On Sun, 3 Aug 2008 12:13:17 +0200, StreetFighter wrote:
> Mit spørgsmål er om hvor meget man max må spænde kronrørslejerne og om en
> modstand på f.eks 500g på styrets spidser vil kunne have samme effekt som
> en styrdæmper (sådan en hydraulisk cylinder mellem stel og forgaffelbro).
Ad 1 Kronrørslejer må á princip ikke "spænde", men må heller ikke have
slup. Og det er jo en lidt umulig situation, så normalt er der opgivet et
let moment som møtrikken spændes med. Men styret må bestemt ikke føles
trægt, og da slet ikke i retningen af en halvt Kg. i styrenden.
Ad 2 Nej, lejerne kan ikke bruges som styrdæmper. En moderne styrdæmper
reagerer kun ved pludselige bevægelser, og slet ikke ved ligeudkørsel.
Problemet med friktion, eller for megen friktion, i styretøjet er, at
ligeudkørsel bliver helt umulig. Selvopretningen ødelægges, og der skal
hele tiden korigeres på styret. Dette er helt ulideligt ved bykørsel.
>
> Hvilken metode kan jeg anvende til at sikre at baghjul og forhjul flugter
> og at forgaffelbroerne og styret samtidig er vinkelret på stellet - altså
> at MC-en tegner kun et spor på banen og at styret sidder helt lige når man
> kører uden hænder ?
En lang snor. Læg den bag om baghjulet, og tape den fast et stykke oppe på
baghjulet. Træk snorenderne helt frem forbi forhjulet, og flugt snorene så
de lige akkurat rører forkanten af baghjulet, og nu skal der være lige
langt ind til forhjulet fra hver snor. Fejl rettes ved
baghjulsopspændingen.
Du kan i samme ombæring parallelflugte forhjulet, og siden kontrolere at
forgaflen ikke er vredet i broerne.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08