S-ATA/II Harddisk Kabinet 3.5"
Fra : Martin Hughes

Dato : 07-08-08 10:16

Søger et godt kabinet til min Maxtor Diamond 22, 500GB harddisk.
7200 rpm / 32 MB / Serial ATA-300 / 8.5 ms, 7 pin seriel ATA.
Helst med Ethernet tilslutnings mulighed samt USB 2.0 evt. firewire.

Købte faktisk harddisken til at skulle have i min computer, men bunkortet
ASUS K8V Deluxe understøtter den ikke selvom man sætter jumpers til 1.5
gb/s.
Har læst på ASUS tech. forum at andre har problemer med at få S-ATA.
Nogen der har ideér til hvordan man kan løse problemet om muligt er jeg
meget
interesseret i at hører nærmer. Har updatet in Bios, Drevet skal ikke kører
RAID.

Mvh Martin

Fra : Martin Hughes

Dato : 07-08-08 11:38

"Martin Hughes" <martin.hughes.nospam@mail.dk> wrote in message
> [...]
> meget
> interesseret i at hører nærmer. Har updatet in Bios, Drevet skal ikke

Kunne denne her evt. bruges til Harddisken?

IB-NAS901-B

http://www.raidsonic.de/de/pages/products/external_cases_gal.php?pid=2_3

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-08-08 12:25

Martin Hughes wrote:

> Søger et godt kabinet til min Maxtor Diamond 22, 500GB harddisk. 7200
> rpm / 32 MB / Serial ATA-300 / 8.5 ms, 7 pin seriel ATA. Helst med
> Ethernet tilslutnings mulighed samt USB 2.0 evt. firewire.

USB er triviel, det samme er firewire (selvom der er noget færre
kabinetter med firewire, og de er generelt dyrere). Men hvis du også vil
have ethernet, taler vi om en NAS (filserver), og så er det normalt et
helt andet prisleje.

Var det ikke en bedre ide at købe en anden harddisk? 500 GB koster vel
400-500 kroner, og et SATA kabinet leveret til døren kommer til at koste
dig 200 kr eller mere, og så har du besværet med eksterne
strømforsyninger og kabelrod. Jeg bruger kun disse kabinetter til backup.

> Har læst på ASUS tech. forum at andre har problemer med at få S-ATA.

Jeg nægter dog at tro at motherboardet ikke understøtte SATA diske, men
derfor kan der selvfølgelig godt være et specifikt problem med din disk.

--
Jesper Lund

Fra : Martin Hughes

Dato : 07-08-08 12:48

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message

> [...]
>
> Jeg nægter dog at tro at motherboardet ikke understøtte SATA diske, men
> derfor kan der selvfølgelig godt være et specifikt problem med din disk.

Jo du har nok ret. Jeg har også kigget på muligheden med at købe mig et
I/O controller kort / PCI kort som giver mulighed for tilslutning af SATA
300 diske,
men de er også dyre og der er knap plads til et i mit Tower.

På mit bundkort har jeg en Seriel-ATA 150 Maxtor 200GB harddisk tilsuttet og
det har aldrig givet problemer.

Det ser bare ikke ud til at jeg kan finde en helt alm. 3,5" Seriel-ATA 150
disk længere. SUK!

Ser ud til at jeg ikke kommer udenom en opgradering af bundkort.

Mvh Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-08-08 13:21

On Thu, 7 Aug 2008 13:48:19 +0200, "Martin Hughes"
> [...]

>disk længere. SUK!
>
>Ser ud til at jeg ikke kommer udenom en opgradering af bundkort.

Nja.. SATA 300 burde være bagud kompatibel med SATA 150. Og så har du
endda jumpet disken til SATA-150.

Kan disken være defekt ? Har du prøvet den i andre sammenhænge ?

Hvad fortæller BIOS når disken tilsluttes ?

Kan der ligge en SATA-relateret BIOS indstilling som du har overset ?

<mlr>

Fra : Martin Hughes

Dato : 07-08-08 13:49

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> wrote in message

> [...]
>
> Hvad fortæller BIOS når disken tilsluttes ?
>
> Kan der ligge en SATA-relateret BIOS indstilling som du har overset ?

Har netop sendt en mail til ASUS motherboard support og spurgt om det samme.

Når disken er tilsuttet står den og leder under opstart SATA 378 TX2 Bios
version 1.00.0.33
kommer frem med fejlen please check system Bios, men når disken er sat i for
jeg ikke engang
lov til at komme ind i Bios. Tager den så fra og checker at følgende Bios
indstillinger er sat:
OnBoard Promise Controller [Enabled], Operating Mode [Inboard IDE Operate
Mode]

Jeg har ikke haft chancen til at prøve i andre sammen hæng, men henter lige
en USB / SATA

adaptor i morgen og prøver lykken.

Mvh Martin

Fra : Martin Hughes

Dato : 07-08-08 13:51

Kom forresten lige i tanken om at jeg ikke har prøvet at clear CMOS. Mon det
hjælper!

mvh Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-08-08 14:26

On Thu, 7 Aug 2008 14:51:12 +0200, "Martin Hughes"
<martin.hughes.nospam@mail.dk> wrote:

>Kom forresten lige i tanken om at jeg ikke har prøvet at clear CMOS. Mon det
>hjælper!

Det er da værd at prøve...

<mlr>

Fra : Martin Hughes

Dato : 08-08-08 12:54

> Det er da værd at prøve...
>
> <mlr>

Har nu prøvet næsten alt.

Fandt to andre S-ATA indstiksporte på mit bundkort også begynde den at
fortælle at
den ikke kunne finde en system disk.

Non-System Disk or disk Error Replace and strike any key when ready!

Fik også sjove beskeder omkring den ikke kunne starte mit system op min de
overclocking
settings jeg havde sat. Sjovt nok er der ikke sat nogen.

Dernest fik jeg beskeden WARNING the Bios does not find a proper hardware
configuration. Please
check system again.

Hev alt fra og efter mange forsøg på at boote på min system disk fandt den
endelig ud af, at den ikke
fejlede noget og startede op i windows igen.

Er nu igang med Delock USB 2.0 SATA/IDE Converter og har sat harddisken til.
Efter meget lang tid
kommer found new hardware wizzard frem og jeg kan se Maxtor S TM3500320AS
USB Device i systemet.
Dog er den ikke at finde i disk manageren, så eneste valg er at jeg kan
fjerne den igen. Prøver så at skifte
jumper settings og har ikke kunne finde den igen. Har rebooted og alt
muligt.

Det er kun en ting tilbage af tests og det er at finde en anden computer at
teste den på.

Besked retur fra ASUS: Dear Valued ASUS Customer

Does the MaxDiamond 22 show up if you put it on S-ATA 1? Does it work on
another computer?

Så den må jo skulle fungere.
Meget mystisk alt sammen.

Mvh Martin

Fra : kjeld09

Dato : 07-08-08 09:34

On 7 Aug., 11:15, "Martin Hughes" <martin.hughes.nos...@mail.dk>
wrote:
> [...]
> meget
> interesseret i at hører nærmer. Har updatet in Bios, Drevet skal ikke kører

Hej
Prøve at se lidt på disse mulligheder http://www.qnap.com/pro_detail_hardware.asp?p_id=91
m v h
Kjeld

Fra : Martin Hughes

Dato : 07-08-08 17:10

wrote:
> [...]
> meget
> interesseret i at hører nærmer. Har updatet in Bios, Drevet skal ikke

Nice Det er da lige sådan en jeg har brug for. Det er klart et godet
alternativ istedet for at opgradere min PC.

Tak for tippet.

Fra : Martin Hughes

Dato : 08-08-08 09:05

> [...]
>
> Nice Det er da lige sådan en jeg har brug for. Det er klart et godet
> alternativ istedet for at opgradere min PC.

Nu har jeg haft lidt tid til at læse omkring hvad den sådan kan, men hvad
med
muligheden for opsætning af en nyhedsreader program (Newsbin pro) på QNAP
til nyhedsgrupper/Usenet downloads?

BitTorrent og Emule kan den jo og en masse andet godt.

Mvh Martin

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-08-08 11:54

Martin Hughes wrote:

> Nu har jeg haft lidt tid til at læse omkring hvad den sådan kan, men
> hvad med
> muligheden for opsætning af en nyhedsreader program (Newsbin pro) på
> QNAP til nyhedsgrupper/Usenet downloads?

Newsbin Pro er så vidt jeg ved kun til x86, men prøv at Google efter
installation af nzbget. Det er multi-platform kan installeres på en lang
række embedded devices (om det også gælder QNAP ved jeg ikke). Det
forudsætter selvfølgelig at du bruger NZB filer i stedet for at downloade
og browse headers.

--
Jesper Lund