Hvilken harddisk?
Fra : Erik K.

Dato : 19-08-08 13:53

Min stationære PC har Vista Home samt en harddisk Western Digital, model WDC
WD2500JS, G2/SATA 300, 7200 rpm, 250 GB.
Jeg ønsker at isætte en ekstra harddisk til XP, og den behøver ikke at være
ret stor, da jeg kun skal køre nogle få programmer på den. - Skal denne
harddisk absolut have samme specifikationer som masteren? - Kan den f.eks.
godt køre med færre omdrejninger uden at det går ud over masteren?? - Og
hvad med ATA, SATA og SATA II - der er jo mange typer, og jeg kender ikke
lige forskellen.
På forhånd tak for et svar.

Mvh
Erik

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 19-08-08 16:06

Erik K. wrote:
> Jeg ønsker at isætte en ekstra harddisk

Strengt taget var det dk.edb.hardware.drev du skulle have spurgt i, men
nu ved du dét til en anden gang.

> til XP, og den behøver ikke at
> være ret stor, da jeg kun skal køre nogle få programmer på den. - Skal
> denne harddisk absolut have samme specifikationer som masteren?

Det er tvivlsomt om du har ATA/IDE-stik på bundkortet, så den skal højst
sandsynligt være SATA, og ikke ATA/IDE.

> - Kan
> den f.eks. godt køre med færre omdrejninger uden at det går ud over
> masteren??

Ja. Det er kun stikket/tilslutningen, som er relevant.
Der er desuden ikke noget med master eller slave når vi snakker SATA.
Husk at se efter, om der er et ubrugt SATA-strømstik.

> - Og hvad med SATA og SATA II - der er jo mange typer,
> og jeg kender ikke lige forskellen.

SATA (I) og SATA II siger kun noget om den teoretiske
overførselshastighed gennem kablet. ( 150 MB/s eller 300 MB/s )
Det er samme stik og samme kabel.
Næsten alle SATA harddiske du kan købe nu, er SATA II, og det skal du
ikke være nervøs for.
Det er yderst sjældent at der er problemer med kompatibiliteten mellem
SATA I og SATA II, og ellers er der typisk en jumper på harddisken til
at begrænse den til SATA I.