Overvågning revisited.
Fra : Michael Weber

Dato : 29-06-08 08:58

Endnu en tidligere PET-chef siger fra, overfor den
tiltagende overvågning.
http://politiken.dk/debat/kroniker/article527347.ece

Michael Weber

Fra : Zeki

Dato : 29-06-08 10:09

"Michael Weber" <michael@BLABLAmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse
> Endnu en tidligere PET-chef siger fra, overfor den
> tiltagende overvågning.
> http://politiken.dk/debat/kroniker/article527347.ece

Gid han gad prikke til ham her:

"Jeg har accepteret overvågningssamfundet«, udtaler politidirektør."
http://www.modkraft.dk/spip.php?article7102

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 29-06-08 15:10

"Zeki" skrev i en meddelelse

> Gid han gad prikke til ham her:
>
> "Jeg har accepteret overvågningssamfundet«, udtaler >politidirektør."
> http://www.modkraft.dk/spip.php?article7102

Du skal se han er nok kommet til den erkendelse , i modsætning
til Professor Eva Smith at der hverken er resuorcer eller bevillinger til
det tekniske udstyr som skal udgør "bigbrother" samfundet.
Overvågning er lige så meget et led i rasjonalisering som i reel
bekæmpelse af kriminalitet !.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Michael Weber

Dato : 29-06-08 15:41

Michael Meidahl Jensen wrote:

> Du skal se han er nok kommet til den erkendelse , i modsætning

Hun!
Kbh´s Politidirektør hedder Hanne Bech Hansen.

> [...]
> til det tekniske udstyr som skal udgør "bigbrother" samfundet.
> Overvågning er lige så meget et led i rasjonalisering som i reel

Tænker du egentlig over hvad du selv skriver ?

Først skriver du at der ikke er ressourcer nok.
Dernæst skriver du at overvågning er et led i rationalisering.

Man rationaliserer når man vil spare ressourcer ?

Sekændært...
Siden hvornår er friheds- og menneskerettigheder blevet et
økonomisk spørgsmål ?

Sjovt at du kommer med en økonomisk betragtning om friheds-
og menneskerettigheder og det kunne jo være interessat at du
laver samme betragtning om...tjaee...skal vi sige....Muhammed-tegningerne ?!

Michael Weber

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 29-06-08 16:29

"Michael Weber" skrev i en meddelelse

> Hun!
> Kbh´s Politidirektør hedder Hanne Bech Hansen.

Ja sorry , Zeki skrev "ham her "
Og jeg troede faktisk at det var chefpolitiinspektør Per Larsen
han mente .

> Tænker du egentlig over hvad du selv skriver ?
>
> Først skriver du at der ikke er ressourcer nok.
> Dernæst skriver du at overvågning er et led i rationalisering.
>
> Man rationaliserer når man vil spare ressourcer ?

Tænker du selv over hvad du skriver !!

Øget overvågning ( Vieoovervågning ,Dataovervågning)betyder at der bruges
færre, af de i forvejen knappe ressourcer til Politi og efterretnings
opgaver !
Dermed er øget video overvågning , Dataovervågning en atraktiv måde at
rationalisere på !! , større opklaring med færre antal ansatte.

> Sekændært...
> Siden hvornår er friheds- og menneskerettigheder blevet et
> økonomisk spørgsmål ?

Nu rabler det da helt for dig !!

Jeg taler om at det er et økonomisk spørgsmål , hvor meget vi kan overvåge
!!
Hvor mange penge vi kan bruge på mandskab og udstyr !!.
Pengene sætter altså grænser for graden af overvågning , og dermed er din
frygt for friheds- og menneskerettigheder noget mere ubegrundet.

> [...]
> og menneskerettigheder og det kunne jo være interessat at du
> laver samme betragtning om...tjaee...skal vi >sige....Muhammed-tegningerne

Ja lad os endelig få Muhammed med ind i debatten !!
Der har du det jo med at underdrive, hvor du i overvågnings spørgsmål
overdriver .

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Michael Weber

Dato : 29-06-08 17:18

Michael Meidahl Jensen wrote:

> Ja sorry , Zeki skrev "ham her "
> Og jeg troede faktisk at det var chefpolitiinspektør Per Larsen
> han mente .

Fair nok.

> [...]
> Dermed er øget video overvågning , Dataovervågning en atraktiv måde at
> rationalisere på !! , større opklaring med færre antal ansatte.

Ja, præcis...øget overvågning!
Og med den øgede overvågning og datafangst opstår nye muligheder.
Nye muligheder som yderligere kan give rationaliseringsgevinster.

Og alt imen ændre borgerne adfærd i små inkrementale skridt.

Iøvrigt, du nævner slet ikke borgeren.

> Nu rabler det da helt for dig !!
>
> Jeg taler om at det er et økonomisk spørgsmål , hvor meget vi kan
> overvåge !!

Ja, præcis.
Overvågning har jo netop med friheds- og menneskerettigheder,
eller mangel på samme, at gøre og derfor gør du selvsamme til
et økonomisk spørgsmål.

Burde det ikke være bedre at sikre borgernes rettigheder fremfor
statens økonomi ?!

> [...]

> Pengene sætter altså grænser for graden af overvågning , og dermed er
> din frygt for friheds- og menneskerettigheder noget mere ubegrundet.

Hvem sætter grænsen for pengene ?
Hvem bestemmer om Politiet skal have f.eks. 100 mio. til mere overvågnig ?

Iøvrigt, du nævner slet ikke borgeren.

> Ja lad os endelig få Muhammed med ind i debatten !!

Fair nok.
Debatten kan hurtigt blive for "bred".

> Der har du det jo med at underdrive, hvor du i overvågnings spørgsmål
> overdriver .

Indenfor et år er mobil-tlf´er med GPS standard.
Hvor lang tid går der mon efter det, til Politiet/politikerne
til have adgang til de gps-data ?
Altså bare for at rationalierere....spare mandskab og ressourcer, du ved.
Små inkrementelle skridt.

Jeg har nævnt borgeren.
Måske jeg skulle starte et "Folkeparti" som modvægt til "Statspartierne" i
VKO.

Michael Weber

Fra : Michael Weber

Dato : 29-06-08 20:26

Michael Weber wrote:

> [...]
> et økonomisk spørgsmål.
>
> Burde det ikke være bedre at sikre borgernes rettigheder fremfor

For at citerer Anders Fogh Rasmussen :

""Vi har i Danmark en sund tradition for at stille spørgsmål til alle
autoriteter,
hvad enten de er politiske eller religiøse. Vi bruger humor. Vi bruger
satire.
Ja, vi har i det hele taget et lidt afslappet forhold til autoriteterne.
Det er denne tradition for manglende autoritetstro, det er denne trang til
at sætte spørgsmålstegn ved det bestående, der er denne tilbøjelighed til a
t sætte alt til kritisk debat, som har skabt fremskridtet i vort samfund.
Derfor står vi vagt om retten til frit at tænke, tro og tegne, som man vil,"
sagde Fogh Rasmussen.
"
http://nyhederne.tv2.dk/politik/article.php/id-12528477.html?forside

"Derfor står vi vagt om retten til frit at tænke, tro og tegne, som man vil"
Hmm....

Michael Weber

Fra : Michael Weber

Dato : 29-06-08 15:43

Zeki wrote:

> Gid han gad prikke til ham her:
>
> "Jeg har accepteret overvågningssamfundet«, udtaler politidirektør."
> http://www.modkraft.dk/spip.php?article7102

Tjoe...men husk på at Politidirektøren netop udtaler sig som Politidirektør
og det er mit gæt, at hun ikke ønsker at gå mod politikerne.

Michael Weber

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 29-06-08 16:00

"Michael Weber" skrev i en meddelelse

> Endnu en tidligere PET-chef siger fra, overfor den
> tiltagende overvågning.
> http://politiken.dk/debat/kroniker/article527347.ece

Det er en smule sjovt at hver gang debatten er om eks vis
terror , ja så er en masse mennesker ude og velmenende forklarer at det
slet ikke er så slemt ! , der dør flere af "livsstil sygdomme" end af terror
, kun ganske få er så extrimistiske o.s.v .

Det samme gør sig gældne ved kriminalitet i al mindelighed , det er slet
ikke så sort/hvidt der
overdrives , medierne fokuserer ensidigt o.s.v.

Men når så debatten er om overvågning ,så er det med et en meget alvorlig
sag.
Så er overvågning en kæmpe fare for demokratiet ! , et overgreb på menneske
rettigheder , ødelæggende for den danske kultur ! o.s.v
Og nu også ifl kroniken her grund til en Grundlovsændring , som kronikøren
så i det mindste indrømmer er en pandorasæske.

Når man nærlæser kroniken for man IMHO det indtryk at det er taget ud af
RV's ønsketænkning om en ændring i grundloven.
Eller er Ole Stig Andersen blot på vej ud i en Politisk karriere ??.
Når man læser sådan noget som dette her
Citat :
"en dag vil det teknisk blive muligt at 'aflytte' vores tanker ved
udvikling af de eksisterende og allerede meget raffinerede løgnedetektorer"
, ja så er man godt nok ude i overdrevet og fantasterierne.

Når Ole Stig Andersen så et andet sted i artiklen skriver
Citat :"Jeg ved naturligvis ikke, hvor langt udviklingen vil bringe os. Men
jeg ved, at der bør være en grænse" , ja så begynder der at tegne sig et
mønster !

Man tegner altså et billede med underdrivelsens pen , af faren ved terror og
kriminalitet.
Samtidig tegner men et billede med overdrivelsens pen , af faren
ved overvågning

Hvorfor ??

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Michael Weber

Dato : 29-06-08 16:15

> [...]
> tegne sig et mønster !
>
> Man tegner altså et billede med underdrivelsens pen , af faren ved

Kriminalitet går ud over den enkelte.

> Samtidig tegner men et billede med overdrivelsens pen , af faren
> ved overvågning

Overvågning går ud over alle.

> Hvorfor ??

Fordi Staten har meget mere magt end terrorister/kriminelle har.

Michael Weber

Fra : Michael Weber

Dato : 30-06-08 18:14

> [...]
> Og nu også ifl kroniken her grund til en Grundlovsændring , som
> kronikøren så i det mindste indrømmer er en pandorasæske.

Jamen Meidahl...
Da jeg ikke kan sige om Staten vil misbruge de data
og du ikke kan sige at det _ikke_ vil ske, er der grobund
for usikkerhed. En usikkerhed der måske kan resulterer i
at vi _ikke_ som borgere tager teknologien til os og udnytter
dens potentiale.

Ser du Meidahl...
En fundamental etisk debat vedr. hvor grænserne går for
overvågning mangler.
En debat vi skal tage, ikke blot for vores egen skyld, men fordi
vi idag lægger fundamentet til, hvor grænserne går for overvågning.
Et fundament fremtidige generationer vil stå på.
Husk på at ungerne i folkeskolen er den første generation, der
vokser op med overvågning og de vil jo nok opleve teknologier
der er meget mere avanceret end de er idag.
Prøv at tænk over det et øjeblik, Mejdahl.
Hvor mange forældre skal snart til at tage direkte stilling til
om de vil overvåge deres børn og i givet fald, hvor og hvornår ?

Vi træder vores i barnesko hvad angår overvågning.

Med et regelsæt, f.eks. en grundlovsændring, vil usikkerheden
kunne minimeres og næste generation ville også kunne sige,
som Anders Fogh Rasmussen siger :
"..:skabt fremskridtet i vort samfund."
http://nyhederne.tv2.dk/politik/article.php/id-12528477.html?forside

Husk på Meidahl...
At vi idag faktisk har juridiske grænser for, hvor og
hvornår arbejdsgiverne må overvåge ansatte.
Arbejdsgivere overvåger jo ansatte, næppe fordi arbejdsgiveren har
"onde" hensigter, men fordi de har en mistanke om at ansatte f.eks.
bruger deres tid forkert eller stjæler fra firmaet...eller whatever.
Arbejdsgivernes argumentation for overvågning, er jo så faktisk...
for at spare penge og hindre kriminalitet i virksomheden.
Og ansatte under overvågning ændre adfærd ?
Hvis der ingen farer er ved overvågning er der vel ingen grund til
regler på området for overvågning af ansatte ?
De ansatte kan jo bare sige op og og rejse.
Men vi har regler...

Glem ikke Meidahl...
At nogle borgere i dette samfund kan ikke bare "sige" op og rejse.
Jeg kan og du kan måske også, eller det vil sige, idag kan vi.
Men hvis vi vitterlig ville rejse p.g.a. en Stat, der er gået af sporet...
hvem siger så vi kan ?

Tænk på den her Meidahl...
En gennemsnitsdansker er registreret i rimelig mange offentlige registre.
Hvor meget tror du en privat virksomhed, f.eks. en marketingsvirksomhed
villle give for at få adgang til de data ?
Husk på, der er vel ingen der siger at disse registre altid vil være under
direkte kontrol af Staten...man har jo hørt om privatisering og det kunne jo
være en underafdeling af en udenlandsk virksomhed med mere lempelige regler.

Og Meidahl...
Tænk på de danske IT-virksomheder.
De skal jo nok lige tænke sig om og stille sig selv spørgsmålet:
"Kan det vi laver resulterer i, at Staten måske vil kræve at...[et eller
andet]...og hvor meget vil et sådan krav koste i ekstra-omkostninger
for kunden ?" inden de udvikler noget nyt f.eks. software.
Husk på Mejdahl, at f.eks. logning koster virksomhederne penge.
En unødig usikkerhed for IT-branchen.

Og fremtidens politikere Meidahl....
Dem må vi ikke glemme.
For blandt al den overvågningsteknologi der er og kommer, vil
der være noget som nok vil være effektiv i forhold til en given problematik.
Tænk så hvis (fremtidige) politikerne ikke tør indføre det,
fordi borgerne ikke har tillidtil staten.
Det vil da være en skam.

Derfor Meidahl...
Fri mig fra snævertsynede argumenter om kriminalitet, terrorisme og
rationaliseringsgevinster og kom med nogle velovervejede, nuancerede
argumenter, der giver blot et hint af reflektion over emnet.
Argumenter, der ikke lader sig dikterer af terrorister og kriminelle
og som kommer til at lyde som en røst, hvorom vi en dag kan sige :
[modificeret]
"Der var røster fremme om, at vi nu skulle ændre og
tilpasse vores [overvågnings-politik] under indtryk af
terroristernes angreb på Danmark,"
http://nyhederne.tv2.dk/politik/article.php/id-12528477.html?forside

Og nej, jeg kan ikke sige det sker.....men du kan heller
sige at det _ikke_ sker.
Vel ?!

Michael Weber
tavug ryggvy eriryp n hbl g´aren