Problemer med LILO og Redhat 7.1
Fra : Jacob Volstrup

Dato : 21-07-01 21:48

Hej,

Kan det passe, at Redhat 7.1 installationen, laver en fejl, mht. LILO?
Under installationen får jeg følgende fejlbesked: 'Warning: /dev/hdd is not
on the first disk'.
Jeg kan ikke helt finde ud af hvad problemet her består i. Denne disk
(/dev/hdd) er den 'første' harddisk i mit system, så det burde vel egentlig
fungere.
Jeg tænkte så, at det kunne have noget med /boot at gøre, så der er oprettet
en selvstændig partition til denne, på 20 mb, som den første.
Er dette ikke korrekt?

Håber på svar.

mvh Jacob Volstrup

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-01 22:50

Den Sat, 21 Jul 2001 22:47:39 +0200 skrev Jacob Volstrup:
> [...]
>Jeg kan ikke helt finde ud af hvad problemet her består i. Denne disk
>(/dev/hdd) er den 'første' harddisk i mit system, så det burde vel egentlig

Hvad har du på de første tre? CD-ROM drev?

>Jeg tænkte så, at det kunne have noget med /boot at gøre, så der er oprettet
>en selvstændig partition til denne, på 20 mb, som den første.
>Er dette ikke korrekt?

Jo.

Lilo advarer om at /dev/hdd er den fjerde IDE-enhed, hvilket ofte
giver problemer, idet BIOS kun tæller harddiske og ikke alle enheder.
Så hvis den er den første harddisk, vil BIOS'en give den nr. 1, og
så kan lilo ikke finde sine ting, når den leder på den fjerde disk.

Hvorfor har du ikke disken på /dev/hda?

Mvh
Kent
--
If you think about it, Windows 2000 is actually the OS that
startet as "Microsoft OS/2 NT 3.0"

Fra : Jacob Volstrup

Dato : 22-07-01 15:10

> Hvorfor har du ikke disken på /dev/hda?

Det har jeg også nu. Kan ikke huske hvad grunden var til at jeg havde et
cd-rom drev som hda.
Det hele virker igen, så nu er alt jo godt. Men undrer mig stadig lidt. Må
nok hellere læse lidt dokumentation til LILO, så jeg kan gennemskue grunden.

mvh Jacob Volstrup