Computerstik?
Fra : Jubii

Dato : 14-08-08 18:29

Hvor almindeligt er det at computere(stationære) er forsynet med firewire og eller noget 1394?
Jeg har haft mange computere og ingen af dem har haft de stik.

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-08-08 18:51

Jubii wrote:

> Hvor almindeligt er det at computere(stationære) er forsynet med
> firewire og eller noget 1394? Jeg har haft mange computere og ingen af
> dem har haft de stik.

Jo dyrere motherboard, desto større sandsynlighed. Firewire er typisk
udeladt på de billige motherboards, blandt andet på grund af
licensafgifter til patenthaverne (sådan er det i hvert fald med GigaByte
motherboards).

--
Jesper Lund

Fra : Jubii

Dato : 14-08-08 20:03

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> udeladt på de billige motherboards, blandt andet på grund af
> licensafgifter til patenthaverne (sådan er det i hvert fald med GigaByte

Jo, tak for svaret, som lyder temmelig sandsynligt.
Jeg købte Pinnacle studio 12 standard, men i købsforløbet blev det ikke fortalt at kun de 2
stik skulle bruges.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-08-08 08:40

Jubii wrote:

> Jeg købte Pinnacle studio 12 standard, men i købsforløbet blev det ikke fortalt at kun de 2
> stik skulle bruges.

Firewire _er_ IEEE-1394.

Jesper Poulsen

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 14-08-08 21:08

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> Hvor almindeligt er det at computere(stationære) er forsynet med firewire
> og eller noget 1394?
> Jeg har haft mange computere og ingen af dem har haft de stik.

Det har været på de sidste mange maskiner jeg har haft... jeg vil faktisk
forvente det på alle maskiner, discount undtaget, som er mindre end 2år
gamle. Jeg havde det på min Acer bærbar, købt i Januar 2005. Den kostede
dengang 10.000, men var ikke en decideret topmodel og modellen var knap 1år
gammel den gang!

Fra : Jubii

Dato : 14-08-08 23:42

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> bærbar, købt i Januar 2005. Den kostede dengang 10.000, men var ikke en decideret topmodel og

Mine computere har været/er til hobbybrug, så ingen grund til at den skal koste noget særligt.
Det er første gang jeg støder på et softwareprodukt der udelukker brug af USB for capture
udefra.
Man skal vel sikre sig at de produkter man køber har firewire kabel med? Det har jeg aldrig
spekuleret på og har aldrig fået hardware med et sådant kabel som alternativ til medfølgende
USB kabel.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-08-08 08:42

Jubii wrote:

> Det er første gang jeg støder på et softwareprodukt der udelukker brug af USB for capture
> udefra.

USB er noget juks til det formål, så jeg forstår godt Pinnacles valg.

Jesper Poulsen

Fra : Jubii

Dato : 15-08-08 09:20

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> USB er noget juks til det formål, så jeg forstår godt Pinnacles valg.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Underligt man skal have hardware i 10.000 kr. klassen når deres software koster < £35
Det lugter da hobbypris til hobbyfolket.
Jeg har iøvrigt fået mine penge tilbage, endnu dog kun på papiret.
Og det der er kommet ind fra DV'en via USB stikket ser så fint ud det kan bruges til TV uden de
brokker sig over billedkvaliteten.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-08-08 10:53

Jubii wrote:

> Underligt man skal have hardware i 10.000 kr. klassen når deres software koster < £35

Det skal man heller ikke:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=425166&

> Og det der er kommet ind fra DV'en via USB stikket ser så fint ud det kan bruges til TV uden de
> brokker sig over billedkvaliteten.

På Firewire er det muligt at reservere båndbredde, hvilket gør
forbindelsen sublim til overførsel af video.

At du så ikke ønsker det bedste af det bedste, er ikke produktets skyld.

Jesper Poulsen

Fra : Jubii

Dato : 15-08-08 12:38

> [...]
> forbindelsen sublim til overførsel af video.
>
> At du så ikke ønsker det bedste af det bedste, er ikke produktets skyld.

Jeg har skam det bedste af det bedste, til mit brug. Ingen grund til at overdrive behovet.
Man kan også købe guld for dyrt.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-08-08 22:00

Jubii wrote:

> Jeg har skam det bedste af det bedste, til mit brug. Ingen grund til at overdrive behovet.

Firewire er beregnet til videooverførsel.

> Man kan også købe guld for dyrt.

Og dermed mener du at man bør anvende halve løsninger istedet for
komplette løsninger?

USB er en halv løsning i forbindelse med video.

Jesper Poulsen

Fra : Jubii

Dato : 16-08-08 07:11

> [...]
> komplette løsninger?
>
> USB er en halv løsning i forbindelse med video.

Det er stadig en hobby, virker det så virker det.
Og der er en omvej til at få video ind i pinnacle, hvis man blot kan convertere til det rette
filformat fra det filformat kameraet bruger. Så ind med skidtet via usb og så lader man
software om det problem.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-08-08 08:18

Jubii wrote:

> Det er stadig en hobby, virker det så virker det.

Så overfladisk er jeg ikke med mine hobbies. En hobby er for mig noget
der ligger på professionelt niveau, men som ikke har løn-delen med. Af
samme årsag tilsidesætter jeg meget andet for at holde min mailserver
kørende.

"Virker det, så virker" det hører til under legetøj hos mig.

Jesper Poulsen

Fra : Jubii

Dato : 16-08-08 11:16

> [...]
> kørende.
>
> "Virker det, så virker" det hører til under legetøj hos mig.

Det kunne jeg læse med store bogstaver mellem linierne. Nu fik du så lejlighed til at udtrykke
det så alle forstår det.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 15-08-08 15:35

> Underligt man skal have hardware i 10.000 kr. klassen når deres software
> koster < £35

Nu misbruger du jo hvad jeg skrev. Jeg fortalte om min 3-4år gamle maskine
som havde det det dengang. Nu koster en tilsvarende maskine 4500 i Bilka, og
så endda bærbar pc, hvor stationær er endnu billigere...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-08-08 16:22

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> wrote in

> [...]
> maskine som havde det det dengang. Nu koster en tilsvarende maskine
> 4500 i Bilka, og så endda bærbar pc, hvor stationær er endnu

Der findes Firewire 400 og Firewire 800. Min Apple Powerbook Pismo fra
sidste årtusinde har Firewire 400. Jeg mener alle Apples modeller har
Firewire - nogle af de nye dog kun 400.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Jubii

Dato : 15-08-08 18:37

> [...]
> dengang. Nu koster en tilsvarende maskine 4500 i Bilka, og så endda bærbar pc, hvor stationær

Svaret du citerer var til jesper. Jeg svarede da dig korrekt at jeg bruger mine computere til
hobby, og stillede et spørgsmål.
Du skal tolke svaret til jesper således at hvis USB er noget juks og de omtalte firewirestik
kun findes på dyrere maskiner og ikke på billige hobbymaskiner, så.."underligt...". Sammensat
af flere svar i debatten.
Måske laver vi en sammenkogt ret ud af debatten, som giver misforståelser.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-08-08 11:29

Jubii skrev bl.a. følgende:

> Og det der er kommet ind fra DV'en via USB stikket ser så fint ud det
> kan bruges til TV uden de brokker sig over billedkvaliteten.

Et ettal og et nul er et ettal og et nul, UANSET om det er flyttet via USB,
1394, ATA, SCSI, RLL, hugget i sten eller bøjet i neon.......

Claus

Fra : Jubii

Dato : 16-08-08 12:58

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen

> Et ettal og et nul er et ettal og et nul, UANSET om det er flyttet via USB, 1394, ATA, SCSI,
> RLL, hugget i sten eller bøjet i neon.......
>
> Claus

Det er rigtigt. Dertil kommer så forskellen i overførselshastigheden mellem de forskellige
porte. Usb 2.0 er jo ved at kunne følge med firewire.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-08-08 15:28

>Det er rigtigt. Dertil kommer så forskellen i overførselshastigheden mellem de forskellige
>porte. Usb 2.0 er jo ved at kunne følge med firewire.

Hvad mener du? Teoretisk har USB2 altid kunne følge med FW400, faktisk
hurtigere (på papiret).

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jubii

Dato : 16-08-08 19:53

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad mener du? Teoretisk har USB2 altid kunne følge med FW400, faktisk
> hurtigere (på papiret).

Ja, det er type A, men type B køre dobbelt hastighed. Vi skal have usb 3.0 for at slå den.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-08-08 23:44

Jubii skrev bl.a. følgende:

> Ja, det er type A, men type B køre dobbelt hastighed. Vi skal have
> usb 3.0 for at slå den.

Nej, det er ikke rigtigt. Der er ikke noget med a og b, det hedder
udelukkende USB 2.0 efterfulgt af low-speed (1,5) full-speed (12), eller
highspeed (480 mbit)

Den gamle standard USB 1,1 er blevet anuleret.

Claus.

Fra : Jubii

Dato : 17-08-08 07:12

> [...]
> efterfulgt af low-speed (1,5) full-speed (12), eller highspeed (480 mbit)
>
> Den gamle standard USB 1,1 er blevet anuleret.

IEEE 1394 A, IEEE 1394 B.
Læser du kun svaret og ikke hvad der svares på? Nu skrev han FW400, men de 2 ting er jo ens.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-08-08 20:22

On Sat, 16 Aug 2008 16:27:49 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Hvad mener du? Teoretisk har USB2 altid kunne følge med FW400, faktisk
>hurtigere (på papiret).

Taler vi rå båndbredde er USB2 med 480 Mbit/s hurtigere end firewire's
400 MBit/s.

Men der er væsentlige forskelle i protokollerne. Og taler vi reelt
data båndbredde er firewire 400 langt den hurtigste....

<mlr>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-08-08 01:00

Michael Rasmussen wrote:

> Men der er væsentlige forskelle i protokollerne. Og taler vi reelt
> data båndbredde er firewire 400 langt den hurtigste....

Plus at det er muligt at reservere båndbredde på FireWire - det er det
ikke på USB. På USB er man underlagt at alle enheder deler ligeligt om
den båndbredde der er til rådighed, hvilket er noget juks ved video.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-08-08 01:54

Jesper Poulsen skrev bl.a. følgende:

> Plus at det er muligt at reservere båndbredde på FireWire - det er det
> ikke på USB. På USB er man underlagt at alle enheder deler ligeligt om
> den båndbredde der er til rådighed, hvilket er noget juks ved video.

Nej, fordi USB styres i tid og ikke i datastøm. Men enheden kan bare kalde
på Interrupt priority level, og er det ikke nok, så er det muligt for
enheden selv at bestemme antallet af pipe times.

Mine professionelle USB lydkort kører *stang hamrende klippestabilt* uden et
eneste udfald på 10>2 altså i alt 12 signaler i 24/96, så det er
udelukkende kun et spørgsmål om, at producenterne får lavet nogle
ordentlige drivere. Standarden er aldeles glimrende, hvis ellers man holder
sig fra dårligt udstyr/drivere.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-08-08 11:27

Brian Axelgaard skrev bl.a. følgende:

> [...]
> 2005. Den kostede dengang 10.000, men var ikke en decideret topmodel
> og modellen var knap 1år gammel den gang!

Min Acer har ikke 1394 og der er stadig mange billige maskiner som ikke har
det. Det er også årsagen til, at flere og flere videocams kommer med USB.

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-08 22:13

On Thu, 14 Aug 2008 19:28:35 +0200, "Jubii" <jubii@msn.com> wrote:

>Hvor almindeligt er det at computere(stationære) er forsynet med firewire og eller noget 1394?

Firewire og 1394 er een-og-samme ting...

>Jeg har haft mange computere og ingen af dem har haft de stik.

Firewire er desværre ikke helt så udbredt som standarden fortjener. Og
ikke sjældent er firewire muligheden sparet væk på de billigere
computere.

Heldigvis kan man i de fleste tilfælde supplere maskinen med et
firewire I/O kort til små 300 kroner...

<mlr>

Fra : Jubii

Dato : 14-08-08 23:31

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> computere.
>
> Heldigvis kan man i de fleste tilfælde supplere maskinen med et

Der forekommer sikkert et andet problem hvis man nu havde det stik på computeren eller kort, og
det er et kompatibelt kabel fra f.eks. et webcam. Til mit medfulgte et usbkabel og et av-kabel.
Av-kablet er et jackstik i kamera og 3 phonostik til ex. et tv.

Fra : Wraith

Dato : 15-08-08 17:01

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in

> Hvor almindeligt er det at computere(stationære) er forsynet med
> firewire og eller noget 1394? Jeg har haft mange computere og ingen af
> dem har haft de stik.

Du kan nemt købe et PCI kort med firewire til at sætte i din nuværende
computer.
http://www.shg.dk/p/1330012

Fra : Jubii

Dato : 15-08-08 18:44

"Wraith" <not@available.com> skrev i meddelelsen
> "Jubii" <jubii@msn.com> wrote in

> Du kan nemt købe et PCI kort med firewire til at sætte i din nuværende
> computer.
> http://www.shg.dk/p/1330012

Jeps, som <mlr> skriver.

Jeg ser dog et problem med den hardware der skal tilsluttes et sådant kort, at der til
hardwaren skal medfølge et kabel der passer i begge ender. Jeg fik ikke sådant et med til mit
JVC digital videocamera.