Faldende kriminalitet
Fra : Ukendt

Dato : 10-06-08 21:53

Mener CRL jo.

Fra weekendavisen:

Af ARNE HARDIS

NR. 23, 6. - 12. juni 2008

----

Lad næste stop på ruten være Roskilde. Det seneste par år har jeg hørt
knægten komme hjem fra byture med nyerhvervede sociale kompetencer, som der
er brug for, når halvstore indvandrerdrenge slår ring om én og spørger, om
man ikke kan undvære 20 eller 40 kroner.

Kunsten er at svare på den rigtige måde. At man ingen penge har eller kun
akkurat har til den biograftur, som turen til byen gælder. Ikke provokere,
men heller ikke aflevere penge. Det kan være hjælpsomt, hvis man følges med
en af sine indvandrervenner hjemme fra skolen, der kan sige god for én. Så
sker der ikke noget, og der er heller ikke sket noget, og hvem andre end
forældre skulle vel bruge tid på at registrere den slags banale episoder?
Men det er noget helt nyt, det er kompetencer, der ikke var brug for
tidligere, og som der ikke burde være brug for.

(en virkelig berigelse af hverdagen? - velfungerende multi-kulti?)

HovedlandeVejen fortsætter fra Roskilde via Vestegnen, lad os springe den
over og gøre holdt helt inde i Valby i stedet, for her har man tørre facts
at støtte sig til. I Valby har man med en spørgeskema-undersøgelse blotlagt
trusselskulturen og kriminaliteten blandt børn og unge. På fem skoler
spurgte man i 2002 alle elever fra 4. til 9. klasse, om de havde oplevet
tyveri, trusler, røveri eller vold inden for et år.

Det havde rigtig mange, foruroligende mange, og kriminaliteten er i vækst.
Det ved man, fordi Valby-undersøgelsen blev gentaget for hele København tre
år efter. I 2002 havde 19 procent af Valbyeleverne oplevet tyveri, i 2005
var det tal steget til 33 procent. Trusler var steget fra 21 til 26 procent,
vold fra 11 til 16 procent, røveri fra 4 til 7 procent. Valbytallene fra
2005 svarer stort set til resten af København, men her må man nøjes med at
gætte, om der har været vækst, fordi man kun spurgte eleverne i Valby i
2002.

Det vrimler med tal i rapporten, og de er store. Over 40 procent af de
københavnske elever har enten oplevet vold eller trusler fra andre børn
eller unges side i 2005. Tilsvarende mener knap 40 procent, at kriminalitet
på skolen eller på vej til og fra skole er et problem. Den slags er ikke
egnet til at gøre skolevejen til en fornøjelse. Undersøgelsen, som fokuserer
på problemerne fra ofrets eller det potentielle offers side, er ganske
solid. Godt 14.500 elever udfyldte i skolen et spørgeskema, som var udformet
af CASA – Center for Alternativ Samfunds Analyse. Det fremgår, at problemet
i København er størst på indre og ydre Nørrebro, Sundby nord og Amager, mens
børnene/de unge betragter problemerne som noget mindre i Indre By, på
Østerbro, Christianshavn samt i Vanløse.

Det mærkelige er, at undersøgelsen næsten ikke blev omtalt offentligt.
Hvorfor taler vi ikke om den forråelse af hverdagen?

Det gør vi ikke, fordi visse velmenere ikke kan "bære" virkeligheden?

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 10-06-08 22:18

On Tue, 10 Jun 2008 22:52:47 +0200, "Knud Larsen"
<mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> wrote:

> [...]
>
>Det mærkelige er, at undersøgelsen næsten ikke blev omtalt offentligt.
>Hvorfor taler vi ikke om den forråelse af hverdagen?

Bare rolig... Da det bare er anmeldelser, så kan CRL korrigere det væk
uden problemer....