Kat og 3. sals altan
Fra : Niels Pein

Dato : 25-07-08 23:06

Hej gruppe

Er der nogen der har erfaringer med at have en rimeligt rolig indekat i en
lejlighed på 3. sal med altan? Der er en stor græsplæne nedenfor. Kan den
mon håndtere det, eller vil den prøve at hoppe ned? Jeg synes der er langt
ned, men hvad synes en kat?
Hun er før hoppet ned på en græsplæne fra en altan på 1. sal, men det er jo
noget helt andet, der ville jeg heller ikke selv have de store
betænkeligheder.

Hilsen Niels
Snoork fra Miss Sophie og miau fra Lille Misser.

Fra : Allan L

Dato : 26-07-08 08:10

Hej

Jeg ville ikke bryde mig om, at have kat på altanen i 3. sals højde, hvis
den ikke er sikret.
Det er jo ikke bare det, at den muligvis kan finde på at hoppe ud, men det
lyder godt lidt vildt, hvis den skulle gøre det i den højde.

Men den kan jo også miste balancen, hvis den går på kanten af altanen.
Katte er jo meget nysgerrige og elsker at hoppe op.

Mvh

Allan L
http://www.funkie.dk/

Fra : Niels Pein

Dato : 26-07-08 09:54

"Allan L" skrev ...

> Det er jo ikke bare det, at den muligvis kan finde på at hoppe ud, ...

Gør de det med vilje? Fra 3. sals højde?

> Men den kan jo også miste balancen, hvis den går på kanten af altanen.

Er det noget der sker ofte?
Niels Pein
Snoork fra Miss Sophie i sofaen.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-07-08 11:25

Niels Pein skrev
<Er det noget der sker ofte?>

Ja det er det faktisk ( så ofte at dyrlægerne kalder det
"nedfaldskatte"
http://www.kattens-vaern.dk/index.php?side=173

http://www.kattens-vaern.dk/index.php?side=174

http://www.inges-kattehjem.dk/#Indekatte_21

http://www.netdyredoktor.dk/sw22336.asp

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-07-08 11:39

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> skrev i en meddelelse
> "Allan L" skrev ...

> Gør de det med vilje? Fra 3. sals højde?

> Er det noget der sker ofte?

Hej Niels.

Det har faktisk ikke så meget at gøre med om det er med vilje. Det
gør vist ingen kat, men hvis der sidder en fugl på altankanten,
eller én flyver forbi "glemmer" katten at der er langt ned.

Jeg ville under ingen omstændigheder lade min kat komme ud på en
altan der ikke var forsvarligt sikret. Man siger jo at en kat altid
lander på benene, og det er en skrøne. Alene tanken om at nogen
kunne finde på at lukke sin kat ud på en altan uden en sikring, kan
få det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig.

Hvis du læser tilbage i de forskellige tråde, vil du finde
hårrejsende historier om "nedfaldskatte". Det kan meget vel blive en
kostbar affære at redde katten (hvis den da overlever), så man skal
tænke sig om mere end én gang inden man prøver eksperimentet, og så
en altan på 3. sal - GYYYYS.

Prøv at se om du kan finde Elsebeth Frederiksens indlæg. Hendes kat
Røskva endte med at få amputeret det ene bagben efter et sådan et
fald, foruden store lidelser måtte den igennem flere operationer der
alligevel ikke nyttede, så en amputation var den sidste udvej. Den
har det heldigvis godt nu.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Siri

Dato : 26-07-08 19:59

> [...]
> lejlighed på 3. sal med altan? > Hilsen Niels
> Snoork fra Miss Sophie og miau fra Lille Misser.

Hej Niels
Jeg bor på 3. etage, og har en såkaldt 'muret altan', dvs altanen 'går
ind i bygningen' som et rum uden vindue, i stedet for at være 'hængt
uden på'.
Jeg har sikret min altan med et Karlie-net, som jeg har købt i Maxizoo.
Altanmuren har en bred kant med et lille metal-rækværk i midten. Inden
for rækværket står der store krukker med høje klatreplanter i, men en
nysgerrig, lille kat kunne godt hoppe op imellem dem og smutte ud, hvis
det ikke var for nettet.
Det går ca 75 cm op, så altanen er lukket af over min hovedhøjde, og
planterne danner 'mur' uden for det.
Det fungerer fint for mine to rolige persere.
Flere af mine venner har dog grinet meget af det, da de har livlige,
orientalske racer, eller mere hårdføre 'natur-racer', som ville forcere
det net med det vuns.
Både Belle ragdoll og Maf lille MCO respekterede det dog, men Maf var
også totaltrænet i at holde sig fra vinduer - hans katteri kunne have
åbne vinduer uden at en kat nærmede sig dem - også på 3. Det ville jeg
aldrig turde!
Jeg har også sagt nej tak til en dejlig, dejlig kat, fordi jeg vidste,
at han dels var vant til at bruge et vindue som dør til løbegården - og
var vant til at klatre/springe højt om, 2m, no problem - samt at det var
en race, der er intelligent og nysgerrig nok til at haspe vinduer af (I
kid you not!), hvis de ville ud!
Jeg ville sikre altanen med net, helt eller delvis. Og derpå tage
kattens personlighed i betragtning.
Better safe than sorry!
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-08-08 11:47

Nedfaldskatte er desværre uhyre almindeligt - og alt over 1. sal skal
faktisk sikres - både altan og vinduer. Ellers ender katten, før eller
senere, som mange andre hvert år. De heldige bliver dræbt i faldet eller
fundet kort efter og aflivet. De uheldige, som nok desværre er hovedparten,
gemmer sig efter faldet og ligger og dør langsomt af deres kvæstelser et
sted. Hvis man ikke kan leve med permanent lukkede vinduer og altandør, så
må man sætte net-rammer for dem der skal kunne være åbne.
Indbrudssikringsbeslag der kun tillader vinduet at åbne en smule på klem er
også en god løsning

Med venlig hilsen
Gainsbourg