/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Spænding af steeringhead (kronrørslejer) ?
Fra : StreetFighter


Dato : 03-08-08 11:13

Hej
Jeg havde for løs lejespænding, så der ingen modstand overhovedet var i
styret. Efter at have spændt ringene 2 tænder, så er der lidt modstand og
MC-en slasker/wobler nu langt mindre ved +160kmt.

Mit spørgsmål er om hvor meget man max må spænde kronrørslejerne og om en
modstand på f.eks 500g på styrets spidser vil kunne have samme effekt som
en styrdæmper (sådan en hydraulisk cylinder mellem stel og forgaffelbro).


Hvilken metode kan jeg anvende til at sikre at baghjul og forhjul flugter
og at forgaffelbroerne og styret samtidig er vinkelret på stellet - altså
at MC-en tegner kun et spor på banen og at styret sidder helt lige når man
kører uden hænder ?



 
 
Ukendt (03-08-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-08-08 13:48

On Sun, 3 Aug 2008 12:13:17 +0200, StreetFighter wrote:

> Mit spørgsmål er om hvor meget man max må spænde kronrørslejerne og om en
> modstand på f.eks 500g på styrets spidser vil kunne have samme effekt som
> en styrdæmper (sådan en hydraulisk cylinder mellem stel og forgaffelbro).

Ad 1 Kronrørslejer må á princip ikke "spænde", men må heller ikke have
slup. Og det er jo en lidt umulig situation, så normalt er der opgivet et
let moment som møtrikken spændes med. Men styret må bestemt ikke føles
trægt, og da slet ikke i retningen af en halvt Kg. i styrenden.

Ad 2 Nej, lejerne kan ikke bruges som styrdæmper. En moderne styrdæmper
reagerer kun ved pludselige bevægelser, og slet ikke ved ligeudkørsel.
Problemet med friktion, eller for megen friktion, i styretøjet er, at
ligeudkørsel bliver helt umulig. Selvopretningen ødelægges, og der skal
hele tiden korigeres på styret. Dette er helt ulideligt ved bykørsel.
>
> Hvilken metode kan jeg anvende til at sikre at baghjul og forhjul flugter
> og at forgaffelbroerne og styret samtidig er vinkelret på stellet - altså
> at MC-en tegner kun et spor på banen og at styret sidder helt lige når man
> kører uden hænder ?

En lang snor. Læg den bag om baghjulet, og tape den fast et stykke oppe på
baghjulet. Træk snorenderne helt frem forbi forhjulet, og flugt snorene så
de lige akkurat rører forkanten af baghjulet, og nu skal der være lige
langt ind til forhjulet fra hver snor. Fejl rettes ved
baghjulsopspændingen.

Du kan i samme ombæring parallelflugte forhjulet, og siden kontrolere at
forgaflen ikke er vredet i broerne.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

StreetFighter (03-08-2008)
Kommentar
Fra : StreetFighter


Dato : 03-08-08 22:35

On Sun, 3 Aug 2008 14:47:57 +0200, Orla Pedersen wrote:

> Ad 1 Kronrørslejer må á princip ikke "spænde", men må heller ikke have
> slup. Og det er jo en lidt umulig situation, så normalt er der opgivet et
> let moment som møtrikken spændes med. Men styret må bestemt ikke føles
> trægt, og da slet ikke i retningen af en halvt Kg. i styrenden.

Men servicemanualen foreskriver altså 200-500g?
Se manualens side her:
http://i34.tinypic.com/raoi29.jpg

Gider du ikke forklare hvad der menes med at den nederste ring
initialspændes til 52nm men endeligt skal være 18nm ??
Jeg har spændt den nederste til 52nm og fingerspændt den øverste ring og
sat låseringen over noterne. Det giver en modstand på ca 300 gram på
styrets ender. MC-en kører fint ligeud og er nem at styre helt uden
hænderne på styret. Men er lejerne mon overspændt så de ødelægges?


> Ad 2 Nej, lejerne kan ikke bruges som styrdæmper.

Ok, takker


> En lang snor. Læg den bag om baghjulet, og tape den fast et stykke oppe på
> baghjulet. Træk snorenderne helt frem forbi forhjulet, og flugt snorene så
> de lige akkurat rører forkanten af baghjulet, og nu skal der være lige
> langt ind til forhjulet fra hver snor. Fejl rettes ved
> baghjulsopspændingen.

Super metode


> Du kan i samme ombæring parallelflugte forhjulet, og siden kontrolere at
> forgaflen ikke er vredet i broerne.



Ukendt (04-08-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-08-08 06:27

On Sun, 3 Aug 2008 23:34:41 +0200, StreetFighter wrote:

> Gider du ikke forklare hvad der menes med at den nederste ring
> initialspændes til 52nm men endeligt skal være 18nm ??

Du spænder til 52 Nm for at "sætte" lejerne, løsner, og spænder til 18 Nm,
og spænder kontramøtrikken.

Dine lejer er "spændt" for hårdt. Men udfør trin to, og tjek for "mærker" i
styrets bevægelse. Er bevægelsen ok, så er ingen skade sket.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

StreetFighter (07-08-2008)
Kommentar
Fra : StreetFighter


Dato : 07-08-08 21:47

On Mon, 4 Aug 2008 07:26:52 +0200, Orla Pedersen wrote:

Tusind tak.
Den er løsnet til 18 nm nu, me så er der ingen modstand i styret og der
står jo i manualen at der skal være 200-500 gram trækmodstand på
styrenderne, derfor fatter jeg ikke hvad man skal gøre?
Modstanden er der ved 52 nm men ikke ved 18 nm.



Jens Jacob Bager Jen~ (05-08-2008)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 05-08-08 07:06

> Jeg havde for løs lejespænding, så der ingen modstand overhovedet var
> i
> styret. Efter at have spændt ringene 2 tænder, så er der lidt modstand
> og
> MC-en slasker/wobler nu langt mindre ved +160kmt.

Jeg siger lige det samme som Orla, bare på en anden måde

Kronrørslejerne skal bare spændes. Drej max 1/4 omgang af gangen, spænd
det hele og kontroller om det er nok. Er det for løst falder cyklen ind
i sving og klonker fra kronrøret ved opbremsning. Er det spændt for
hårdt, så er det svært at køre lige ud og styret går stramt og man
overkompenserer fra små korrektioner og derfor svinger let fra side til
side i stedet for at køre lige ud. Det kaldes at køre på æg og er meget
ubehageligt! Jeg plejer at sige at kan man vippe styret fra fuldt styr
udslag til fuldt styr udslag (fra den ene til den anden side) med en
finger, så er det ikke for stramt. Vær opmærksom på diverse kabler der
kan umuliggøre den operation. Forhjulet skal ikke røre jorden
naturligvis.

Går styret i hak lige ud når kronrørslejerne er spændt er de færdige!
Det skal kontrolleres når forhjulet ikke rør jorden. Hurra for
centralstøtteben på f.eks. CBR 600

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



StreetFighter (07-08-2008)
Kommentar
Fra : StreetFighter


Dato : 07-08-08 21:52

On Tue, 5 Aug 2008 08:06:23 +0200, Jens Jacob Bager Jensen wrote:

Men du siger altså at der skal være "nogen" modstand på styret?
Manualen siger 200-500 gram, men det lyder meget, ikke?



Ole (09-08-2008)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 09-08-08 17:19

StreetFighter wrote:
> On Tue, 5 Aug 2008 08:06:23 +0200, Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>
> Men du siger altså at der skal være "nogen" modstand på styret?
> Manualen siger 200-500 gram, men det lyder meget, ikke?
>
>

Siger emanuella om der er med modellen stående
på sutterne eller forhjulet løftet ?

Hvis løftet, så er selv 200g meget.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste