Andet multimedie
bentjuul 3670
kalibrering af 2 skærme
Fra : Ukendt

Dato : 08-09-08 20:37

Hej

Jeg ved ikke om dette er den helt rigtige gruppe, men jeg ved der sidder
flere kloge hoveder her, så jeg håber i kan svare...

Jeg sidder med en pc med 2 skærme, en eizo og en NEC - begge kvalitetsskærme
med hhv S-PVA og IPS paneler...

Jeg bruger en spyder 3 elite til at kalibrere med.

Mit problem er så, at jeg ikke kan få de 2 skærme til at se ens ud... Ja,
der er faktisk temmelig meget forskel på farverne på de 2 skærme...

Jeg har prøvet et utal af gange, men uanset hvad, bliver de kalibreret så de
ser vidt forskellige ud i farver... og det forstår jeg simpelthen ikke...

Er der nogle herinde der har erfaringer med noget lignende ?

Hilsen Palle

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-09-08 09:06

On Mon, 8 Sep 2008 21:37:28 +0200, "Palle Johansen" <invalid> wrote:

Jeg kender ikke Spyder, man har erfaring med Eye1.

>Jeg har prøvet et utal af gange, men uanset hvad, bliver de kalibreret så de
>ser vidt forskellige ud i farver... og det forstår jeg simpelthen ikke...

Er du sikker på at du vælger at de skal se ens ud, dvs. DU vælger gamma,
hvidpunkt og luninans i programmet.

>Er der nogle herinde der har erfaringer med noget lignende ?

Med Eye1 kalibrerer man 2 skærme ved at flytte selve programvinduet over
på den skærm der skal kalibreres, så det er den skærms grafikkort der
indstilles.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-08 20:40

"Kurt Brixen" <kurt_brixen@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Med Eye1 kalibrerer man 2 skærme ved at flytte selve programvinduet over
> på den skærm der skal kalibreres, så det er den skærms grafikkort der

Jeg spurgte også lige i fotogruppen.

Jeg har lige nu de 2 skræme på eet grafikkort, og jeg tror det er dét, der
laver ballande, fordi kortet kun kan have en profil for begge skærme...

Jeg må prøve at eksperimentere med at have 2 grafikkort i maskinen, hvis det
ellers vil lade sig gøre.

hilsen Palle

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-09-08 07:58

Palle Johansen skrev:

> Jeg har lige nu de 2 skræme på eet grafikkort, og jeg tror det
> er dét, der laver ballande, fordi kortet kun kan have en profil
> for begge skærme...

Hvis kortet kun har en enkelt LUT, som tager sig af begge udgange,
så kan du kun have én skærmprofil indlæst ad gangen, men hvilket
styresystem, er der tale om?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-08 20:52

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis kortet kun har en enkelt LUT, som tager sig af begge udgange,
> så kan du kun have én skærmprofil indlæst ad gangen, men hvilket
> styresystem, er der tale om?

Hej Madsen

Jeg kører vista ultima...

Hvordan kan man lige tjekke, om kortet har mere end een LUT (hvad ikke hvad
det er)

Hilsen Palle

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-09-08 07:16

Palle Johansen skrev:

> Jeg kører vista ultima...

Ok. Vistas farvestyring er jeg ikke helt så hjemme i, som XPs endnu.

> Hvordan kan man lige tjekke, om kortet har mere end een LUT

Hvis du kan vælge en speciel profil for hver enkelt skærm i Windows,
så har kortet to LUTs.

> (hvad ikke hvad det er)

LUT står for Look Up Table og det er i den tabel i grafikkortet,
at informationen om skærmens farveegenskaber bliver gemt vha. den
farveprofil, som beskriver skærmen.

--
Hilsen
Madsen