Dell optiplex vil ikke starte!
Fra : J. Nielsen

Dato : 21-08-08 22:14

Hej Gruppe!
Min Dell Optiplex hopper flere gange på "power saving mode" når jeg starter.
3. eller 4. gang starter den så endelig.
Den viser ingen fejl i enhedshåndtering.
Jeg har prøvet at opdatere "Bios".
Er der nogle forslag?
Venligst
J. Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 12:58

On Thu, 21 Aug 2008 23:13:55 +0200, "J. Nielsen"
<jnielsenbry@dlgmail.dk> wrote:

> [...]
>3. eller 4. gang starter den så endelig.
>Den viser ingen fejl i enhedshåndtering.

Dell har lavet RIGTIG mange forskellige Optiplexer, du må være lidt
mere specifik... Er den ~4 år gammel, så check for defekte
kondenstatorer ved siden af cpu-køler.

Fra : J. Nielsen

Dato : 22-08-08 22:31

Ja, maskinen er 4 år gammel, så jeg vil prøve at se på kondensatorer. Kan de
skiftes?

Fra : Henning

Dato : 23-08-08 07:04

On Fri, 22 Aug 2008 23:30:38 +0200, "J. Nielsen"
<jnielsenbry@dlgmail.dk> wrote:

>Ja, maskinen er 4 år gammel, så jeg vil prøve at se på kondensatorer. Kan de
>skiftes?

Ja, hvis du er god med en loddekolbe...

Fra : J. Nielsen

Dato : 23-08-08 09:25

Jo, det går nok, men kan de købes og hvor.
Jeg kan ikke se at "Dell" kender problemet eller oplyser ihvertfald ikke om
det. Har du erfaring med udskiftningen?
Venligst
Jørgen.

Fra : Henning

Dato : 23-08-08 13:58

On Sat, 23 Aug 2008 10:24:57 +0200, "J. Nielsen"
<jnielsenbry@dlgmail.dk> wrote:

>Jo, det går nok, men kan de købes og hvor.
>Jeg kan ikke se at "Dell" kender problemet eller oplyser ihvertfald ikke om
>det. Har du erfaring med udskiftningen?

Det er et udbredt, meget kendt fænomen hos stort set alle fabrikanter
for ~4 år siden. Du kan se på kondenstatorerne at de er bulede op i
toppen og der er lækket væske. Køb en håndfuld nye kondensatorer hos
din lokale elektronikbutik, værdierne kan aflæses af de gamle.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-08-08 14:07

Hej!

Henning wrote:
> [...]
> toppen og der er lækket væske. Køb en håndfuld nye kondensatorer hos
> din lokale elektronikbutik, værdierne kan aflæses af de gamle.

Tilføjelse:

Det er et dødfødt projekt at skift lytterne, hvis man ikke har en _god_
loddekolbe. Benene har fat i powerplanes, og det dræner en alm.
loddekolbe for varme, så man ikke kan lodde dem ud/i.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : J. Nielsen

Dato : 02-09-08 23:03

Hej Gruppe!
Lige for at sige at det lykkedes for mig at skifte tre lytter på bundkort og
at maskinen så starter igen!
Mvh. Jørgen Nielsen