Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvad hedder terminologien, når man vil fo
Fra : ODS

Dato : 17-08-08 13:39

Jeg sidder og søger på nettet, men det kniber, da jeg ikke ved, hvilke
søgebegreber, danske eller engelsk, jeg skal bruge.
Kan nogen hjælpe mig?

Fra : Søren Blom

Dato : 17-08-08 15:48

"ODS" <otto@stiedl.dk> skrev

> Jeg sidder og søger på nettet, men det kniber, da jeg ikke ved, hvilke
> søgebegreber, danske eller engelsk, jeg skal bruge.
> Kan nogen hjælpe mig?

Hvad har det med grafik af gøre?

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-08-08 17:03

ODS skrev bl.a. følgende:

> Jeg sidder og søger på nettet, men det kniber, da jeg ikke ved, hvilke
> søgebegreber, danske eller engelsk, jeg skal bruge.
> Kan nogen hjælpe mig?

Det hedder escape sekvenser eller ANSI- eller ASCII programmering. Der er
også et andet udtryk, jeg ikke kan huske.

Det fordrer at du har en fyldestgørende manual til printeren, og at den er
født som naitive DOS printer. Ellers kan det ikke lade sig gøre.

Claus

Fra : .Kody

Dato : 18-08-08 07:49

ODS har bragt dette til verden:
> Jeg sidder og søger på nettet, men det kniber, da jeg ikke ved, hvilke
> søgebegreber, danske eller engelsk, jeg skal bruge.
> Kan nogen hjælpe mig?

Hvis det er noget med LPT1 i dos/windows er det måske "net use" du skal
rode lidt med

..Kody

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-08-08 14:47

ODS <otto@stiedl.dk> skrev Sun, 17 Aug 2008 14:38:45 +0200

>Jeg sidder og søger på nettet, men det kniber, da jeg ikke ved, hvilke
>søgebegreber, danske eller engelsk, jeg skal bruge.

Prøv evt. at se på siden her.
http://www.undocprint.org/formats/page_description_languages

Hvad er det for en printer, kan den overhovedet køre under DOS.?

Hvis det er en gammel Dot Matrix pronter, så prøv først med Epson eller
IBM-proprinter koderne.
http://www.undocprint.org/formats/page_description_languages/esc_p2
http://www.undocprint.org/formats/page_description_languages/proprinter

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : JS

Dato : 19-08-08 16:08

"> Jeg sidder og søger på nettet, men det kniber, da jeg ikke ved, hvilke
> søgebegreber, danske eller engelsk, jeg skal bruge.
> Kan nogen hjælpe mig?
-----------------

Prøv at kigge i det seneste nr. fra Komputer For Alle ( nr. 12 ).
På side 17 er der en beskrivelse på hvordan man
udskriver fra et DOS program.

Mvh.
JS

Fra : ODS

Dato : 20-08-08 21:00

ODS skrev:
> Jeg sidder og søger på nettet, men det kniber, da jeg ikke ved, hvilke
> søgebegreber, danske eller engelsk, jeg skal bruge.
> Kan nogen hjælpe mig?

Tak til alle.
Jeg arbejder med et tudse gammel DOS program. Printeren, en Canon LPT4
og også en Canon LTP8 er stået af, og nu har jeg købt en Brother HL-2070
N. Den printer ud, men ikke inden for papirets rammer.
Jeg har nogle gamle BAT filer, som bruger til printerinitialisering, det
hjælper ikke rigtigt, og jeg aner ikke en dyt.
Jeg beklager, hvis min spørgsmål ikke hører hjemme her.
Jeg vil arbejde videre med de kommentarer, jeg har modtaget, men
egentlig kender jeg en ældre herre på 83 år, som har tilbudt sig til
opgaven, men jeg har endnu ikke fundet noget brugbart materiale, jeg
kunne give ham.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-08-08 21:38

ODS skrev bl.a. følgende:

> [...]
> Jeg har nogle gamle BAT filer, som bruger til printerinitialisering,
> det hjælper ikke rigtigt, og jeg aner ikke en dyt.

Nej, de virker nemlig ikke. Canonen kører med sit eget escape sprog, som
ikke er kompatibelt med IBM eller Brother, så dine batfiler skal ændres. Jeg
har tilfældigvis rodet en hel del netop med disse to printere og DOS, fordi
vi brugte dem i nordisk film til nogele specielle bookingprogrammer. Men det
var i 1992!

MEN!

Er du overhovedet sikker på, at den nye printer er en DOS printer, som kan
arbejde med escapesekvenser? Det er jeg nemlig ikke. Langt det fleste nye
printere er såkaldte GUI printere eller Win-printer som er beregnet til at
arbejde under windows eller et andet OS. Forskellen er, at det er softwaren
og computerens cpu der styrer hele udskrivningen. I en dos printer er der
indbygget en lille computer, som gør arbejdet. Det er derfor, at printere er
så billige i dag, fordi man kan spare al denne styreelektronik væk.

Så du skal altså sikre dig, at din printer er en DOS printer og at den kan
genkende escapesekvenser...

Muligvis kan du bruge dette: http://www.dosprn.com/

Jeg kender intet til det, men fandt det på nettet. Du kan jo prøve
det......

Claus