3 x PeakOil
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-06-08 14:50

http://borsen.dk/okonomi/nyhed/134761/
"Kollaps truer hvis olien når 200 dollar"

Deutsche Bank vurderer, at verdensøkonomien kollapser, hvis prisen på en tønde råolie når 200
dollar.

"En pris på 200 dollar pr. tønde vil få verdensøkonomien til at bryde sammen. Det næste, der sker
derefter, er global recession," siger Deutsche Banks energianalytiker, Adam Sieminski, til Bloomberg
News.

En tønde Brent-råolie ligger i dag til 136 dollar op med 95 pct. i forhold til for et år siden.

Sieminski kommentar kom i forbindelse med, at Goldman Sachs analytikere forudså en en oliepris på
mellem 150 og 200 dollar i løbet af to år.

Goldman Sachs vurderer, at efterspørgslen vil fortsætte med at stige, og at udbudet fra producenter
uden for OPEC-landene vil stagnere eller falde.

Den 27. juni offentliggør Deutsche Bank en prognose for, hvordan banken tror olieprisen vil udvikle
sig i fremtiden.

http://borsen.dk/okonomi/nyhed/134752/
Rapport: Biobrændstof skyld i 30 mio. fattige.

De vestlige landes forsøg på at skåne miljøet og ikke mindst frigøre sig fra afhængigheden af olie
ved i stedet at anvende biobrændstof har presset 30 millioner mennesker ud i fattigdom.

Det hævder i hvert fald hjælpeorganisationen Oxfam, der i en rapport ifølge BBC drager ovennævnte
ganske voldsomme og meget kontroversielle konklusion.

Ifølge Oxfam er de vestlige landes grønne politiske linje med til at presse prisen på fødevarer op -
og flere ud i fattigdom. Den form for biobrændstof, man i dag producerer, er udvundet af for
eksempel majs, og derfor falder den aktuelle fokus på biobrændstof organisationen for brystet.

"Hvis brændstofværdien af en afgrøde overstiger fødevareværdien, så vil den blive brugt til
brændstof i stedet," hævder manden bag rapporten, Rob Bailey, over for BBC.

Påstand mod påstand

Han opfordrer af samme grund EU til at droppe sit mål om, at 10 pct. af al transport i 2020 skal
køre ved hjælp af genanvendelige ressourcer som netop biobrændstof.

Målet kan i stedet langt overstiges ved blot at ændre måden, hvorpå man anvender dyrkningsjorden,
lyder det.

På den anden side står paradoksalt nok blandt andre præsidenten for et af verdens olielande,
Brasiliens Luiz Inacio Lula da Silva, der tidligere har talt for det stik modsatte, nemlig at
biobrændstof giver store eksportmuligheder for udviklingslandene.

http://borsen.dk/okonomi/nyhed/134704/
Danmarks olie-eventyr lakker mod enden.
25-06-2008

Opdateret 9.02 - Selvom 28 mia. kr. lyder af meget, så er det ikke på niveau med overskuddet fra
Nordsø-olien i 2006. Og i 2008 og 2009 forudses yderligere fald i oliegevinsten.

Statskassen fik således omkring 3 mia. kr. mindre ind i skatter og afgifter i 2007, nemlig 28 mia.
kr. Skatteyderne får dermed 63 pct. af olieselskabernes samlede overskud.

"Faldet skyldes mindre olie- og gasproduktion i 2007 end i 2006 samt en faldende dollarkurs, som
ikke fuldt ud kunne opvejes af den stigende oliepris i samme periode," skriver Energistyrelsen i sin
årlige statusopgørelse.

A.P. Møller-Mærsk, amerikanske Hess Corp., Dong og de øvrige olieselskaber i Nordsøen er således
umiddelbart over toppen, når det drejer sig om at pumpe de danske olie- og gasreserver op fra
havbunden i Nordsøen.

Samlet blev der produceret 18,1 mio. kubikmeter olie, 9 pct. mindre end i 2006. Gasproduktionen
faldt med 13 pct.

Hver tønde olie blev solgt til en gennemsnitspris på 72,5 dollar.

Nedtur i 2008 og 2009

I 2008 ventes produktionen at falde yderligere med 9 pct. til omkring 283.000 tønder olie om dagen.
Det er en nedskrivning på 8 pct. fra tidligere prognoser fra Energistyrelsen. Og det begrundes med
svagere forventninger til Mærsk-felterne Dan og Halfdan, samt Hess Corp's felt Syd Arne.

"Fra 2008 til 2009 forventes produktionen at aftage yderligere," konstaterer styrelsen i den trykte
årsrapport.

Selvforsyning under pres

Derefter ventes en stabilisering. Trods faldet er der ikke udsigt til, at Danmark må ty til
udenlandske oliereserver for at dække danskernes forbrug. I hvert fald ikke i de næste fem år.

Danmark har været nettoeksportør af energi siden 1997, men frem til 2012 falder andelen, således at
overproduktionen bliver reduceret til en enkelt procent set i sammenhæng med landets forbrug.

Jan Rasmussen

begin 666 gateway.php?service=mostread&method=countBnt&art_id=134704
M1TE&.#EA`0`!`( ``/___P```"'Y! ``````+ `````!``$```("1 $`.T1E
*<W1R;WEI;F<@"@``
`
end

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-08 15:42

"Jan Rasmussen" <1@1.1> wrote in message
> http://borsen.dk/okonomi/nyhed/134761/
> "Kollaps truer hvis olien når 200 dollar"

Jeg skulle lige til at linke til de selvsamme sider. Tænk der stadig er folk
der ikke fatter alvoren.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-06-08 16:30

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i meddelelsen news:48625913$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg skulle lige til at linke til de selvsamme sider. Tænk der stadig er
> folk der ikke fatter alvoren.

Jeg tager det med knusende ro. - Har en cykel og en dynamo, og er glad for
de milde vintre vi har fået.

Mvh
Martin

Fra : N_B_DK

Dato : 25-06-08 16:47

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Jeg tager det med knusende ro. - Har en cykel og en dynamo, og er
> glad for de milde vintre vi har fået.

Ja for olie bruges nemlig KUN til brændstof...

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-08 17:18

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> wrote in message

> Ja for olie bruges nemlig KUN til brændstof...

Ja og ejer man en cykel er man for evigt uafhængig af et verdensomspændende,
økonomisk kollaps

/Kim

Fra : N_B_DK

Dato : 25-06-08 17:25

wrote in message news:48626f80$0$90263$14726298@news.sunsite.dk

> Ja og ejer man en cykel er man for evigt uafhængig af et
> verdensomspændende, økonomisk kollaps

Ja man cykler da bare væk fra den, eller slår sig selv ned med cyklen,
og vupti er alt godt igen..

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 25-06-08 19:20

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i en meddelelse news:48625913$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg skulle lige til at linke til de selvsamme sider. Tænk der stadig er
> folk der ikke fatter alvoren.

Ikke underligt: Intet af det rager jo reelt almindelige mennesker en skid;
de er slet ikke med i det "game"!

At DB, Goldman Sach's & Co. går fallit og forhåbentligt trækker resten af
finansektoren med er kun løn som forskyldt men næppe "verdens undergang". En
lejlighed til glæde i befolkningen over at kapitalismen stadigvæk, trods
alle forsøg på at redde Wall Street ved at fedte regningen af på hele
verden, giver folk præcis det som de fortjener. Hvis et mellemøstligt land
ryger ned ved samme lejlighed p.g.a. fødevaremangel, f.ex. Ægypten, så er
det sågar tid til en Cigar og en Cognac oveni fordi vi så helt slipper for
"Det Mellemøstlige Initiativ" de næste 30 år.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 25-06-08 19:06

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse
> http://borsen.dk/okonomi/nyhed/134761/
> "Kollaps truer hvis olien når 200 dollar"

Det er da fedest.

Det er aldeles på tide at der bliver smidt en håndgranat i andedammen og
rystet lidt op i tingene!

Alle globalisterne, politikere, børsmæglere, FN og de utallige andre
parasitter der udgør "verdenssamfundet" har efterhånden perfektioneret
udsugningen af den almindelige befolkning alt for meget.

Nu er ved at være nogle andres tur.