Hvornår er batterierne færdige?
Fra : Kondrup

Dato : 03-08-08 11:21

Kære alle
Hvordan ved man, at éns forbrugsbatterier er klar til udskiftning? Når
de ikke kan holde spændingen med lukket hovedafbryder i en uge
eller...?
De skulle jo nødigt stå af midt i en ferie.
Hilsen
Jens

Fra : Harding Larsen

Dato : 03-08-08 21:25

Hej Jens,

Mulighederne for den afgørelse er afhænger af batteritypen.
Er det almindelige åbne celler hvor du kan påfylde amoraliseret
vand så anvend en syremåler. Hav den altid ombord og check med
mellemrum og nedskriv visningerne i logbogen.
Syremåleren viser hvor meget de enkelte celler har modtaget, og
de skal helst vise samme vægtfylde.
Er en celle på vej til at blive "svag" er det tid at skifte
batteri.
Lukkede celler eller gelceller...ja så kan du kun se det på den
samlede spænding et stykke tid efter opladning ved anvendelse af
et godt kalibreret digitalt voltmeter.
De billige ukalibrerede instrumenter er her ikke meget bevendt.
Jeg har tidligere vist en tabel for nominel spænding for
batterier ved forskellige opladningstilstande.

Mvh/Harding

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 03-08-08 22:15

> amoraliseret vand

Vand uden etik ?

-Leon

Fra : BoA

Dato : 04-08-08 10:36

Leon Hulstrøm skrev:

> Vand uden etik ?
>

> -Leon

Javist ! er nært beslægtet med
"demoraliseret" vand

BoA

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 03-08-08 22:19

Der vist også en mere "output" orienteret metode, hvor man lader dem stå
længe og finder hvilespændingen og derefter måler hvor godt de klarer en
given belastning. Men jeg husker desværre ikke metoden. Måske andre kan ....

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Harding Larsen (slet 6Y18G)" <harding@6Y18Glarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12177955120.62800807585996@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 04-08-08 09:20

Hej Bjarke,

Det er netop den metode som jeg tidligere har omtalt for
blybatterier.
Spændingen skal måles med et kalibreret digitalt voltmeter, når
batteriet har været ubelastet i mindst 3 timer.
Ladningsgrad Spænding
0% 11,92
10% 12,00
20% 12,08
30% 12,16
40% 12,24
50% 12,32
60% 12,40
70% 12,48
80% 12,56
90% 12,64
100% 12,72

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 04-08-08 10:24

Ja, det er rigtigt, men jeg mindes bare der også findes en mere avanceret
(kompliceret) metode, hvor man (foruden din tabel) også trækker x Ampere i y
minutter og konstaterer hvorlænge batterierne er om at nå tilbage på deres
hvilespænding igen. Med den metode skulle man også kunne konkludere, hvor
nedbrudt og/eller sulfaterede elementerne er og dermed hvor lang levetid der
er tilbage i batterierne. Jo ældre de bliver jo længere er de om at falde
tilbage på hvilespændingen.

Ringer der en klokke ?

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Harding Larsen (slet 3M4JH)" <harding@3M4JHlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12178383990.562887628245374@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 04-08-08 17:36

Åh ja der er lavet mange "opfindelser" jeg har selv været
indblandet i flere på området. Vi udviklede i samarbejde med
SABB en kompliceret computerstyret sag specifikt til
flybatterier.
Desværre skal man være obs på at der er så mange faktorer der
giver variationer og som i det enkelte tilfælde skal kendes og
tages med i betragtning, at usikkerheden på amatørbasis vil være
for omfattende at komme ind på.
Derfor er en syremåler (hydrometer) evt. med et termometer der
kan give temperaturkorrektioner for den specifike vægtfylde
aflæsning.
For et så uensartet og relativt billigt produkt som et alm.
syrebatteri er, er det nok ikke værd at ofre yderligere end en
vægtfyldemåling for at sjusse sig til batteriets tilstand.

Den med at trække x amp. i y min. og få noget brugbart resultat
ud af det kræver noget mere. Usikkerhederne er nok for store til
at det for den enkelte sejler vi være ulejligheden værd.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 04-08-08 19:22

Enig i det er svært, men du kan vel godt have perfekt syrevægt i et batteri
der er sulfateret ?

Den vejledning jeg så var nu ret praktisk. Man målte hvilespænding,
påvirkede med X ampere og satte voltmeter på og så hvor når hvilespændingen
var retur på hhv 96% og 98% og hvis det gik over eller under så mange
minutter så var batteriet enten ok eller "træt".....

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Harding Larsen (slet 4ODJ6)" <harding@4ODJ6larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12178681640.568844419213068@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> ud af det kræver noget mere. Usikkerhederne er nok for store til
> at det for den enkelte sejler vi være ulejligheden værd.

>>> 10% 12,00
>>> 20% 12,08
>>> 30% 12,16
>>> 40% 12,24
>>> 50% 12,32
>>> 60% 12,40
>>> 70% 12,48
>>> 80% 12,56
>>> 90% 12,64

Fra : Harding Larsen

Dato : 04-08-08 20:21

Open kredsløbs spænding på enhver lagringscelle er afhængig af
dets kemiske tilstand, og på ingen måde afhængig af antallet af
plader eller deres totale areal. Det afhænger også i nogen grad
af styrken af ekektrolytten og dens temperatur.
Under opladning vil terminal spændingen på cellerne stige og ved
afladning falde, under indflydelse af den interne modstand,
polarisering og ladning i den herskende koncentration af
elektrolytten i den enkelte celle.
Kapaciteten afhænger af mange ting: spændingsniveauet,
afladnings hastigheden, antallet og designet af pladerne,
designet af seperatorerne, mængden af elektrolyt, tætheden af
elektrolytten, temperaturen alderen og livshistorien af
batteriet.
Ved en given tykkelse af pladerne, kapaciteten, under enhver
defineret kondition er variationerne tilnærmelsvise
proportionale med pladearealet.
Størrelsen af cellerne er sædvanligvis givet i forhold til deres
ampere-time kapacitet under vedtagne normer for afladning ved en
standard temperatur på 25 gr. C. Kapaciteten i alle former af
lagringsceller aftager med en tiltagende rate af afladning.

Værdier omkring hhv 96% og 98% er forskelle ganske uden
betydning og skal ikke ligge til grund for at batterier kasseres.

Som regel sker der det at en celle (den nærmest minus) bliver
dårlig og ikke vil tage imod og det ses let met syremåleren.
Konstaterer man det, ja så må man købe et nyt batteri, så er den
ikke længere.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-08 13:30

så man kan ikke installere et instrument eller noget ?
En NEM løsning.

"Harding Larsen (slet 12WBE)" <harding@12WBElarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12178780640.928536198412676@dtext.news.tele.dk...

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 06-08-08 15:22

Harding løsning er nememre end at installere et instrument. Men
instrumenerne måler kun spændingen fra batteriet. Ikke hvor godt batteriet
evner at levere strøm.

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : claus b.p.

Dato : 06-08-08 23:23

"Morten" <mortenadmcrasmussenprikdk> skrev i en meddelelse
> så man kan ikke installere et instrument eller noget ?
> En NEM løsning.

Find et relæ, som kan justeres til at slippe ved fx. ca. 11 volt. Tilslut en
15w 12 v pære og et elektrisk (mekanisk) ur gennem relækontakten.
Tilslut det så batteriet der skal testes. Pæren lyser og uret kører indtil
spændingen når ned på 11 volt. Så falder relæet ud, og pæren og uret
slukker.
Pæren trækker ca. 1,25 ampere, så et fuldt opladet 100Ah batteri skal groft
sagt kunne virke i 80 timer. Bruger man en 60W pære (fx. en H4 forlygtepære
hvor det korte lys er brændt over ) trækker man tilsvarende ca. 5A.

Det er selvfølgelig ikke sundt for batteriet at dybdeaflade sådan, vil nogen
straks kommentere, men hvis batteriet alligevel er dårligt gør det jo ikke
så meget, og et godt batteri kan jo også blive afladet en enkelt gang ved en
fejltagelse, hvad mange kender fra bilen, hvor man har glemt at slukke
lyset. Som regel er der mange års levetid i batteriet alligevel. Men husk
relæet, det er træls at skulle holde øje med lampen i 20-80 timer... Og vi
ønsker os under ingen omstændigheder en mere total afladning. Så kan man
samtidig checke amperemeteret på sin oplader jævnligt bagefter, så man også
får en fornemmelse for hvor lang tid der går med at lade batteriet fuldt op.

Spørgsmålet "Hvornår er batteriet dødt" kan du kun selv besvare. Nogen gange
klapper det sammen når man mindst venter det, og det kan man vel sjældent
leve med, men andre gange har batteriet bare mistet noget af sin kapacitet,
og hvornår det har mistet for meget er jo noget du kun selv kan tage
stilling til. Det er altid godt at have dobbelt forbrugsbatteri, så hvis det
ene løber tør for strøm, har man en reserve.

Iøvrigt er et standard monteret voltmeter af og til nyttigt, for som Harding
siger er det oftest en celle der først klapper sammen, og så kan batteriet
køre videre et stykke tid med omkring 10 volt. Hvis dette sker er batteriet
dømt færdigt. Et sundt batteri vil miste spændingen nogenlunde lige meget på
alle cellerne.

Mvh. Claus

Fra : Kondrup

Dato : 03-08-08 14:56

On 3 Aug., 22:25, Harding Larsen <hard...@6Y18Glarsen.tdcadsl.dk>
(slet 6Y18G) wrote:
> Hej Jens,
>
> Er det almindelige åbne celler hvor du kan påfylde amoraliseret
> vand så anvend en syremåler.
> Mvh/Harding

Kære Harding
Tak - jeg må have fat i en syremåler

Fra : Kondrup

Dato : 06-08-08 17:36

Kære alle
Tak for mange gode forslag - jeg synes Hardings forslag med
syremålingen i de enkelte celler virker mest praktisk.
Hilsen
Jens