VNC?
Fra : Snuseren

Dato : 21-07-01 21:59

Hej

Kan jeg ikke anvende VNC til at styre min server
fra min win98 hjemmecomputer via internettet?
(MD 7.2, ADSL via router som NAT`er 5801 til
min server)

Indtil nu kan jeg kun få det til at virke på mit
LAN.
Når jeg forsøger mig fra WAN går det galt.
Jeg kommer her frem til et Java VNC Authentication,
men mit login forsøg bliver refused.

Jeg har server :1 til at køre, og logger på port :5801

Gode råd?

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-01 22:53

Den Sat, 21 Jul 2001 22:59:02 +0200 skrev Snuseren:
> [...]
>Jeg kommer her frem til et Java VNC Authentication,
>men mit login forsøg bliver refused.
>
>Jeg har server :1 til at køre, og logger på port :5801

VNC :1 lytter altså på port 5901... 5801 er mini-webserveren til at
downloade java-vieweren.

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Snuseren

Dato : 21-07-01 23:10

Hej

Tak for responsen.

> VNC :1 lytter altså på port 5901... 5801 er mini-webserveren til at
> downloade java-vieweren

Ok, -men hvis jeg skriver 192.168.1.2:5801 i
min browser, kan jeg logge på min server via
java vieweren fra LAN, hvordan??!!

Hvad skal jeg så skrive på WAN. Min IP er
62.242.88.10, bliver det så:
http://62.242.88.10:5901?

Så skal jeg vel ha` åbnet for port 5901 tcp,
og NAT`te den til 192.168.1.2?

Har jeg forstået det rigtigt:
5801 er Javabrowserens forbindelse
5901 er VNC forbindelsen?

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-01 23:35

Den Sun, 22 Jul 2001 00:10:16 +0200 skrev Snuseren:
>Hej
>
>Tak for responsen.

>Ok, -men hvis jeg skriver 192.168.1.2:5801 i
>min browser, kan jeg logge på min server via
>java vieweren fra LAN, hvordan??!!

Din browser henter java-vieweren via port 5801, og java-vieweren
connecter på port 5901

>Hvad skal jeg så skrive på WAN. Min IP er
>62.242.88.10, bliver det så:
>http://62.242.88.10:5901?

Du skal stadig bruge 5801 i browseren - jeg gik ud fra at du brugte en
normal viewer.

>Så skal jeg vel ha` åbnet for port 5901 tcp,
>og NAT`te den til 192.168.1.2?
>
>Har jeg forstået det rigtigt:
>5801 er Javabrowserens forbindelse
>5901 er VNC forbindelsen?

5801 er for at _hente_ javavieweren
5901 er skærmbilledet, uanset om du bruger den alm. eller java-vieweren.

Så du skal have åbnet og NAT'et begge porte, hvis du skal køre det i en
browser.

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows 2000 Professional is now obsolete!!!

Fra : Snuseren

Dato : 22-07-01 08:09

Hej Kent

> 5801 er for at _hente_ javavieweren
> 5901 er skærmbilledet, uanset om du bruger den alm. eller java-vieweren.
>
> Så du skal have åbnet og NAT'et begge porte, hvis du skal køre det i en
> browser.

Tak skal du ha` - nu kan jeg anvende min browser/Java
til login via internettet (domæne:5801) - mange tak!

Når jeg skal anvende VNC vieweren taster jeg:
62.242.88.10:5901 og det virker også fint.

Hvordan er sikkerheden ved dette login. Jeg påregner at
kunne lave root arbejde hjemmefra, helst uden at for mange
kikker med over skulderen.
Jeg vil dog ikke logge på som root (bare rolig!), men su når
det er nødvendigt.

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-01 09:23

Den Sun, 22 Jul 2001 09:09:27 +0200 skrev Snuseren:
> [...]
>kikker med over skulderen.
>Jeg vil dog ikke logge på som root (bare rolig!), men su når

Lidt sikkerhed er der, men jeg mener ikke den er speciel god.

Jeg vil nok anbefale ssh eller en kombination af ssh+vnc i stedet for.
Ssh laver en sikker[1] krypteret forbindelse, men er text-only. Så hvis
du kan nøjes med en shell, så er ssh fin. Kan du ikke det, skal du
i stedet bede ssh om at tunnel'e de to porte igennem den krypterede
forbindelse.

Hvis du vil bruge denne løsning, skal du kun have åben for port 22.

Mvh
Kent

[1] ja ja ja, jeg ved godt at intet er 100% sikkert.

Fra : Torben Frøberg

Dato : 24-07-01 07:30

Kent Friis wrote:

> 5801 er for at _hente_ javavieweren
> 5901 er skærmbilledet, uanset om du bruger den alm. eller java-vieweren.
>
> Så du skal have åbnet og NAT'et begge porte, hvis du skal køre det i en
> browser.

Hvordan gør man det ? I den ADSL forbindelse vi har fra TDC må man ikke
pille i konfigurationen på routeren eller
NAT indstillingerne.

Fra : Snuseren

Dato : 24-07-01 14:59

Hej

> Hvordan gør man det ? I den ADSL forbindelse vi har fra TDC må man ikke
> pille i konfigurationen på routeren eller
> NAT indstillingerne.

Du har ret, man må ikke -
men det virker alligevel!

TDC vil ha` 950,- + moms for at ændre noget i routeren,
og det er lige rigeligt for at få tilføjet en port!

Hvis du prøver så vær forsigtig, og følg oplysninger på dette link
omhyggeligt: http://www.marlow.dk/
Kabler m.m. følger normalt med fra TDC ved leveringen.

Skriv evt. igen hvis du er i tvivl om noget.

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Torben Frøberg

Dato : 24-07-01 16:51

Snuseren wrote:

> [...]
> omhyggeligt: http://www.marlow.dk/
> Kabler m.m. følger normalt med fra TDC ved leveringen.
>
> Skriv evt. igen hvis du er i tvivl om noget.

Tak skal du have. Men det er arbejdsgiveren, som betaler forbindelsen, så
jeg tror jeg lader være.
Men hvis jeg en dag selv betaler for forbindelsen.

Venlig hilsen
Torben