Andet multimedie
bentjuul 3670
Software ikoner
Fra : Paw Jeppesen

Dato : 22-08-08 06:32

Hej gruppe

Jeg skal lave nogle ikoner til noget software. Jeg har fundet en plug-
in til Photoshop, som kan gemme som .ico, men desværre bliver kanterne
på de runde figurer meget "pixilerede"; dvs. det der skal være rundt
på ikonet, ikke bliver helt "glat rundt". Nogen der har nogle fifs
eller et godt program til at lave ikoner med? Evt. hvis man kan
importere direkte fra Illustrator / .eps?

På forhånd tak

Paw J

Fra : Rado

Dato : 22-08-08 16:18

On Fri, 22 Aug 2008 05:31:48 -0700 (PDT), Paw Jeppesen
<paj@skabelondesign.dk> wrote:

> [...]
>eller et godt program til at lave ikoner med? Evt. hvis man kan
>importere direkte fra Illustrator / .eps?

Prøv:

http://aha-soft.com/iconlover/

eller

http://www.iconempire.com/iconcraft/

Det er reelt det samme program, blot med lidt forskelligt interface.
IconLover er desuden lidt foran IconCraft versionsmæssigt, af en eller
anden grund. Men det er afgjort det bedste jeg har set endnu inden for
icon editors, og jeg har prøvet en hel del forskellige.

--
Shake The Olympic Hand
http://www.avaaz.org/en/handshake/97.php?cl_tf_sign=1

Fra : Morten Lind

Dato : 22-08-08 17:14

> [...]

> eller et godt program til at lave ikoner med? Evt. hvis man kan
> importere direkte fra Illustrator / .eps?

<http://www.exefind.com/icon-program/>

M.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-08-08 18:41

Paw Jeppesen skrev bl.a. følgende:

> Jeg skal lave nogle ikoner til noget software. Jeg har fundet en plug-
> in til Photoshop, som kan gemme som .ico, men desværre bliver kanterne

Prøv også at søge på free icons. Der er et hav af mange flotte og
gratisikoner ude på nettet, så spørgsmålet er, om det kan betale sig at lave
dem selv. Desvære har jeg mistet mine links, men der er flere unge gutter
som lave ikoner og hvor man kan hente hele møllen i zipfiler.

Claus

Fra : Paw Jeppesen

Dato : 28-08-08 05:02

On 22 Aug., 14:31, Paw Jeppesen <p...@skabelondesign.dk> wrote:
> [...]
> eller et godt program til at lave ikoner med? Evt. hvis man kan
> importere direkte fra Illustrator / .eps?

Jeg har nu hentet et par programmer til at lave ikonerne med, og de
bliver som de skal være. Dog får jeg nu det problem, at på Vista,
kommer der en hvid ramme rundt om ikonet. Hvad kan det skyldes?

Fra : Rado

Dato : 28-08-08 16:55

On Thu, 28 Aug 2008 04:02:20 -0700 (PDT), Paw Jeppesen
> [...]

>bliver som de skal være. Dog får jeg nu det problem, at på Vista,
>kommer der en hvid ramme rundt om ikonet. Hvad kan det skyldes?

Er det blot en kant (ligesom en billedramme) eller hele baggrunden?

Og er det kun i Vista?

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : Paw Jeppesen

Dato : 29-08-08 01:14

On 28 Aug., 17:55, Rado <r...@fjernpost1.tele.dk> wrote:
> On Thu, 28 Aug 2008 04:02:20 -0700 (PDT), Paw Jeppesen

> Er det blot en kant (ligesom en billedramme) eller hele baggrunden?

> [...]

Det er en kant der kommer rundt om ikonet..
Selve ikonet er rundt, med transparent baggrund, og rundt om den kasse
ikonet er i kommer en hvid / lys grå kant, når man lægger det på
skrivebordet eller i en mappe.
Kan det have noget med indstillingerne på brugerns maskine at gøre,
eller er det noget med den måde jeg har lavet ikonet på?
Den grafikfil jeg er gået ud fra er en .png, og der er ikke nogen kant
der. Programmet jeg har brugt er Pixelshop.

På forhånd tak for hjælpen.

Vh.

Paw J

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-08-08 08:57

Paw Jeppesen wrote:

> [...]
> Den grafikfil jeg er gået ud fra er en .png, og der er ikke nogen kant
> der. Programmet jeg har brugt er Pixelshop.

Det kan have noget at gøre med hvilken farve du vælger som skal være
transparent. Hvis de yderste pixels har en lidt afvigende farve, bliver
de ikke transparente.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Paw Jeppesen

Dato : 29-08-08 07:58

On 29 Aug., 09:56, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> Det kan have noget at gøre med hvilken farve du vælger som skal være
> transparent. Hvis de yderste pixels har en lidt afvigende farve, bliver
> [...]

Det er desværre ikke det der er problemet. Jeg har brugt en
transparent .png, og der er inden kanter eller andet der kan give en
kant på det færdige ikon. Kan det skyldes jeg selv er på Win XP?
Ellers ved jeg ikke hvad problemet er...
Ellers nogle forslag?

Hvilke programmer bruger i til at lave ikoner med?

Fra : Rado

Dato : 29-08-08 15:55

On Fri, 29 Aug 2008 06:57:30 -0700 (PDT), Paw Jeppesen
> [...]

>kant på det færdige ikon. Kan det skyldes jeg selv er på Win XP?
>Ellers ved jeg ikke hvad problemet er...

Kig evt. her:

http://www.axialis.com/tutorials/tutorial-vistaicons.html#t2

og prøv evt. deres Icon Workshop program.

Fra : Paw Jeppesen

Dato : 02-09-08 06:03

On 29 Aug., 16:54, Rado <r...@fjernpost1.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> Kig evt. her:
>
> http://www.axialis.com/tutorials/tutorial-vistaicons.html#t2
>
> og prøv evt. deres Icon Workshop program.

SUPER. Skal lige gennem lidt flere test, men det ser ud som om
programmet kan det jeg eftersøger.
Mange tak for hjælpen