200, "Brian Axelgaard"
<brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> said:

> "Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Den skal bare understøtte USB2.0 HiSpeed, så bliver du glad for den :)

Er der ikke kommet en 3.0 på gaden nu?
Mener den er 10 gange hurtigere end 2.0
Lidt nørderi, hvad har man på en stick der skal overføres så hurtigt,
men alligevel
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Kenneth

Dato : 24-08-08 01:45

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> nummer - Fik efterhånden fornemmelsen af, at der reelt kun var
> 1 GB på den. I hvert fald blev data konsekvent overskrevet

Mon ikke nærmere det var et kopiprodukt.
Læs evt.
http://www.comon.dk/news/danmark.oversvommes.med.falske.usb-drev_34422.html

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : kjeld09

Dato : 31-08-08 09:55

On 24 Aug., 02:45, "Kenneth"
<kenneth_no_more_s...@not.valid.email.com> wrote:

> Mon ikke nærmere det var et kopiprodukt.
> Læs evt.http://www.comon.dk/news/danmark.oversvommes.med.falske.usb-drev_3442...
>
> Med Venlig Hilsen / With Best Regards
> Kenneth Iversen

Hej
Nu har jeg læst om alle de problemer der er med USB flash diske. Jeg
har lige fået 400 stk forskelige af disse fra en grosist til test og
ALLE kunne formateres og virke KOREKT derefter. ALTSÅ IKKE EN MED FEJL
PÅ. Så der er kun et der virker SIKKER FJERNELSE. Derved lukkes alle
filer på flashen. En harddisk vil også give fejl hvis strømme afbrydes
og der åben filer.
Det skal lige nævnes at alle 400 stk. var retuneret som defekte.
m v h
Kjeld

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-08-08 17:04

On Sun, 31 Aug 2008 08:55:28 -0700 (PDT), kjeld09
<kjeldnoergaard@gmail.com> wrote:

> [...]
>og der åben filer.

>Det skal lige nævnes at alle 400 stk. var retuneret som defekte.

Du må gerne få min 2 GB pind.

Jo, den kan formatteres uden problemer....

Men forsøger jeg bag efter at lægge data på den, går det rivende galt
hver gang jeg passerer 1 GB grænsen...

<mlr>

Fra : Kenneth

Dato : 01-09-08 00:31

kjeld09 wrote:
> [...]
> afbrydes
> og der åben filer.
> Det skal lige nævnes at alle 400 stk. var retuneret som

Jo man har da hørt om folk der har haft problemer med
dette når de ikke har brugt sikker fjernelse. Derfor er der
nu stadig mange kopiprodukter derude hvor man ender
med det problem som Michael Rasmussen snakker om.

Jeg har selv aldrig haft problemer med min usb stik selv
hvis jeg ikke har brugt sikker fjernelse.

Fra : Kent \(bærbar\)

Dato : 01-09-08 08:39

"kjeld09" <kjeldnoergaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>og der åben filer.
>Det skal lige nævnes at alle 400 stk. var retuneret som defekte.

Som du sikkert kan gætte, så overrasker det på ingen måde mig.

Kent.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-08-08 13:14

Morten formulated the question :

> [...]
> fyldt med underlige tegn, og det kan også være filer der bare er ødelagt,
> eller mapper med filer hvor alle filerne får mærkelige navne ...

Det er meget sansynlig at din USB-key ikke er i orden. (prøv lige på en
ande computer for god ordens skyld). Du kan teste den med programmet
"h2testw" om den kan holde på den lovede kapacitet.
http://google.com/search?q=h2testw

En ting er sikkert. Drop den. Den må ikke lave sådanne fejl.

--

Lars Jørgensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-08-08 15:02

Kent \(bærbar\) wrote:

> [...]
> du absolut få fejl på din data, hvis du bare rykker dyret ud uden at
> bruge "Sikker fjernelse....". SÃ¥ er jeg egentlig ligeglad med, hvad du

Det kan man checke under Egenskaber->Politiker. Jeg mener at
standardopsætningen for flytbare medier i WinXP er "optimer for hurtig
fjernelse", og i så fald skal man blot sikre sig at skrivningen er færdig
(ingen lys der blinker). Derefter kan man hive USB stick'en ud uden at
bruge "sikker fjernelse". Jeg har gjort det 117++ gange uden problemer.

Mit gæt er at OPs problem er en dårlig USB stick - i så fald er løsningen
at kassere den som Kim skriver (men check politiker først).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-08-08 15:03

Brian Axelgaard wrote:

> Den skal bare understøtte USB2.0 HiSpeed, så bliver du glad for den :)

Tror du der findes nogle som ikke gør det?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-08-08 15:05

iSteen wrote:

> Er der ikke kommet en 3.0 på gaden nu? Mener den er 10 gange hurtigere
> end 2.0 Lidt nørderi, hvad har man på en stick der skal overføres så
> hurtigt, men alligevel

Klap lige hesten. I forvejen får du næppe 60 MB/sec på dine USB2 sticks,
selvom den teoretiske hastighed er 480 Mbps. Begræsningen er givetvis den
flash som sidder på stick'en. Det er næppe den dyre SLC flash, men
sikkert det noget billigere+ringere MLC flash.

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 18:47

On 2008-08-22 16:05:20 +0200, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> said:

> [...]
> flash som sidder på stick'en. Det er næppe den dyre SLC flash, men
> sikkert det noget billigere+ringere MLC flash.

Okay, jeg var vist lidt hurtigt ude, USB 3.0 er ikke på gaden endnu
http://www.engadget.com/tag/usb+3.0

--
http://isteen.wordpress.com