Støj fra blæsere?
Fra : HB

Dato : 22-07-01 01:01

Hejsa allesammen

Lige et teknisk spørgsmål omkring støj.

Hvad larmer mest: 5 blæsere der alle larmer med mellem 10og15 db
eller 3 blæsere der alle larmer med mellem 20-25 db.

Venlig hilsen

Henrik

Fra : Phnyx

Dato : 22-07-01 02:38

Hej, Henrik.

HB wrote:

> [...]
>
> Hvad larmer mest: 5 blæsere der alle larmer med mellem 10og15 db
> eller 3 blæsere der alle larmer med mellem 20-25 db.

Sådan firkantet teoretisk vil 5 blæsere med hver -lad os nu for at gøre
det enkelt sige 10 db støje med i alt 10 + 4*3= 22 db.

Og 3 blæsere med hver 20 db vil støje med i alt 20 + 2*3 db= 26 db.

Men målt støj er jo et og "fornemmet" støj noget helt andet. Og hvordan
en flok blæsere vil opføre sig støjmæssigt vi nok helt afhænge af,
hvordan de sidder i forhold til dine ører og til hinanden.
Det største problem kunne nemt gå hen og blive resonnans, så du får
støj, der varierer i styrke, og det kan være svært at kapere.

Det vildeste eksemplar af en blæserbestykket pc, jeg personligt har set,
var en pc med 17 (sytten) blæsere placeret inde og ude og oppe og nede.
Jeg bemærkede ikke nogen særlig støj, men det skyldes måske, at jeg så
den til et træf med et halvt hundrede andre pc'er omkring.

Hyg!

Fra : Phnyx

Dato : 22-07-01 02:52

Phnyx wrote:

> [...]
> det enkelt sige 10 db støje med i alt 10 + 4*3= 22 db.
>
> Og 3 blæsere med hver 20 db vil støje med i alt 20 + 2*3 db= 26 db.

Ved nærmere eftertanke giver de 5 blæsere nok nærmere i nærheden af 17-18 db
og de 3 blæsere noget i retning af 24-25 db.

Sådan agtigt.

Hyg!

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 22-07-01 12:55

Hej Henrik

Hvergang du fordobler antallet af blæsere stiger støjniveauet med 3 dB, men
det kan også beregnes som 10 gange logaritmen til antallet.

_Her_antages_at_det_er_blandet_støj_og_ikke_rene_hyletoner._

5 blæsere af 10-15 dB:

Altså 10 dB + 10*Log(5) = 17 dB
15 dB + 10*Log(5) = 22 dB

3 blæsere af 20-25 dB:

og 20 dB + 10*Log(3) = 25 dB
25 dB + 10*Log(3) = 30 dB

altså _klart_ mere støj.

dB regnes som 20 gange Logaritmen, når det er fx spænding og strøm, men 10
gange Logaritmen når det er energi, fx støj.

Hvis man skal beregne den samlede støj fra en blæser på 20 dB og en på 25
dB, må man omregne dem til støj og lægge støjen sammen og regne tilbage til
dB.

Altså 20 dB = 10*Log(x) => x = Antilog (20/10) = 100
[ altså 100 gange mere end en reference (typisk 20 microPascal)]

og 25 dB = 10*Log(y) => y = Antilog (25/10) = 316 [gange referencen]

Ialt x + y = 416 eller 10*Log(416) = 26 dB, dvs du stortset kun høre støjen
fra den mest støjende blæser.

1 dB er knapt hørbart, 3 dB er svagt hørbart, 6 dB er hørbart og 10 dB
opfattes som en fordobling af støjniveauet.

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : HB

Dato : 22-07-01 16:56

Tak for svarene

Det er godt nok nogle tekniske beregninger I har fat i der. Jeg kan ikke
helt følge med, men jeg har jo fået svar på mit spørgsmål.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Peter Kjær Monsson

Dato : 24-07-01 20:28

Michael Lund Sørensen <milux@image.dk> skrev:
> 1 dB er knapt hørbart, 3 dB er svagt hørbart, 6 dB er hørbart og 10 dB
> opfattes som en fordobling af støjniveauet.

10db = støjen fra dit åndedræt

Fra : Madsen

Dato : 25-07-01 00:21

"Peter Kjær Monsson" <petermonsson@yahoo.dk> skrev:

> 10db = støjen fra dit åndedræt

Er det ikke meget afhængig af hvor meget man har pint sine lunger
gennem tiden ;)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.