Mine 2 katte er nu væk.
Fra : Benny

Dato : 27-07-08 23:28

Det har været en frygtelig weekend. Lørdag aften ved 23 tiden opdagede jeg
at Pjevs (rød hun) var kommet til skade. brystkassen var faldet ned mellem
forbenene. hun jamrede også, når jeg nussede hende.

Hun kom i transportkassen og kørte hende til Københavns Dyrehospital.
Dyrlægen så på hende og dommen var hård. Brystbenet var knust og hun skulle
aflives. Da hun havde fået fred, så tøffede jeg hjem igen. og hængte med
hovedet.

Jeg glemte at nævne at hun var blevet kørt ned. potterne var også skadet.

Pjevs har det nu godt. hun jagter mus der hvor hun nu er.

MEN det bliver endnu værre.
jeg havde endnu en kat. Cæsar. Han smuttede fredag aften og han kom ikke
hjem om lørdagen. det er sket et par gange før at han har været ude hele
natten og først kommet hjem næste dag., så jeg var kun lidt nervøs.

Søndag ved 12 tiden ringer naboens nabo på døren og beder mig om at hjælpe
hende med at flytte en død kat, som ligger på hendes græsplæne.

Da jeg så katten, så var jeg knust. Det var Cæsar. Han var død og stiv. der
var skader på brystkassen forstået på denne måde. Pelsen var klumpet, men
jeg kunne ikke se eller mærke skader. Han kom i en sort sæk og kørt på
Københavns dyrehospital, som ville brænde ham.

Nu bliver det lidt mere slemt. Da beboeren, som havde fundet min døde kat,
ikke havde været hjemme hele lørdagen, så kan han have ligget der siden
fradag aften og indtil søndag, da han blev fundet. Det var næsten det værste
at vide det med tiden. Kunne jeg have gjort noget?

Han manglede bare 2 haver og han var hjemme, så jeg kunne hjælpe ham.

Alså har jeg mistet begge mine katte på 13 timer. De blev 10 år.

De havde begge halsbånd med mit telefonnummer, men har ikke hørt noget om
nogen skaulle have kørt dem over.

Nu har jeg hængt sedler op i området og efterlyser oplysninger om hvad der
er sket. Hvis det er almenelige uheld, så sker der ikke noget, men høre jeg
at det er en og samme person, som har gjortdet, så bliver det en politisag.
Kan i forstå, at jeg hænger med hovedet her til aften. Jeg mangler Pjevs.
hun plejede at lægge sig i swengen ved siden af mig, s hun kunne nusses.

Det bliver også underligt at vågne imorgen. Ingen kommer og hilser på mig og
skal have en nusse tur.

Tud brøl
Benny

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-07-08 09:49

> [...]
>
> Det bliver også underligt at vågne imorgen. Ingen kommer og hilser på mig

Mange trøstekram til dig herfra :kram:

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kari Eiffert

Dato : 28-07-08 11:36

Åh nej da. Det er jeg virkelig ked af at høre :'( Det er så frygteligt at
miste sine dyr, og kan slet ikke forestille mig hvordan det må være at miste
to på så kort tid.
må indrømme jeg er ekstra glad for at vi har løbegård efter sådan en
fortælling. Man kan desværre ikke beskytte dem mod mennesker i bil på anden
måde.

Mvh Kari

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-07-08 11:46

"Benny" <benny@fjerndetteord.vedfortet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opdagede jeg at Pjevs (rød hun) var kommet til skade. brystkassen
> var faldet ned mellem forbenene. hun jamrede også, når jeg

Jamen dog Benny. Det var dog en skrækkelig oplevelse for dig.
Jeg føler med dig kan du tro. Jeg kan godt forstå at du er ked af
det, men jeg tror desværre ikke at du nogensinde finder ud af,
hvordan det er sket med mindre der har været øjenvidner der evt. har
bemærket bilnummeret, for de fleste kører desværre videre uden at
checke det dyr de har kørt ned.

Det er desværre den slags ting der kan ske, når man lader sine katte
være ude på egen hånd. Mit bedste råd vil være, at hvis du anskaffer
dig nye katte, så bygger du en kattegård til dem, for man kan aldrig
føle sig sikker når man ikke har opsyn med misserne. Vi har en
kattegård til vores lille hunkat, som dog gerne må være ude om dagen
fordi vi bor på landet uden stærk trafik. Vi har marker til begge
sider hvor hun nyder at fange mus, og hun er derfor meget
privilegeret og der er også et godt stykke over til vejen der går
til Havnsø, så hun finder ikke på at gå så langt. Hun opholder sig
som regel kun i vores egen have eller på marken. Efter ca. kl. 16 er
der lukket af så hun må blive inde resten af aftenen.

Det er svært at finde på trøstende ord i den situation du er i, man
elsker jo de små dyr, og bebrejder måske også sig selv hvis der var
noget man kunne have gjort for at undgå at det gik galt. Der bliver
desværre alt for mange dyr kørt ned, men en del at ulykkerne kunne
måske have været undgået hvis man i tide havde tænkt lidt over
farerne i trafikken.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Benny

Dato : 28-07-08 12:33

Hej.

Tak for jeres pæne ord. De varmer mit hjerte.

Jeg ved godt, at jeg nok aldrig får hele sandheden, at vide, men da jeg bor
i et almennyttig byggeri og er kendt af mange beboer, så har jeg et lille
håb.

Jeg skal nok have en ny kat, men jeg har nok ikke mulighed, få at bygge en
kattegård. min have er ca. 4x4 meter, men det er fremtids snak.

Benny

Fra : Kari Eiffert

Dato : 28-07-08 12:53

"Benny" <benny@fjerndetteord.vedfortet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg skal nok have en ny kat, men jeg har nok ikke mulighed, få at bygge en
> kattegård. min have er ca. 4x4 meter, men det er fremtids snak.

Jamen 4 x 4 m er da perfekt! Så er det jo bare at sætte hegn op hele vejen
rundt

Jeg håber du finder en rigtig dejlig kat, så du kan glæde dig over den. Den
vil aldrig erstatte de andre to, men vil forhåbentligt kunne underholde dig,
så meget at det kun er de gode tanker du husker om dine to elskede mitter

Mvh Kari

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-08 15:38

> [...]
>
> Jeg skal nok have en ny kat, men jeg har nok ikke mulighed, få at bygge en
> kattegård. min have er ca. 4x4 meter, men det er fremtids snak.

Æv Benny, og jo jeg har været der, dog ikke med begge katte på samme tid

Man vil altid savne de katte man har mistet, men nye bringer glæde og nye
personligheder.

Prøv at kigge på, Kari´s tråd den 25-7 så er voilieren sat op.

En ny kat eller to vil kun blive glade for 4x4 M uderum.

Mvh Allan

Fra : Steen Hansen

Dato : 29-07-08 22:09

On Mon, 28 Jul 2008 00:28:29 +0200, "Benny"
> [...]

>Det bliver også underligt at vågne imorgen. Ingen kommer og hilser på mig og

Du har nu fået en del gode råd som jeg syntes du skal tage alvorligt,
ikke mindst fordi du faktisk også iflg. loven skal holde dine husdyr
på eget.

Se

Lov om mark og vejfred

Steen

Fra : pia christensen

Dato : 29-07-08 22:25

> [...]
>
> Det bliver også underligt at vågne imorgen. Ingen kommer og hilser på mig

Jeg har læst dit indlæg og synes det er vældig synd for jer alle tre,
både dine katte, som har lidt meget og dig, der har mistet dem.

Du skriver til sidst i dit indlæg at hvis det er en og samme person,
der har gjort det, bliver det en politisag. Skal det forstås sådan at du
tror nogen har gjort det med vilje? For det ville da være forfærdeligt.
Hilsen Pia

Med venlig hilsen
pia christensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Benny

Dato : 29-07-08 23:23

Hej Pia.

jeg mistænker ikke nogen og jeg tror det bedste om mine naboer. Det er bare
sammenfaldet. Begge katte på een weekend. Begge kørt ned.

Det er en grim tanke. Jeg vælger at igonerer den.

Det er to hendelige uheld. jeg bor omgivet af biler....

Benny

Fra : pia christensen

Dato : 30-07-08 21:01

> [...]
>
> Det er en grim tanke. Jeg vælger at igonerer den.
>
> Det er to hendelige uheld. jeg bor omgivet af biler....

Hej Benny.
Grunden til at jeg spurgte er at jeg lige er flyttet fra landet til byen
og har taget mine tre 1- årige katte med. Det viser sig at være en
dårligere idé end jeg håbede. De har det rigtig skidt med at bo på
tredje sal uden at kunne komme ud, så jeg søger med lys og lygte efter
gode mennesker der kan tage sig af dem. De er jo vant til at være
udekatte, men med hang til selskabelighed og indendørshygge, da de er
meget tillidsfulde og kælne. Hvis du skulle være interesseret eller evt
kender andre kattevenner, der kunne være interesserede, vil jeg gerne
give en nærmere beskrivelse af dem.
Jeg håber ikke du føler det er anmassende, når du netop har mistet dine
to katte, for selvfølgelig kan man ikke erstatte sin kat med en anden,
men tilbuddet er der.

Mange hilsner fra Pia.

Med venlig hilsen
pia christensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : lh

Dato : 31-07-08 05:51

"pia christensen" <pia.leonhartKATTE@BAKKEgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg håber ikke du føler det er anmassende, når du netop har mistet dine
> to katte, for selvfølgelig kan man ikke erstatte sin kat med en anden,

Undskyld mit svar - som måske ikke er så velegnet ¨når amn som Benny lige
sidder og har mistet to katte og føler skyld.
Men jeg kan forstå han bor ved mange trafikerede veje og skal nye katte
stadig gå frit omkring, så risikere du at dine katte jo ret hurtigt får
samme skæbne. Så alene af den grund ville jeg ikke give mine katte til
"stedet". Det ville jeg have det meget skidt med. Hos Benny personligt er
jeg ikke i tvivl om de evt ville få det godt.
Måske er det bare mig der er hysterisk.Mine katte - nogle af dem - løber
også frit, men vi bor også langt væk fra offentlig trafikerede veje og langt
ude på landet! Men i byen eller ved stærkt trafikerede veje ville mine katte
aldrig få lov at løbe frit.

lh

Fra : Benny

Dato : 31-07-08 12:06

Jeg vil lige beskrive det område jeg bor i, så alle kan forholde sig til
det. Jeg bor i Gladsaxe kommune og i et alminnyttigt boligbyggeri i 1 plan
mest rækkehuse med små haver. 3 af de tilstødende verdenshjørner er rigtige
villa kvaterer og det fjerde er en motorvej.

Jeg har haft Cæsar i lidt over 9 år og der har han hele tiden været
udegående. Pjevs har jeg "arvet" af min niece, da hendes søn begyndte, at
udvikle pelsdyrallergi. Hende har jeg haft i ca 2 år, men passet hende mange
gange.

KATTE SOM LEVER MERE FARLIGT END ANDRE.

Når jeg cykler langs Hillerød motorvejen i samme område, så ser jeg ofte
katte gå i krattet mellem cykelsti og motorvej. De må have mere end 9 liv.

Benny

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-07-08 12:11

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> trafikerede veje og langt ude på landet! Men i byen eller ved
> stærkt trafikerede veje ville mine katte aldrig få lov at løbe

Jeg synes bestemt ikke, at det er hysterisk. Jeg tror at Benny har
tænkt, at det går nok at lukke dem ud. Man regner aldrig med at det
kan ske for én selv, men desværre siger statistikken over
trafikdræbte dyr noget andet.

Jeg personligt turde ikke vove at sende mine katte udenfor, hvis jeg
boede i en stor by med stærk trafik. Jeg er næsten sikker på, at
Benny ikke har tænkt alvorligt over dette, og chancen for at det kan
ske igen er desværre alt for stor. Det er nu engang noget andet når
man bor på landet i et ikke trafikfarligt område, hvor kattene er i
nogenlunde sikkerhed, men man kan jo desværre aldrig føle sig 100%
sikker, så en kattegård eller f.eks. en voliere som den Kari har
ville være det optimale hvis man vil have katte. Det kan altså lade
sig gøre, selvom man kun har en have på 16 m2, og så behøver man
ikke at gå og være nervøs hele tiden.

Fra : Kate

Dato : 31-07-08 16:53

pia christensen <pia.leonhartKATTE@BAKKEgmail.com> wrote in news:Db-
dndRO0P8EVQ3VnZ2dneKdnZydnZ2d@giganews.com:

> Det viser sig at være en
> dårligere idé end jeg håbede. De har det rigtig skidt med at bo på
> tredje sal uden at kunne komme ud,

Nogle katte er bare til at flytte ind, andre vil ikke kunne holde det
ud. Jeg har en af hver slags. Min ældste kat, en somali på 8, havde
løbegård til han var 2 år, men havde intet problem med at blive
lejlighedskat. Da jeg så flyttede i eget hus, med ham og 2 andre katte,
fik de indhegnet have, dvs lidt mere plads end bare en løbegård.
Somalien elsker sin have, men jeg ville sandsynligvis ikke have
problemer med at tage ham med indendørs igen, hvis det skulle vise sig
nødvendigt. Min huskat på 6 år, som har været lejlighedskat siden
killing ville jeg få virkelige problemer med hvis han mistede sin have.
Hunkatten, 8 årig Abysinier ville være kold overfor det ene eller det
andet, hun er alligevel mest inde og helst i nærheden af mig eller i
sengen

Men hvor jeg føler med dig, at skulle af med kattene, med forstår også
godt at du vilkattene det bedste. Pøjpøj, med at finde et godt hjem til
dem.
Ps. kender du www.vildkat.dk?

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.

Fra : Tinka Vera

Dato : 04-08-08 17:57

> [...]
>
> Det er en grim tanke. Jeg vælger at igonerer den.
>
> Det er to hendelige uheld. jeg bor omgivet af biler....

Nu prøver jeg for fjerde gang (teknikken driller!) at sende min dybeste
medfølelse. Det må være forfærdeligt for dig.
Jeg forstår godt de grimme tanker, når du mister to katte inden for et
døgn, men usandsynlige tilfældigheder forekommer. Og lad os håber det er
det. Det er slemt nok i forvejen :'(
Mange medfølende tanker herfra.

Med venlig hilsen
Tinka Vera
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 31-07-08 19:38

> Benny skrev:
> Det har været en frygtelig weekend. > Det bliver også underligt at vågne
imorgen. Ingen kommer og hilser på mig og
> skal have en nusse tur.
>
> Tud brøl
> Benny

Kære Benny
Jeg kan godt forstå, at du tuder - det ville jeg også gøre
Så vidt jeg ved, er Kattens Værn ved at lave en tips-side mht hvordan
man enkelt og billigt selv kan lave en løbegård.
Flere af mine venner har ret små løbegårde med klatretræer i, og kattene
er glade og tilfredse!
Se især her
http://www.zatifi.dk/Loebegaard1.htm
Lidt større model:
http://www.haarbolden.dk/loebegaard.htm
http://www.netkatten.dk/hjemmeside-haven.htm
Jeg ville også henvise til http://www.jakobmette.dk - men kan ikke finde
deres side om løbegård/indhegning.
Det er absolut det bedste at holde kattene inde på sikret område, og så
aktivere dem dér.
En kat har en intelligens som et 5 års barn. Vældig kvik - men absolut
ikke klog nok til at kunne finde sikkerhed i moderne trafik!
Med det som rettesnor skulle du være garderet fremover.
Og, hvis jeg må nævne det i sorgens stund: Jeg fandt mine trøstende nye
skatte-katte på vildkat.dk.
Og så flere lige så dejlige bl a på Inges Kattehjem.
Man kan aldrig erstatte dem, der var - men man kan blive trøstet og
opmuntret af nye, firbenede venner, der mangler et nyt hjem for alvor!
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Benny

Dato : 01-08-08 11:54

Hej Siri.
Tak for link til de indhegnninger,. jeg kan godt lide denne udgave, men den
er jo ill flugtsikker. http://www.jakobmette.dk/indhegning.htm De kan kravle
igennem eller over. Der er nævnt strøm på siden og er det overhovedet
lovligt?

De 3 andre løsninger er ikke praktiske hos mig. husk at men have er på ca.
4x4 meter og der står en parabol i den ene side og den SKAL have frit udsyn
til sattelitten.

Benny

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 01-08-08 12:16

> [...]
>
> De 3 andre løsninger er ikke praktiske hos mig. husk at men have er på ca.
> 4x4 meter og der står en parabol i den ene side og den SKAL have frit

hej Benny

ja, en strømtråd eller to foroven, beregnet til katte, er lovligt og er
brugt af mange her i gruppen, så vidt jeg husker.

Jeg ville nu heller ikke være sikker på, at et hegn på 150 cm vil være højt
nok til at holde Maine Coon-katte inde (jeg tror, det er sådanne, Jakob og
Mette har (?) - og yderligere er der store (smukke) træer, der kan bruges
som klatretræer, og herefter er det kun et hop, så er katten over hækken.

En egentlig kattegård ville jeg føle mig mest tryg ved, og det er også det,
jeg selv har til mine 4 katte.

Her kan du se den:

http://picasaweb.google.com/Nilleslyst/KattegRden

mvh Anelise

Fra : Kari Eiffert

Dato : 01-08-08 12:17

> [...]
>
> De 3 andre løsninger er ikke praktiske hos mig. husk at men have er på ca.
> 4x4 meter og der står en parabol i den ene side og den SKAL have frit

Det er nemlig smart, at man kan hegne haven ind på den måde. Hegnet kan
endda blive gemt helt i hækken. Ved nogen laver en vinkel ind over haven
1,80 m oppe, Så kan de ikke kravle ud over. Mener da der er en herinde der
har det. Tænke tænke.

Mvh Kari

Fra : Siri

Dato : 01-08-08 13:47

Hej Benny
Jo, Jakob og Mette har Maine Coons, store og flotte!
Og nej, 150 cm er rent til grin mht MCO, der skal mindst 2 m til, i
hegn, de ikke kan klatre i, og med hegn indad, som andre nævner, og
strøm (jo, det er lovligt).
Det gælder efter min ringe mening alle skovkattetyperne, NFO, Sibirer
(udbryderkonger!), samt livlige racer såsom Burmesere, Abyssiniere,
Siamesere - alle de orientalske katte.
Jeg skal prøve at be' om links på et andet forum....
Men en kattegård/løbegård ville helt klart være ideelt for dig, også mht
plads. Jeg mener, at Louise med Buster havde en fin og nem løsning på det?
Louiiiise?
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-08 13:53

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> plads. Jeg mener, at Louise med Buster havde en fin og nem løsning på det?

Mco Hopper fint 2 M op, så det er merer viljen til at blive inde der holder
dem på den rigtige side af hegnet.
Hvis man vil værer sikker så skal der låg på indhegningen.

Og igen igen, lav indhegningen med noget ordentligt hegn.

Mvh Allan

Fra : Siri

Dato : 01-08-08 15:16

Benny, har du set Karis voliere i hendes album - måske var det noget?

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=145&folder=1543&limit_start=0&limit_user=15

Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 01-08-08 22:13

Benny wrote:
> [...]
>
> De 3 andre løsninger er ikke praktiske hos mig. husk at men have er
> på ca. 4x4 meter og der står en parabol i den ene side og den SKAL

Ja det er lovligt. Vi har endda 3 strømtråde og 1 jord i vores hegn. Ingen
har endnu været oppe og prøve

Trist med dine misser

Hilsen Denise

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 03-08-08 10:50

> [...]
> En kat har en intelligens som et 5 års barn. Vældig kvik - men absolut
> ikke klog nok til at kunne finde sikkerhed i moderne trafik!

For den enkelte ejer kan løbegårdene være en løsning, men set i et
samfundsmæssigt perspektiv er løsningen næppe anbefalelsesværdig.

Da kattefolket for fem tusinde år siden gjorde sig venner med de gamle
egyptere og begyndte at holde mus og rotter væk fra deres store kornlagre,
var det begeyndelsen på et årtusinde gammelt venskab katte og mennesker
imellem, hvor 'dealen' går på, at kattene er vores allesammens nyttedyr ved
at de holder nogle af de værste smittebærende skadedyr væk.

Hvis alle Danmarks katte skulle til at indskrænke sig til løbegårde, vil der
ingen være til at dæmme op for den muse- og rotteplage som de senere års
klimaforandringer ikke blot har forstærket, men som virkelig ligger på lur.

Det mener jeg ikke er hensigtsmæssigt. Jeg mener det er hensigtsmæssigt at
fastholde katten i dens traditionelle rolle som nyttedyr. Derfor er det
vigtigt at udbrede kendskabet til dette kattens nyttige arbejde, og ikke
defensivt bure sig inde i snak om hegn, løbegårde etc. - ud fra neurotiske
kattehaderes ubevidste trang til ikke at ville se dyr som ikke er
kontrollable.

Det er rigtigt at trafikken er et problem for kattene. Men det er det jo
også for menneskene. Under alle omstændigheder burde man udbrede kendskabet
til, at det er overtrædelse af Straffeloven og kan være overtrædelse af
Færdselsloven at mishandle folks kattedyr. Disse love bør i højere grad
håndhæves når det gælder kattene.

Fra : Steen Hansen

Dato : 03-08-08 12:10

On Sun, 3 Aug 2008 11:50:04 +0200, "John de Summer-Brason"
<brason@get2net.dk> wrote:

> [...]
>til, at det er overtrædelse af Straffeloven og kan være overtrædelse af
>Færdselsloven at mishandle folks kattedyr. Disse love bør i højere grad

Nu er der også en lov der siger at du skal holde din kat på eget, og
lige som det er en menneske ret at holde husdyr, er det også en
menneske ret at være fri for andre folks husdyr - det glemmer du vist.

Hvad trafikken angår kan mennsker lære at gebærde sig i trafikken, det
kan katte ikke, og det viser statestikken tydeligt når mere end 10% af
alle danske katte årligt dræbes i trafikken.

Så hold din kat på eget som loven foreskriver, men så sandelig også af
hensyn til kattens tarv.

Steen

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 04-08-08 15:52

> [...]
> alle danske katte årligt dræbes i trafikken.
>
> Så hold din kat på eget som loven foreskriver, men så sandelig også af

Mig bekendt er der ingen lov som byder folk at skulle holde deres katte på
eget område. Omvendt har folk, der ikke ønsker at se fremmede katte på deres
enemærker ret til at holde sig fri for katte, i praksis ved at jage kattene
væk. Men det betyder stadig ikke, at der er lovkrav om at katte skal holdes
på egen grund. I mit kvarter byder katteløse naboer - med een undtagelse -
kattene velkommen, fordi de er smukke dyr, som morer børnene, og som bl.a.
holder musene væk. Reglerne er ikke helt klare på området. Men konklusionen
er, at katte må færdes på offentlig fortorv og vej, herunder besøge
grundejere, hvor de er velkommen. Dem er der der heldigvis en del af.

Hvad angår trafiksikkerheden for kattene må man jo gøre op med sig selv,
hvor truet ens boligområde er. Det er stor forskel om man bor klods op af en
omfartsvej eller man bor midt i en forstad med bump og
hastighedsrestriktioner.

Fra : Steen Hansen

Dato : 04-08-08 18:46

On Mon, 4 Aug 2008 16:52:07 +0200, "John de Summer-Brason"
<brason@get2net.dk> wrote:

> [...]
>hvor truet ens boligområde er. Det er stor forskel om man bor klods op af en
>omfartsvej eller man bor midt i en forstad med bump og

Det var da utroligt efter de mange diskussioner

Men loven er her.

http://www.hegnsyn.dk/pdf/markfred.pdf

§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på
sit eget.

Den er vist rimelig klar i sin formulering.

Steen

Fra : Siri

Dato : 04-08-08 19:25

> John de Summer-Brason skrev:
(en masse fornuftigt, i mine øjne, med friske synsvinkler, brugbare i
det tiltrængte oplysningsarbejde om katte)
Hej John.
Før du evt. begiver dig ud i en diskussion med Steen, vil jeg gerne
informere dig om, at flere af os har set ham køre den samme eensformige
'debat' af på mange nye NG'ere.
Jeg er forsåvidt enig med ham i, at man bør holde sine katte på egen
matrikel. Men mest for deres egen sikkerheds, og eens egen sjælefreds
skyld.
Katte er nyttedyr, enig, og socialiseres de rigtigt, så kan de være
menneskets bedste ven i endnu højere grad end hunden (dette fra et
menneske, der er opvokset i et seriøst hunde-opdræt, og som først sent,
og ret tilfældigt, fik øjnene op for, hvad en kærlig kat kan tilføje
eens liv af lykke).
Som sagt, en kat er på hjerne-niveau med et barn på 5, og det bør man
tage højde for.
Også mht trafik og løben frit.
Derfor har jeg valgt at have indekatte, som så mange andre, der bor nær
meget trafikerede veje.
Selvom Steen vist holder af kattene, så har han været mere end barsk ved
folk, der netop har mistet en elsket kat i trafikken.
Jeg mener ikke, at det er vejen frem til en bedre fremtid for kattene.
Så hvis du begiver dig ud i en diskussion med ham, så vær forberedt på
en bunke af standard-svar, som vi andre har set til hudløshed.
Jeg tror, at det er OK i manges øjne, hvis du vælger at ignorere den
"debat", og i stedet lægger kræfterne et sted, hvor det nytter noget.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Steen Hansen

Dato : 04-08-08 20:47

On Mon, 04 Aug 2008 13:25:26 -0500, Siri
<medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> wrote:

> [...]
>Jeg tror, at det er OK i manges øjne, hvis du vælger at ignorere den
>"debat", og i stedet lægger kræfterne et sted, hvor det nytter noget.

Hvorfor er det et problem at fortælle folk at der findes en lov der
siger at du skal holde din kat på eget ??

Hvorfor er det forkert at fortælle folk der holder kat at de har
ansvaret for deres kat, og at det er dem og kun dem der kunne sikre at
deres kat ikke bliver udsat for en trafikulykke. ??

Jeg forstår vitterligt ikke din noget arrogante holdning til folk der
siger tingene som de er ?

Desværre er der også alt for mange katteejer som ikke sætter sig ind i
lovgivningen inden de anskaffer sig en kat, og det betyder jo så også
at man bliver nødt til at gentage sig selv, overfor folk der ikke
magte at sætte sig ind i tingene inden de kaster sig ud i at holde
kat.

Du går jo selv ind for at man skal passe på sine dyr, men du syntes
åbenbart også at alle og enhver skal kunne anskaffe sig et husdyr uden
at sætte sig ind i tingene først - det harmonere altså ikke.

Så når folk anskaffer sig en kat, så er de i dine øjne fredet, og gud
nåde og trøste den der tillader sig at kritiserede en sådan katteejer.

Steen

Fra : Siri

Dato : 04-08-08 19:48

Fra : Tinka Vera

Dato : 04-08-08 02:13

> [...]
> til, at det er overtrædelse af Straffeloven og kan være overtrædelse af
> Færdselsloven at mishandle folks kattedyr. Disse love bør i højere grad

:) Spændende og anderledes indlæg ift. det man er vant til at se på
kattefora i dikussioner om ude/indekatte.

Jeg er absolut ikke en neurotisk kattehader, men en neurotisk,
overpylret kattemor. Jeg kender mig selv godt nok til at vide, at jeg
ville gå helt stykker, hvis mine katte løb væk og jeg aldrig fandt ud
af, hvad der er sket dem. Derfor er min egen have indhegnet.
Selvfølgelig skal alle katteejere ikke indhegne deres haver. Men hvis
man bor et sted med megen trafik eller på anden vis er farlig for katte,
så ser jeg absolut fornuft i at lave indhegning (medmindre kattene er
vant til at løbe frit).
Jeg vil begræde den dag, hvor fritløbende katte bliver et særsyn - men
så slemt går det nu næppe. Heldigvis.

Med venlig hilsen
Tinka Vera
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 04-08-08 15:03

Hej Benny.
Så har jeg et frisk-fra-fad tip til dig
Venlige MCO-opdrætter Marianne har sendt mig følgende:
"Hej og tak for de pæne ord om min løbegård.
Det er min mand og jeg der i sin tid har lavet den. Den er efterhånden
ved at være 6 år gammel og den står endnu Vi har brugt trykimpregnerede
stolper og voliernet. Både stolper og net er gravet godt ned i jorden,
så de ikke kan grave sig under. Den er lavet så den skråner lidt i
toppen, så vand og sne kan løbe af taget. Vi har valgt at ligge plasttag
på halvdelen, så de kan sidde ude i tørvejr.
Ved ikke om du har været inde på min hjemmeside, men der har jeg lavet
en side om at bygge løbegård. Den ligger på
http://www.zatifi.dk/Loebegaard1.htm

Hvis de vil vide mere er de velkomne til at kontakte mig og også til at
komme forbi, hvis de bor i nærheden.

VH Marianne" (citat slut).

Som sagt tror jeg også, at du kan få gode tips ved at kigge her:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=1289&folder=1458&limit_start=0&limit_user=15

Det er simpelthen Louise Krarups (LouiseOgBuster) album-side (se under
Albums)om sin kattegård, lille og ret let at lave, lød det til.
Rigtig meget held og lykke med det Siri & braksnude-banden