Slør i ratstyring
Fra : Steen Andreasen

Dato : 03-08-08 10:40

Jeg har en sejlbåd med en ældre (20 år) Whitlock ratstyring, hvor der er
kommet en del slør i ratstyringen. Sløret opstår fordi den skrue, der
fastholder det ene af tandhjulene i det vinkelgear som sidder i ratstammen
går løs.Tandhjulet er herefter kun fastholdt af en feder/not forbindelse,
som der på grund af slitage er en del slør i.

Årsagen til problemet skal velsagtens findes i at feder/not forbindelsen er
så slidt at den ved en hård rorbelastning tillader at tandhjulet kan nikke
frem og tilbage, og langsomt få løsnet den skrue, der skal fastholde
tandhjulet.

Jeg har løst problemet midlertidigt ved at lægge pasfolie på siderne af
federen og dermed fjernet sløret i feder/not forbindelsen. Jeg kunne godt
tænke mig en en mere korrekt løsning, men umiddelbart kræver det at jeg
skiller hele ratstammen ad og får fræst noten i aksel og tandhjul op så der
kan monteres en ny (og større) feder/not forbindelse.

Er der nogen bud på hvordan jeg bedst løser problemet?

Mvh Steen

Fra : Per Kaaber

Dato : 03-08-08 11:13

Steen Andreasen formulerede spørgsmålet:
> [...]
> kan monteres en ny (og større) feder/not forbindelse.
>
> Er der nogen bud på hvordan jeg bedst løser problemet?

Hej steen.

Jeg har også haft det samme problem, og løst det ved at tage feder'en
ud og banke den bredere med en hammer i passende størelse. Det har nu
holdt fra før jeg lærte leon at kende
Husk at stille roret og rattet lige når du samler krone-spidshjul igen.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 03-08-08 11:50

> Jeg har også haft det samme problem, og løst det ved at tage feder'en ud
> og banke den bredere med en hammer i passende størelse. Det har nu holdt
> fra før jeg lærte leon at kende

Det var da forhåbentligt på det gamle ror ellers må du jo udøve din
reklamations-ret..... (jeg drikker Cola i anledning af nattens bryllup,
puha.. tror den står på en "morfar")

-L

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 03-08-08 11:46

> [...]
> der kan monteres en ny (og større) feder/not forbindelse.
>
> Er der nogen bud på hvordan jeg bedst løser problemet?

Hej Steen,

Der er flere grunde til, at det kan give problemer i længden, feks hvis
aksel og tandhjul ikke passer i diameter sammen, samt hvis feder/not
(aksel/not/tandhjul) ikke har den korrekte tolerance.
Der skal være så tæt på "ingen" slup i alle 3 dele, specielt når tandhjulet
skifter omløbsretning.

Typisk fejler tandhjulet intet da det er "indsat" (overfladehærdet) dog skal
diameteren passe med akslen. Notgangen i tandhjulet er oftest trukket med en
kniv, den er ikke speciel præcis. Skal den passe specielt godt, så tilpasser
man noten (håndarbejde). Og tilpasser derefter sporet i akslen til noten.
Der er selvf. nogle standarter for dette, men vi ser ofte at de ikke
overholdes.

Når vi retter sådanne fejl kommer det jo så an på hvor fejlen er, det kan
være at der skal lægges materiale på akslen, sliber den og der fræses en ny
notgang i akslen, i 90 eller 180gr fra den gamle notgang. Andre gange
speciel-tilpasser vi bare en ny not (hvilket også er billigst), hvis akselen
og tandhjulet ikke fejler noget.

Hvis tandhjulet er hærdet, så er det ikke uden problemer, at trække en ny
not i dette.
Husk også at tandhjulet mister noget styrke, når man laver en større og
dybere notgang.
Skruen på tandhjulet går oftest igennem notgangen, den er der ikke for at
tage slup, men for at sørger for at tandhjulet ikke glider væk fra sin
indgrebsposition.

Jeg ville mene, at prisen for den operation ligger fra 500-2000,- + evt.
materialer (med regning)

Mvh
Leon

Fra : Steen Andreasen

Dato : 03-08-08 17:04

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message

> [...]
> indgrebsposition.
>
> Jeg ville mene, at prisen for den operation ligger fra 500-2000,- + evt.

Hej Leon

Tak for input.

Pasningen imellem tandhjul og aksel virker umiddelbart til at være ok. Der
burde vel heller ikke forekomme væsentligt slid her?

Du har nok ret i at det bedste er at få fremstillet en ny feder på overmål,
men tror du ikke at notgangen i både tandhjul og aksel er blevet
deformeret/slidt således at bredden af notgangen nu er blevet større i
toppen end i bunden? Hvis det er tilfældet betyder det vel at den ny feder
bør fræses med vinklede flanker? Alternativt må notgange fræses/slibes så
flamkerne bliver rette.

I nogle konstruktioner spændes federen fast med en separat skrue igennem
tandhjulet. Det er dog ikke tilfældet her, hvor bare federen ligger løst i
notgangen. Dette er selvfølgelig med til at øge sløret fordi federen ud over
at kunne forskydes sideværts også kan vippe.

Er det et problem at sejle videre med min nødløsning med pasfolie?
Tilsyneladende virker løsningen stabil nok.

Mvh Steen

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 03-08-08 18:06

> Pasningen imellem tandhjul og aksel virker umiddelbart til at være ok. Der
> burde vel heller ikke forekomme væsentligt slid her?

Nej, der båd ikke opstå slid på akslens diameter, med mindre noten rives
over og drejer rundt.

> [...]
> overmål, men tror du ikke at notgangen i både tandhjul og aksel er blevet
> deformeret/slidt således at bredden af notgangen nu er blevet større i

Normalt er slidet i notgangen på akslen, så noten vipper.

> Hvis det er tilfældet betyder det vel at den ny feder bør fræses med
> vinklede flanker?
> Alternativt må notgange fræses/slibes så flamkerne bliver rette.

Man fræser så en ny notgang i akslen på overmål og speciel laver en not med
2 breder, men det er klart at man lige må måle på tingene inden man tager en
beslutning.

> I nogle konstruktioner spændes federen fast med en separat skrue igennem
> tandhjulet.

Det er korrekt, at man nogle gange spænder noten fast til akslen og især
hvis man har kvajet sig med tolerancen.
Oftest bruges gevindhullet i noten, til at kunne få noten af igen, uden at
skulle udøve vold.

>Det er dog ikke tilfældet her, hvor bare federen ligger løst i notgangen.
>Dette er selvfølgelig med til at øge sløret fordi federen ud over at kunne
>forskydes sideværts også kan vippe.

En not må ikke kunne flytte sig nogen steder, hverken vride eller i længde
retningen. Længde retningen har oftest en tolerance på +0.1/+0.2mm og breden
er en let press-pasning.

> Er det et problem at sejle videre med min nødløsning med pasfolie?
> Tilsyneladende virker løsningen stabil nok.

Tja, det er jo svært at vurderer, men som nødløsning til sæson-slut burde
være fint nok, men jeg ville ikke sejle med det en sæson til.
Og skulle det gå galt, så har du jo din nød-rorpind.

-Leon

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 04-08-08 19:18

Jeg ved de klogeste har skrevet, men i mit tilfælde fandt jeg at det største
slør egentligt kom fra det der må kaldes styrestangen (bil termologi?)
Har du checket det?

mvh
/Børge