Andet multimedie
bentjuul 3670
Vista Ultimate 64 bit og grafiske programm~
Fra : Studio S

Dato : 05-08-08 09:53

Jeg har købt en ny pc og planlægger at installere Vista Ultimate 64 bit på
den. Men jeg er lidt usikker på om
Creative Suite CS2, QuarkXPress 8, Technical Communication Suite og - især -
FrameMaker 7 vil køre på den uden problemer. Er der nogen der har erfaringer
at dele ud af ?

Kh
Bjørn

Fra : Idé-Sign.dk

Dato : 05-08-08 08:36

On 5 Aug., 10:52, "Studio S" <i...@smalbro.dk> wrote:
> [...]
> FrameMaker 7 vil køre på den uden problemer. Er der nogen der har erfaringer

Hej Bjørn,

Jeg kører Vista Ultimate 64-bit på min maskine, og jeg har ingen
problemer med de programmer jeg har installeret. Det gælder både
CorelDRAW X3, Adobe CS3, SignLab med flere...

Mvh Søren

Fra : Studio S

Dato : 05-08-08 16:25

Hej Søren

>Jeg kører Vista Ultimate 64-bit på min maskine, og jeg har ingen
problemer med de programmer jeg har installeret. Det gælder både
CorelDRAW X3, Adobe CS3, SignLab med flere...<

Okay - det lyder godt. Hvordan er din erfaring med Vista Ultimate mere
generelt? Er det stabilt? Jeg har siddet og læst alle mulige skrækscenarier
med hardware der ikke ville genkendes og software som ikke kunne
installeres. Jeg tænker jeg kommer til at køre med 8 gb ram, fordi jeg har
hørt at der skal bruges en farlig masse ram for at få alt det der Aero i
luften - er det rigtigt ?

Kh
Bjørn

Fra : Frandsen

Dato : 06-08-08 09:22

"Studio S" <info@smalbro.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> jeg har hørt at der skal bruges en farlig masse ram for at få alt det der

Nu spørger du godt nok en anden, men jeg har selv kørt Vista64 i et stykke
tid uden problemer. Lige da Vista kom ud, var der en del problemer med noget
software - specielt firewalls og antivirus, der virkelig går i dybden. Der
var også en del eksternt hardware som printere, scannere, USB-ditten-datten
der heller ikke virkede, da der ikke var drivere til dem, og nogle af dem
fik aldrig en Vista-driver, og nogle fik kun en Vista-32bit driver.

Hvis man køber noget nyt, så skal man selvfølgelig undersøge, om der findes
en Vista64 driver.

Aero og andet gøjl kan man slå fra, og spare et par hundrede MB RAM, men
vælg endelig 8GB RAM under alle omstændigheder.

Fra : Studio S

Dato : 07-08-08 17:20

Hej Frandsen
Hvad kører du af grafiske programmer på maskinen? Jeg kan se af Adobes
hjemmeside at CS2 ikke er 100% understøttet - er det noget du kender til?

Kh
Bjørn

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-08-08 09:29

Studio S skrev:

> Jeg kan se af Adobes hjemmeside at CS2 ikke er 100% understøttet

De eneste problemer jeg har løbet ind i indtil videre med Vista
Ultimate x64 og CS2 er, at PDF-printeren ikke virker i Acrobat
8 Pro, men der er løst med et hotfix fra MS (KB930627), som er
inkluderet i SP1.

Derudover opdagede jeg den anden dag, at opdateringsfunktionen
i CS2 og CS3 ikke længere virker. Den er simpelthen "grået ud"
i alle programmerne. Hvorfor, kan jeg ikke gennemskue, men jeg
vil prøve at fjerne CS2 permanent og geninstallere CS3, hvilket
formentlig vil afhjælpe problemet. Problemet er opstået efter
installationen af SP1, tror jeg.
Tidligere valgte jeg at geninstallere alt fra bunden af, når der
kom en servicepack, men det orkede jeg ikke denne gang.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Studio S

Dato : 08-08-08 15:54

Tak Madsen. Det lyder jo ikke så farligt. Det er også lige gået op for mig
at man selvfølgelig godt kan afvikle legacy programmer - man skal blot bruge
VirtualPC, som tilsyneladende er gratis. Hvordan performance så er på de
programmer er naturligvis en anden sag... Når man får kigget lidt, så er der
faktisk behjertede mennesker "derude" der forsøger at bringe tingene lidt i
perspektiv. Dette er faktisk et udmærket sted:

http://www.macvswindows.com/index.php?title=Legacy_Software_Support

og her er Virtual PC

http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/virtualpc/default.mspx

Jeg er lidt mere fortrøstningsfuld nu mht at få FrameMaker 7 i luften. Jeg
har ganske vist de nye versioner, som angiveligt skulle køre ok under Vista,
men enkelte kunder sværger til version 7 endnu.

Det jeg har kunnet læse mig til vedr. Vista ser da nu egentlig udmærket ud.
Er der blot tale om dårlig hype eller er der mere alvorlige issues med
operativsystemet i forbindelse med professionelt arbejde ?

Kh
Bjørn

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-08-08 09:17

Studio S skrev:

> Det jeg har kunnet læse mig til vedr. Vista ser da nu egentlig
> udmærket ud. Er der blot tale om dårlig hype eller er der mere
> alvorlige issues med operativsystemet i forbindelse med
> professionelt arbejde ?

Jeg har ikke oplevet de store problemer med Vista Ultimate x64 i
hvert tilfælde. Godt nok så mangler jeg stadig 64-bit drivere til
mit tv-kort (Windows x64 kræver 64-bit drivere), men det har jeg
ikke brug for til professionelt brug, så det kan jeg leve med.

Det kommer selvfølgelig an på, hvad man bruger af programmer og
hardware. Har man f.eks. brugt programmer på Windows x86, som
ændrer på Windows' shell (tilføjer punkter til højrekliksmenuen
f.eks.), så skal man have fat i 64-bit-versioner af programmerne,
for x86-udgaven får ikke lov til at ændre på shellen på en 64-bit
Windows.

Professionelt bruger jeg for det meste OS X og det er min klare
opfattelse, at WOW64 kører langt mere problemfrit end Rosetta.
(WOW64 sørger for at ældre 32-bit programmer kan køre på Windows
x64. Rosetta sørger for at programmer skrevet til PowerPC kan
køre på Intel). Godt nok så kan WOW64 og Rosetta nok ikke direkte
sammenlignes, men det er trods alt de to ting, som forsøger at
gøre det muligt, at køre ældre programmer på de to platforme.

--
Hilsen
Madsen