Medion dockingstation.
Fra : Tove Krieger

Dato : 12-08-08 14:26

Jeg måtte i går ud at erhverve mig en ny computer. Min gamle computer blev
"dræbt" da lynet slog ned i fredags. Ærgerligt da jeg havde XP og desværre
kun kan få Vista når jeg køber en ny.

Jeg købte en dejlig Medion MD8393 entertainment computer med en smart
dockingstation ovenpå computeren til en ekstern harddisk, men der står i
manualen at man skal bruge bruge en "Medion HDDrive 2go ultra speed"
harddisk. Problemet er så, at jeg ikke kan finde en sådan harddisk (til
backup) nogen steder på Google. Derfor spø'r jeg, om én af jer har sådan en
Medion computer med omtalte dockingstation, og i bekræftende fald hvor den
eksterne harddisk er købt..

Jeg ringede til Medion's kundeservice, og en meget "gebrokken" dame fortalte
mig, at jeg kunne jo prøve hos Elgiganten eller et bestemt firma i Tyskland
der hed "Alternate". Det gjorde jeg så, og ingen af stederne solgte de noget
som helst Medion hardware. Jeg kunne jo også google, sagde hun. Det havde
jeg selvfølgelig allerede gjort uden held, så nu kunne jeg godt tænke mig at
vide, hvor man mon kan købe omtalte eksterne harddisk, eller om man kan
bruge en hvilken som helst anden ekstern disk til ét af USB-stikkene.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 12-08-08 14:52

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> omtalte eksterne harddisk, eller om man kan bruge en hvilken som helst
> anden ekstern disk til ét af USB-stikkene.

Aldi havde en på tilbud i marts, måske der er en butik der har en endnu
http://www.aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_10/OFF06.SHTML husk det er mere
end en harddisk det er et alukabinet. Du skal ikke være ked af at du har
fået Vista, det virker selv om nogle få påstår noget andet
(maskinstormere )
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-08-08 15:36

In news:48a19559$0$90262$14726298@news.sunsite.dk,
Paul Østerby Sørensen <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> typed:

> [...]
> er mere end en harddisk det er et alukabinet. Du skal ikke være ked
> af at du har fået Vista, det virker selv om nogle få påstår noget

Tusind tak til jer begge. Jeg fandt omsider (hvilket jo var indlysende)
Medions hjemmeside, men hvis de ikke vil sende til Danmark må de jo selv om
det.

Jeg vil da prøve hos diverse Aldi butikker, hvis vores butik i Jyderup ikke
har den. Jeg kan se, at den i Tyskland også er i alukabinet, men den skulle
jo passe til dockingstationen så jeg slipper for usb-stik og ledninger. Jeg
håber meget at jeg kan få fat i den, selvom jeg vist ikke har brug for 500
GB bare til backup af min computer, men hellere for meget end for lidt
plads.

Endnu en gang tak til jer.

Fra : _

Dato : 12-08-08 14:50

> [...]
> godt tænke mig at vide, hvor man mon kan købe omtalte eksterne harddisk,
> eller om man kan bruge en hvilken som helst anden ekstern disk til ét af

Har købt en sådan i Aldi. Medion Tyskland vil IKKE sende til Danmark.
Prøvt evt www.geco.dk (http://www.geco.dk/group.asp?group=92&sub=92), der
handler med Medion-computere...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-08-08 15:29

Tove Krieger skrev bl.a. følgende:

> [...]
> af jer har sådan en Medion computer med omtalte dockingstation, og i
> bekræftende fald hvor den eksterne harddisk er købt..

Aldi har en sådan disk på tilbud i næste uge. Den passer lige ned i hullet.

Ellers kan du bruge en hvilken som helst USB disk, men de passer naturligvis
ikke i disse huller. Aldi har diskene på tilbud hver 3. måned.

www.aldi.dk

Claus

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-08-08 15:45

In news:48a19e1a$0$90264$14726298@news.sunsite.dk,
Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> typed:

> Aldi har en sådan disk på tilbud i næste uge. Den passer lige ned i
> hullet.

Jamen tusind tak Claus du er da bare en perle, og så koster den kun 649.-
kr. Hvis jeg havde kunnet købe den i Tyskland skulle jeg have været af
med 119 Euro ( 887,- dkr.) + fragt, så det er en dejlig besparelse.

> Ellers kan du bruge en hvilken som helst USB disk, men de passer
> naturligvis ikke i disse huller. Aldi har diskene på tilbud hver 3.
> måned.
Min mand holder på, at jeg skal bruge dockingstationen når jeg nu har den.
Det er selvfølgelig også noget bedre end et usb-stik. Han er nu også altid
så fornuftig.

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-08 19:16

Tove Krieger wrote:
> [...]

Den HD-boks du får i Aldi er forsynet med e-sata stik, som passer i
dockingstationen. Det er væsentlig hurtigere end usb, så du har en win-win
situation

Den sætning kan jeg helt tilslutte mig.

Mvh Ebbe

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-08-08 21:09

In news:48a1d36c$0$90264$14726298@news.sunsite.dk,
Ebbe (7000) <es44(snabela)pc[punktum]dk> typed:

> Den HD-boks du får i Aldi er forsynet med e-sata stik, som passer i
> dockingstationen. Det er væsentlig hurtigere end usb, så du har en
> [...]

Herligt at høre. Jeg glæder mig til at få den. Min mand har lovet at køre
fra Aldi til Aldi for at få fat i den. Vi har da heldigvis 3 af slagsen
inden for 10 km. radius, så mon ikke jeg er heldig ?

Fra : TDN

Dato : 13-08-08 13:16

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fra Aldi til Aldi for at få fat i den. Vi har da heldigvis 3 af slagsen
> inden for 10 km. radius, så mon ikke jeg er heldig ?

Den kommer på tilbud i næste uge (20):

http://www.aldi.dk/OFFER_DK_MI/OFFER_34/OFF01.SHTML

Mvh
Thomas

Fra : Ole C

Dato : 13-08-08 13:41

TDN skrev blandt andet:

> Den kommer på tilbud i næste uge (20):
>
> http://www.aldi.dk/OFFER_DK_MI/OFFER_34/OFF01.SHTML

- som det blev skrevet her i tråden for et døgns tid siden.....

--
vh
Ole C

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-08-08 13:47

In news:48a2d085$0$90264$14726298@news.sunsite.dk,
TDN <tdnfjerndette@tele2adsl.dk> typed:

> Den kommer på tilbud i næste uge (20):
>
> http://www.aldi.dk/OFFER_DK_MI/OFFER_34/OFF01.SHTML
>
> Mvh
> Thomas

Takker for svar Thomas. Hvis du kan holde på en hemmelighed, så *har* jeg
allerede erhvervet den. Min mand kørte rundt til 5 Aldi'er i formiddags, og
bestyreren i én af dem havde allerede fået dem hjem, men opdagede (for sent)
at den først var til salg i næste uge. Han syntes så at han ikke kunne være
bekendt at lade min mand køre igen uden harddisken, så han forbarmede sig og
solgte den til ham. Der er jo så meget man ikke må, og de må ikke lægge
noget til side det er fyringsgrund, hvilket man egentlig godt kan forstå.

De forskellige Aldi'er oplyste at det faktisk er et køtilbud, så der må jo
være stor efterspørgsel. Prisen er også helt ok i forhold til prisen i
Tyskland. Så jeg har da sparet ca. 250,- kr., det er også værd at tage med.

Fra : _

Dato : 13-08-08 17:06

> [...]
> være stor efterspørgsel. Prisen er også helt ok i forhold til prisen i
> Tyskland. Så jeg har da sparet ca. 250,- kr., det er også værd at tage

De tider, hvor personer mødte op kl 6 om morgenen hos Aldi for at vente på
et købe pc-udstyr kl 9 er vist ovre...

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-08-08 18:19

In news:48a306e5$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
_ <_z@spam.kd> typed:
> "Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse

> De tider, hvor personer mødte op kl 6 om morgenen hos Aldi for at
> vente på et købe pc-udstyr kl 9 er vist ovre...

Det er jeg også lige ved at tro. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har gået
forgæves efter noget på tilbud i både Føtex, Bilka og mange andre, så de har
nok også solgt løs et par dage før, så jeg er ved at vænne mig fra at gå
efter tilbud.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-08-08 18:35

> [...]

> må jo være stor efterspørgsel. Prisen er også helt ok i forhold til
> prisen i Tyskland. Så jeg har da sparet ca. 250,- kr., det er også

Hvor mange vil du have, de er ikke svære at finde

Min lokale Aldi har mindst een fra sidste gang, den var på tilbud.

Claus

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-08-08 19:28

In news:48a31b5e$0$90269$14726298@news.sunsite.dk,
Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> typed:

> Hvor mange vil du have, de er ikke svære at finde
>
> Min lokale Aldi har mindst een fra sidste gang, den var på tilbud.
>
> Claus

Jeg tror at jeg nøjes med den jeg har. Det kan jo være at Aldi's
personale har fået at vide hvad de skal fortælle kunderne.

Med hensyn til harddisken. Jeg har sat den til nu, og der er også en smuk
lysende blå pil oven på den. Jeg læste noget om, at den går i
"strømsparemode" når den har været i et stykke tid, men jeg ved ikke om man
bare skal lade den sidde i, eller tage den fra og sætte den i stativet der
fulgte med, til man får brug for den igen.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 13-08-08 20:56

On Wed, 13 Aug 2008 19:34:39 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Hvor mange vil du have, de er ikke svære at finde
>
>Min lokale Aldi har mindst een fra sidste gang, den var på tilbud.

Der er en væsentlig forskel mellem den fra sidste gang den var på
tilbud, og den den nu er på tilbud, og det er udformningen af
kabinettet.

Dem forrige havde et lukket aluminiumskabinet, og den blev afsindigt
varm; efter en halv times drift kunne man knapt holde hånden på den
uden at få brandvabler.

Den, der nu er på tilbud, ser ud til at have et kabinet med
tråd-sider, så at varmen kan undslippe.

På den tidligere version fungerede E-SATA-interfacet ikke på min HP
Pavilion, hvilket sammen med "brødrister-funktionen" gjorde, at jeg
leverede den tilbage til ALDI og fik pengene retur.

Bedre held med den nye version
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-08-08 21:05

In news:hge6a4ptc3n7f34vjq5vvd13g7oumm7kpr@4ax.com,
Gert Søgaard Jensen <gert@soegaard.mail.dANMARk> typed:

> Den, der nu er på tilbud, ser ud til at have et kabinet med
> tråd-sider, så at varmen kan undslippe.

På den jeg har er der et fint trådnet både ovenpå og for enden. Jeg satte
den i for 3 timer siden, og der er ikke den mindste antydning af varme. Den
er lige så kølig som siderne på pc'en, så de har nok fået klager og har
måttet forbedre den.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-08-08 17:42

Gert Søgaard Jensen skrev bl.a. følgende:

> [...]
> Pavilion, hvilket sammen med "brødrister-funktionen" gjorde, at jeg
> leverede den tilbage til ALDI og fik pengene retur.

Jeg har to af dem, og de kører perfekt begge to...

Claus

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-08-08 13:20

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> wrote in

> Jeg måtte i går ud at erhverve mig en ny computer. Min gamle
> computer blev
> "dræbt" da lynet slog ned i fredags. Ærgerligt da jeg havde XP og
> desværre kun kan få Vista når jeg køber en ny.

Hvordan sker sådan noget?

Da vi boede i København bekymrede jeg mig aldrig om lynnedslag. Een af
mine kollegaer boede i Lynge og fortalte da han en nat havde haft
lynnedslag, at det tit sker "ude på landet". Nu er vi flyttet til
Slagelse - yderkantområderne, for mig er det ude på landet, jeg kan i
hvert fald se stjernerne - og det er nok til at jeg lukker ned for
vores ADSL forbindelse og hiver el-stik til computerudstyret når der er
optræk til tordenvejr.

Slår lynet ned i el-installationen? eller er det telefonforbindelsen?
Eller noget helt tredie?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-08-08 14:42

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> er optræk til tordenvejr.
>
> Slår lynet ned i el-installationen? eller er det telefonforbindelsen?

Hej Axel.

Du må ikke spørge mig, da jeg ikke er helt klar over det. Jeg ved bare at
tordenvejret startede helt pludseligt her. Der kom et ordentligt lyn med et
brag lige oveni. I det samme kom der et højt "knald" fra computeren, og så
var den færdig. Jeg var på internettet på det tidspunkt. Jeg har den til
eftersyn hos en ven der er edb-tekniker, og han fastslog ved hjælp af et
avanceret testudstyr, at det var motherboardet der var stået af. Han vil se
om han kan skaffe et nyt motherboard, men det er 4-5 år gammelt, så han
lovede ingenting. Jeg ville ellers bruge den til reserve pc - men nu får vi
se.

Om det var elnettet der blev ramt ved jeg ikke. HFI-relæet slog ikke fra,
men mit musikanlæg røg sig også en tur (det er så 15 år gammelt og sikkert
"slidt"), og der var ikke tændt for det. Vejbelysningen virkede heller ikke
om aftenen, så tilsyneladende var vi ret nådigt sluppet.

Til alt held skete der ikke noget med vort 42" plasma-tv, eller satellit
receiveren. Så var jeg godt nok også blevet rigtig ked af det. Tv'et er ikke
2 år gammelt endnu, så de 11.000,- kr. var da heldigvis ikke spildt. Vi har
tegnet en 5-årig forsikring, så selvfølgelig var det jo nok blevet
erstattet.

Jeg ved ikke om du kan udlede noget af min forklaring, men næste gang det
tordner bliver alle stik hevet ud (hvis altså vi ikke bliver overrumplet som
forleden).

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-08-08 16:42

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> wrote in

<snip>

> Jeg ved ikke om du kan udlede noget af min forklaring, men næste
> gang det tordner bliver alle stik hevet ud (hvis altså vi ikke
> bliver overrumplet som forleden).

Tak for svar.

Jeg ved ikke om du kan udlede noget fra det, men i Køwenhavnstrup havde
jeg al EDB udstyr forbundet med el-ledninger der var jordet. Jeg have -
til min bedre halvdels store irritation - en trepolet ledning fra
komfurets "tre-ben" stik ført rundt i lejligheden.

Her i huset kan jeg se i el-skabet, at der er 2 grupper med hver 3 stk
16 A sikringer, og 2 grupper med hver een 10 A sikringer.

Måske skulle jeg få en el-trikker til at kigge på om jeg kan få jordede
stik til mit computer udstyr.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-08-08 17:55

Axel Hammerschmidt skrev bl.a. følgende:

> Måske skulle jeg få en el-trikker til at kigge på om jeg kan få
> jordede stik til mit computer udstyr.

Det gør kun sagen værre

Der er millioner af volt og mange hundrede tusinder ampere i et lyn, det er
noget af en lynafleder du skal have fat i!

Den i Sheraton samt SAS kbh er næsten Ø35-40 cm ren kobber...

Tag alle ledninger ud af huset fra, når det tordner, så er man stensikker.

Claus

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-08-08 19:03

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in

> Det gør kun sagen værre

Jeg ville da regne med det nedsætter risikoen for skader, alt andet
lige

<snip>

> Tag alle ledninger ud af huset fra, når det tordner, så er man
> stensikker.

Man skal vel osse afbryde telefonforbindelsen?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-08-08 21:15

Axel Hammerschmidt skrev bl.a. følgende:

> Jeg ville da regne med det nedsætter risikoen for skader, alt andet
> lige

Nej, fordi slår lynet ned i nærheden af din jordledning, så kan transienter
sprede sig ud gennem alle jordforbindelser indtil den afledes i døden. Det
er i reglen det, der sker. Det er næsten aldrig direkte nedslag, hvilket man
jo sjældent slipper godt fra

> Man skal vel osse afbryde telefonforbindelsen?

ALT! Hvad din pc er tilsluttet og som går UD af huset..

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-08-08 17:51

Axel Hammerschmidt skrev bl.a. følgende:

> Hvordan sker sådan noget?

Det sker ved transienter og er i praksis umuligt at undgå.

Lynskade kan komme flere måneder efter det egentlige nedslag, hvorfår det i
praksis er umuligt at reparere/garantere lynskadet edb-udstyr.

Det er præcis samme problem med ESD...

> Slår lynet ned i el-installationen? eller er det telefonforbindelsen?
> Eller noget helt tredie?

ALLE kabler, som går ud af huset... Transienter kan springe i luften, i
jorden og i forskellige rum mellem forskellige kabler i sin søgen efter en
jordforbindelse. Dernæst kan et lyns små "fangearme" ramme elnettet. Det
skete i '92 da jeg var operatør i Palads, Axeltorv. Lynet slog ned i
Sheratons lynafleder, men en arm blev udledt over palads. Folk i den øverste
sal så ild komme ud af højttalerne og udstyr for mere end to millioner blev
ødelagt. Lyd, computer, kinoudstyr og urinalmagneter på toiletterne gik i
stykker de næste par måneder frem.

Det er meget typisk for lynskade, at skade opstår efterfølgende og ikke
umiddelbart, og af den grund er der ingen forsikringsselskaber, som vil
efterforsikre/reparere lynskadet udstyr.

Claus

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-08-08 19:23

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in

<snip>

> Det skete i '92 da jeg var operatør i Palads, Axeltorv.

Hmm! Jeg forlod "branchen" i '70. Jeg har operatørbevis og har
vist film i 60erne, i bl.a Trianglen, Søborg Bio og Knud Hauge's
Windsor Bio på Peter Bangsvej.

Det hyggeligste operatørrum i København var i "Collossen" på
Jagtvej. Filmoperatøren var en kvinde og hun havde indrettet
operatørrummet med blomster. Det var ikke noget man oplevede andre
steder.

Jeg har osse mødt ham der viste film på bl.a Omø - i '73 - han kørte
rundt i en Bedford Van med læredet på taget og viste film på kroen.
Han fortalte, at han havde en omsætning som en større
provinsbiograf.

Det var tider. Og nu bor jeg i samme kommune som verdens ældste
biograf, Korsør Biograf Theater, der er 100 år

Og ser (DVD) film på min PC

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-08-08 21:21

Axel Hammerschmidt skrev bl.a. følgende:

> Hmm! Jeg forlod "branchen" i '70. Jeg har operatørbevis og har

Jeg har kørt fil fra 1973 til 2001 bl.a. en (ret) kort kort tid i
collosseum, indtil det blev for farligt. I københavneren/hjerterdame kørte
jeg dobbeltmidnatter med rockere, Filthy Few og alskens andet ros uden een
eneste voldelig eller kedelig episode i adskillige år, men dem der kom i
colloseum var da de rene voldspsykopater

Claus