Indekat
Fra : Søren LH

Dato : 19-07-08 20:51

Jer der holder indekat, hvordan forhindrer i egentlig katten i at smutte med
ud, når man går ud og ind ad yderdørene, og hvordan kan man lufte ud, uden
at katten smutter ud ad vinduet?

Jeg er bare nysgerrig .

Mvh
Søren

Fra : Bjarne

Dato : 19-07-08 22:53

Søren LH skrev:
> [...]
> med ud, når man går ud og ind ad yderdørene, og hvordan kan man lufte
> ud, uden at katten smutter ud ad vinduet?

Det er faktisk meget svært. Det betyder, at man kun kan have vinduer på
klem, at døren til terrassen aldrig åbnes og at man skal være meget på
vagt for at ingen fremmede går ind uden at passe på.

Bjarne

Fra : lh

Dato : 20-07-08 05:22

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med ud, når man går ud og ind ad yderdørene, og hvordan kan man lufte ud,

Nu har jeg "kun" perserkatte der aldrig kommer helt ud andet end i løbegård.
De er ikke interesseret i at sidde og vente på at smutte med ud når jeg går
ind og ud af døren. Min dør er altid låst så fremmede ikke får åbnet døren.
Jeg har på de vinduer der åbnes, sat kroge (sådan nogen tyvesikret nogen" så
de kun åbnes på klem. Det lære man at leve med og må bare lufte ud det
længere tid. Vil man have vinduer helt åbne kan man få lavet nogle rammer
med net på. I forbindelse med min havedør har jeg en udestue og i
forbindelse med udestuen er bygget en kattegård/løbegård. Når vejret er godt
står der altid åbent helt ude til via kattegården og der kommer på den måde
masser af frisk luft ind i huset. Jeg har gennem tiden vænnet mig til at der
aldrig bare står helt åbent ude til det fri. Så for mig er det ikke noget
problem.

lh

Fra : Allan F

Dato : 20-07-08 05:32

> [...]
> med ud, når man går ud og ind ad yderdørene, og hvordan kan man lufte ud,

Når man går ind, er det meget nemt. Man stikker bare den ene fod ind først,
og åbner ikke mere end højst nødvendigt.

Med hensyn til vinduerne, så må man have en haspe på, så de ikke kan åbnes
mere end ca. 5 cm.

Resten er opmærksomhed, opdragelse og omhu.

Allan F

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 20-07-08 07:43

> [...]
> med ud, når man går ud og ind ad yderdørene, og hvordan kan man lufte ud,

Netrammer for nogle af vinduerne, så der kan luftes godt ud, -vi har ikke
nogen kat der ligefrem sidder på lur for at smutte ud, men at se sig for
skader ikke..
ellers har Harald sit helt eget snickerbo, et ryddet værksted, faktisk er
han flyttet ud i en stor længe/udhus på små 200 kvm hvor han går på
muse/edderkoppejagt, så kan vi have døre og vinduer åbne imens, og Halrald
får brugt sine sanser så længe..
De øvrige to katte må godt komme ud og ind som det passer dem, men de bliver
i haven.

Mvh. Marie

Fra : Søren LH

Dato : 20-07-08 07:50

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i
meddelelsen news:4882de57$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...

> De øvrige to katte må godt komme ud og ind som det passer dem, men de
> bliver i haven.

Hvordan har de lært det?

Mvh
Søren

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 20-07-08 09:17

> "Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i
> meddelelsen news:4882de57$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvordan har de lært det?

Det er bare ragdoll katte.. (-;
de er meget nemme og meget tunge i måsen.. De hverken springer i højderne,
eller har nogen videre udflugtstrang, så at spærre sådanne inde er rimeligt
enkelt (-;

Mvh. Marie

Fra : Kim2000

Dato : 20-07-08 10:13

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4882f462$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> de er meget nemme og meget tunge i måsen.. De hverken springer i højderne,
> eller har nogen videre udflugtstrang, så at spærre sådanne inde er

Det er jo næsten som at have en teddybjørn

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 20-07-08 10:28

> "Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i
> en meddelelse news:4882f462$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er jo næsten som at have en teddybjørn
-næsten.. (-;
skønne er de ihvertfald både i udseende og væsen.

Mvh. Marie

Fra : Kim2000

Dato : 20-07-08 10:40

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:48830512$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> -næsten.. (-;
> skønne er de ihvertfald både i udseende og væsen.

Nu fik jeg læst en smule om disse ragdolls, som jeg har hørt blive kaldt et
misforster af en kat. Man kan såmænd nok spørge sig selv om det er rigtigt,
på siden http://www.ragdollys-cat-link.dk/velkommen.shtml beskrives den som
en kat der har svært ved at klare sig som udekat og er ekstrem hengiven. Det
er vel rigtigt den er et misforster udfra den betragtningen at den næppe
ville overleve uden mennesker, men det er der altså nok temmelig mange racer
der ikke ville, persere ville få det frygteligt uden mennesker. Det lyder på
mig til man har fremavlet en kat, der egner sig til at bo indendørs og blive
nusset, og det er jo fint nok. Det gør selvfølgelig også at ejerne skal være
opmærksom på dette. Hvis vi en dag (guderne forbyde det) skulle ende i en
lejlighed, så ville sådan en fætter være et logisk valg.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 20-07-08 11:12

> [...]
> en dag (guderne forbyde det) skulle ende i en lejlighed, så ville sådan en
hmm.. mine to er meget glade for udelivet, de har begge fanget mus i
stribevis, hvis du tolker en ragdoll som værende en sofapude, tager du fejl,
det er de bestemt ikke.
meget livlige, men også meget blide som der skrives, meget nemme at
sammenføre med andre dyr, hunde feks. de er bestemt en del af hundeflokken,
og kan nogengange godt sammenlignes lidt med en hund, de lystrer lige så
godt.. (-;

meget knyttede til ejerne.. hmm jo selvfølgelig, men om de er mere end alle
andre katte ved jeg ikke, jeg har også en tilflytter-kat, en
skovkat(blanding) stor som raggierne. han er bestemt også meget kælen og
hengiven, men slet ikke lige så blid som raggierne.
Jeg har aldrig oplevet raggierne bruge tænder og kløer i forsvar, de går
bare når de ikke gider mere.
Jeg opfatter dem nu ikke som værende fremavlet monster, men et yderst
hyggeligt og omgængeligt selskab for både mennesker og dyr.

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-08 11:25

skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg opfatter dem nu ikke som værende fremavlet monster, men et
> yderst hyggeligt og omgængeligt selskab for både mennesker og dyr.

Nemlig !!! Og så er de så vidunderligt smukke, at det næsten gør
ondt.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Søren LH

Dato : 20-07-08 07:49

Tak for svarene, så blev jeg så klog
(jeg skal nok ikke have indekat, kan jeg se ).

Da jeg selv fik en kat, og skulle holde den inde i 2 uger, gik der da kun 2
dage inden den slap ud, da jeg ikke havde så meget check på hvor der var
kat, og hvor der var åben dør, som jeg troede.

Mvh
Søren

Fra : Kim2000

Dato : 20-07-08 08:28

> [...]
> dage inden den slap ud, da jeg ikke havde så meget check på hvor der var
> kat, og hvor der var åben dør, som jeg troede.

Det minder mig om:

Vi har prøvet at hunden kom hjem med en killing i munden, først blev vi
selvfølgelig forfærdet, derefter bare irriteret. Molly havde skam kidnappet
en killing, til trods for at vi var rundt til samtlige 25-30 huse i byen
fandt vi aldrig ejermanden (selvom vi har en kraftig mistanke om at ejeren
var lykkelig over at slippe af med en killing og blot nægtede kendskab).
Anyway, så blev det lille pjok opdraget godt og grundigt af Molly og de sov
i hundekurven sammen. En dag var der så en eller anden idiot der mente at en
kat på fortovet betyder at man skal kaste bilen ind over fortovskanten for
at smaske den, missionen lykkes da katten stort set var døv, og politiet gad
ikke tage sig af sagen. Herregud, det var jo bare en kat

Fra : Bjarne

Dato : 20-07-08 11:14

Kim2000 skrev:

> [...]
> at smaske den, missionen lykkes da katten stort set var døv, og politiet gad
> ikke tage sig af sagen. Herregud, det var jo bare en kat

I sådan en situation ville det virkelig glæde mig af hele mit hjerte, om
nogen havde mod på at gøre det samme ved bilisten. Sådan en fortjener en
grusom død.

Bjarne

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-08 11:06

> [...]
> smutte med ud, når man går ud og ind ad yderdørene, og hvordan
> kan man lufte ud, uden at katten smutter ud ad vinduet?

Det kan jeg godt forstå Søren, for det er noget værre bøvl at skulle
passe på hele tiden.

Vi har lige som lh en dejlig kattegård i forbindelse med udestuen,
så det er ikke noget problem at få luftet ud. Der til skal så siges
at Mini altså gerne må komme ud om dagen. Det er kun om aftenen der
bliver lukket ud til det fri. Vi bor jo også på landet, og det er
noget nemmere at holde kat her. Der er ingen faretruende trafik som
man skal gå og være nervøs for.

Mini bliver dog for det meste i vores egen have, og hun er også
meget inde om dagen, hvor hun ligger og gasser sig i udestuen. Bare
alle katte havde sådan et liv. Det ønsker jeg tit, men realiteterne
siger jo desværre noget andet. Jeg har aldrig på noget tidspunkt
haft naboer der har brokket sig over katte, men det skyldes jo nok
at de selv har katte, så alt i alt er her dejligt at være set fra et
kattesynspunkt, åbne marker til flere af siderne og masser af mus.
Hvem kan ønske sig mere.

Fra : Kate

Dato : 20-07-08 12:29

Søren LH <slh@DELETEcity.dk> wrote in

> [...]
> smutte med ud, når man går ud og ind ad yderdørene, og hvordan kan
> man lufte ud, uden at katten smutter ud ad vinduet?

Da jeg boede i lejlighed var jeg heldig at have bagtrappen for mig
selv, så der fik kattene lov til at rende om aftenen når forretningen
nedenunder var lukket. Og så havde jeg net for vinduerne, så jeg knne
lufte ud uden fare for nedfaldskatte.
Nu bor jeg i hus. Det først år, ca., måtte jeg lufte ud via små
sprækker. Der er tyverisikring på alle mine vinduer,
badeværelsesvinduet undtaget, noget som min forgænger har fået sat på.
Nu har jeg haven indhegnet, så de kan komme ud og få luft og
oplevelser. Derudover har jeg et bryggers som jeg benytter som
kattesluse.

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.

Fra : Nina

Dato : 21-07-08 15:02

Hej.

Ja, problemet er velkendt, når man f.eks. bor i lejlighed. Vi har sikret
vores vinduer ved at lave nogle træ-rammmer med ståltrådsnet i. De
sidder fast i vinduet vha. velcro, og det har fungeret glimrende for os
de sidste 3 år. Fordelen er, at man snildt kan piller rammerne ned igen,
og at velcroen ellers ikke er særlig synlig. Samtidig kan små fluer
stadig finde indenfor, så kattene har lidt ekstra underholdning

- Nina

Fra : Bjarne

Dato : 21-07-08 19:15

Nina skrev:
> [...]
> og at velcroen ellers ikke er særlig synlig. Samtidig kan små fluer
> stadig finde indenfor, så kattene har lidt ekstra underholdning

Hej Nina.

Kan du ikke give nogle specifikationer om nettets beskaffenhed?
Jeg tænker på, om man med det forkerte net kan risikere, at kattene
hænger fast i nettet med deres kløer?
Hvor små skal maskerne være?

Bjarne

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 21-07-08 20:12

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kan du ikke give nogle specifikationer om nettets beskaffenhed?
> Jeg tænker på, om man med det forkerte net kan risikere, at kattene hænger

Hej Bjarne
jeg har brugt volierenet til kattegården, mon ikke også det kunne bruges til
trærammerne ?

mvh Anelise