Køb af ny kraftig men støjsvag maskine
Fra : Kim Larsen

Dato : 15-08-08 05:28

Jeg skal ud og købe ny computer. Jeg har tænkt mig at ofre omkring 10.000
kr. på det. Der skal hverken være tastatur, mus eller skærm eller noget
andet med og helst heller ikke præinstalleret med virussen, Windows Vista,
den bliver i så fald opgraderet, undskyld, ominstalleret til Windows XP lige
med det samme den bliver tændt.

Jeg er noget rundt på gulvet når jeg ser mulighederne på nettet - derfor
spørger jeg mig for her.

Ønsker:
* Strømforsyning må gerne være en veldimensioneret sag på 500 Watt
* Harddisk må gerne være på en Terabyte eller mere.
* RAM-mulighed skal være på op til 8 GB eller mere, helst DDR3 (så den er
lidt fremtidssikret), der må gerne være mindst 2 GB installeret.
* Der skal helst være både være DVD-brænderdrev og DVD-læsedrev i den men
det behøver ikke være blue-ray eller lignende.
* Grafikkortet har jeg ikke lagt mig fast på størrelsen af men det skal være
PCIe typen og helst med mindst 512 MB intern hukommelse.
* Processor skal være meget hurtig, langt hurtigere end den 3 GHz-maskine
jeg har nu.
* Og vigtigst af alt den skal være stille som ind i helvede (i tændt
tilstand, he he).

Er dette muligt, nogen ideer eller forslag til køb ?

Det som jeg synes er svært er at vide hvor meget det skrammel man kommer
hjem med larmer, det er af en eller anden grund nærmest det eneste man ikke
kan få at vide om computeren. Køber man opvaskemaskine så står støjniveauet
angivet men ikke på en computer som jo ofte står mere til gene hvis den
støjer. Mystisk at dette ikke er blevet et konkurrenceparameter.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Frandsen

Dato : 15-08-08 10:23

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> den bliver i så fald opgraderet, undskyld, ominstalleret til Windows XP

Det lyder som et samlesæt.

> Jeg er noget rundt på gulvet når jeg ser mulighederne på nettet - derfor
> spørger jeg mig for her.

Det kan godt være en god idé.

> Ønsker:
> * Strømforsyning må gerne være en veldimensioneret sag på 500 Watt

Ikke noget problem

> [...]

> * RAM-mulighed skal være på op til 8 GB eller mere, helst DDR3 (så den er
> lidt fremtidssikret), der må gerne være mindst 2 GB installeret.

Det går på valget af motherboard. At finde et der kan tage mere end 8GB RAM,
kan måske blive besværligt, men under alle omstædigheder dyrere (tror jeg).
Det er typisk boards til servere. Hvor meget RAM der er installeret er op
til dig selv, hvor meget du køber og sætter i. Men hvis du installerer XP,
så er der vel ingen grund til mere end 4GB?

> * Der skal helst være både være DVD-brænderdrev og DVD-læsedrev i den men
> det behøver ikke være blue-ray eller lignende.

Ikke noget problem.

> * Grafikkortet har jeg ikke lagt mig fast på størrelsen af men det skal
> være PCIe typen og helst med mindst 512 MB intern hukommelse.

Hvorfor PCIe? Jeg ville gå efter PCI x16. (PCI 2.0)

> * Processor skal være meget hurtig, langt hurtigere end den 3 GHz-maskine
> jeg har nu.

Der findes vist ikke nogen processer p.t. der er "langt" hurtigere end 3GHz.

> [...]

> støjniveauet angivet men ikke på en computer som jo ofte står mere til
> gene hvis den støjer. Mystisk at dette ikke er blevet et

Grunden til at jeg siger, at du skal have et samlesæt - altså selv købe
stumperne og samle den selv er, at man sjældent kan købe en komplet
computer, som opfylder alle krav på én gang, og så er man nødt til at gå på
kompromis.

Hvis du vil have en mindre larmende computer, så skal du se på støjkilderne.
De typiske støjkilder er køling på CPU, køling på GPU, køling på PSU,
blæser(e) i kabinet og evt. blæsere på chipset.

Den nok eneste måde at få en computer helt lydløs på, at passiv køling hele
vejen rundt, men det er ikke sikkert, at det kan lade sig gøre, pga. af for
højt varmeudvikling og evt. plads i kabinettet. Almindelig vis snakker man
om to forskellige former for køling; luft eller vand. Når man snakker om
luftkøling, så menes der som regel det princip, at der sidder nogle
køleribber på varmefladen, hvorpå der sidder en blæser, som fjerner varmen
fra køleribberne. Når man snakker om vandkøling, så menes der som regel det
princip, at der sidder et kølehoved på varmefladen hvor igennem der løber
vand, og hvor vandet bagefter løber igennem en radiator, som fjerner varmen
fra vandet. Begge former for køling er dog i sidste ende afhængig af
rumtemperaturen, altså temperaturen af den omgivende luft, da man ikke kan
køle til ned under denne temperatur. Der findes så også kompressor- og
peltierkøling, men det er en hel anden snak.

Jo mere "potent" en computer er, desto højere varmeudvikling. Kraftige
CPU'ere og GPU'ere bruger mere strøm og udvikler mere varme. Trenden inden
for luftkøling af CPU'ere i øjeblikket er Heat Pipe teknologien med en
ordentlig klump af køleribber på som f.eks.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=222879&searchArea=&Soegeord=
De er store og fylder meget i kabinettet, og nogle af dem kan også være ret
tunge, men de er meget effektive, og nogle af dem har en 120mm blæser som
ikke siger ret meget, men jo hurtigere CPU og højere workload desto mere
varme, jo højere hastighed på blæseren jo mere larm fra denne. Denne form
for køling er det den letteste og billigste for gør det selv manden.

Man kan også godt vandkøle det hele; altså sætte kølehoveder på CPU, GPU,
chipset og harddisk. Vandkøling skal bruge en pumpe. Nogle af disse pumper
kan høres. Vandkøling skal bruge en radiator, og på denne radiater skal der
sidde 2,3,4 eller endda flere blæsere, og de vil kunne høres. Man kan godt
få vandkøling med passiv kølet radiator. Den virker ved, at radiatoren er så
stor og sidder uden for kabinettet, at størrelsen alene er nok til at afgive
varmen - faktisk ligesom en almindelig radiator, som man varmer huset op
med. Disse sæt kan næppe klare alle komponenter i en kraftig computer, så
man skal måske bruge to sæt.

Man kan godt få PSU'ere der ikke larmer ret meget, og her er støjniveauet
også en salgsparameter.

Med hensyn til blæsere. En stor blæser larmer mindre end en lille blæser.
Lave omdrejninger larmer mindre end højere omdrejninger.

Indtil videre har jeg ikke anbefalet dig noget køb, men givet dig noget at
tænke over, som gerne skulle afspejle det du gerne vil have, og så kan man
tage den derfra.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-08-08 10:56

Frandsen wrote:

> Hvorfor PCIe? Jeg ville gå efter PCI x16. (PCI 2.0)

What???

Hvad er PCI x16?

> Der findes vist ikke nogen processer p.t. der er "langt" hurtigere end 3GHz.

Cell ?

Jesper Poulsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-08-08 11:21

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> wrote in

> [...]
> tilstand, he he).
>
> Er dette muligt, nogen ideer eller forslag til køb ?

Jeg er meget enig med Frandsen: Dine ønsker kræver en saml-selv PC.

Især støjparameteren er lettest at opfylde hvis man samler selv. De
færreste vil ofre det et meget støjsvagt kabinet koster.

Og hvis resultatet skal blive bedst muligt kræver det omhyggelig samling
og lidt småfifflen undervejs. Ingen af delene finder du i færdigsamlede
maskiner.

Det er egentlig ikke svært, men før vi snakker specifikke dele skal du
nok melde ud om det er en mulighed.

Du skal være parat til at smide 2.000,- kr eller mere efter kabinet og
strømforsyning alene. Kig evt. på Antec's dyrere produkter.

Kabinettet er essentielt for en støjsvag PC.

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-08-08 12:58

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> strømforsyning alene. Kig evt. på Antec's dyrere produkter.
>
> Kabinettet er essentielt for en støjsvag PC.

Nej det skal ikke være samlesæt, det gider jeg ikke. Det som fiskede efter
var om der var nogen af jer som sagde: "Denne her maskine er god og kan det
meste af det du vil have". Altså en maskine som jeg ikke selv har opdaget.
Jeg er godt klar over at jeg nok ikke kan få en maskine som kan opfylde alle
mine krav til at starte med men så må jeg så hardwaremæssigt efterfølgende
pynte lidt på den. Selve grundelementet skal være på plads, jeg gider ikke
bygge den hardwaremæssigt op fra grunden af men jeg er helt med på at smide
nogle fede ting i den efterfølgende og få den til at spinde som jeg gerne
vil have det.

Men tak for de inputs som har været.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Blur T

Dato : 15-08-08 14:23

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> wrote in message
> [...]
> den bliver i så fald opgraderet, undskyld, ominstalleret til Windows XP

Samlet uden skærm, tastatur og mus
2915 Design og indhold kan konfigureres   1
   CPU: Intel Core 2 Duo E8600 2x3.33GHz 6MB S-775 eller Core 2 Quad Q9550
4x2.8Ghz 12MB    Bundkort: ASUS Maximus Formula Intel X38 S-775 (understøtter DDR3 RAM: PC3-8500, PC3-10666, PC3-14400, PC3-12800)
   RAM: 4GB DDR2 PC6400 800MHz 1. Part (2x2GB) (Aftale med dem, at du ikke
ønsker den type af RAM, men 8Gb DDR3 i stedet)           Grafik: 768MB Inno3D
9600GSO GDDR3 PCI-E    Harddisk: 1TB Samsung 7200rpm 32MB SATA2
   Kabinet: Antec P182 u/PSU (Gun metal) Sort    PSU: 750W Corsair TX CMPSU-750TXEU 140mm
   CPU-køler: Arctic Cooling Alpine 7 S-775    DVD: 20x LG DVD/RW DL Sort
   OS: Windows XP Pro (DK) (Spørg om du kan få x64-bit version installeret)Beløb
ialt inkl. moms:    DKK 10.910
Hvis du ønsker pc'en skal være mere støjsvag, vælg deres silent kit

Link:
http://fcomputer.dk/?show=sys_make&sysid=2915

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-08-08 14:54

"Blur T" <ghettoftwSP@Mgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> x64-bit version installeret)Beløb ialt inkl. moms: DKK 10.910
> Hvis du ønsker pc'en skal være mere støjsvag, vælg deres silent kit

Det er et samlesæt jeg selv skal samle, ikke ?

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Blur

Dato : 15-08-08 21:35

> Det er et samlesæt jeg selv skal samle, ikke ?

Nej, du får den leveret samlet og klar til at bruges

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-08-08 23:50

"Blur" <ghettoftwSP@Mgmail.com> skrev i en meddelelse
> "Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> wrote in message
>>
> Nej, du får den leveret samlet og klar til at bruges

Jeps, det har jeg fundet ud af tidligere på dagen men tak alligevel.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Wraith

Dato : 15-08-08 16:55

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> wrote in

> * RAM-mulighed skal være på op til 8 GB eller mere, helst DDR3 (så den
> er lidt fremtidssikret), der må gerne være mindst 2 GB installeret.

For det første.....(Som det undrer mig at ingen andre har skrevet)
Du kan IKKE udnytte mere end max 3Gb i XP med mindre du bruger 64bit
versionen (Som rent faktisk er et større mareridt end Vista)

Så du kan udemærket godt købe et board der understøtter mere ram, du kan
bare ikke bruge det, med mindre du bruger Vista 64bit versioner. (Vista
32bit understøtter godt nok mere ram, men rent faktisk udnytte det, se det
er en anden sag)

At samle en PC selv er cirka som at samle et puslespil for 3-6 årige.
Det er IKKE noget man behøver at være bange for, der er mange RIGTIG gode
sider på nettet der beskriver selv de mest elementære ting, og det er idag
RET svært at sætte tingene forkert.

SHG har blandt andet osse en "saml selv" feature, hvor de så samler den
computer du indkøber. (Man skal bare kontakte supporten)

Så lyt til de gode råd her (Med mindre de kommer fra Eque, og så smid selv
din PC sammen...Det giver nu en dejlig tilfredsstillelse at gøre det selv

Held og lykke

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-08-08 19:42

"Wraith" <not@available.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Du kan IKKE udnytte mere end max 3Gb i XP med mindre du bruger 64bit
> versionen (Som rent faktisk er et større mareridt end Vista)

Det med RAM er så jeg blevet klar over lige før dit indlæg fra anden side
men tak alligevel.

Hvorfor er 64bit versionen et mareridt ? Og oven i købet værre end Vista
(og DET er IMHO slemt)

> Held og lykke

Tak

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-08-08 22:33

Kim Larsen wrote:

> Hvorfor er 64bit versionen et mareridt ? Og oven i købet værre end Vista

64-bit XP er en delvist omskrevet 32-bit udgave med andre drivere og
snask. Det er en lappeløsning.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-08-08 23:11

> Hvorfor er 64bit versionen et mareridt ?

Kodeordet er drivere.

> Og oven i købet værre end Vista (og DET er IMHO slemt)

En maskine af den kaliber du ønsker vil sandsynligvis være bedst tjent med
Vista 64bit eller en fed Linux distro.

Har kørt med Vista Ultimate på min bærbare i godt et år uden OS relaterede
problemer af nævneværdig karakter.

Vistas største fjende er at XP er blevet så godt et OS som det er. Vista er
ikke så ringe endda, og slet ikke på ny hardware.

PS. Jeg ville nu satse på et motherboard der understøtter 8Gb RAM eller
mere alligevel... ellers vil du temmelig sikkert ærgre dig indenfor en
overskuelig fremtid. Men det blir selvfølgelig lidt mere problematisk når
du ønsker en standardvare som udgangspunkt. Skal du skifte mobo, kan du jo
næsten ligeså godt samle selv fra bunden

Held og lykke med shopperiet.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-08-08 22:32

Wraith wrote:

> Så du kan udemærket godt købe et board der understøtter mere ram, du kan
> bare ikke bruge det, med mindre du bruger Vista 64bit versioner. (Vista

http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/pae_os.mspx

Jesper Poulsen

Fra : Wraith

Dato : 24-08-08 02:20

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote in

> http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/pae_os.mspx

Rent faktisk havde jeg forventet den en del før Jesper
Har du prøvet de forskellige opsætninger, eller er det "teoretisk viden"?

Jeg har prøvet 4 forskellige løsninger fra MS's PAE til opbygning af
ramdisk der alligevel stjal >3Gb

Jeg synes ikke at nogen af dem har været holdbare i længden, især hvad
angår spil. Og sådan bortset fra diverse rendering jobs, er det jo ikke
stort nødvendigt med >3Gb bortset fra....til spil.

Anyway.....Kim Larsen

Som du ser har du fået en del svar på de spørgsmål du stillede mig, og for
mig ser de rigtigt fornuftige ud :)
Det er altid bedre når andre når at svare da man så kan se at det ikke bare
er en person der har en rigid holdning til et problem.

Fra : Kim Larsen

Dato : 16-08-08 01:09

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Tusind tak til alle som har bidraget. Det har været SUPER, ganske enkelt.

Jeg har nu truffet mit valg og får bygget en maskine til afhentning i næste
uge. Den ligner meget Blurs løsning (men er ikke helt identisk). Det eneste
som jeg nu overvejer er om jeg skal sætte XP 32-bit eller 64-bit i den. Jeg
er meget i tvivl på grund af de advarsler som jeg har modtaget i denne tråd
imod XP 64-bit. Jeg mangler dog noget mere konkret i advarslerne men det
hører nok mere hjemme i en software-nyhedsgruppe end denne her nyhedsgruppe.
Windows Vista HAR jeg prøvet med en bærbar computer hvor det var
præ-installeret i tre måneder efter købet af den (jeg prøvede virkelig at
blive venner med Vista) men det endte med at jeg satte XP i den og fik
kontrollen over den bærbare computer. Jeg har ikke fortrudt det skifte et
eneste sekund. Jeg vil aldrig have noget gøre med Vista mere.

Til sidst vil jeg sige at jeg er glad for den tone tråden har kørt i og jeg
synes at I har gjort hvad I kunne for at hjælpe. Mange gode råd. En del af
dem kendte jeg i forvejen men det er jo lige meget, det vigtigste er at der
bliver givet så meget input som muligt når et spørgsmål bliver stillet.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Blur T

Dato : 17-08-08 11:27

> "Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Tusind tak til alle som har bidraget. Det har været SUPER, ganske enkelt.

Selv tak

> [...]
> den. Jeg er meget i tvivl på grund af de advarsler som jeg har modtaget i

64-bit Windows OS støtter bl.a mere RAM. Installer det med mindre du
virkelig har brug for det. En del af gamle externe hardware understøttes
ikke af 64-bit windows: bl.a digitale kameraer samt gamle applikationer.

Med 3Gb eller 4Gb RAM vil 32-bit XP eller Vista køre som en drøm i den pc,
du køber.

Jeg har både 32-bit XP og 64-bit Vista installeret i min pc. Begge kører
fint uden problemer.
Gør det samme hvis du har lyst og ser for dig selv i et stk tid hvilken
version passer bedst til dit behov.

Mvh,
Blur

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-08-08 11:38

Blur T wrote:

> Jeg har både 32-bit XP og 64-bit Vista installeret i min pc. Begge kører
> fint uden problemer.
> Gør det samme hvis du har lyst og ser for dig selv i et stk tid hvilken
> version passer bedst til dit behov.

Læste du det indlæg som du svarede på?

Fra : Blur T

Dato : 17-08-08 11:54

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message
> Læste du det indlæg som du svarede på?

Ja

> "Jeg vil aldrig have noget gøre med Vista mere."

Denne sætning betyder sikkert ikke som "Jeg har besluttet mig ikke at have
noget at gøre med Vista". Folk kan ændre sig og det handler bare om, at de
skal få overtalt, lidt gejst og opfordring til at mødes noget nyt.

Mvh,
Blur

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-08-08 12:00

Blur T wrote:

> noget at gøre med Vista". Folk kan ændre sig og det handler bare om, at de
> skal få overtalt, lidt gejst og opfordring til at mødes noget nyt.

Jeg er skiftet til Linux for at undgå Vista. Jeg vil ikke røre Vista med
en ildtang. Never ever.

Kim har det garanteret på samme måde med Vista.

Jesper Poulsen

Fra : Kim Larsen

Dato : 17-08-08 17:08

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er skiftet til Linux for at undgå Vista. Jeg vil ikke røre Vista
> med en ildtang. Never ever.
>
> Kim har det garanteret på samme måde med Vista.

Det kan du lige bande på at jeg har. Aldrig nogen sinde Vista igen.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Wraith

Dato : 24-08-08 02:28

> [...]
JP> Kim har det garanteret på samme måde med Vista.
KL> Det kan du lige bande på at jeg har. Aldrig nogen sinde Vista igen.

Nu bliver jeg nødt til at bruge Vista på minimum een af mine maskiner.
Og fra at være nøjagtigt af samme holdning, er jeg nu skiftet mere over
imod Blur's.

Lad os ikke glemme at XP rent faktisk var det værste ragelse indtil SP2
ramte gaden.

Vista har nogle helt fantastiske nye features, og de virker rent faktisk!
Lad ikke hardware issues, driver problemer, og ligegyldige
sikkerhedsadvarsler skræmme jer helt væk drenge. I ender blot med at blive
ligesom Eque fjolset, der lader en outdated holdning afholde jer fra at se
hvad der rent faktisk foregår :)

MEN lad os slå fast med det samme...Vista er langt fra "der" endnu!

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 24-08-08 19:30

Wraith wrote
> Vista har nogle helt fantastiske nye features

Hvilke?